string(15) ""
» Blog » Umiejętności w RPG - Dużo, mało?
01-08-2012 09:11

Umiejętności w RPG - Dużo, mało?

W działach: Teoria RPG | Odsłony: 372

Tekst o tym, ile tak naprawdę umiejętności na system RPG może być "dużo" czy "mało" - porównanie kilkunastu różnych erpegów i wnioski. Czyli - dlaczego w dedeku nie ma mitycznych stosów umiejętności.

Zapraszam do komentowania na blogu właściwym. :)

Źródło: Allgemeine Festung

Komentarze

Autor tego bloga samodzielnie moderuje komentarze i administracja serwisu nie ingeruje w ich treść.

38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
W Novej będzie tyle ile w Infinity Drive 2.0 pewnie. + specjalizacje.
01-08-2012 11:55
von Mansfeld
   
Ocena:
0
@Salantor
To "słabe określenie" również jest wpisane w system. Dzięki niemu jest złodziejstwo, a nie osiem czy dziesięć skili szczegółowych i gracz, zamiast głowić się nad specjalizacją, kupuje jednego umsa i z górki. Taka zaleta mechaniki, która patrzy bardziej na tworzenie opowieści niż kostkowanie.

Tyle, że wciąż można było to ujednolicić. Z wymienionych przeze mnie systemów w liscie, Burning Wheel, Chronica Feudalis, Mouse Guard także polegają na tworzeniu opowieści. :>

Jeśli idzie o Dedeki, to się machnąłeś w obliczeniach, bo umka rzemiosło może być brana wielokrotnie pod różne specjalizacje, a z umek wiedzowych masz trzy przykładowe i jedną "dodaj coś sam". Więc tu powstaje pytanie, czy bierzesz pod uwagę tylko to, co widzisz w tabelce, czy też zastosowanie umek. Bo jeśli to drugie, to dedeki posiadają ich setki, łącznie z wypiekaniem ciastek i wiedzy o krasnoludzkich piecach hutniczych :P

Wyjaśnię to od innej strony.

Profesja/Zawód w D&D 3.0/3.5 ma ten sam mechanizm działania bez względu na specjalizację - mechanizm zarabiania pieniędzy ze względu na wynik testu. Specjalizacja definiuje jedynie okazję do zarabiania.

Rzemiosło również ma ten sam mechanizm tworzenia przedmiotów bez względu na specjalizację.

Wiedza w 3.0 w ogóle nie mają mechanizmów odrózniających zastosowanie jednego od drugiego. W 3.5 mamy przynajmniej różne premie z synergii ze względu na specjalizację Wiedzy (i to dotyczące nie tylko wspierania jednej Umiejętności). W Pathfinderze mamy przykładowe inne zastosowania danej Wiedzy obok testu na znajomość potwora.
01-08-2012 11:59
Salantor
    Laveris von Mansfeld
Ocena:
+1
"Tyle, że wciąż można było to ujednolicić. "

Co rozumiesz przez "ujednolicić"? Uszczegółowić opisy?

"Wyjaśnię to od innej strony."

Nie zmienia to jednak faktu, że dalej możesz mieć cztery razy umiejętność rzemieślniczą zamiast jednej, w odróżnieniu od skakania czy uwalniania się z więzów, które możesz wziąć tylko raz. Więc de facto są to cztery różne umki, niezależnie od tego, czy tyczą się tego samego czy nie.
Zaś w kwestii mechanizmów działania - wszystkie umki mają mechanizm "rzuć, dodaj poziom umki i porównaj do ST". To akurat żaden powód do ich wyodrębniania. Mogłeś przynajmniej zaznaczyć, że mamy w przypadku Dedeków do czynienia z taką specyficzną nieco sytuacją, bo to z deka zaburza statystykę :]

I jeszcze na sam koniec:
"Dlatego też uważam, że przede wszystkim warto poddawać ocenie liczbę umiejętności w systemie RPG głównie ze względu na to, czy taka a nie inna lista współgra z założeniami systemu RPG."

Konkrety? Bo póki co to jest zdanie w stylu "Dobry system jest grywalny".
01-08-2012 12:15
Andman
   
Ocena:
+1
Po co komu tyle umiejętności, wystarczą: bardzo silny, bardzo wytrzymały i silny cios.
01-08-2012 12:22
von Mansfeld
   
Ocena:
0
@Andman
Po co tyle umiejętności, wystarczą: silny cios, bardzo silny i bardzo wytrzymały.

Wystarczą Fighting Ability oraz No-Fighting Ability. ;)
01-08-2012 12:23
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
No tak, przy średniokraowym poziomie percepcji wystarczy sama umiejka walki wręcz i strzelania - dla wygody mozna je spiąć w jedną.
01-08-2012 12:30
ivilboy
   
Ocena:
+3
Jeżeli oparłeś się na kartach postaci, a nie na realnej znajomości systemów to cała ta notka nie ma większego sensu. Tak samo można sobie debatować o silnikach odrzutowych bazując tylko na ich zdjęciach. W skrócie, nie wiesz o czym mówisz.
01-08-2012 14:19
KFC
   
Ocena:
0
"Na potrzeby tekstu zdefiniowałem "umiejętność" jako parametr stosowany do rozstrzygnięć mających sprawdzić, czy bardziej wyspecjalizowana/wyszczególniona czynność powiedzie się bohaterowi. Ten parametr jest stosowany jednakowo (np.: zawsze modyfikator do testu) niezależnie od "umiejętności". Ponadto "umiejętność" jest parametrem dopełniajacym test (np.: dodatek do testu atrybutu, cechy), a jeśli nie, system umiejętności jest wyodrębniony od innych testowanych parametrów (atrybuty, inne cechy). "

Coś mi nie bangla w tej definicji - umiejętność jest parametrem stosowanym niezależnie od umiejętności, ke?

> Wiertarka jest urzadzeniem stosowanym niezależnie od wiertarki.. AHA! :P
01-08-2012 14:38
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+2
Ivilboyu - wie o czym mówi, ma na to w końcu statystki. :)

KFC. - serio chcesz POUCZAĆ Laverisa jak się robi definicje? ;(
01-08-2012 15:28
KFC
    Hmmmmmmmmmmmmmm...
Ocena:
0
Zigzak - ok, zostanę przy dark fantazy :P
01-08-2012 16:00
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Lepiej się do Bractwa zapisz :)
01-08-2012 16:06

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.