» World of Warcraft TCG » Artykuły » Uniwersalność kart w WoW TCG

Uniwersalność kart w WoW TCG

Uniwersalność kart w WoW TCG
Wielokrotnie już wspominałem w poprzednich tekstach o znaczeniu kosztu kart oraz korzyściach, jakie odnosimy płacąc za daną kartę. W życiu panuje ogólna zasada, że chcemy maksymalizować korzyści przy jak najmniejszych kosztach. Oczywiście, jesteśmy w stanie wydać więcej naszych zasobów, jeśli tylko uznamy, że uzyskane korzyści są warte wyższej ceny. Ta sama zasada panuje w świecie WoW TCG - by móc złożyć mocną talię, musimy brać pod uwagę koszt kart oraz efekty, które nam oferują. Jednak, skupienie się tylko na relacji kosztu karty do jej efektu nie jest jedynym czynnikiem, na który powinniśmy zwrócić uwagę w trakcie składania naszej talii. Istnieje wiele przypadków, w których niski koszt karty nic nam nie da. Jako przykład, weźmy kartę o nazwie Overload. Jest to w teorii doskonała magowa umiejętność, ponieważ za koszt dwóch resource'ów karta ta może powstrzymać jakiegokolwiek ally'a przed wejściem do gry. Szczególnie w dzisiejszym metagame pełnym ally'ów, ta magowa umiejętność jest bardzo ceniona. Dzięki jego niskiemu kosztowi, Overloard często pozwala graczowi wyjść na prowadzenie w wojnie kosztowej. Dobrym przykładem takiej sytuacji jest interuptowanie Overloadem bardzo popularnego i silnego Mazu'kona. Łatwo zauważyć, że na tej wymianie dobrze wychodzi gracz, który zagrał Overloada. Zdołał on powstrzymać kartę o koszcie 6 własną kartą o koszcie 2. Ten zaś, który zagrał Mazu'kona, wydał 4 zasoby więcej niż przeciwnik i zakładając, że jest to jego 6 tura, to i szanse na zagranie jakiejkolwiek innej karty są znikome. Jak widać, w takim przypadku Overload jest bardzo efektywną kartą. Załóżmy jednak teraz przypadek, w którym gracz przeciwny zagrywa inną kartę o koszcie wyższym niż koszt Overload. Niech to będzie Smite's Reaver. W takim przypadku Mage nie będzie w stanie powstrzymać za pomocą Overloada wejścia tej broni do gry. Ten prosty przykład pokazuje, że nie zawsze niski koszt oraz mocny efekt karty może przechylić zwycięstwo na naszą stronę. By móc mieć możliwość wygrania z taliami nieopartymi na ally'ach, musimy posiadać też takie pozycje, które będą mogły być odpowiedzią na innego typu zagrożenia, jak ongoing ability czy equipment. Wielkość talii zawsze powinniśmy ograniczać do dozwolonego minimum 60 pozycji. To powoduje, że mamy ograniczoną liczbę miejsc dla naszych kart, a przecież powinniśmy brać pod uwagę różne typy przeszkód. Jak rozwiązać problem przygotowania talii na różnorodne przeciwności przy ograniczeniu ilości kart w talii do 60 sztuk? Otóż w tym miejscu musimy zwrócić uwagę na uniwersalność kart WoW TCG. Gdyby opierać się tylko na kartach spełniające wyłącznie jedną rolę (jak np. wspomniany Overload), to nigdy nie będzie się w stanie złożyć solidnej talii mieszczącej się limicie 60-61 kart. Dlatego, w trakcie budowy naszych decków, należy szukać również kart, które będą w stanie wykonywać różne zadania i będą przydatne przeciw kilku różniącym się miedzy sobą taliom. Nigdy nie będzie się w stanie złożyć talii bez słabych stron, jednak najlepsi gracze zawsze zmierzają do tego celu i mimo, że osiągniecie tej perfekcji nie jest nigdy do końca możliwe, to dzięki uniwersalnym