Ticket to Ride: The Dice Expansion

Uwaga, kości na torach!

Autor: Artur 'GoldenDragon' Jaskólski

Ticket to Ride: The Dice Expansion
Alan R. Moon to autor takich hitów jak Ticket to Ride czy Memoir ’44. Każda jego produkcja jest przemyślana i atrakcyjna nawet dla początkującego odbiorcy. A co by się stało, gdyby pan Moon zechciał wywrócić mechanikę swojego największego hitu, czyli Wsiąść do pociągu do góry nogami? Wyrzućmy karty i zastąpmy je tak modnymi ostatnio …kośćmi! Jak pomyślał – tak zrobił. I o to przed Cztelnikami recenzja gry Ticket to Ride: The Dice Expansion.
Kubek? Jaki kubek? Co za kubek!
Niewielkie, kolorowe, tekturowe pudełko – tak wygląda Ticket to Ride: The Dice Expansion. W środku znajdziemy 2 rodzaje kartonowych znaczników torów: pojedyncze – żółte i podwójne – niebieskie. Do tego dochodzi 5 białych kości oraz 3 czarnych. Wszystkie ozdobione błyszczącymi piktogramami. Kubek na kości to prawdziwa rewelacja – z wierzchu pokryty czymś a la skóra, a w środku wyłożony czerwonym, filcowatym materiałem. Wrażenia wizualne, funkcjonalność i jakość wykonania – rewelacja! Ostatnim elementem zestawu jest kolorowa instrukcja w 10 językach. Brak polskiego, ale na szczęście sytuację ratuje polski dystrybutor gry – Rebel.pl i dołącza "kserówkę" z zasadami w rodzimym języku.
Długie trasy preferuję
Ticket to Ride: The Dice Expansion jest kompatybilny ze wszystkimi wersjami serii Wsiąść do pociągu. Najważniejszą zmianą, jaką wprowadza dodatek jest zastąpienie kart pociągów przez kości. Przestają mieć znaczenie również kolory tras, a jedynie to, czy są pojedyncze, czy podwójne. Uczestnicy zabawy rozpoczynają rozgrywkę z liczbą pociągów określonych w instrukcji rozgrywanej wersji podstawowej Ticket to Ride.
W swojej turze gracz rzuca 5 białymi kośćmi. Potem może przerzucić jeszcze dowolną ich ilość , ale ostateczny wynik musi zaakceptować. Może wyrzucić: Akcje dostępne dla każdego gracza podczas tury to: zdobycie pojedynczej trasy, zdobycie podwójnej trasy lub dociągnięcie biletu. Dodatkowo każde 2 niewykorzystane kostki pozwalają dociągnąć jeden znacznik torów (podwójny lub pojedynczy), który może być użyty jako jedno pole podczas zdobywania trasy danego typu. Ticket to Ride: The Dice Expansion posiada również zasady modyfikujące nieco reguły występujące na każdej z map serii Wsiąść do pociągu. To tylko klika zdań, a ciekawie mogą uatrakcyjnić rozgrywkę. Ticket to Ride: The Dice Expansion przede wszystkim znacznie przyśpiesza czas rozgrywki. Nie ma już żmudnego i czasochłonnego dobierania i zbierania kart. Już nawet w 2 kolejce po zebraniu odpowiednich znaczników jesteśmy w stanie wybudować nawet najdłuższą trasę. Mniej teraz "główkowania" i więcej radosnej losowości. Kości czasem sprzyjają, a czasem nie, więc trzeba pamiętać o przerzucie i dobieraniu znaczników torów. Ze względu na to, że w rundzie można wybudować tylko jedną trasę – dodatek zdecydowanie wspiera budowanie tych dłuższych. Ticket to Ride: The Dice Expansion nie koniecznie się więc sprawdzi na mapach, gdzie trasy są krótkie. Wydaje się, że karty wymuszają nieco bardziej strategiczne podejście do rozgrywki. Najbardziej jednak szkoda, że na znaczeniu tracą różne kolory tras.
Kości dla fanów
Ticket to Ride: The Dice Expansion to bardzo ciekawy dodatek i choć gabarytowo niewielki, bardzo potrafi odmienić wymiar rozgrywki. Gra się szybciej, bardziej nieobliczalnie. Większy nacisk kładziemy na zdobywanie dużej ilości punktów w każdej rundzie, niż knucie i długofalowe planowanie. Gra się inaczej, wcale nie gorzej, a do tego bardzo przyjemnie. Szkoda, że trasy stają się homogeniczne i kolory, które były jedną z atrakcji serii przestają mieć znaczenie. Dla posiadaczy Ticket to Ride pozycja obowiązkowa, choć przy mapach z krótkimi trasami, warto jednak wypróbować przed zakupem. Plusy: Minusy:
Dziękujemy sklepowi Rebel.pl za udostępnienie gry do recenzji.