The Secret to druga w kolejności powieść graficzna w dorobku autora. Książka ta ukazała się w 2002 roku za pośrednictwem wydawnictwa Faber and Faber. I jest niesamowita. Klimowski zabiera czytelników w świat, w którym camera obscura jest najbardziej niebezpiecznym urządzeniem. Jej ofiarą pada rodzina głównego bohatera. Bowiem to, na czym spocznie oko kamery znika, zostaje uwięzione wewnątrz pudełka. Okazuje się jednak, że żyją tam również fantasmagoryczne istoty, będące kolażami ludzi i zwierząt. Za wszystko odpowiedzialni są mieszkający w tym samym budynku panowie przeprowadzający eksperymenty z urządzeniem. Historia toczy się powoli a autor pokazuje zarówno rozpacz osamotnionego mężczyzny jak i poszczególne działania tajemniczych sąsiadów.
Książka Klimowskiego oczarowuje dusznym klimatem, uzyskanym dzięki licznym tajemnicom, jakie pojawiają się podczas lektury, a które nie zostają do końca wyjaśnione. Czytelnik staje twarzą w twarz z kolejnymi sekretami, które musi interpretować po swojemu, bowiem autor nie daje jasnych odpowiedzi oraz nie wprowadza na karty opowieści dialogów ani tekstu narracyjnego. Klaustrofobiczność historii uwypukla także sposób ułożenia kolejnych ilustracji. Na przeważającej ilości stron można znaleźć tylko po jednej ilustracji, które nie wypełniają całej powierzchni, ale jedynie ok. połowę miejsca. To jakby dodatkowe ograniczenie przestrzenne akcji. Co pewien czas pojawiają się jednak większe całostronicowe a nawet zajmujące dwie sąsiadujące strony rysunki lub kolaże, – co poniekąd "zaburza" rytm czytania a jednocześnie dowodzi, że Klimowski z wprawą operuje językiem wizualnej narracji. Dodatkowym atutem jest zestawienie zagęszczonego czarno-białego rysunku – pełnego uproszczeń, ale jednak bardzo precyzyjnego z fotograficznymi kolażami. Tak jakby autor pokazywał dwa światy o zupełnie innym wymiarze estetycznym.
The Secret to naprawdę intrygująca książka, która powinna znaleźć się w kolekcji każdego miłośnika ambitnego komiksu. Szczerze zachęcam do zapoznania się z tą pozycją i liczę po cichu, że któryś z polskich wydawców sięgnie po bibliografię Klimowskiego, gdyż oprócz opisywanej przeze mnie książki znajdują się tam równie interesujące pozycje, jak choćby adaptacja Mistrza i Małgorzaty Michaiła Bułhakowa, którą Klimowski zrealizował wraz z żoną Danuta Schejbal.