» Blog » Tłumaczenie Cthulhu Dark, dodatki.
08-03-2011 14:16

Tłumaczenie Cthulhu Dark, dodatki.

W działach: Zew Cthulhu, Cthulhu w II RP, Tłumaczenia | Odsłony: 35

Tłumaczenie podstawowych reguł Cthulhu Dark znajdziecie tutaj.


Zgodnie z tym, o co poprosił mnie autor systemu, gdy pytałem się o pozwolenie na tłumaczenie, jeśli ktoś chce rozpowszechniać go dalej (np dodając go jako załącznik do swoich scenariuszy etc.), to skontaktujcie się najpierw z autorem.

 

Posępne opowieści

 

Link do oryginalnego pliku. 

 

Wyniki poszukiwań

 

Kiedy prowadzisz śledztwo, najwyższy wynik na kości mówi ci, co właściwie udało się ustalić. Na przykład, załóżmy, że jesteś w bibliotece w Newburyport i poszukujesz informacji dotyczących Innsmouth. Najwyższy wynik ilustruje zakres twoich odkryć. 

 

1. Pojedyncze słowo lub wyrażenie. Jeśli potrzebujesz informacji, która ruszy akcję scenariusza do przodu, to ją otrzymasz, ale nic poza tym.

 

Znajdujesz wzmiankę o Stowarzyszeniu Historycznym Miasta Newburyport, ale nie masz pewności o co właściwie chodzi. 

 

2. Lakoniczne zdanie.

Stowarzyszenie Historycznie Miasta Newburyport jest w posiadaniu biżuterii pochodzącej z Innsmouth.

 

3. Podstawowe fakty.

W Stowarzyszeniu Historycznym znajduje się tiara z Innsmouth z którą wiążą się niepokojące historie. 

 

4. Dokładne fakty.

W Stowarzyszeniu Historycznym (a także na Uniwersytecie Miscatonic, w Arkham) znajduje się zadziwiająca biżuteria z Innsmouth. Jeden z przedmiotów, tiara o niespotykanych proporcjach, wiąże się z niepokojącymi opowieściami, wywołujących strach wśród miejscowych.

 

5. Dokładne informacje wraz z dodatkowymi ciekawostkami, takimi jak:

  • dziwna historia.
  • legenda powtarzana szeptem.
  • wzmianka o starożytnych tekstach.
  • powiązania z zamorską kulturą.
  • powiązanie z mrocznymi praktykami religijnymi.
  • wzmianka o podobnych zdarzeniach.
Okazy groteskowej biżuterii z Innsmouth można znaleźć w Uniwersytecie Miscatonic w Arkham, a także w pobliskim Stowarzyszeniu Historycznym Miasta Newburyport. Jeden z nich, tiara o niespotykanych proporcjach, wiąże się z Ezoterycznym Porządkiem Dagona, kulcie rozpowszechnionym w Innsmouth. Jakkolwiek piękna, biżuteria budzi strach wśród lokalnych mieszkańców. 

 

6. Pełne fakty, a także informacja spoza granic ludzkiej wiedzy, taka jak:

  • zrozumienie, że coś jest nienaturalne lub poza możliwościami pojmowania.
  • związek z innymi planetami.
  • związek z bluźnierczymi istotami.
  • podejrzenie obecności obcej inteligencji.
  • co wydarzyło się miliony lat temu.
  • co obce istoty planują.
  • mroczne imię.

W Stowarzyszeniu Historycznym Miasta Newburyport znaleźć można przedmioty będące biżuterią z Innsmouth. Jeden z nich, tiara o przedziwnych proporcjach, mimo walorów estetycznych, unikany jest przez miejscowych i niewystawiony na widok publiczny. Chociaż wzory na tiarze są nieziemsko piękne, przywodzą na myśl niewyobrażalne otchłanie spoza znanego Wszechświata. 

 

Kilka porad

 

Zastanów się, czego kompetentny śledczy powinien się dowiedzieć. To jest właśnie wynik testu wynoszący 4. Kiedy rzucisz poniżej 4, trzeba okroić te informacje. Kiedy rzut jest powyżej 4, dodaj kilka dodatkowych faktów z podpunktów (wpisanych w scenariusz lub improwizując je na biegu). Bywają także sytuacje, gdy odkrywa się fakty z podpunktów przy niższych wynikach. Na przykład, dokonując analizy dziwnej substancji, nie musisz wyrzucić 6 by stwierdzić, że pochodzi z innej planety. 

