string(15) ""
» Blog » Trochę o mechanice
27-01-2014 16:07

Trochę o mechanice

W działach: RPG, KingDOOM | Odsłony: 230

Trochę o mechanice

Niestety nie wyrobiłem się z pełnym playtestowym materiałem do zaprezentowania. Wynikło to z odejścia od kości (o tym za chwilę) i atakiem S.E.S.J.A. Tyle słowem wstępu.

Dostałem zaproszenie od Kratisosta do RNI3 (dziękuje :) ). Zaczełem sie zastanawiać czy dam radę sprostać KingDOOM'em wymaganiom (objętość trochę mała, jednak spróbujemy, najwyżej nie wyślę). Pomyślałem wiec o innej mojej autorce. Nazywała się BlackJack - Walka, Hazard i Honor. Pisałem ją dawno, wiec nie zdziwiło mnie to, ze nie umiem znaleźć nic prócz enigmatycznej karty postaci. Ale wpadł mi jednocześnie pomysł na mechanikę opartą na blackjacku, inaczej nazywanego oczkiem. Podciągnąłem rękawy i zabrałem się do pracy.

Oto fragment materiałów, który opisuje rozstrzyganie konfliktów:
 

Postacie Sprowadzonych podczas przemierzania Królestwa napotkają na różne przeszkody, od bardzo trudnych przepraw, przez niestabilne sygile, niebezpiecznych Ludzi Króla, do wrogich oddziałów Sprowadzonych czy nawet starć w drużynie. By ustalić wynik działań podejmowanych przez postacie używa się zwyczajnych kart do gry, w liczbie 108 sztuk (2 talie z łącznie 4 dżokerami).

Rozstrzyganie konfliktów można uprościć do kilku punktów:

  1. Określcie strony konfliktu oraz co one chcą osiągnąć. Te rzeczy nazywane są stawkami.
  2. Ustalcie czy jest sens angażować w sytuacje karty. Jeżeli akcja nie niesie z sobą jakiś poważnych konsekwencji lub jej wpływ na fabułę jest niewielki, ustalcie wspólnie jak się powiodło działanie postaci.
  3. Jeżeli jednak jest to ważna przeszkoda użyjcie kart. Każda strona otrzymuje 2 karty i kładzie je blisko siebie, przed sobą. Jest to stos.
  4. Aby wygrać konflikt trzeba uzyskać stos o wartości jak najbliższej 21, ale nie większej od niej. Blotki mają wartość taką jaka na nich widnieje, figury mają wartość 10, As 1 lub 11, zależnie co jest bardziej opłacalne, a Dżokery nie mają wartości (o ich działaniu będzie za chwilę).
  5. Każda strona może dociągnąć maksymalnie 3 karty do stosu, za każdą płacąc przyjęciem konsekwencji lub kością sygili.
  6. Niektóre karty mają dodatkowe zdolności, które można użyć raz na konflikt (uporządkowane według kolejności działania):

    - Dżokery automatycznie wygrywają pojedynek z wartością 21 dla stosu.
    - Damy blokują specjalne zdolności jednej karty.
    - Waleta można wymienić na inną kartę leżącą na stole, a nowy właściciel nie może ponownie użyć zdolności waleta.
    - Król pozwala na rozdzielenie stosu na dwa (do każdego dobierane są za darmo karty by miały minimum dwie). Drugi stos może mieć inną stawkę. Aby weszła ona w życie musi pokonać tylko stosy stron przeciwnych.
    - As i blotki dają po kości sygilu.

  7. Strona zwycięska wprowadza swoja stawkę w życie oraz otrzymuje 2 kości sygili. Dodatkowo może opisać przebieg konfliktu nie wprowadzając nowych, znaczących elementów do fabuły. Jeżeli wygrana przebiegła przez zdobycie 21 punktów na stosie to gracz może ustalić dodatkową stawkę i od razu wprowadzić ją w życie. W przypadku remisu, obie strony wprowadzają stawki w życie, tworząc razem opis konfliktu.

Czemu wybrałem taki, a nie inny sposób rozstrzygania konfliktów:

  • jest oparty na znanej grze karcianej
  • jest prosty - dodawanie maksymalnie 5 kart nie jest trudne
  • jest szybki - wraz z opisem nie powinien zająć więcej niż 5 minut
  • łatwo można go modyfikować

Prócz takiego prostego rozstrzygania konfliktu, właśnie pracuję nad zasadami eskalacji. Używane będą wtedy kiedy nic nie można zostawić przypadkowi, a stawką będą rzeczy ważne dla postaci.

Zapraszam do zadawania pytań :)

Komentarze


Petra Bootmann
   
Ocena:
0

Co oznacza w fikcji dociągnięcie / zagranie karty (w jakich sytuacjach dociągamy dodatkowe karty). Czy możesz przedstawić pojedynczy konflikt?

Co dają kości sygili, które się zarabia dzięki zagrywaniu kart?

27-01-2014 18:33
Królik
   
Ocena:
+1

Dociągnięcie karty symbolizuje przekroczenie swoich osobistych granic - obojętnie czy to fizycznych, mentalnych czy moralnych. Zagranie karty symbolizuje pewne działanie w fikcji zależne od koloru i wartości kart (mniejsze wartości to mniejsze, bardzo ogólne zachowania, a na przykład król to znacząca riposta, znalezienie ważnej informacji w bibliotece czy rozgromienie kilku napastników). 

Konflikt z chęcią pokaże razem z przykładem eskalacji :)

Kości sygili (nazwa robocza) pozwalają aktywować niektóre sygile (jak PuFy Aspekty w Fate), wpłacać by dociągnąć kartę bez brania konsekwencji oraz są budulcem sygili. Dodatkowe funkcje jeżeli się pojawią, to najpewniej podczas testów. 

27-01-2014 19:15

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.