Pamięć zwana imperium
» Magic: the Gathering » Talie » Washington D.C. - podsumowanie

Washington D.C. - podsumowanie


Grand Prix w Waszyngtonie było świetną okazją do zaobserwowania nowych talii (a także nowinek w starych). Czy Rise of the Eldrazi przyniosło w grze turniejowej na tyle olbrzymie zmiany, aby wywrócić Standard do góry nogami? Zdecydowanie nie, jednak GP Washington jest pewnym punktem, końcem całkowitej hegemonii Junda.

Na turnieju (a raczej w dniu drugim, bo oficjalne statystyki podają wyniki tylko z niego), dość duży procent meta stanowiły kontrole: UW – 14, a Super Friends (UWR Planeswalkers) – 10. Niedawno rzecz nie do pomyślenia, a teraz jak najbardziej możliwe. Nadal jednak przoduje Jund, mający 58 swoich przedstawicieli, w tym trzy decki oparte na Plated Geopede. Dobre MU z Jundem także było bardzo ważne, dlatego też trzydziestu siedmiu zawodników kierowało Mythic Bantem lub Sovereign Bantem. Sporo graczy, bo aż 48, zdecydowało się na kierowanie dwoma różnymi wersjami Naya, jednak na wiele im się to nie zdało – żadna talia w tych kolorach nie trafiła do Top 8.

Jeśli już jesteśmy przy tej części turnieju, zostańmy przy niej na dłużej. Do najważniejszej fazy turnieju awansowały następujące talie: 2x UW Control, 2x American Planeswalkers, 3x Jund (w tym jeden z kartą Vengevine) oraz jeden Mythic.

Zacznijmy od końca, czyli decku w kolorach Banta. RotE dało tej talii potężny zastrzyk w postaci Eldrazi Consprinction. Aura ta nie byłaby grana, gdyby nie fakt, że można ją łatwo wyszukać za pomocą karty Sovereigns of Lost Alara. Budżetowy deck oparty na tej synergii opisał jakiś czas temu Jacob van Lunen w rubryce Builiding on a Budget, jednak chyba nawet on nie spodziewał się, że gra turniejowa szybko zaadaptuje ten pomysł do swoich potrzeb. Miejsce w SovereignBancie zagrzał także genialny Planeswalker, Gideon Jura potrafiący w pojedynkę wygrywać przegrane gry!
Mythic Conscription - Brett Blackman
4 Celestial Colonnade
4 Forest
2 Island
4 Misty Rainforest
2 Plains
2 Sejiri Steppe
1 Stirring Wildwood
2 Sunpetal Grove
4 Verdant Catacombs


4 Baneslayer Angel
4 Birds of Paradise
4 Dauntless Escort
4 Knight of the Reliquary
4 Lotus Cobra
4 Noble Hierarch


4 Sovereigns of Lost Alara
2 Eldrazi Conscription
2 Gideon Jura
3 Jace, the Mind Sculptor


Sideboard
3 Kor Firewalker
4 Negate
2 Oblivion Ring
2 Path to Exile
2 Qasali Pridemage
2 Sphinx of Jwar Isle


Drugim deckiem, mającym dwóch swoich przedstawicieli w Top 8, jest American Planeswalkers. Talia ta powstała po premierze RotE, a raczej po ukazaniu się wspomnianego wcześniej Wędrowca – Gideon Jura jest na tyle dobry, że stał się nie tylko dodatkiem do starych konstrukcji, ale także zaczątkiem nowej (chociaż silnie związanej z UWR Control). Swoje miejsce w decku ma także inna nowinka, Wall of Omens. Ściana ta ma bardzo ważne zadanie – powstrzymać wroga, przy okazji dając nam kartę. Filozofię grania tym deckiem najlepiej ukaże filmik (zaczerpnięty ze strony łódzkiego sklepu Gamelord):





A oto spisy z GP:
UWR Planeswalkers - Michael Stanfar
3 Arid Mesa
4 Celestial Colonnade
4 Glacial Fortress
4 Island
1 Mountain
5 Plains
3 Scalding Tarn
2 Tectonic Edge