 

Dodatkowo, jak w podstawowych zasadach "Cthulhu Dark", możesz rzucić Kością Szaleństwa, by uzyskać więcej informacji. Jeśli to zrobisz, możesz odkryć dodatkowe fakty z podpunktów. Na przykład, możesz się doweidzieć, że biżuteria z Innsmouth wygląda podobnie do tej znalezionej na wyspach południowego Pacyfiku.

 

Przeszkody

 

Kiedy wyrzucisz 1 w czasie prowadzenia śledztwa, wybierz przeszkodę:

  • robi się późno.
  • ktoś doznał szkody.
  • ktoś został spostrzeżony.
  • ktoś spostrzegł coś przerażającego.
  • informator staje się skryty.
"Ktoś" to albo Badacz, albo NPC. 

 

Na przykład: kiedy autobus przybywa do Innsmouth, badasz miejską architekturę. Wyrzucasz 1. W tym momencie, w pobliżu kościoła, dostrzegasz powłóczącą nogami, przerażającą postać.

 

Inny przykład: w czasie zadawania pytań pijaczkowi w Innsmouth, wyrzucasz 1. Zrobiło się późno. Słońce zachodzi i autobus zaraz odjedzie. 

 

Opowieści w opowieściach

 

Bardzo często odkryjecie innych, którzy zetknęli się z Mitami. Możecie rozmawiać z nimi lub odkryć ich listy i pamiętniki. Kiedy to się zdarzy, możecie stać się nimi w czasie trwania ich opowieści.

 

Stwórzcie tych ludzi jako Badaczy. Rozegrajcie opowieść. Kiedy się zakończy, powróćcie do swoich Badaczy, którzy usłyszeli lub przeczytali opowieść.  

 

(Możecie w ten sam sposób rozgrywać sny).

 

Trzy rzuty

 

Podziel istotne sytuacje na trzy rzuty. Na przykład, ucieczka z hotelu w Innsmouth może być rozegrana w ten sposób. Za każdym rzutem opisz część ucieczki. Zawalenie dwóch z trzech rzutów oznacza klęskę. To samo oznacza zawalenie ostatniego testu. 

 

Śmierć

 

Jeśli twój Badacz zginie, stwórz nową postać. Ten nowy Badacz powinien być powiązany z poprzednim; możliwe, że otrzymywał od niego listy, albo przeczytał o nim artykuł w gazecie. 

 

We właściwym momencie, nowy Badacz dołączy do drużyny, przybywając do żyjących Badaczy w poszukiwaniu informacji.

 

Jeśli wszyscy Badacze zginą, stwórz nową drużynę, która bada zniknięcie tamtych Badaczy.

 

(Tak samo zróbcie, jeśli Badacze opuszczą grę z każdego innego powodu). 

 

Testy gry.

 

Powyższe zasady są mniej solidne niż podstawowe reguły "Cthulhu Dark". Wyniki poszukiwań powinny działać bez zarzutu, ale wszystko inne wymaga testów. Dajcie znać, jak to działa u Was! Mój mail to  [email protected].

 

© Graham Walmsley 2010

 

Czarne Otchłanie

 

Link do oryginalnego pliku. 

 

Przedstawiam tutaj wczesną wersję kilku zasad. Jeszcze nie były testowane. Dajcie mi znać, jak działają u Was!

 

Istota i Badacze

 

Odpowiedz na poniższe pytania:

  • Która z istot z Mitów pojawi się w twojej opowieści?
  • Gdzie toczyć siębędzie akcja?
  • Kim są Badacze?
Spróbuj odpowiedzieć najpierw na pierwsze pytanie. Następnie, zastanów się, co cię najbardziej interesuje w tej istocie i na podstawie tego odpowiedz na kolejne. Na przykład, jeśli zdecydujesz, że istotą z Mitów będzie Cthulhu, a ciekawią cię sny Przedwiecznego, możesz osadzić historię w zakładzie psychiatrycznym, gdzie Badacze są śniącymi pacjentami. 

 

Ofiary

 

Potwór krzywdzi w jakiś sposób ludzi. Wymyśl go jako coś przerażającego. Co to będzie?

(Przyp. autora: jeśli w wyniku tej krzywdy potwór nie zabija ofiar, Badacze spotkają je żywe.)


Rozpoczęcie

 

Co wciągnie Badaczy w opowieść? Czy oni:

  • usłyszeli opowieści?
  • znaleźli coś?
  • uczestniczyli w jakimś zdarzeniu?
  • doświadczyli czegoś nienaturalnego?
  • po prostu znaleźli się w dziwnym miejscu?

