» Almanach » Teoria RPG

Teoria RPG

Znajdziecie tutaj teksty dotyczące zarówno opublikowanych teorii (GNS, SOOK), jak i luźne przemyślenia opisujace zjawisko gier fabularnych, czy dane style grania.
Wyświetlono rezultaty 1-18 z 18.
Teorie RPG

Teorie RPG

10-04-2016 12:24 | Szymon 'Kaworu92' Brycki | Komentarze: 5
Artykuł pochodzi z anglojęzycznej Wikipedii i jest dostępny na licencji Creative Commons. Teoria RPG jest ludologią gier fabularnych (RPG), gdzie są one studiowane jako zjawiska artystyczne lub społeczne. Teorie RPG starają się wyjaśnić czym są gry fabularne, jak działają i jak proces ten może...
Wielka lista fabuł RPG

Wielka lista fabuł RPG

Wszystko już było...

01-11-2015 19:00 | Szymon 'Kaworu92' Brycki | Komentarze: 4
Wielka lista fabuł RPG Pomoc dla MG autorstwa Johna Rossa Wersja II Oryginał: http://www222.pair.com/sjohn/blueroom/plots.htm Poniżej znajduje się moja kolekcja fabuł RPG w abstrakcyjnej formie. Zbudowałem ją badając setki opublikowanych przygód do wszelkich systemów (wliczając te, których już n...
Czy erpegi są dla dziewczyn - część II

Czy erpegi są dla dziewczyn - część II

10-02-2013 14:42 | Staszek 'Scobin' Krawczyk | Komentarze: 97
W dzisiejszym tekście piszę o trzech sprawach. Pierwszą z nich są notki blogowe dotyczące grupy "Erpegi są dla dziewczyn" – artykuł zawiera ich zestawienie wraz z linkami. Druga kwestia to problem przestrzeni prywatnej i publicznej, którego w moim odczuciu nie postawiono wystarczająco jasno po...
Czy erpegi są dla dziewczyn - część I

Czy erpegi są dla dziewczyn - część I

03-02-2013 00:08 | Staszek 'Scobin' Krawczyk | Komentarze: 120
Tydzień temu na zjAvie brałem udział w panelu dyskusyjnym poświęconym grupie facebookowej "Erpegi są dla dziewczyn". Panel zachęcił mnie do tego, abym w końcu przedstawił swoje zdanie na temat grupy. Dziś przeczytacie o tym, dlaczego szeroko rozumiane inicjatywy kobiece w polskim fandomie RPG uważam...
Dlaczego Quentin?

Dlaczego Quentin?

04-05-2012 01:04 | Michał 'rincewind bpm' Smoleń | Komentarze: 17
"Mamy przyjemność ogłosić rozpoczęcie XIV edycji konkursu na najlepszy scenariusz do gry fabularnej Quentin. Prace przysyłać można do 24 czerwca 2012 roku. Więcej informacji znajdziesz na stronie www.quentin.rpg.pl". Mniej więcej taki news pojawił się kilka tygodni temu w kilku miejscach w sieci. T...
Profesja: Erpegowiec

Profesja: Erpegowiec

Ścieżki kariery erpegracza

27-01-2012 00:56 | Maciej 'Repek' Reputakowski | Komentarze: 16
Na podstawie prelekcji Magdaleny i Macieja Reputakowskich Pyrkon 2009 Jeśli jesteś Erpegowcem, to w twoim życiu nadejdzie taki moment, gdy na swoje hobby będziesz miał coraz mniej czasu. Będzie się to wiązać z nowymi obowiązkami, pasjami, zmianami priorytetów. Jeśli złapałeś erpegowego bakcyla, nie...

Konfrontacje w Wolsungu

11-11-2011 00:33 | Jacek 'Cooperator Veritatis' Radzymiński | Komentarze: 4
Konfrontacje to kluczowe momenty każdego scenariusza w Wolsungu. Większa część mechaniki została ułożona z myślą o nich. Zgodnie z podręcznikowymi sugestiami w ciągu jednej sesji powinny mieć miejsce trzy takie sceny, najlepiej po jednej każdego typu. To właśnie w trakcie konfrontacji najłatwiej poc...
Granie kanoniczne

Granie kanoniczne

Prawdziwe granie, a nie jakieś tam…

07-10-2011 09:42 | Julian 'Mayhnavea' Czurko | Komentarze: 92
Do napisania tego tekstu zainspirowała mnie sytuacja powtarzająca się w cyklach od czasów moich pierwszych kontaktów z fandomem RPG, czyli działania na liście dyskusyjnej Legendy Pięciu Kręgów około 10 lat temu. A były to rzucane co jakiś czas w kierunku współdyskutantów słowa, że ""nie grają w praw...
Wstęp do starej szkoły RPG

Wstęp do starej szkoły RPG

Graj jak w latach 70.