kartom, przy odpowiedniej analizie metagame, można złożyć taką talię, która będzie sobie świetnie radzić w odpowiednim otoczeniu. Dzisiaj pokażę na przykładach, jak możemy ocenić uniwersalność kart do WoW TCG. W tym celu wykorzystam kilka przykładów kart, które w dziesiejszym formacie Core są jednymi z najbardziej uniwersalnych kart, co powoduje, że są również wśród graczy bardzo popularne. Wyjaśnię wam dlaczego te karty są tak wysoko cenione. Jako przykłady wybrałem następujące karty: Boomer, Miniature Voodoo Mask, Fire and Brimstone, Yertle, Ice Barrier i Avatar of the Wild. Wyznaczając poziom uniwersalności, powinniśmy zwrócić uwagę na:
  • przeciwko ilu taliom dana karta może się okazać przydatna
  • ile funkcji jest w stanie wykonać dana karta w naszej talii
Biorąc pod uwagę te dwie rzeczy, przeanalizuje wybrane karty i wymienię ich potencjalne role w talii. Boomer Boomer na dzień dzisiejszy jest petem, bez którego trudno jest się obyć w jakimkolwiek hunterowym decku. Może on pełnić następujące role:
  • Jego 3 punkty ataku (przy koszcie 2) powodują, że ten zabójczy nietoperz jest idealnym ofensywnym ally'em. Umiejętność zadania dodatkowego punku obrażeń bohaterowi tylko zwiększa jego ofensywny potencjał.
  • 3 punktu ataku oraz życia pozwalają Boomerowi na wymianę z innymi ally'ami, które posiadają równe lub gorsze statystyki. W przypadku wrogich ally'ów, takich jak Bronze Warden, wymiana kończy się z korzyścią dla właściciela Boomera. To oznacza bardzo ciekawe możliwości defensywne Boomera.
  • Jego moc zadania jednego punktu obrażeń również może pomóc w zniszczeniu ally'a z jednym punktem życia bez potrzeby wchodzenia w fazę combat. Dzięki temu zyskujemy przewagę w ilości niewykorzystanych kart.
  • Umiejętność exhaustowania ally'ów pozwala na to, by omijać wrogich protectorów. W ten sposób inni sojusznicy mogą bez problemu zaatakować wybrany cel. Czyli świetne właściwości pomocnicze.
  • Jako ally o dobrych statystykach i mocy jest ally'em, który rzadko kiedy nie jest przydatny.
Miniature Voodoo Mask Miniature Voodoo Mask jest specyficzną kartą. Jej użyteczność jest uzależniona od tego, jak kształtuje się metagame w danym momencie. Czasem może się ona okazać zupełnie kartą niepotrzebną, a kiedy indziej kluczową. Biorąc jednak pod uwagę dzisiejszy światowy metagame, trinket ten jest przydatny w walce z wieloma taliami. Przykładowymi popularnymi teraz kartami, które może zneutralizować są:
  • Grand Crusader - dzięki wyłączeniu tej karty osłabiamy ofensywę rushowych talii opartych na tym paladinowym talencie.
  • Aspect of the Wild - jest to podobny przypadek, jak wymieniony powyżej, tylko że w tym przypadku mamy do czynienia z rushowym Hunterem.
  • Etched Dragonbone Girdle - pancerz ten jest znany, ponieważ tworzy z Twilight Citadel najlepsze źródło drawu w formacie Core. Dlatego tak ważne jest, by jak najszybciej móc go wyłączyć, ponieważ na dłuższą metę przeciwnik go posiadający pokona nas dzięki ciągłemu dopływowi kart.
  • Miniature Voodoo Mask - jeśli uda nam się wyłączyć przeciwne trinkety, mamy ułatwioną drogę do zagrywania kolejnych kart, bez obawy o przeciwny Miniature Voodoo Mask.
  • Chains of Ice - ta umiejętność zyskała ostatnio bardzo na popularności. Wyłączenie jej pozwala kontynuować atak ally'owi.
