» Zasady domowe » Ogólne zasady domowe » Warianty dotyczące umiejętności

Warianty dotyczące umiejętności


wersja do druku

Modyfikacje umiejętności do D&D 3.5

Redakcja: Andrzej 'Enc' Stój, Matylda 'Melanto' Zatorska, Tomasz 'Radnon' Cybulski

Warianty dotyczące umiejętności

Prostsza finta

W tym wariancie ofiara finty nie dolicza bazowej premii do ataku do swojego rzutu. Jeżeli różnica między jej bazową premią do ataku a bazową premią do ataku stosującego fintę jest dodatnia, wtedy ofiara dolicza tę różnicę do testu.

Komentarz

Wariant ten wzmacnia – w ocenie jego autora słabą – fintę w walce. Zwiększa również nieco jej potencjalną użyteczność dla klas skupionych na walce, o wysokiej bazowej premii do ataku.

Wyważone punkty umiejętności

  • postać na 1. poziomie nie otrzymuje czterokrotnie więcej punktów umiejętności
  • umiejętności klasowe i międzyklasowe kosztują jeden punkt umiejętności za jedną rangę
  • limit rang zarówno dla umiejętności klasowej, jak i międzyklasowej jest równy poziomowi postaci
  • jeżeli postać posiada przynajmniej 1 rangę w umiejętności klasowej, otrzymuje +3 do testów tej umiejętności
  • umiejętność klasowa dla postaci to taka, która jest klasową dla którejkolwiek z posiadanych przez nią klas

Komentarz

Zaprezentowane w wariancie rozwiązanie pochodzi z Pathfindera, jednak – w ocenie autora z dobrym skutkiem – zaadaptować je można do 3. edycji D&D. Korzystając z niego, trzeba brać pod uwagę wpływ, jaki wywrze na możliwość spełnienia wymagań poszczególnych klas prestiżowych.

Poddziedziny Wiedzy

Wybierz poddziedzinę w ramach konkretnego obszaru Wiedzy. W zamian za punkty umiejętności możesz podkreślić jej dogłębną znajomość.

  • Poddziedzina obejmuje wycinek z konkretnej dziedziny Wiedzy.
  • Wydając 1 punkt umiejętności, zyskujesz znajomość danej poddziedziny dającą premię +2 do testów jej dotyczących
  • Wydając 1 punkt umiejętności, zamieniasz znajomość na specjalizację w danej poddziedzinie, która daje premię +5 do dotyczących jej testów.
  • Możesz mieć tylko jedną znajomość danej poddziedziny lub tylko jedną w niej specjalizację.
  • Postać w ramach danej poddziedziny jest traktowana jak wyszkolona, nawet jeżeli nie ma rang w powiązanej umiejętności Wiedzy
  • Dopuszczalne poddziedziny określa MP.

Komentarz

Wariant ten stanowi alternatywę do tworzenia szczegółowych umiejętności Wiedzy np. zamiast Wiedzy (nieumarli) gracz może zainwestować rangi w Wiedzę (religia). Może to być szczególnie przydatne w przypadku wiedzy powiązanej z konkretnym miejscem w świecie gry.

Specjalizacja

Możesz poświęcić punkty umiejętności na podkreślenie szczególnej znajomości jakiegoś zagadnienia. Wariant ten rozszerza Poddziedziny Wiedzy. 

  • Zagadnienie obejmuje wycinek zakresu konkretnej umiejętności.
  • Wydając 1 punkt umiejętności, zyskujesz premię +2 do testów dotyczących wybranego zagadnienia.
  • Wydając 1 punkt umiejętności, zamieniasz znajomość na specjalizację w danym zagadnieniu, która daje premię +5 do dotyczących go testów.
  • Możesz mieć tylko jedną znajomość danego zagadnienia lub tylko jedną w nim specjalizację.
  • Postać w ramach danego zagadnienia jest traktowana jak wyszkolona, nawet jeżeli nie ma rang w powiązanej umiejętności.
  • Zakres nie powinien obejmować głównego zastosowania umiejętności lub wzmacniać efektu zdolności klasowych
  • Dopuszczalność wybrania danego zakresu określa MP, mając na uwadze balans gry.

Komentarz

Premie zapewniane przez ten wariant zbliżone są do tych oferowanych przez atuty i tak np. postać rybaka może posiadać specjalizację w rybołówstwie, która będzie pomocna wyłącznie przy tym konkretnym rodzaju pozyskiwania żywności. Wariant ten pozwala podkreślić szczególne zainteresowania postaci i ułatwia oddanie wątków z historii w umiejętnościach postaci. Przed dopuszczeniem konkretnego zakresu ważne jest dokładne przeanalizowanie następstw tej zmiany, dlatego jego wprowadzenie powinni rozważyć tylko MP dobrze znający zasady systemu. Może on szczególnie dobrze sprawdzić się w grupach, które nie kładą nacisku na mechaniczną optymalizację postaci.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

The Tainted Temple
Mroczne zagadki i łamigłówki
- recenzja
The Goddess and The Fox
O lisach i boginiach z magicznego lasu
- recenzja
Dungeons & Dragons 3.X w 2023 roku
Dwie dekady od rewolucji
Naszyjnik negacji
Drowie wyrzeczenie
Legacy of the Crystal Shard
Wycieczka w mroźną przeszłość
- recenzja

Komentarze


Enc
   
Ocena:
0

Widzę, że wydobyliście w końcu tego strupa z redakcji. Wrzucenie mnie do grona redagujących jest o tyle zabawne, że proponowałem nie publikowanie tego w takiej formie. Jedynym bezpiecznikiem jest widzimisię MP, co jasno mówi ludziom "Tutaj da się przeginać". 

09-12-2015 20:11
Kamulec
   
Ocena:
0

Lista redagujących jest tworzona automatycznie. Treść artykułu została zmieniona przed publikacją, a po komentarzach, które napisałeś. O tym, że należy z ostatnim wariantem uważać, napisałem w komentarzu.

09-12-2015 21:03
Enc
   
Ocena:
0

Wiem, wiem, że automatycznie na bazie osób, które pracowały nad tekstem. Mimo to, wygląda to zabawnie. Widzę, że treść jest nieco inna (na plus), ale dalej cierpi na te same dolegliwości, które wskazywałem w redakcji. Ale OK, każdy sobie sam oceni czy te warianty się na coś przydadzą.

09-12-2015 21:05

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.