2 Sea Gate Oracle
4 Wall of Omens


3 Ajani Vengeant
2 Day of Judgment
3 Elspeth, Knight-Errant
3 Gideon Jura
3 Jace, the Mind Sculptor
1 Luminarch Ascension
2 Martial Coup
1 Mind Spring
3 Oblivion Ring
3 Path to Exile
4 Spreading Seas


Sideboard
1 Day of Judgment
2 Flashfreeze
3 Kor Firewalker
2 Meddling Mage
4 Negate
1 Path to Exile
2 Sphinx of Jwar Isle


UWR Planeswalkers - Carols Romao
3 Arid Mesa
4 Celestial Colonnade
4 Glacial Fortress
4 Island
1 Mountain
5 Plains
3 Scalding Tarn
2 Tectonic Edge


4 Wall of Omens


3 Ajani Vengeant
3 Day of Judgment
3 Elspeth, Knight-Errant
3 Gideon Jura
3 Jace Beleren
3 Jace, the Mind Sculptor
2 Martial Coup
3 Oblivion Ring
3 Path to Exile
4 Spreading Seas


Sideboard
3 Celestial Purge
2 Flashfreeze
4 Kor Firewalker
4 Negate
2 Wall of Denial


Najliczniejszy w Top 8 GP Washington był Jund.
2.Owen Turtenwald - Jund
4 Dragonskull Summit
3 Forest
1 Lavaclaw Reaches
3 Mountain
4 Raging Ravine
4 Savage Lands
3 Swamp
4 Verdant Catacombs


4 Bloodbraid Elf
1 Broodmate Dragon
4 Putrid Leech
1 Siege-Gang Commander
4 Sprouting Thrinax


4 Bituminous Blast
4 Blightning
4 Lightning Bolt
4 Maelstrom Pulse
2 Sarkhan the Mad
2 Terminate


Sideboard
2 Doom Blade
4 Duress
4 Goblin Ruinblaster
1 Malakir Bloodwitch
2 Prophetic Prism
2 Pyroclasm

Obecnie większość Jundów gra na "nowym Sarkhanie". Czemu? Dociągnięcie karty nigdy nie jest złe, podobnie jak zamienienie niepotrzebnego tokena w smoka. Nie wspominając już o ostatniej zdolności, która częstokroć pozwala nam wygranie gry poprzez napór smokami i dodatkowe obrażenia zadane przez Wędrowca. Dziwić może jeszcze 4x Maelstrom Pulse. Mimo olbrzymiej siły tej karty, nie była ona grana w więcej niż trzech sztukach, ze względu na słabe działanie na mirrora (a te trafiały się niegdyś często-gęsto). Teraz, gdy w meta pojawiło się znacznie więcej kontroli (grających na Everflowing Chalice, Martial Coup, czy dużej liczbie Planeswalkerów) komplet Pulse'ów jest jak najbardziej uzasadniony. Bardzo ciekawy jest także sajdowy Prophetic Prism, który pozwala łatwo wydostać się z color screw spowodowanego przez Spreading Seas.

3-4. Joshua Wagner - Jund
1 Dragonskull Summit
3 Forest
3 Lavaclaw Reaches
3 Mountain
4 Raging Ravine
1 Rootbound Crag
4 Savage Lands
3 Swamp
4 Verdant Catacombs
4 Bloodbraid Elf
2 Broodmate Dragon
4 Putrid Leech
2 Siege-Gang Commander
4 Sprouting Thrinax
1 Thornling
4 Blightning
4 Lightning Bolt
4 Maelstrom Pulse
1 Sarkhan the Mad
4 Terminate


Sideboard
2 Deathmark
3 Goblin Ruinblaster
3 Malakir Bloodwitch
4 Pithing Needle
3 Royal Assassin
Kierowca tego decku był przygotowany na różne opcje: Wędrowców powitać miał komplet Igieł w sideboardzie oraz cztery mainowe Pulse'y, a decki naporowe bez removalu – Royal Assassin oraz komplet Terminate'ów.

