» Recenzje » Tłumaczenia » WFRP: Ekran Mistrza Gry

WFRP: Ekran Mistrza Gry


wersja do druku

Narzędziownik staroświatowego MG

Redakcja: AdamWaskiewicz, Szymon 'Kaworu92' Brycki
Ilustracje: Michał 'Exar' Kozarzewski

WFRP: Ekran Mistrza Gry
Jednymi z pierwszych dodatków do wielu systemów fabularnych są zasłonki, które pozwalają Mistrzowi skrycie knuć, trzymać swoje tajemne notatki z dala od oczu wścibskich graczy, mieć przed oczyma najważniejsze informacje mechaniczne oraz jeść potajemnie orzeszki. Czy Ekran Mistrza Gry do czwartej edycji systemu Warhammer Fantasy Roleplay wydany w Polsce przez firmę Copernicus Corporation spełni powyższe wymagania?

Na warhammerowy Ekran Mistrza Gry składa się tekturowa zasłona oraz 30-stronicowa broszura. 

Zasłoń swojego MG, czyli ekran

Ekran składa się z czterech paneli formatu A4 umieszczonych na grubej, bo 3 milimetrowej, tekturze. Na stronie zewnętrznej, tej widzianej przez graczy, mamy wielką ilustrację przedstawiającą miasto i mnóstwo scenek z życia jego mieszkańców. Ogromnym jej plusem jest mnogość różnych wątków, które mogą przyciągnąć oko – niech to będą opryszkowie wkopujący rycerza do wody, śmiałkowie pojedynkujący się na szczycie wieży, czy osobnik wspinający się na dach. Podejście, w którym na jednej ilustracji jest wiele motywów jest czymś zupełnie innym niż to, co widzieliśmy na przykład w Zasobniku Strażnika do Zewu Cthulhu czy Narzędziowniku MG do Star Trek Adventures – zasłona WFRP niewątpliwie “wystarczy na dłużej” i będzie wręcz inspirować do podejmowania konkretnych akcji przez BG i może też wspomóc budowanie obrazu staroświatowego miasta. Niewątpliwie ilustracja ta jest ogromnym, ale nie jedynym – patrz dalej – plusem zestawu.

Jedna z czterech stron, na których jest całkiem ciekawa ilustracja.

Strona wewnętrzna zasłony to 18 tabel umieszczonych na czterech stronach. Lewa strona zawiera listy imion Starego Świata (ludzkie imiona ograniczone są do Reiklandczyków – czy to oznacza, że powstanie inny ekran dla prowadzących poza Imperium?), tabelę z listą umiejętności czy charakteru, motywacji, ambicji i dziwactw. Prawa strona ekranu to rozpiska broni, tarcz i pancerzy.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Dwie centralne strony z kolei przedstawiają zagadnienia mechaniczne, takie jak punkty Przeznaczenia, Szczęścia, Bohatera i Determinacji i metody ich pozyskiwania oraz tracenia. Znajdziemy informacje o trudności i wynikach testów, zasięgach broni, psychologii, ranach i Stanach postaci. Nie zabrakło skrótu informacji o rozwoju postaci, zarabianiu i kosztach życia. Oczywiście jest i przypomnienie o ulubionym równaniu wszystkich staroświatowych MG, czyli 1ZK=20s=240p. Biorąc pod uwagę specyfikę systemu, takie rozmieszczenie tabel niewątpliwie pomoże Mistrzom usprawnić prowadzenie sesji.

Ekran MG od tej "tajemnej" strony.