19-06-2010 11:40 | | Komentarze: 37
Wstęp do starej szkoły RPG to tłumaczenie artykułu "A Quick Primer for Old School Gaming" Matta Fincha, autora Swords & Wizardry. Tekst opowiada o specyfice starszego podejścia do gier fabularnych, w którym zasady są jedynie ramą dla opowieści i nie starają się odwzorować każdego szczegółu świata pr...

RPG bez MG?

O systemach z nieklasycznym podziałem narracji

01-08-2008 12:01 | Tomasz 'kaduceusz' Pudło | Komentarze: 46
Wbrew temu co mogłoby się nam wydawać gry fabularne to hobby, które w trakcie swojej historii nieustannie się zmienia. Kiedy my gramy sobie w nasze klasyczne erpegi, awangarda projektantów gier zza wielkiej wody od dawna bawi się już nowym wynalazkiem – grami bez Mistrza Gry. Podobnie jak ich...
Po co komu GNS?

Po co komu GNS?

Rozważania o najpłodniejszej teorii RPG

14-03-2008 02:10 | Tomasz 'kaduceusz' Pudło | Komentarze: 9
W internetowych dyskusjach o grach fabularnych przewija się nieustannie. Jeżeli chcemy stawać w szranki z poważniejszymi dyskutantami wypada choćby pobieżnie wiedzieć czym jest. Teoria GNS – wygląda na to, że rozsiadła się u nas wygodnie i ma zamiar zostać na dłużej. Mimo to dla wielu pozostaj...

Narratywistyczna rewolucja

17-07-2007 08:45 | Tomasz 'kaduceusz' Pudło | Komentarze: 106
Ostatnimi czasy na forach internetowych można usłyszeć rozmaite ciekawe terminy, które przywędrowały do nas zza wielkiej wody. Zdecydowana większość z nich pochodzi z tak zwanej teorii GNS. Jej powstanie zapoczątkowało falę innowacyjnych systemów, które nieźle namieszały w postrzeganiu naszego hobby...

Rozgrywka RPG jako umowa społeczna

02-07-2007 14:11 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 8
W przypisie do mojego artykułu o cierpieniu zdefiniowałem pojęcie umowy społecznej w odniesieniu do gier fabularnych jako nieformalne porozumienie zawarte pomiędzy uczestnikami sesji, określające jej zasady i regulujące przebieg rozgrywki. Pomimo upływu czasu, uważam, że definicja ta w większości n...

Opisy, opisy, opisy

27-06-2007 11:58 | | Komentarze: 27
Artykuł inspirowany dyskusją z wątku o analogicznym tytule na Forum Serwisu Poltergeist. Po pierwsze - czym jest opis podczas sesji RPG? Jest obiektywnym, lub subiektywnym (z punktu widzenia postaci), przedstawieniem otoczenia, przedmiotów, zdarzeń, charakteryzacją tła i postaci, także pobocznych...

Ileż ja muszę ścierpieć, żeby się nacierpieć!

Cierpienie jako styl gry

21-12-2006 19:31 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 18
Przez lata słowami najlepiej opisującymi styl gry sporej części polskich erpegowców były "mrok i cierpienie". Dziś częściej używane są w znaczeniu pejoratywnym, mającym na celu wykpienie dyskutanta. Stało się tak ze względu na promowanie "cierpiętnictwa" jako jedynego słusznego stylu gry. Piłeczka z...

Systemy autorskie

21-11-2006 22:05 | Sławomir 'Zuhar' Wrzesień | Komentarze: 9
Określenie "system autorski" jest równie popularne, co nieprecyzyjnie zdefiniowane. Gdyby zapytać osobę zajmującą się "autorkami" o podanie przykładów, z biegu wyliczyłby kilka, jeżeli nie kilkanaście pozycji. Z całą pewnością przynajmniej jedna z nich budziłaby kontrowersje. Czy Wolsung to system a...

Niezależne gry fabularne - Indie RPG

25-06-2006 20:39 | Radek 'Drozdal' Drozdalski | Komentarze: 46
Wyjaśnienie, czym są Indie RPG, czyli "gry niezależne", należy zacząć od rozwiania pewnych mitów - mianowicie gry Indie są często mylone z przedstawicielami tak zwanej "nowej fali RPG". Nowa Fala (ang. New Style) była eksperymentem (zakończonym moim zdaniem klapą), który miał za zadanie rozpocząć re...
Co to jest RPG?

Co to jest RPG?

Wprowadzenie dla początkujących

15-10-2002 21:54 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 60
Jeśli nie wiesz, czym są gry fabularne, przeczytaj ninejszy tekst. Mamy nadzieję, że będzie on pomocy w zorientowaniu się, o co w RPG chodzi. Odrobina historii Gry fabularne (RPG, czyli Role Playing Games), powstały na początku lat 70-tych w USA. Nazwę dosłownie tłumaczy się na "gry z odgrywa...
ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.