» Blog » Warhammer w wersji light
06-11-2012 14:41

Warhammer w wersji light

W działach: linki, WFRP3, Dungeon World | Odsłony: 52

Warhammer w wersji light
Co prawda news jest sprzed prawie czterech miesięcy, ale ja natknąłem się na niego dopiero dzisiaj.

Komu nie odpowiada 3 edycja Warhammera Fantasy Role-Playing (jak również te wcześniejsze), to może zerknąć na bardzo fajną przeróbkę opartą m.in. na Dungeon World: "The Streets of Marienburg".

Na tuzinie stron (wliczając okładkę i kartę postaci) znajdziemy zasady gry i tworzenia postaci, system magii (i mutacje!), listę ekwipunku i jednostronicowy opis Marienburga.

Wygląda to bardzo fajnie (choć niektórzy mogą kręcić nosem, że do Warhammera wciśnięto levele).

Komentarze


Tyldodymomen
   
Ocena:
+1
Jest czaszka , jest polecanka
06-11-2012 14:57
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Gra bardziej opiera się na World of Dungeons niż Dungeon World, ale to szczegół.
06-11-2012 14:59
Ifryt
    @~
Ocena:
0
Tak, masz rację. A World of Dungeons opiera się na Dungeon World (i dlatego napisałem "m.in.")

Założyłem, że więcej osób kojarzy Dungeon World (choćby z mojego bloga) niż World of Dungeons.
06-11-2012 15:03
sil
   
Ocena:
+8
Faktycznie ciekawie to wygląda.

A tu coś dla prawdziwych hardcorowców:
brütal göry fäntasy rölpunk!!! - one page whfrp simulacra
06-11-2012 15:05
Ifryt
    @sil
Ocena:
0
Tak, ta wersja to naprawdę hardcore - zwłaszcza układ graficzny. ;)
06-11-2012 15:14
kaduceusz
   
Ocena:
0
Ha ha ha, sil, zajebiste :-)
06-11-2012 15:56
Squid
   
Ocena:
+1
Ogólnie - fajne, ale mocno zdedekizowane jak na klon Warhammera. Po tym, jak zobaczyłem opis miasta na jednej stronie, liczyłem na Warhammerową Lady Blackbird :).

Z podobnych rzeczy jest jeszcze mocno oldschoolowy Small But Vicious Dog (http://vaultsofnagoh.blogspot.com/ 2011/08/sbvd-pretty-pictures-edition.html) - dobre, zwłaszcza ze względu na styl pisania i omijanie praw autorskich.

Swoją drogą, ciekawią mnie zasady testów w Apocalypse World i hackach. Fajnie mi brzmi to, że MG nie narzuca nic arbitralnie, że gracz rzuca, sprawdza wynik i nie musi się nawet pytać o poziom trudności, ale jak przy tym zrobić większe wyzwania dla BG? Jak nagrodzić dobre pomysły graczy na poradzenie sobie z przeszkodami? Rozumiem, że nie ma tutaj żadnych modyfikatorów do rzutów poza tymi z cech.
06-11-2012 21:16
Ifryt
    @Squid
Ocena:
+2
>Rozumiem, że nie ma tutaj żadnych modyfikatorów do rzutów poza tymi z cech.

Czasem się zdarzają (jeśli tak wynika z move np. danej postaci), ale co do zasady to raczej stara się ich unikać.

>jak przy tym zrobić większe wyzwania dla BG? Jak nagrodzić dobre pomysły graczy na poradzenie sobie z przeszkodami?

Ponieważ testy są tak proste, to większy nacisk kładzie się na fikcję, pomysły graczy i to jak opiszą swoje akcje - jest to pójście szlakiem wytyczonym przez gry Starej Szkoły, co powinno być Ci bliskie. ;)

Żeby było trudniej, MG wymaga od graczy pomysłu jak zabrać się do działania - np. wróg odporny na zwykłą broń albo w pozycji poza zasięgiem bohaterów.
Mniejszym utrudnieniem może też być wymaganie innego testu przed tym właściwym - najczęściej jakiegoś rodzaju Defy Danger (Act under Fire w Apocalypse World), żeby stawić czoło dodatkowej trudności.

A z drugiej strony, żeby nagrodzić dobre pomysły MG może pozwolić graczom na sukces bez konieczności rzucania kośćmi - i to np. aż do sytuacji, że walka jest wygrana bez konieczności testowania czegokolwiek.
Mniejszym pójściem na rękę graczom jest pozwolenie na testowanie innej cechy niż standardowo (zgodnie z ustaloną fikcją - sytuacją, planem bohaterów).
06-11-2012 21:30
Squid
   
Ocena:
+2
Nawet w Starej Szkole golemy trudniej trafić od goblinów :).

Rozwiązanie z dodatkowym testem i wymaganiem pomysłów od graczy brzmi świetnie, tak np. testuję Charyzmę w oldschoolu. Co prawda jest ryzyko, że wredny MG będzie odrzucał wszystkie, nawet dobre pomysły, żeby przepchnąć swoją wizję gry, albo że zbyt pobłażliwy MG zgodzi się na marne pomysły, ale mechanika z poziomami trudności też daje prowadzącemu sporo okazji do psucia rozgrywki.

Ifryt - dzięki! Chyba nareszcie rozumiem Apocalypse World :).
06-11-2012 21:38
Ifryt
   
Ocena:
0
Ogólnie, im bardziej upraszczamy zasady tym więcej pozostawiamy do interpretacji przez MG (ale za to na ogół zyskujemy na szybkości i płynności rozgrywki).

Ponieważ tak naprawdę nawet w najbardziej rozbudowanych systemach nie da się wykluczyć jakiejś uznaniowości MG (bo bez niej gra zamieniłaby się w jakiś rodzaj planszówki), to moim zdaniem, nie ma co się przed tym bronić. Jeśli mówimy otwarcie, że wiele zależy od MG, to chyba łatwiej negocjować pewne sytuacje na zwykłej płaszczyźnie międzyludzkiej.
06-11-2012 21:51
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Jest gdzieś złożona kompilacja z tych tekstów DW z githuba?
07-11-2012 23:12
Ifryt
   
Ocena:
+1
Dungeon World w aktualnej wersji jest darmowo dostępny tutaj.
08-11-2012 08:39

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.