» Blog » W czym tkwi siła udanych RPG #1
12-08-2013 15:23

W czym tkwi siła udanych RPG #1

Odsłony: 308

Dlugo myslalem nad odpowiedzia na to pytanie bo kolatalo mi sie od 3-4 lat w glowie. Zdecydowalem sie jednak podzielic moja madroscia i napisac notke na Polteze.Wydaje mi sie ze gdy przychodzi rozmawiac o udanych erpegach duzym problemem jest stwierdzenie ktory erpeg jest udany i stad wiele konfliktow sie bierze. Ja uznam za udane erpegi te ktore powszechnie sie przyjely.

Rozpoczalem swoje rozwazania od warhamer - dlaczego odniosl sukces dochodze do wniosku ze jego sila jest dobrze przemyslana mechanika. Bardzo fajnie rozwija sie w niej postac i walczy. Realistyczne podejscie do konfliktow i jasne zasady sprawiaja ze zwyczajnie gra sie w niego przyjemnie. Gdy to odkrylem zaczalem sie zastanawiac nad innymi systemami jak Swiat Mroku i Krysztaly Czasu i one wszystkie maja te wspolna ceche ze ich mechanika jest dobrze przemyslana i zbalansowana by dawala frajde. Jeszcze ten schemat przylozylem do kilku innych systemow z tym samym rezultatem Juz myslalem ze znalazlem odpowiedz gdy trafilem na problem bo schemat mi w ogole nie pasuje do Dungeond and Dragon. Mechanika nie ma w tej grze wiekszego sensu jest nijaka i nie wiadomo do czego sluzy. Do tego zasady sa niejasne a calosc nie jest dobrze przemyslana i zbalansowana. A jednak nie mozna powiedziec ze Dungeon and Dragon nie jest udanym erpegiem TO mnie poprowadzilo do wniosku ze musi cos jeszcze istniec co odpowiada za sukcesem tego erpegie cos jeszcze musi stac. A przeciez odpowiedz jest tak prosta! Niektorzy po prostu nie lubia dobrych erpegie i wola taka luzna bezcelowa zabawe jaka oferuje Dungeons and Dragons!

I tak odkrylem nie tylko zasade udanych erpegie ale tez znalazlem wyjatek ktory potwierdza regule To dobrze przemyslana mechanika sprawia ze fajnie sie bawimy chociaz mozemy nie zdawac sobie z tego sprawy jezeli sie nad tym gleboko nie zastanowimy

Komentarze


Z Enterprise
   
Ocena:
+2
Syndrom Szukania Grimdarka zaraz się zacznie...
12-08-2013 15:41
Agrafka
   
Ocena:
+5
Poproszę jeszcze 455 notek o tym temacie.
12-08-2013 15:42
jakkubus
   
Ocena:
0
IMO to Młotek i WoD są wyjątkami od tej reguły. Tak marnych mechanik ze świecą szukać.
12-08-2013 15:48
Squid
   
Ocena:
+2
Ha, to już trzy wyjątki potwierdzające regułę!
12-08-2013 17:06
KFC
    Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Ocena:
0
Polecam bo Warhammer!
12-08-2013 17:29
leto_ii
   
Ocena:
0
"Rozpoczalem swoje rozwazania od warhamer - dlaczego odniosl sukces dochodze do wniosku ze jego sila jest dobrze przemyslana mechanika."

Że jak? Warhammer to ŚWIAT! :) Ma w sobie 'to coś'. Mechanika mu pomaga, a i owszem, ale (dla mnie) Warhammer to przede wszystkim świat. Jestem w stanie sobie wyobrazić WH na Fate, SW czy innym wynalazku (WH z rozbudowaną nieco mechaniką Oka Yrrhedesa) i z przygodami które nadal będą miały 'to coś' co powoduje, że nadal będzie to traktowane jak WH, a nie wyrób WHpodobny.
13-08-2013 11:29
Torgradczyk
   
Ocena:
0
W zasadzie to nie moja sprawa, ale jest tyle ciekawych rzeczy, które można robić. Nie wiem, polecałbym może bieganie, poczytanie dobrej książki, może teatr. Myślę, że może przynieść to więcej wymiernych korzyści niż spamowanie na internetowym forum. Ale to oczywiście tylko moje skromne zdanie.
13-08-2013 20:17

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.