string(15) ""
» Blog » WTS - Zimna Wojna w kosmosie
19-09-2011 15:28

WTS - Zimna Wojna w kosmosie

W działach: Settingi | Odsłony: 53

WTS - Zimna Wojna w kosmosie

 Jako, że ostatnio tworzę sobie kampanię opartą na własnym settingu, który, jak zauważyłem, jest pokrewny z częścią dosyć popularnych propozycji w podsumowaniu WTS (WW2 w s-f; podróże międzyplanetarne) to postanowiłem wrzucić luźny zarys jego założeń, może komuś się przyda:) Wrzucam go raczej jako luźne przemyślenia, bo jakiś wybitnie oryginalny nie jest i wymyślałem go raczej jako coś "na szybkiego", do małej kampanii na jakieś 3-4 sesje.

Setting i swoją kampanię tworzyłem inspirując się Lemem i ostatnio chętnie przeze mnie oglądanymi filmami o okrętach podwodnych.

 

1. Zarys świata 

 

Historia

Zdarzeniem fikcyjnym "odszczepiającym" historię od jej naturalnych torów było odkrycie przez naukowców pokładów cennych pierwiastków na księżycu (czy to prawdziwych, jakiegoś kalifornu, czy renu, czy to fikcyjnych, jak jakiś nadprzewodnik wysokotemperaturowy działający w temp. pokojowej). Dodało to animuszu kosmicznemu wyścigowi zbrojeń, pierwsze Sputniki poleciały wcześniej, całą uwagę poświęcono rozwojowi technologii kosmicznej w wyścigu po księżycowe złoto. W związku z tym i technologia wygląda inaczej, mniej nowocześnie, bardziej kojarzy się z dawniejszą futurologią Lema i technologią WW2.
Wkrótce, gdy obie strony konfliktu dosięgnęły Księżyca, pierwiastki zeń pozyskane pozwoliły im szybko się wzbogacić i podreperować gospodarkę, oraz kontynuować wyścig zbrojeń z jeszcze większą werwą, w związku z czym trwa on do dzisiaj, czyli, powiedzmy, roku 1995.

Technologia

Naukowcy poświęcili się rozwijaniu napędów kosmicznych, co sprawiło, że tranzystorowa technologia komputerowa się nie rozwinęła. Statki są więc słabo skomputeryzowane, choć mają na pokładzie potężne kalkulatory lampowe obliczające trajektorie lotów, gabarytami i technologią przypominające ENIACa, czy Lemowe wizje.
Statki napędzane są napędem impulsowym, który pozwala niskim kosztem wynosić potężne stalowe cielska na orbitę, same natomiast są wewnętrznie zasilane przez reaktory nuklearne podobne do tych stosowanych na łodziach podwodnych.
Statki w niczym nie przypominają delikatnych i zaawansowanych technologicznie cudeniek NASA – bardziej dawne, ciężkie okręty podwodne. Są potężne, ponure, toporne, zbudowane głównie ze stali, często awaryjne. Duża część obliczeń i nawigacji jest wykonywana przez załogę, ewentualne uzbrojenie kojarzy się bardziej z torpedami, CKMami i bombami głębinowymi używanymi w konfliktach morskich WW2, niż z nowoczesnymi, samonaprowadzającymi rakietami.
Wyścig po cenne pierwiastki sięga już księżyców Jowisza, gdzie powoli formują się duże kolonie fabryczno – wydobywcze, często powodując starcia między mocarstwami i napięte sytuacje na tle terytorialnym.

Polityka

Jako, że przeniesienie się konfliktu w przestrzeń zmniejszyło atomowe napięcie na Ziemi, to i państwa pozwalają sobie na trochę mocniejsze starcia w kosmosie, nierzadko zbrojne, nie obawiając się już aż tak wysterylizowania połowy kontynentu przez rakiety nuklearne wrogiego mocarstwa. Mimo wszystko nadal unikają otwartej konfrontacji i swoje działania opierają głównie na działaniu szpiegów, sabotażystów, cichych akcjach i innym „szturchaniu się nawzajem”.


Miejsce Graczy we wszechświecie

W takim to krajobrazie lądują Gracze:
 -  jako załoga większego okrętu wojennego
 -  jako załoga cywilnego frachtowca handlowego 
 -  jako grupa eksploracyjna wysłana do zbadania kolejnego z księżyców Jowisza lub Saturna
 -  jako piraci większej organizacji mafijnej
 -  jako szpiedzy jednego z mocarstw.
 -  Etc.etc.

