» Recenzje » Zagraniczne » Vice: The Shadowrun Crime Sourcebook

Vice: The Shadowrun Crime Sourcebook


wersja do druku

Przestępczość w fantastycznej przyszłości

Redakcja: Staszek 'Scobin' Krawczyk

Vice: The Shadowrun Crime Sourcebook
Vice: The Shadowrun Crime Sourcebook to dodatek przedstawiający materiały settingowe, które dotyczą wszystkiego, co związane jest ze światem przestępczości zorganizowanej w settingu Shadowruna – zarówno największych i najpotężniejszych organizacji o ogólnoświatowych wpływach, jak i wyspecjalizowanych grup oraz gangów ulicznych. Napomyka również o prawie, sposobach jego łamania oraz wynikających z tego konsekwencjach, a także korzyściach.


Podręcznik, wydawniczo

Utrzymana w miłej dla oka zielonej tonacji i przyozdobiona przyzwoitą, aczkolwiek nie nadzwyczajną, ilustracją oprawa podręcznika jest miękka i klejona. Nie wpływa to najlepiej na odbiór solidności książki. Sytuację poprawia nieco lakierowanie okładki i porządny druk czarno-białej zawartości. Nie ma zabrudzeń, rozmywanie się tuszu nam nie grozi, a druk jest ostry i czytelny, czernie głębokie.

Wewnątrz ilustracje wykonane klasycznymi technikami (lub technikami je imitującymi) również ani nie odrzucają, ani specjalnie nie przykuwają wzroku czytelnika. Są w porządku, bowiem pasują nastrojem i treścią do tekstu, jednak nie poprawiają odbioru podręcznika jako takiego i nie stanowią wartości samej w sobie.

Papier to 190 stron dość cienkiego, matowego offsetu, również nie przeszkadzającego w lekturze, ale zaskakującego nieco w podręczniku o okładkowej cenie 29,99 $. Przy takiej domniemanej wartości podręcznika można byłoby się spodziewać albo koloru, albo kredy – a przynajmniej czerni i bieli na macie, ale w twardej oprawie. Objętość również graniczy już z taką, która miękkiej i klejonej oprawie może zacząć sprawiać problemy przy bardziej intensywnym używaniu. Na szczęście nie jest to podręcznik z zasadami, który łatwo byłoby zaczytać na śmierć.

Prezentacja podręcznika
+ Estetyczna okładka
+ Matowy papier
+ Druk bez zarzutu

- Ilustracje wewnętrzne przyzwoite; co prawda bez wpadek, ale i bez zachwytów
- Miękka oprawa
- Klejenie, brak zszycia
- Materiały użyte w produkcji podręcznika nie odpowiadają wysokiej cenie

6/10

Podręcznik, edytorsko

Prezentacja tekstu, jak w większości podręczników do Czwartej Edycji, jest bez większego zarzutu. Czcionki dobrane są bardzo poprawnie – czytelne, a przy tym jednocześnie estetyczne. Ilustracje oprawione zostały w sposób sugerujący transmisję na żywo z mających właśnie miejsce wydarzeń. Skład jest nie dość, że przemyślany, to prosty i konsekwentny, bez pomyłek – słowem, nie psuje dobrego wrażenia.

Dodatkowe informacje prezentowane są w litych, czarnych ramkach, a cytaty z bohaterów niezależnych również mają swój własny format, ułatwiający czytelnikowi odróżnienie ich od głównej części tekstu. Ten zaś zredagowany jest co najmniej dobrze – brak potknięć językowych, nie zauważyłem także wielu literówek. Jeśli zapoznaliście i polubiliście się już z formatem tekstu w czwartoedycyjnym Shadowrunie, Vice niczym niespodziewanym Was nie zaskoczy.

Edycja i skład zawartości podręcznika
+ Dobry dobór czcionek
+ Poprawna wielowarstwowa prezentacja informacji
+ Brak błędów składu lub redakcji tekstu
+ Konsekwentnie zachowany przemyślany układ podręcznika podstawowego

- Nieliczne literówki

9/10

Gra, setting

Paradoksalnie, najciekawsze i najcenniejsze w tym podręczniku są materiały dodane doń niejako "na doczepkę". Mowa o otwierających książkę dwudziestu stronach podrozdziału o przestępczości, zamykających dodatek sześciu stronach o modularnym tworzeniu organizacji przestępczych, a także sześciu stronach wprowadzenia do rozdziału o gangach. Szczególnie pierwszy z tych podrozdziałów (o poszczególnych przestępstwach, wraz z notatkami "Zrób to sam!" i podpowiedziami, jak uniknąć konsekwencji złamania prawa) przykuwa natychmiast uwagę, a odkrycie, iż reszta podręcznika wcale nie jest utrzymana w tym samym tonie, stanowi spore rozczarowanie.

