Warcraft RPG: Alliance & Horde Compendium

Chcesz bitwy? Będzie bitwa!

Autor: Szymon 'neishin' Szweda

Gracze w Warcrafta RPG czekali na Alliance & Horde Compedium długo. Kiedy w końcu dodatek wyszedł stwierdzili, że informacje w nim zawarte powinny znaleźć się od razu w podręczniku podstawowym. Czy mieli rację? Trudno ocenić, przyjrzyjmy się zatem temu, co można znaleźć w środku.

W Compendium... znajduje się duża ilość tzw. "mięcha", czyli informacji ze świata gry, bez mechaniki oraz porad typu "Jak skonstruować postać, by będąc na trzecim poziomie pokonać Króla Licza". Sam dodatek można podzielić na 3 części. Pierwsza z nich to "nowa krew", czyli dodatkowe rasy i klasy prestiżowe. Posiadając ten podręcznik można wprowadzić do drużyny postacie o rodowodzie Krwawych Elfów, Panderenów czy Furbolgów. Znalazły się tu także zapomniane w podręczniku podstawowym Gnomy.

Co do klas prestiżowych, to wybór jest dość spory, co łącznie z przedstawionymi w podręczniku głównym daje znaczną ilość karier dla graczy, którzy nie chcą być kolejnym zwykłym wojownikiem, jakich pełno w każdej karczmie. W Compendium... znajdziemy więc łowcę demonów (czyli uczniów Ilidana), strzelca wyborowego, czy maga bitewnego. W sumie 7 nowych ras i 8 prestiżówek.

Dodatkowo wprowadzono nowy rodzaj atutów dla postaci dowodzącymi armiami. Po co taki zabieg? Przyczyną jest kolejna część podręcznika, czyli system rozgrywania bitew. To już nie są starcia typu drużyna kontra kilku przeciwników – tutaj Mistrz dostaje do ręki narzędzie do przeprowadzania majestatycznych bitew, które zatrzęsą światem w posadach. Sama mechanika oparta jest na systemie Cry Havoc wydawnictwa Malhavoc Press. Czy to się sprawdza? Trudno powiedzieć - miałem trudności z przeczytaniem tego mechanicznego bełkotu. Pewnie dla maniaków będzie to w sam raz, ale spójrzmy prawdzie w oczy – przecież taka bitwa będzie się rozgrywała raz na kampanię. Jeżeli o mnie chodzi – szkoda miejsca.

Przejdźmy zatem do czegoś, co jest głównym motywem tego dodatku – opis poszczególnych społeczeństw. Co prawda autorzy pokpili nieco sprawę, skupiając się na politycznych aspektach każdej kultury oraz na rasowych sympatiach i antypatiach ich członków, nie wspomnieli zaś nic o kulturze każdej z nich, czy o obyczajach w nich panujących. Niemniej, część ta jest warta przeczytania, choćby po to, by z opisów wyłuskać kilka pomysłów na przygody.

Podręcznik ma 120 stron, z czego 40 zajmują zasady prowadzenia bitew. Graficznie bez fajerwerków, ale można znaleźć kilka ciekawych rysunków (zazwyczaj autorstwa Samwise’a Didera). Dodatek jest użyteczny, ale czegoś mu brakuje – jak dla mnie za ogólnikowo potraktowano każdą kulturę, pisząc tylko o polityce, a zupełnie milcząc na inne tematy. Jednym słowem - podręcznik przydatny, ale nie powalający.

Tytuł: Warcraft RPG: Alliance & Horde Compendium
Autorzy: Grupa SSS
Wydawca: Sword & Sorcery Studios
Rok wydania: 2003
Liczba stron: 128
ISBN: 1-58846-063-0
Cena: 22,95 $