Musząc się zmierzyć z:
 -  wadliwym sprzętem ("Macie 4 godziny zanim skończy się wam tlen. Czas start.")
 -  szpiegami i sabotażystami (Ktoś zmienił trajektorię lotu! Kapitan nie żyje! Może ktoś zatruł jedzenie? Kto z nas jest agentem?)
 -  chorobami psychicznymi (Wszędzie są kosmici! Wysadzę statek aby uratować ludzkość!)
 -  radzieckimi reaktorami nuklearnymi (Ktoś z nas musi się narazić na chorobę popromienną i wkręcić ręcznie pręty do rdzenia, aby zapobiec jego stopieniu! Nastąpiła dehermatyzacja, statek obejmuje skażenie!)
 -  dylematami moralnymi (Okazało się, że towar przewożony przez nasz frachtowiec handlowy to zahibernowani więźniowie których chcą poddać makabrycznym badaniom...)
 -  kosmitami (Kolejni pasażerowie znikają! Mam halucynacje! Coś jest nie tak! Ktoś włączył autodestrukcję statku!)
 -  i innymi fascynującymi przygodami:)

2. Uzasadnienie

Setting może trafić do szerokiej grupy odbiorców – może trafić nie tylko do wielbicieli s-f, ale także do osób, które nie przepadają za s-f z racji często pojawiających się mocno odrealnionych motywów space-operowych w stylu podróży międzygwiezdnych, obcych cywilizacji, laserów itd. Do tego może być mocno realistyczny – nie wymaga on ucieczek w mocno fantastyczne motywy podróży z prędkościami nadświetlnymi i inne technologie konieczne do settingów międzygwiezdnych – tutaj odległości są niewielkie, a technologia na tyle niezaawansowana, że można ją w pełni oprzeć na istniejącej czy projektowanej, bez naginania praw fizyki i wymyślania dział grawitonowych, mieczów świetlnych i teleportów.

I przede wszystkim setting taki daje duże pole do popisu, nie narzucając konkretnego klimatu. Oto przykłady motywów i klimatów jakie można w nim ciągnąć:

Walka z wrogiem i statkiem
Można iść w inspiracje typowo wojenne i kampanię w stylu filmów w stylu „Das Boot”, „Czerwony Październik”, czy „Widowmaker”, czyli walka z innymi okrętami w atmosferze zamknięcia w ciasnej, stalowej maszynie zanurzonej w nieprzyjaznym środowisku, ze świadomością, że uszkodzenie statku bardzo łatwo może się skończyć bardzo niemiłą śmiercią (uszkodzenie napędu i radia to wegetacja i czekanie na śmierć w zimnym kosmosie, uszkodzenie powłok to dekompresja, uszkodzenie zbiorników tlenu to powolne uduszenie, uszkodzenie reaktora to powolne zwiększanie się promieniowania i walka z niewidzialnym wrogiem, itd.). Wszystkie motywy uszkodzeń to świetna okazja do pełnej dramaturgii walki z czasem i okrętem, często są to sytuacje w których ktoś musi się poświęcić dla załogi, często wymagają trudnych decyzji, często pojawiają się znakomite, dramatyczne sceny szalejącej dekompresji, spacerów kosmicznych po kadłubie statku celem jego naprawienia w oprawie latających wszędzie pocisków wrogiego statku, roju meteorów bombardujących kosmonautów, czy rosnącej temperatury statku, który na skutek awarii, którą kosmonauci muszą naprawić, właśnie zwala się ciężko w atmosferę jakiejś planety.

Walka z nieznanym
Dodatkowo zamknięcie na statku daje nam dobre podłoże do scenariuszy typowo horrorystycznych, czy thrillerowych. Znikający pasażerowie, obce ogranizmy na statku, itd. - cóż się będę produkował, skoro powstało całe mrowie takich filmów – dla przykładu „Obcy”, „Below”, „Event Horizon”, „The Thing” i wiele innych. Też można wykorzystać motyw eksploracji nowych księżyców i innych terytoriów, być może zamieszkałych przez dziwne formy życia... No i zamkniecie na statku bardzo sprzyja chorobom psychicznym... Psychopatycznym mordercom... Halucynacjom... Duchom...

Walka między pasażerami
Nikt nie może sobie nawzajem zaufać – w końcu to Zimna Wojna, każdy może być obcym szpiegiem, każdy może być sabotażystą, zdrajcą, etc. Co, jeśli statek zostanie wysłany na niebezpieczną, niemal samobójczą misję i pojawi się bunt części załogi przeciw rozkazom, który przerodzi się w regularną walkę na statku, lub wytworzeniem „frontu” i „walką podjazdową” o kolejne strategiczne pomieszczenia i przyrządy statku? Buntownicy zabarykadują się na rufie, lojalni kapitanowi na dziobie i strach iść spać, żeby ci drudzy się nie wdarli... Może Gracze dostaną zadanie wyjść w przestrzeń i zewnętrzem statku dotrzeć na rufę statku, przebić się do tamtejszych pomieszczeń i spacyfikować buntowników? A może buntownicy w tym samym czasie wpadną na ten sam pomysł i wywiąże się efektowna walka w przestrzeni kosmicznej?