  • Devout Aurastone Hammer - jest to kolejna popularna broń, którą trzeba zneutralizować, jeśli myśli się o zwycięstwie.
Jak widać, maska posiada wiele potencjalnych celów w dzisiejszym metagame. Trzeba jednak brać pod uwagę to, że w pewnych przypadkach trinket może okazać się bezużyteczny, z pewnością jest to jednak karta, która często jest pożyteczna. Fire and Brimstone Ten warlockowy talent jest podręcznikowym przykładem tego, jak wygląda uniwersalna karta w WoW TCG, biorąc pod uwagę to, że może ona zniszczyć trzy różne typy kart. Niestety, koszt oraz zwiększona ilość rushowych talii spowodowały, że ta umiejętność została porzucona przez wielu graczy. Yertle Podobnie jak Boomer, także Yertle może pełnić parę różnych ról:
  • Jego 4 punkty ataku są wystarczające, by móc stanowić zagrożenie dla życia wrogiego bohatera. Może nie jest to najbardziej ofensywny ally w grze, ale coś tam potrafi.
  • Jego umiejętność protectorowania powoduje, że Yertle jest bardzo przydatny w obronie bohatera i innych ally'ów.
  • Dzięki temu, że ilość punktów życia Yertle wzrasta, może on często dokonać wymiany przynajmniej 2 za 1.
  • To, że po jego zniszczeniu otrzymujemy pancerze również jest doskonałym dowodem na to, jak bardzo przydatny może być ten sojusznik.
Ice Barrier Umiejętność zadawania obrażeń przez tą kartę powoduje, że rzadko kiedy jest nieprzydatna. Ice Barrier daje możliwość szybkiego zwycięstwa. Z drugiej jednak strony ta karta ability również chroni mage'a przed obrażeniami, co często umożliwia nam zyskania na czasie, by móc później wygrać grę. Avatar of the Wild Avatar of the Wild może służyć zarówno jako karta niszcząca innych ally'ów dzięki ferocity, które pozwala tokenowi natychmiast po wejściu zaatakować przeciwnego ally'a, jak i może stać się doskonałym sposobem na ostateczne pokonanie wrogiego bohatera. Jeśli tylko dotrwamy do późniejszych tur, token ze statystykami 7/7 lub wyżej może być gwoździem do trumny dla naszego przeciwnika. Jak widać, karty, które wybrałem do analizy, mogą spełniać przynajmniej dwie role, co powoduje, że rzadko kiedy są one bezużyteczne. Nie wszystkie karty w WoW TCG posiadają tyle zalet. Dlatego tak ważne jest by móc dobrze ocenić każdą z nich. Oczywiście, nie zawsze można dokładnie określić przydatność każdej karty. Niektóre zyskują wiele, gdy np. połączy się je z innymi. Metagame również kształtuje to, jak mocna może być dana karta, jednak w większości przypadków możemy w miarę dokładnie ocenić użyteczność oraz uniwersalność kart WoW TCG wykorzystując przede wszystkim logiczne myślenie. Podsumowując, w ramach zwiększenia prawdopodobieństwa dobrania odpowiednich kart, każdy gracz powinien tak składać swoje decki, by uzyskać sześćdziesięciokartową talię. To ograniczenie powoduje, że nie jest się w stanie zmieścić wszystkich kart, które mogą się przydać w trakcie gry. Dlatego też bardzo ważnym elementem składania talii w WoW TCG jest wybieranie pozycji nie tylko pod względem ich kosztu i efektu, ale również uniwersalności. Im więcej dana karta będzie w stanie spełniać funkcji, tym więcej miejsca pozostanie na inne rzeczy. W praktyce nie ma jednak idealnej talii, a każdy deck ma swoja piętę achillesową. Jednak jeśli dobrze ocenimy możliwości kart, ten niedościgniony ideał zawsze może stać się nam odrobinę bliższy.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.