Wampir Lestat - Anne Rice
Trudno jest recenzować książkę, którą dużo wcześniej czytałam, a już na pewno nie mogę jej ocenić tak, jakbym miała ją w rękach po raz pierwszy. O wątpliwościach i oczekiwaniach zdążyłam zapomnieć w przeciągu tych kilku lat, a pozostała ugruntowana opinia dobrej książki, stojącej zaledwie krok za swoją poprzedniczką – Wywiadem z wampirem.
Kroniki wampirów, czyli cały cykl powieści autorstwa Anne Rice (w przeciągu prawie 30 lat powstało ich dwanaście, z czego osiem przetłumaczono na język polski), są świetną pożywką dla Świata Mroku, inspirują autorów gier i powieści, grafików i projektantów mody, oferują prawdziwie romantyczny wizerunek wampira.
Wampir Lestat jest drugą powieścią z cyklu Kronik wampirów. W założeniu miała opowiadać o wcześniejszych losach Lestata – jednej z najbarwniejszych postaci Wywiadu..., jednak przede wszystkim służy poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, czym jest życie i nieżycie oraz jak stawić czoła nieśmiertelności, co wbrew pozorom nie jest łatwe. Bohaterowie Wampira Lestata borykają się z Mrocznym Darem, poszukują odpowiedzi na pytania wiążące się z ich nowym istnieniem, nieśmiertelnością i prawami rządzącymi światem nocy. Nawet wampiry – istoty w swej potędze stojące ponad słabszymi i nieuświadomionymi ludźmi – potrzebują wytycznych, reguł, czasem sztucznie narzuconych zasad. Zadziwiający jest fakt, iż z problemami radzą sobie w sposób właściwy nam samym: z agresją, wątpliwościami, poczuciem winy, nieobce są im łzy, rozczarowania a także posunięcia autodestrukcyjne.
Wampiry rozmawiają ze sobą językiem miłości i nienawiści, stwarza to nową jakość dialogów – wyraźną, bardzo charakterystyczną i, co oczywiste, znajdującą naśladowców. W momencie odrzucenia tematów niezwiązanych z pasją i uczuciem, dobrem i złem, pięknem i brzydotą, wkraczamy na drogę pytań o prawdy uniwersalne.
Lestat – zupełnie jak Louis w Wywiadzie... – ciągnie za sobą tren zobowiązań i problemów należących do świata śmiertelnych, jakby nie potrafił się z nimi rozstać i przejść do świata nieumarłych. Przywiązanie do świata ludzi, brak oparcia i pomocy ze strony swego wampirzego ojca musi skończyć się dramatem.
To podobieństwo bohaterów – ich obawy, tęsknoty i sposób rozwiązywania problemów narzucają podejrzenie, iż autorka nie potrafiła rozstać się z postacią Louisa. Oczywiście pozostają spekulacje, że tak naprawdę każdy wampir na początku swojego nieżycia miewa podobne problemy z zakończeniem pewnego etapu i rozpoczęciem nowego, ale właśnie oczekiwałam świeżego spojrzenia. W zasadzie jest to jedyny mój zarzut wobec książki – nieodmienne przywiązane do pewnego typu bohatera. Ma to wpływ również na pewne zaburzenia kompozycji – poprzez próbę powiązania powieści z innymi częściami cyklu wkrada się dysonans zakłócający sprawną narrację. Czytelnik gubi się w nawiązaniach, niepełnych dialogach i niepotrzebnych wyjaśnieniach. Może tylko ja widzę tę wadę, ale zwracam uwagę na powieść jako samodzielny byt, a wszelkie nawiązania do postaci nie mających w danej chwili żadnej roli kojarzą mi się nieodmiennie z reklamami i serialami. Jest też pewna nielogiczność, którą autorka popełniła w opisie jednej z zasad wampiryzmu, jednak całość jest spójna i barwnie opisana.
Na pierwszy rzut oka widać, że dużo uwagi poświęcono właściwej oprawie. Książka jest klejona, ale minęły już czasy klejów jednorazowych, kiedy kartki wypadały po pierwszym przeczytaniu, więc prawdopodobnie przetrwa wiele lat wertowania. Grafika na okładce - matowa z błyszczącymi elementami - współgra idealnie z zawartością. Sugeruje tajemnicę i nieskończoność. Razem z Wywiadem z wampirem, również wydanym ostatnio, tworzą parę, którą każdy wielbiciel mrocznych klimatów chciałby postawić na półce.
Dziękujemy wydawnictwu Rebis za udostępnienie książki do recenzji.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
Kroniki wampirów, czyli cały cykl powieści autorstwa Anne Rice (w przeciągu prawie 30 lat powstało ich dwanaście, z czego osiem przetłumaczono na język polski), są świetną pożywką dla Świata Mroku, inspirują autorów gier i powieści, grafików i projektantów mody, oferują prawdziwie romantyczny wizerunek wampira.
