Przyszedł mi do głowy pomysł, by sformalizować ustalanie poziomów dla BN-ów. Teoria powstała po dyskusji z uczestnikami D&D-Tech (małego, prywatnego forum o kruczkach systemu Dungeons & Dragons).
Typowy plebejusz
Zakładamy, że typowy wieśniak zostaje plebejuszem 1. poziomu po osiągnięciu wieku 20 lat (mogłem ustalić 15 albo 18, ale to skomplikowałoby liczenie). Wiedzie ciężki żywot, tyra, nie dojada, stale coś mu grozi. Można go porównać do współczesnego biedaka, który zarabia tylko na czynsz, jedzenie i ubranie, a na rozrywki mu nie starcza. Każdy miesiąc jest jak "przygoda": przeżyć albo cierpieć głód lub śmierć.
Spotkania ze śmiercią
Przy takim ujęciu, każdy miesiąc z życia wieśniaka da się porównać do potyczki staczanej przez poszukiwacza przygód. Jest ryzyko, jest nagroda, są różne skale wyzwania. Można ustalić SW. Ponieważ wieśniak żyje z miesiąca na miesiąc i nie zużywa jednorazowo ponad 20% rezerw, założenie jest nieco arbitralnie i zmienia się na przestrzeni roku. Jeśli przyjmiemy, że SW miesiąca jest taka sama jak poziom plebejusza (zakładając, że "życie nie stawia przed nami nierealnych wyzwań"), zaczynający od zera plebejusz będzie musiał sprostać wyzwaniu miesiąca o SW 1 (wraz z awansem wieśniaka skala wyzwania się nie zwiększy i pracującemu na tej samej farmie będzie coraz łatwiej).
Doświadczenie za spotkanie
Pierwszopoziomowa drużyna poszukiwaczy przygód dostaje 300 PD za uporanie się ze spotkaniem o SW 1. Analogicznie, plebejusz na pierwszym poziomie dostaje 300 PD za miesiąc o SW 1. W odróżnieniu od poszukiwacza przygód, plebejusz nie ryzykuje nieustannie życia, więc obniżyłem mu doświadczenie o 50%. Zostaje 150 PD. Zazwyczaj w pracy pomaga mu żona, należy jej więc, podobnie jak kolegom z drużyny, oddać połowę punktów. Zostaje 75 PD miesięcznie, czyli 900 PD rocznie. Dla uproszczenia zaokrągliłem to do 1000 PD.
Awans po roku
Zgodnie z wyliczeniami, po roku plebejusz zbierze 1000 PD, czyli wystarczająco dużo do awansu na 2. poziom. Ponieważ aż do 7. poziomu ilość PD za spotkanie o SW 1 się nie zmienia, nasz plebejusz będzie co roku zbierał po 1000 PD. Siódmy poziom osiągnie po zdobyciu 21000 PD i 20 latach. Będzie mieć 41 lat, co w średniowieczu oznaczało zbliżenie się do średniej długości życia. Poziom plebejusza można łatwo wyliczyć, odejmując 20 od jego wieku, mnożąc przez 1000 i sprawdzając w tabeli awansów.
Powyżej siódmego poziomu doświadczenia
Od 7. poziomu ilość PD za spotkanie o SW 1 zmniejsza się do 263. Plebejusz będzie co roku zbierał po 877 PD. Ósmy poziom zdobędzie po 8 latach, w wieku 49 lat. Od 8. poziomu, ilość PD za spotkanie o SW 1 zmniejsza się do 200. Plebejusz będzie co roku zbierał po 667 PD. Dziewiąty poziom zdobędzie po 12 latach, w wieku 61 lat. Od dziewiątego poziomu za spotkania o SW 1 nie należą się już punktów doświadczenia, więc nasz plebejusz przestanie się rozwijać, co odda jego niezdolność do ciężkiej pracy po sześćdziesiątce.
Inne profesje BN-ów
Na tej samej zasadzie mogą awansować wszystkie postacie BN-ów, którzy nie narażają zawodowo życia: adepci, arystokraci, fachowcy i zbrojni (ci ostatni, o ile nie są najemnikami, służą zwykle w straży miejskiej, gdzie największym wyzwaniem jest spacyfikowanie pijaków).
Rasy inne niż ludzie
Choć określenie "plebejusz" nie pasuje do większości z nich, tu także można użyć naszej metody ustalania poziomów. Ponieważ awans kończy się na 9. poziomie, długie życie nie da nikomu dodatkowych poziomów. Co najwyżej trwające wiekami elfy i krasnoludy zdobędą dodatkowe doświadczenie na spotkaniach z potworami. Zapewni im to kilka dodatkowych poziomów.
Profesje dla BG
Naszego systemu można użyć też do ustalania poziomu BN-ów reprezentujących profesje dla BG. Warto poczynić jednak dwa ograniczenia. Po pierwsze znów obniżyć PD o 50%, a to dlatego, że korzystający z klas dla poszukiwaczy przygód BN-i nie wiodą życia poszukiwaczy przygód. Po drugie pozwolić na dobieranie tą metodą tylko klas dla BN-ów; wojownik czwartego poziomu, były kapitan straży po przejściu w stan spoczynku, jest w stanie awansować tylko jako zbrojny, fachowiec itp. Po prostu brakuje mu odpowiednich wyzwań.