Heroic s-f
Jeśli ktoś nie lubi ciężkich i ponurych klimatów, to zawsze można po prostu atakować wrogie statki, sabotować kolonie, przycumować niepostrzeżenie malutkim transporterkiem do wrogiego okrętu i prowadzić tam sabotaż, toczyć wielkie, epickie pojedynki kosmiczne, walczyć z kosmicznymi piratami próbującymi abordażować nasz statek (Walki w skafandrach w przestrzeni kosmicznej! Wrogowie na pokładzie naszego statku! Jupi!), prowadzić działania polityczne, dowodzić flotami, itd.

(troszkę przekroczyłem limit słów w tym rozdziale, mam nadzieję, ze będzie mi wybaczone:) )


Linki i inspiracje:

Główne inspiracje:
Stanisław Lem – w mojej wizji technologia mniej więcej przypomina jego książki, potężne kalkulatory lampowe, itd.
Jacek Dukaj - „Oko Potwora”, ze zbioru „Król Bólu” - opowiadanie, które było dla mnie główna inspiracją dla całego settingu. Oprócz znakomitej fabuły do wykorzystania, świetnego klimatu i fajnych motywów technologicznych, zawiera znakomite przemyślenia na temat sztuki w kosmosie, dużo fajnych anegdot na temat chorób psychicznych pojawiających się na statkach, historii różnych ludzi (naukowca, który się podpiął do superkomputera, szalonego członka załogi, który wierzył, że na Słońcu istnieje życie, itd.) i innych fajnych wypełnień klimatu.



Technologia:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Projekt_Orion Piękny, gotowy opis technologii, jaką możemy wykorzystać w naszych statkach
http://www.speedyshare.com/files/30382716/podr_cznikradziecki.doc Szkic podręcznika pokładowego frachtowca handlowego, napisany przeze mnie jakiś czas temu na potrzeby settingu, opisujący pokrótce technologię, w dużym stopniu „przedruki” z wikpiedii odpowiednio przystosowane:)


Walka z wrogiem i statkiem
http://www.filmweb.pl/film/Polowanie+na+Czerwony+Październik-1990-8774
http://www.filmweb.pl/film/K-19-2002-32357 rozłam w załodze, problemy z reaktorem na statku, groźne awarie, itd.
http://www.filmweb.pl/film/Okręt-1981-1289 klasyczny przykład klimatu walki, ciągłego zagrożenia, uwięzienia na statku, kłopotliwych rozkazów, awarii, itd.
http://www.filmweb.pl/film/Apollo+13-1995-1053 historia podboju kosmosu również nam dostarcza znakomitych historii bazujących na walce ze statkiem

Walka z nieznanym
http://www.filmweb.pl/film/Ukryty+wymiar-1997-559 film – horror, z motywem eksploracji obcego statku, film kiepski, ale dobry jako przykład fabuły z tej kategorii
http://www.filmweb.pl/Obcy Chyba nie wymaga komentarza
http://www.filmweb.pl/Cisnienie klasyczny przykład fabuły tajemniczej na statku
http://www.filmweb.pl/film/Coś-1982-4713 może się zdarzyć na każdej kolonii na obcym księżycu




Wykorzystane zdjęcia:
http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:U534.jpg&filetimestamp=20070721153216 public domain

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Orion_vehicule_design.png public domain

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Submarine_periscope.jpg public domain 

Komentarze


38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
dobre, taka Super Hard War Space Opera :)
19-09-2011 15:41
Aesandill
   
Ocena:
0
Przed Fallout w kosmosie - tak mi się kojarzy.
Kozackie.
Popieram

Pozdrawiam
Aes
19-09-2011 16:19
kbender
   
Ocena:
+1
Pamiętacie starocie takie jak Starlancer i Freelancer (gierki PC)? Trochę mi się kojarzy (szczególnie Starlancer).
19-09-2011 16:31
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
http://forum.polter.pl/projekt-wts-vf555.html

Tregimtar, proszę, przenieś tekst swojej notki tam i załóż nowy temat dla siebie. Wkrotce wytłumaczę o co chodzi. Dzięki
19-09-2011 16:41
YuriPRIME
   
Ocena:
+1
@kbender
Freelancer :3 mmm

A co do settingu super sprawa, szczególnie ta toporność technologii a la lata 40-50-60, lampy itd.

Też podoba mi się koncept jakby 'chowania się w kosmosie'... Cisza, żeby nas nie wykryli ;)
19-09-2011 16:57

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.