Pozostałe około stu pięćdziesięciu stron bowiem to nic innego, jak solidnie odbębnione kilkanaście głównych i kilkadziesiąt mniejszych organizacji przestępczych. Znalazło się tu miejsce zarówno dla Mafii, Yakuzy, Triad, rosyjskiego odpowiednika Cosa Nostry, jak i dla karteli. Przewijają się w liczbie pół tuzina syndykaty etniczne oraz jakiś tuzin samych gangów oraz innych ugrupowań. Na koniec zaś pokrótce, w naprawdę nie wyczerpujący tematu sposób, omówione zostają organizacje stróżów prawa. Nie ma tu zupełnie nic porywającego, aczkolwiek rozdział ratują ciekawe ramki w rodzaju "OK, ale co właściwie, w majestacie prawa, mogą ci zrobić?".

Problemem głównej części podręcznika jest ogólna nijakość i sztampowość prezentowanych danych. Gdybym zupełnie nie miał pojęcia o tym, jak funkcjonują Yakuza czy Mafia, albo gdyby całkiem brakowało mi pomysłów na to, jak zrobić shadowrunową kampanię z przestępczością zorganizowaną jako motywem przewodnim, być może pewne z tych danych byłyby mi bardziej przydatne. Są to jednak podstawy podstaw, czasem wręcz łopatologicznie rozpisane w pięciopunktowy graf na pół strony i niewiele ponadto – ot, nieco mistyczno-nadnaturalnych przybudówek (czyli podlanie tematu sosem z Shadowruna, ale według najprostszych schematów) oraz nieodzowna garść półstronicowych rozpisek NPC-ów. Jeden z dalszych rozdziałów wręcz składa się z samych postaci niezależnych! Przypomniał mi się natychmiast stary Świat Mroku i jego księgi wampirzych klanów. Tu nie jest aż tak źle, ale jest już nie najlepiej.

Gra, setting
+ Kilka króciutkich, ale nader interesujących dla prowadzącego podrozdziałów
+ Podręcznik bardzo wyczerpujący i przydatny osobie kompletnie niezorientowanej w tematyce przestępczości zorganizowanej

- Sztampowość niektórych rozwiązań fabularnych
- Nadmiar gotowych, niewiele wnoszących NPC-ów
- Sporo oczywistości znanych osobom interesującym się tematem

6/10

Gra, mechanika

W podręczniku nieobecne są dodatkowe zasady, tabele przedstawiają wyłącznie zastosowania zasad znanych do tej pory, głównie statystyki bohaterów niezależnych. Obecność mechaniki w tym dodatku nie podlega więc ocenie.


Podsumowując

Vice to dodatek niespójny, mocno zawodzący oczekiwania. Przyzwoita, acz nie zachwycająca forma wydawnicza oraz bardzo uczciwa redakcja i edycja nie są w stanie uratować przeciętnej zawartości. Książka prezentuje się jak klasyczne zamówienie wydawnictwa z gatunku "Potrzebujemy podręcznika o przestępczości zorganizowanej na wczoraj". Teoretycznie nie sposób się do niego przyczepić, gdyż całkowicie i względnie rzetelnie wyczerpuje temat. Jednak po pozbyciu się pewnych oczywistości, nadmiaru NPC-ów oraz wielkich, łopatologicznych grafów, a także części ilustracji, książka ta mogłaby swobodnie liczyć nie 190, a 100–120 stron.

Co więcej, nawet jeśli w swojej obecnej formie dodatek byłby włożony w twardą oprawę i wydrukowany na kredzie, nadal nie byłby wart 29,99$ – za to chętnie za okrojoną, nawet nadal miękkooprawną wersję zapłaciłbym 16,99$. Ale w tej rozdętej ponad miarę postaci książka nie jest warta swojej ceny. Można się z nią jednak śmiało zapoznać, jeśli dostanie się ją gdzieś taniej – zwłaszcza jeśli ktoś jest w dziedzinie przestępczości zorganizowanej równie zielony niczym okładka Vice: The Shadowrun Crime Sourcebook, lecz chętnie poszerzyłby swoją wiedzę. Taka osoba może spokojnie dodać do oceny jedno oczko. Pozostali natomiast powinni je raczej odjąć.