5-8. Bradley Carpenter - Lotus Jund
2 Dragonskull Summit
3 Forest
3 Mountain
4 Raging Ravine
2 Rootbound Crag
4 Savage Lands
1 Scalding Tarn
3 Swamp
4 Verdant Catacombs
4 Bloodbraid Elf
1 Borderland Ranger
4 Hell's Thunder
4 Lotus Cobra
4 Putrid Leech
2 Siege-Gang Commander
4 Sprouting Thrinax
4 Vengevine
4 Maelstrom Pulse
3 Sarkhan the Mad


Sideboard
4 Blightning
4 Consuming Vapors
3 Cunning Sparkmage
2 Forked Bolt
2 Terminate
Zdecydowanie jest to najciekawszy Jund z tych, które pojawiły się w Top 8. Wszystko opiera się na karcie Vengevine – Blightningów, Boltów i Terminate’ów brakuje właśnie po to, aby prawie każde zagranie Bloodbraida mogło wskrzesić zieloną istotę z grobu. Wyjątek uczyniony został tylko dla karty Maelstrom Pulse, gdyż w meta pełnym UW i UWR jest po prostu kartą genialną. Widać także, że sideboard jest świetnie przygotowany na obecność Mythic Banta, z którym Jund ma dość słabo – Forked Bolt i Cunning Sparkmage wprost doskonale radzą sobie z pierwszoturowymi manodajkami.

Po premierze RotE wiadomym było, że Wall of Omens i Gideon Jura muszą zagościć w UW Control, jednak coś trzeba było uciąć aby je zmieścić. W większości spisów zrezygnowano z Knight of the White Orchid już dawno, teraz pozostało tylko znalezienie reszty miejsca. Na pomoc przyszło obcięcie jednej-dwóch Everflowing Chalice oraz korzystających z potencjału tej karty Mind Spring oraz Martial Coup. Filozofię grania tym deckiem wyjaśnia Conley Woods:



1. Brad Nelson - UW Control
2 Arid Mesa
4 Celestial Colonnade
4 Glacial Fortress
7 Island
5 Plains
2 Sejiri Refuge
2 Tectonic Edge
4 Baneslayer Angel
4 Wall of Omens
3 Day of Judgment
2 Elspeth, Knight-Errant
2 Everflowing Chalice
2 Gideon Jura
3 Jace, the Mind Sculptor
1 Martial Coup
2 Mind Spring
3 Oblivion Ring
4 Path to Exile
4 Spreading Seas


Sideboard
2 Celestial Purge
1 Elspeth, Knight-Errant
1 Jace Beleren
3 Kor Firewalker
1 Kor Sanctifiers
1 Martial Coup
4 Negate
1 Oblivion Ring
1 Sphinx of Lost Truths


3-4. Kyle Boggemes - UW Control
2 Arid Mesa
4 Celestial Colonnade
1 Evolving Wilds
4 Glacial Fortress
5 Island
5 Plains
1 Scalding Tarn
3 Tectonic Edge
3 Baneslayer Angel
4 Wall of Omens
2 Day of Judgment
1 Deprive
1 Divination
2 Elspeth, Knight-Errant
3 Everflowing Chalice
2 Gideon Jura
3 Jace, the Mind Sculptor
2 Martial Coup
2 Mind Spring
2 Oblivion Ring
4 Path to Exile
4 Spreading Seas


Sideboard
1 Day of Judgment
1 Essence Scatter
3 Flashfreeze
1 Jace Beleren
2 Kor Firewalker
1 Kor Sanctifiers
4 Negate
2 Oblivion Ring


Czy wzrost popularności kontroli wieści koniec Junda? Z pewnością nie, gdyż jest to nadal najlepszy deck obecnego Standardu – siła Kaskady jest niepojęta. Kolejne turnieje odpowiedzą nam jednak na pytanie: czy meta w Waszyngtonie było przypadkiem, czy Jund nadal będzie tracił na popularności. Tymczasem żegnam Was i zapraszam do kolejnego podsumowania (tym razem będzie to Block Constructed), już po zbliżającym się Pro Tour San Juan. Do zobaczenia!
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

Varia #5
Jeśli czytacie ten tekst, musi być początek lipca

Komentarze

string(15) ""

Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.