Zdarzenia

 

Badacze odkrywają pięć scen tajemnicy, jedna za drugą. Na początku, tylko pierwsza scena zostaje ujawniona. Później, zanim Badacze ujawnią kolejny poziom, muszą nastąpić dwa zdarzenia (podpunkty) związane ze sceną, którą poprzednio odkryli. Na przykład, przed kolejnym odkryciem, Badacze staną się świadkami zdarzenia "Rośliny zniszczone przez istotę będącą przeciwnikiem graczy".

 

Kiedy zdarzenie kończy się "...", uzupełnij je czymś z warstwy, która nie została jeszcze ujawniona. Wybierz coś, co może się sensownie połączyć. Na przykład "zagadkowy dowód na istnienie samej istoty" lub "List wspominający kogoś, kto mówi o zwierzęcej ofierze potwora".

 

Jakiekolwiek to zdarzenie, opisz je szczegółowo. Na przykład, list z przykładu wyżej może opisać farmera, kto znalazł owcę, której usunięto mózg.

 

Zdarzenia

 

1. 

 

  • Gazety donoszą...
  • List wspomina...
  • Miejscowe opowieści koncentrują się na...
  • Ktoś mówi o...
By odkryć drugą scenę, Badacze muszą znaleźć się w miejscu, które opisać można przynajmniej dwoma z poniższych przymiotników: cuchnące, niezamieszkane, rozkładające się, niepokojące.


2.

  • pojawiły się ślady potwora.
  • artefakty z nieznanego materiału i rzemiosła, przedstawiające groteskowe istoty.
  • rośliny pokrzywdzone przez istotę.
  • Niezamierzona akcja przeciwko Badaczom.
  • Ludowa opowieść o...
  • Ktoś, kto mówi o...
  • Ostrzeżenie o...

 3.

  • Ostrzeżenie przed dalszym śledztwem.
  • Zamierzona akcja przeciwko Badaczom.
  • Bluźniercze...
  • Zwierzę...
  • Nienazwane...
  • Majaki...
  • Ktoś, kto mówi o...

3.

  • Dowód na istnienie...
  • Ofiaryistoty.
  • Dostrzeżenie...

By odkryć scenę 4, Badacze muszą znaleźć się w miejscu, które można opisać dwoma z poniższych przymiotników: mroczne, podziemne, starożytne, obce.  

 

4.

  • Istota we własnej osobie.
  • Znany człowiek skrzywdzony przez istotę.

Sześć

 

Zaplanuj dla każdego Badacz około sześciu zdarzeń, które mocno go zaniepokoją (powodując konieczność wykonania testu Niepoczytalności). 

 

Badacze będą wykonywać dodatkowe testy Niepoczytalności, gdy wyrzucą 6 [albo jeśli na swojej Kości Obłędu będą mieli wynik wyższy niż na normalnej kości- przyp. C.V.].

 

Zakończenie:

 

No, to przetłumaczyłem wszystko, co wyszło. :) Może "Mroczne opowieści" i "Mroczne otchłanie" brzmiałoby lepiej dla wielu z Was, ale ja osobiście mam przesyt odmieniania słowa "mroczne" przez wszystkie przypadki :P

 

Nad tym, by zdarzenia gramatycznie pasowały do scen (czy też warstw, bo tak bym "layer" domyślnie przetłumaczył) w "Czarnych Otchłaniach", trzebaby dłużej posiedzieć, może to zrobię, jak złożę z tego PDFa. :) 

 

Jeszcze raz dzięki, sil, że wrzuciłeś link. :]

Komentarze


solcys
   
Ocena:
0
Dzięki ;-)
Ps. A co z GURPS'em?
08-03-2011 15:01
Cooperator Veritatis
   
Ocena:
+2
Jak Gwiazdy będą w porządku :P Żebym coś ruszył muszę mieć przynajmniej dwa dni wolnego w pracy, żebym wyspał się jak panisko i miał przynajmniej kilka godzin dla siebie. :) Od dłuższego czasu takie burżujstwo trafiło mi się przed Zjavą, kiedy w ogóle nie pracowałem.

Ale, cytując Słowackiego, "niech żywi nie tracą nadziei" :) Mam twarde postanowienie, że przetłumaczę Lite'a obecnej edycji. :)
08-03-2011 15:11
solcys
   
Ocena:
0
Zdaje sobie sprawę że to dużo pracy więc życzę powodzenia i czekam z niecierpliwością :-)
08-03-2011 17:51

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.