WFRP: Ekran Mistrza Gry
Narzędziownik staroświatowego MG
Ilustracje: Michał 'Exar' Kozarzewski
Na warhammerowy Ekran Mistrza Gry składa się tekturowa zasłona oraz 30-stronicowa broszura.
Zasłoń swojego MG, czyli ekran
Ekran składa się z czterech paneli formatu A4 umieszczonych na grubej, bo 3 milimetrowej, tekturze. Na stronie zewnętrznej, tej widzianej przez graczy, mamy wielką ilustrację przedstawiającą miasto i mnóstwo scenek z życia jego mieszkańców. Ogromnym jej plusem jest mnogość różnych wątków, które mogą przyciągnąć oko – niech to będą opryszkowie wkopujący rycerza do wody, śmiałkowie pojedynkujący się na szczycie wieży, czy osobnik wspinający się na dach. Podejście, w którym na jednej ilustracji jest wiele motywów jest czymś zupełnie innym niż to, co widzieliśmy na przykład w Zasobniku Strażnika do Zewu Cthulhu czy Narzędziowniku MG do Star Trek Adventures – zasłona WFRP niewątpliwie “wystarczy na dłużej” i będzie wręcz inspirować do podejmowania konkretnych akcji przez BG i może też wspomóc budowanie obrazu staroświatowego miasta. Niewątpliwie ilustracja ta jest ogromnym, ale nie jedynym – patrz dalej – plusem zestawu.
Strona wewnętrzna zasłony to 18 tabel umieszczonych na czterech stronach. Lewa strona zawiera listy imion Starego Świata (ludzkie imiona ograniczone są do Reiklandczyków – czy to oznacza, że powstanie inny ekran dla prowadzących poza Imperium?), tabelę z listą umiejętności czy charakteru, motywacji, ambicji i dziwactw. Prawa strona ekranu to rozpiska broni, tarcz i pancerzy.
Dwie centralne strony z kolei przedstawiają zagadnienia mechaniczne, takie jak punkty Przeznaczenia, Szczęścia, Bohatera i Determinacji i metody ich pozyskiwania oraz tracenia. Znajdziemy informacje o trudności i wynikach testów, zasięgach broni, psychologii, ranach i Stanach postaci. Nie zabrakło skrótu informacji o rozwoju postaci, zarabianiu i kosztach życia. Oczywiście jest i przypomnienie o ulubionym równaniu wszystkich staroświatowych MG, czyli 1ZK=20s=240p. Biorąc pod uwagę specyfikę systemu, takie rozmieszczenie tabel niewątpliwie pomoże Mistrzom usprawnić prowadzenie sesji.
Zainteresuj swojego MG Starym Światem, czyli broszura
Drugą częścią zestawu Ekranu Mistrza Gry jest wydana w miękkiej okładce broszura z podtytułem Ponure i niebezpieczne narzędzia prowadzenia przygód w Starym Świecie. Myślę, że w tym dość długim podtytule zabrakło jednego słowa: ważne narzędzia. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że kapitalnie przedstawiono w nim podwaliny idei świata gry, zaprezentowano zarówno cele jak i wytyczne dla Mistrzów Gry, pokazano wątki przewodnie, które w praktyce mogą być nawet nie pomysłami na przygody, a zajawkami na całe kampanie. Przykładami powyższych niech będą, być może oczywiste, Zawsze pchaj fabułę do przodu, ale i mniej oczywiste Bądź szczery (względem graczy) (ale niekoniecznie względem bohaterów, którym wręcz należy mówić rzeczy na około i czasem “zapominać” o pewnych drobiazgach), czy Walka klas, które nakazują wręcz, aby bogaci bogacili się na biednych, biedni z całej swojej istoty nienawidzili bogatych, a tak zwana klasa średnia wchodziła pomiędzy młot i kowadło, powodując jeszcze więcej zamieszania. Dalej przedstawiono także przemyślenia związane ze śmiercią postaci prowadzonych przez graczy; zasadniczo uśmiercanie BG nie jest polecane, ale jeśli już ma nastąpić – niech nastąpi w sposób ciekawy fabularnie, który przyniesie wszystkim uczestnikom gry dużo uciechy i zapewni wspomnienia i graczom i bohaterom, którzy przeżyją.
Wśród porad pojawił się także rozdział dotyczący jednego z najważniejszych aspektów gier fabularnych, czyli ciekawych BN-ów. Na trzech stronach przedstawiono główne idee tworzenia ciekawych postaci, dano także trzy naprawdę dobrze przemyślane przykłady, które jasno obrazują, co autorzy mają na myśli. Warto nadmienić, że w polskiej edycji poprawiono błędy, które pojawiły się w wersji angielskojęzycznej.
Ostatnie dwanaście stron to materiały dodatkowe w postaci tabel, ułatwiających wymyślanie misji dla graczy, budowanie powiązań między BG, dziwne sytuacje, które zdarzają się w karczmach czy Wróżby Losu, które mogą zostać wykorzystane z odpowiednim talentem.
Wszyscy (Mistrzowie) za zasłonę, czyli podsumowanie
Ekran Mistrza Gry do czwartej edycji WFRP oceniam wysoko, jakkolwiek dziwnie by to nie zabrzmiało – głównie ze względu na kapitalną broszurę, która aż kipi od przedstawionych pomysłów i koncepcji, nadających głębi światu, który ma zostać przedstawiony przez prowadzących. Jeśli dodamy do tego świetnie zilustrowany i sensownie zapełniony ekran, dostaniemy potężne narzędzie, które może wspomóc niejednego MG i które aż chce się wziąć do ręki by bez zbędnej zwłoki wykorzystać.
Dziękujemy wydawnictwu Copernicus Corporation za udostępnienie zestawu do recenzji.
Linia wydawnicza: Warhammer Fantasy Roleplay
Autorzy: T.S. Luikart, Ben Scerri
Okładka: miękka
Ilustracje: Ralph Horsley, Sam Manley, Paul Bourne, Rachael Macken
Wydawca oryginału: Cubicle 7
Data wydania oryginału: 2020
Miejsce wydania oryginału: Anglia
Liczba stron: 32
Oprawa: miękka
Format: A4
ISBN-13: 978-0-85744-343-4
Numer katalogowy: CB72404
Cena: 29,99 USD