Kości Wytrzymałości: 4k10+8 (36 pw)
Inicjatywa: +4 (Zr)
Szybkość: 12 m, wspinanie 12 m
KP: 15 (-1 rozmiar, +4 Zr, +2 naturalny)
Ataki: 2 szpony +7 wręcz
Obrażenia: szpony 1k6+5
Front/Zasięg: 1,5 m na 1,5 m/3 m
Specjalne ataki: oszałamiający cios, naskok
Specjalne cechy: węch
Rzuty obronne: Wytrw +6, Ref +8, Wola +2
Atrybuty: S 21, Zr 18, Bd 15, Int 3, Rzt 12, Cha 8
Umiejętności: Skakanie +12, Wspinaczka +12
Klimat/teren: lasy w klimacie gorącym
Występowanie: pojedynczo, para, rodzina (2 + 1-3 młodych) lub stado (5-15)
Skala Wyzwania: 3
Skarb: brak
Charakter: zawsze neutralny
Rozwój: 5-7 KW (duży); 8-10 KW (wielki)
Urgathy to potężne, silne, acz z reguły pokojowo nastawione bestie, których dalekich ewolucyjnych korzeni niektórzy badacze dopatrują się u odłamu giralionów, które na swoją główną siedzibę obrały drzewa.
Urgathy mają humanoidalny, szarawy w kolorze, pokryty kępkami jasnej sierści tors, zwieńczony rogatą głową o wydłużonej, niemal końskiej szczęce. Swoje ciało transportują na dwóch potężnie umięśnionych, chwytnych ręko-nogach, a do innych czynności służy im druga para ramion, wyrastająca nieco powyżej miejsca, w którym normalne humanoidy mają nogi. Pomiędzy tymi ramionami urgathy mają ogon, służący im w głównej mierze do utrzymywania równowagi podczas poruszania się po ziemi.
Te dziwne stworzenia mają zwyczaje bardzo podobne do małp. Żyją w niewielkich, rodzinnych stadach, które stale przenoszą się z miejsca na miejsce. Urgathy zdecydowanie wolą przemieszczać się po gałęziach drzew, wisząc na nich swobodnie, od czasu do czasu pomagając sobie w podróży parą słabszych ramion. Co ciekawe, te wielkie istoty są do tego stopnia związane z drzewami, że nawet sypiają na nich, zawieszone na większych rękach na podobieństwo nietoperzy.
Walka
Urgathy nie są ściśle przywiązane do jednego terytorium i walczą jedynie wtedy, kiedy ich stado jest zagrożone. Formują wtedy obronne koło, na zewnątrz którego znajdują się najsilniejsze samce, chroniące zebrane w środku samice i młode.
Samotne urgathy, zaskoczone podczas rozpoznawania nieznanego im terenu lub wyprawy po jedzenie, jeżeli tylko mają taką możliwość, wybierają walkę w gałęziach drzew. Dzięki temu mogą natychmiast salwować się ucieczką, jeśli przeciwnik okaże się dla nich zbyt potężny.
Stworzenia te nie ukrywają się dobrze – są raczej przyzwyczajone do tego, że inni mieszkańcy dżungli schodzą im z drogi. Przyparte do muru, bronią się zaciekle za pomocą wszystkich chwytów, które jako młode poznały w pozorowanych walkach i zapasach ze swoimi rówieśnikami. Z powodu ich charakterystycznego sposobu walki, niektórzy poszukiwacze przygód nazywają urgathy "mnichami dżungli".
Oszałamiający cios (zw): Urgathy od małego uczą się o słabych stronach humanoidów oraz o sposobach walki z nimi, jak również z istotami będącymi naturalnymi mieszkańcami dżungli (w ich sekcji Klimat/teren występują "lasy w klimacie gorącym" – nie dotyczy to stworzeń mieszkającym w "każdym regionie"). Trafiony pazurami urgatha przeciwnik należący do którejś z tych kategorii, musi wykonać rzut obronny na Wytrwałość (ST 13). Jeśli nieudany, jest on oszołomiony na jedną rundę. Pod każdym innym względem zdolność ta jest identyczna ze zdolnością mnicha Oszałamiający atak (zobacz: Mnich w rozdziale 3: Klasy w Podręczniku Gracza).
Naskok (zw): Urgath znajdujący się na ziemi w odległości od 3 do 6 m od swojego przeciwnika może wyskoczyć do góry na parę metrów, by potem z ogromną mocą spaść na ofiarę. Wykonuje wówczas tylko jeden test ataku (+5 wręcz), a jeśli mu się powiedzie, zadaje przeciwnikowi 4k4+4 obrażeń oraz obala go na ziemię, jednocześnie przytrzymując go dwoma większymi ramionami. Obalona ofiara traktowana jest jak przyszpilona - przytrzymujący ją urgath może atakować ją normalnie za pomocą szponów, a ponadto w każdej rundzie zadaje jej 2k4 obrażeń. Urgath przytrzymujący ofiarę może atakować szponami innych przeciwników znajdujących się w jego zasięgu, jednocześnie nie przerywając przyszpilenia. Przyszpilona ofiara może próbować uwolnić się w normalny sposób. Jeśli jej się to uda, jest całkowicie wolna (nie pozostaje w zwarciu) i w następnej rundzie może wstać i normalnie walczyć.
Urgath może skorzystać z tego specjalnego ataku również wtedy, kiedy wisi na drzewie nad swoim przeciwnikiem. Jeżeli urgath spada na ofiarę z wysokości większej niż 6 metrów, zadaje jej dodatkowo +4 obrażenia.