Zainteresuj swojego MG Starym Światem, czyli broszura

Drugą częścią zestawu Ekranu Mistrza Gry jest wydana w miękkiej okładce broszura z podtytułem Ponure i niebezpieczne narzędzia prowadzenia przygód w Starym Świecie. Myślę, że w tym dość długim podtytule zabrakło jednego słowa: ważne narzędzia. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że kapitalnie przedstawiono w nim podwaliny idei świata gry, zaprezentowano zarówno cele jak i wytyczne dla Mistrzów Gry, pokazano wątki przewodnie, które w praktyce mogą być nawet nie pomysłami na przygody, a zajawkami na całe kampanie. Przykładami powyższych niech będą, być może oczywiste, Zawsze pchaj fabułę do przodu, ale i mniej oczywiste Bądź szczery (względem graczy) (ale niekoniecznie względem bohaterów, którym wręcz należy mówić rzeczy na około i czasem “zapominać” o pewnych drobiazgach), czy Walka klas, które nakazują wręcz, aby bogaci bogacili się na biednych, biedni z całej swojej istoty nienawidzili bogatych, a tak zwana klasa średnia wchodziła pomiędzy młot i kowadło, powodując jeszcze więcej zamieszania. Dalej przedstawiono także przemyślenia związane ze śmiercią postaci prowadzonych przez graczy; zasadniczo uśmiercanie BG nie jest polecane, ale jeśli już ma nastąpić – niech nastąpi w sposób ciekawy fabularnie, który przyniesie wszystkim uczestnikom gry dużo uciechy i zapewni wspomnienia i graczom i bohaterom, którzy przeżyją. 

Wśród porad pojawił się także rozdział dotyczący jednego z najważniejszych aspektów gier fabularnych, czyli ciekawych BN-ów. Na trzech stronach przedstawiono główne idee tworzenia ciekawych postaci, dano także trzy naprawdę dobrze przemyślane przykłady, które jasno obrazują, co autorzy mają na myśli. Warto nadmienić, że w polskiej edycji poprawiono błędy, które pojawiły się w wersji angielskojęzycznej.

Jeden z trzech ciekawych, zaprezentowanych w dodatku, BN-ów.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Ostatnie dwanaście stron to materiały dodatkowe w postaci tabel, ułatwiających wymyślanie misji dla graczy, budowanie powiązań między BG, dziwne sytuacje, które zdarzają się w karczmach czy Wróżby Losu, które mogą zostać wykorzystane z odpowiednim talentem.

Wszyscy (Mistrzowie) za zasłonę, czyli podsumowanie


Ekran Mistrza Gry do czwartej edycji WFRP oceniam wysoko, jakkolwiek dziwnie by to nie zabrzmiało – głównie ze względu na kapitalną broszurę, która aż kipi od przedstawionych pomysłów i koncepcji, nadających głębi światu, który ma zostać przedstawiony przez prowadzących. Jeśli dodamy do tego świetnie zilustrowany i sensownie zapełniony ekran, dostaniemy potężne narzędzie, które może wspomóc niejednego MG i które aż chce się wziąć do ręki by bez zbędnej zwłoki wykorzystać.

 

Dziękujemy wydawnictwu Copernicus Corporation za udostępnienie zestawu do recenzji.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
9.0
Ocena recenzenta
8.5
Ocena użytkowników
Średnia z 3 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
Tytuł: Warhammer Fantasy Roleplay: Gamemaster's Screen
Linia wydawnicza: Warhammer Fantasy Roleplay
Autorzy: T.S. Luikart, Ben Scerri
Okładka: miękka
Ilustracje: Ralph Horsley, Sam Manley, Paul Bourne, Rachael Macken
Wydawca oryginału: Cubicle 7
Data wydania oryginału: 2020
Miejsce wydania oryginału: Anglia
Liczba stron: 32
Oprawa: miękka
Format: A4
ISBN-13: 978-0-85744-343-4
Numer katalogowy: CB72404
Cena: 29,99 USD



Czytaj również

WFRP: Rogaty Szczur
Czy skaveny będą górą?
- recenzja
Erpegowe polecajki 2023
Podręczniki pod choinkę
WFRP: Altdorf, Korona Imperium
Śmierdząca Korona
- recenzja
WFRP: Middenheim, Miasto Białego Wilka
Miasto na skale, miasto możliwości
- recenzja
WFRP: Archiwa Imperium, tom I
Imperialne Silva Rerum
- recenzja
WFRP: Śmierć na rzece Reik
Polski Reik wraca po latach
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.