Dziękujemy sklepowi Rebel.pl za udostępnienie podręcznika do recenzji.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
7.0
Ocena recenzenta
8
Ocena użytkowników
Średnia z 3 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
Tytuł: Vice: The Shadowrun Crime Sourcebook
Linia wydawnicza: Shadowrun
Autorzy: Robert Derie, John Dunn, Mark Edwards
Wydawca oryginału: Catalyst Game Labs
Data wydania oryginału: 2010
Liczba stron: 192
Oprawa: twarda
ISBN-10: 1934857459
ISBN-13: 978-1934857458
Cena: 30$ / 95 zł



Czytaj również

Komentarze


Kumo
   
Ocena:
+2
Osobiście zawartość podręcznika oceniam sporo wyżej. Po pierwsze - jestem, jak to ujął recenzent, "zielony" w temacie przestępczości zorganizowanej, więc informacje o strukturze i sposobach działania Mafii czy Triad były bardzo interesujące. A kiedy parę dni po zapoznaniu się z podręcznikiem trafiłem na artykuł o powiązaniach włoskich polityków z Mafią kalabryjską, mogący służyć za żywy przykład tego, co opisano w "Vice", byłem nieźle zaskoczony.

nieodzowna garść półstronicowych rozpisek NPC-ów. Jeden z dalszych rozdziałów wręcz składa się z samych postaci niezależnych!
Co do pierwszego: są to opisy przykładowych organizacji, a właściwie ich członków na wszystkich poziomach władzy (same opisy, bez statystyk). Jednym się przyda, innym nie. Mnie akurat nie przeszkadza.
Co do drugiego: zapewne chodzi o listę "most wanted" Interpolu (oczywiście również bez statystyk). Może i nie jest to szczególnie potrzebne, ale przyjemnie od czasu do czasu użyć takiego gostka w kampanii... zresztą dla mnie to bardziej pomysły na przygody, niż lista NPC-ów. A poza tym, fajnie w końcu dowiedzieć się czegoś konkretniejszego o psycholu znanym jako Kane... ;)
25-11-2010 18:21
Kastor Krieg
   
Ocena:
0
"Vice" to solidne, ale nie odkrywcze, ani też zachwycająco napisane czy wydane, a przy tym wyjątkowo drogie mięsko. Siódemeczka, dla zupełnie zielonych ósemka, bo to konkretne źródło wiedzy i zaoszczędzi poszukiwań.

Tym niemniej, osoby, które zawczasu, przygotowując się do kampanii z przestępczością zorganizowaną w roli głównej, wykonały już odpowiedni research, ocenią go na góra szóstkę - poprawnie przenosi tę wiedzę na Shadowruna i niestety nic więcej.
25-11-2010 18:56
~zuo wcielone

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
A co polecasz jako księgę wiedzy o przestępczości?
Jako materiał do sesji.
25-11-2010 18:58
Kastor Krieg
   
Ocena:
0
To źle postawione pytanie - przez lata wchłonąłem po prostu sporo wiedzy z najrozmaitszych źródeł. Jak wyżej - jeśli nie wiesz nic, "Vice" będzie dla ciebie świetne (stąd sugerowane przeze mnie 8/10 dla zielonego). Jeśli wiesz już jednak tyle, że to, co w "Vice" zawarto nie jest dla ciebie niczym nowym, to nie masz co liczyć, że znajdziesz jakieś dodatkowe informacje w jednej książce. Musisz na własną rękę wybrać się do dużej biblioteki i poszukać interesujących cię pozycji.
25-11-2010 20:56
~~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Kot
   
Ocena:
0
Właśnie czytam sobie Vice jako dodatkowy materiał do kampanii (jeden z bohaterów będzie członkiem gangu) i stwierdzam, że to bardziej przydatny dodatek, niż twierdzi Kastor. Pomijając opisy metod działania różnych organizacji przestępczych (które wcale nie są tak powszechną wiedzą, jak się wydaje recenzentowi), jest tam mnóstwo informacji i przydatnych reguł, które pozwolą skonstruować (zmodyfikować gotowe) gangi na potrzeby kampanii, a także przygotować tło dla postaci związanej z takim gangiem.
Poza tym, spora część z opisanych gangów jest 'międzynarodowa', jak Ancients, czy Cutters, stąd mogą równie dobrze znaleźć się na naszym podwórku.
Opisane 'inne organizacje' uzupełniają m. in. znikome (jak dotąd) informacje o możliwościach (fabularnych i mechanicznych) pozbywania się zbędnego/zdobycznego ekwipunku, czy nawet niewygodnych trupów z bagażnika. A już opis sił 'policyjnych' to przydatna rzecz, szczególnie że niewiele informacji o nich pojawiło się jak dotąd w SR4.
27-11-2010 11:59
Kumo
   
Ocena:
0
A poza tym, mamy w tym podręczniku jeden z nielicznych polskich akcentów ;)
27-11-2010 17:49
Kot
    @Kumo
Ocena:
0
Który? :P
28-11-2010 21:47
Kumo
   
Ocena:
0
Dosłownie i w przenośni :D
29-11-2010 11:19

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.