Wampir Lestat jest drugą powieścią z cyklu Kronik wampirów. W założeniu miała opowiadać o wcześniejszych losach Lestata – jednej z najbarwniejszych postaci Wywiadu..., jednak przede wszystkim służy poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, czym jest życie i nieżycie oraz jak stawić czoła nieśmiertelności, co wbrew pozorom nie jest łatwe. Bohaterowie Wampira Lestata borykają się z Mrocznym Darem, poszukują odpowiedzi na pytania wiążące się z ich nowym istnieniem, nieśmiertelnością i prawami rządzącymi światem nocy. Nawet wampiry – istoty w swej potędze stojące ponad słabszymi i nieuświadomionymi ludźmi – potrzebują wytycznych, reguł, czasem sztucznie narzuconych zasad. Zadziwiający jest fakt, iż z problemami radzą sobie w sposób właściwy nam samym: z agresją, wątpliwościami, poczuciem winy, nieobce są im łzy, rozczarowania a także posunięcia autodestrukcyjne.
Wampiry rozmawiają ze sobą językiem miłości i nienawiści, stwarza to nową jakość dialogów – wyraźną, bardzo charakterystyczną i, co oczywiste, znajdującą naśladowców. W momencie odrzucenia tematów niezwiązanych z pasją i uczuciem, dobrem i złem, pięknem i brzydotą, wkraczamy na drogę pytań o prawdy uniwersalne.
Lestat – zupełnie jak Louis w Wywiadzie... – ciągnie za sobą tren zobowiązań i problemów należących do świata śmiertelnych, jakby nie potrafił się z nimi rozstać i przejść do świata nieumarłych. Przywiązanie do świata ludzi, brak oparcia i pomocy ze strony swego wampirzego ojca musi skończyć się dramatem.
To podobieństwo bohaterów – ich obawy, tęsknoty i sposób rozwiązywania problemów narzucają podejrzenie, iż autorka nie potrafiła rozstać się z postacią Louisa. Oczywiście pozostają spekulacje, że tak naprawdę każdy wampir na początku swojego nieżycia miewa podobne problemy z zakończeniem pewnego etapu i rozpoczęciem nowego, ale właśnie oczekiwałam świeżego spojrzenia. W zasadzie jest to jedyny mój zarzut wobec książki – nieodmienne przywiązane do pewnego typu bohatera. Ma to wpływ również na pewne zaburzenia kompozycji – poprzez próbę powiązania powieści z innymi częściami cyklu wkrada się dysonans zakłócający sprawną narrację. Czytelnik gubi się w nawiązaniach, niepełnych dialogach i niepotrzebnych wyjaśnieniach. Może tylko ja widzę tę wadę, ale zwracam uwagę na powieść jako samodzielny byt, a wszelkie nawiązania do postaci nie mających w danej chwili żadnej roli kojarzą mi się nieodmiennie z reklamami i serialami. Jest też pewna nielogiczność, którą autorka popełniła w opisie jednej z zasad wampiryzmu, jednak całość jest spójna i barwnie opisana.
Na pierwszy rzut oka widać, że dużo uwagi poświęcono właściwej oprawie. Książka jest klejona, ale minęły już czasy klejów jednorazowych, kiedy kartki wypadały po pierwszym przeczytaniu, więc prawdopodobnie przetrwa wiele lat wertowania. Grafika na okładce - matowa z błyszczącymi elementami - współgra idealnie z zawartością. Sugeruje tajemnicę i nieskończoność. Razem z Wywiadem z wampirem, również wydanym ostatnio, tworzą parę, którą każdy wielbiciel mrocznych klimatów chciałby postawić na półce.
Dziękujemy wydawnictwu Rebis za udostępnienie książki do recenzji.
Mają na liście życzeń: 3
Mają w kolekcji: 9
Obecnie czytają: 1
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie czytam
Mają w kolekcji: 9
Obecnie czytają: 1
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie czytam
Tytuł: Wampir Lestat (The Vampire Lestat)
Cykl: Kroniki Wampirów
Tom: 2
Autor: Anne Rice
Tłumaczenie: Tomasz Olszewski
Wydawca: Dom Wydawniczy Rebis
Miejsce wydania: Poznań
Data wydania: 2005
Liczba stron: 648
Oprawa: miękka
Format: 130 x 200 mm
ISBN-10: 83-7301-686-4
Cena: 32,00 zł
Cykl: Kroniki Wampirów
Tom: 2
Autor: Anne Rice
Tłumaczenie: Tomasz Olszewski
Wydawca: Dom Wydawniczy Rebis
Miejsce wydania: Poznań
Data wydania: 2005
Liczba stron: 648
Oprawa: miękka
Format: 130 x 200 mm
ISBN-10: 83-7301-686-4
Cena: 32,00 zł
Tagi:
Wampir Lestat | Anne Rice