» KGK » Talie » Talia Smoczych Krasnoludów

Talia Smoczych Krasnoludów


wersja do druku

Przestrzeń należy do nas!


Kilka słów wstępu

Opisana talia nastawiona jest na eksploracje i właśnie w ten sposób zdobywamy nią punkty polityki. Nie bawimy się postaciami ani w ojczyźnie ani w ambasadzie. Na ogół staramy się też nie brać udziały w bitwach gwiezdnych.

1. Talia światów

- Rayoak
- Vekeve
- Amidawa
- Yukor
- Laban Zabadi
- Neas
- Azticom
- Xeokis
- Teu Viis
- Rangu
- Koar
- Johaor
- Sarian
- Gaaj
- Halug
- Safru
- Cenya
- Saur
- Terra Nova
- Paaj
- Xeocen
- Runidia
- Tolaom
- Meur
- Cimaer
- O Leosil

Razem: 26 kart. Średnia punktów polityki za świat wynosi: 3,42. Średni koszt: 10,15. Maksymalny koszt: 15. Średni przychód: 3,92


2. Talia zasobów.

Statki:

- el Deseo | x3
- Krasnoludzka korweta | x3
- Karawela krasnoludzkich odkrywców | x3
- Krasnoludzki galeon | x3
- Krasnoludzki słup | x3
- Krasnoludzka fluita | x3
- Galeon | x3
- Karawela | x3
- los Geminis*
- el Ladron del Mundos*
- el Protector*
- Wędrowiec do Światów*
- Acuto d'Oro*

____________
razem: 29

Miejsca:

- Wieś | x3
- Faktoria handlowa | x3
- Bazar | x3
- Żyzne pola | x3
- Wierni poddani | x3
- Sieć intryg | x3
- Targ | x3
- Kopalnia nadmetalu | x3
- Kopalnia Kryształów | x3

____________
razem: 27

Akcje:

- Gwiezdne manowce | x3
- Krasnoludzki charakter | x3 - Taranowanie | x3
- Salwa burtowa | x3
- Pod pełnymi żaglami | x2
- Kontratak | x2
- Gorzkie zwycięstwo |x3

____________
razem: 19

_________________________
SUMA = 75 [talia zasobów]


Kilka zdań o talii

Powyższa talia na pewno nie jest talią idealną, jednak według mnie jest na prawdę bardzo dobra. Gwarantuje ona dużo zwycięstw trzeba jednak pamiętać, że sama talia nie wystarcza - trzeba jeszcze umiejętnie nią zagrać. Jeśli ktoś chciałby wprowadzić jakieś zmiany niech się nie waha tylko to zrobi. Kolejną sprawą jest to, że takiej talii nie stworzymy z dnia na dzień. Potrzebna jest po prostu cierpliwość.

Strategia

Tak jak już wspominałem za pomocą tej talii zdobywamy punkty polityki poprzez eksploracje. Strategia zakłada że w przestrzeni będziemy mieli znaczną przewagę nad wrogiem. Nie musimy jednak opanować całej przestrzeni, bo to tylko przedłuży niepotrzebnie grę. Dzięki temu, że nasze statki nie zaznaczają się podczas podglądania światów możemy robić praktycznie co chcemy nie bojąc się floty wroga. Jeśli będzie on chciał zainicjować bitwę gwiezdną my po prostu uciekniemy. Sami na ogół nie inicjujemy bitew, jeśli jednak przeciwnik próbuję eksplorować światy to powinniśmy mu w tym przeszkodzić.

UWAGA: Zawsze zwracaj uwagę na to czy przeciwnik jest w stanie zrobić inwazję. Jeśli zauważasz takie zagrożenie nie ruszaj się tak swobodnie statkami jak wcześniej, chyba że masz na ręce Pod pełnymi żaglami lub Gorzkie zwycięstwo. Jeśli masz to drugie to możesz być o wszystko spokojny – zostawiasz na świecie ojczystym jeden statek i udajesz że nie widzisz zagrożenia. Teoretycznie jeśli masz tą kartę na ręce to na 90% już wygrałeś.

PAMIĘTAJ: Zawsze zwracaj uwagę na to ile kryształów ma przeciwnik w skarbcu! Zawsze czytaj zasady specjalne wystawianych przez niego kart! Zawsze patrz czy przeciwnik na koniec tury wywala kartę z ręki – jeśli tak to jaką! Musisz przewidywać jego ruchy.

Podczas gry zawsze dokładamy światy do liczby maksymalnej (5 lub 6 jeśli wystawimy Wędrowiec do Światów). Postaci nie wykładamy żadnej, bo żadnej w talii nie mamy.

Zawsze wystawiamy wszystkie miejsca, jakie mamy na ręce!

Zaczynamy grę

W pierwszej turze nie alokujemy nic na eksploracje. Przyglądamy się kartom, które mamy na ręce, a następnie wystawiamy wszystkie miejsca jakie mamy oraz jeden najtańszy statek. Jeśli brakuje nam funduszy (bo np. przeciwnik zagrał O wysokie stawki) to rezygnujemy ze statku. Lepszym rozwiązaniem jest po prostu zwiększenie przychodu, aby od drugiej tury móc zacząć prawdziwą grę. Jeśli mamy statek to podglądamy jeden świat. W drugiej turze alokujemy kryształki na świat, którego znamy koszt. Jeśli takiego nie ma lub nie starczy nam kasy w skarbcu to rezygnujemy z tego. Nie dokładamy drugiego statku – bo będzie on nam teraz nie potrzebny. Podglądamy świat. Oczywiście na początku tury wystawiamy wszystkie miejsca jakie mamy na ręce! W trzeciej turze nasz dochód powinien już być na tyle duży aby na wszystko starczyło. W tej turze najpóźniej powinniśmy zaalokować pierwsze kryształki do odkrycia podglądanego wcześniej świata. Podglądamy kolejny światy tylko wtedy, gdy jesteśmy pewni że przeciwnik nie wystawi żadnego okrętu, a ewentualnymi wystawionymi już statkami wykonał ruch.

Gra

Od następnej tury regularnie wystawiamy co turę 1 statek. Nie wystawiamy wszystkich statków jakie mamy na ręce. Wystarczy nam ich sześć. Jeden – najsilniejszy – pozostawiamy w ojczyźnie, a resztą podglądamy światy, aby w następnej turze móc je odkryć. W czwartej turze powinniśmy odkrywać już dwa światy. Od tego momentu staramy się co turę odkrywać jeden świat więcej – oczywiście nie zawsze będzie to możliwe. Po raz kolejny przypominam, że w międzyczasie musimy uważnie obserwować poczynania przeciwnika. Nie pozwalajmy mu odrywać światów i niszczyć nasze kryształki!

Końcówka gry

Pod koniec gry, gdy mamy już dochód sięgający 75 kryształów na turę, nie wysyłamy statków. Będą one dokowały w świecie ojczystym, a my na wszystkie światy alokujemy po 15 kryształów i jesteśmy pewni że każdy świat odkryjemy. Statki natomiast czekają tylko aż przeciwnik zdecyduje się nas zaatakować lub zaalokować coś na swoje światy.

Bitwy gwiezdne

Na ogół staramy się nie brać udziału w bitwach gwiezdnych, ponieważ to po prostu przedłuży grę. Zamiast podglądnąć świat musimy wysłać flotę do walki. Jednak jeśli przeciwnik chce nam zniszczyć kryształki lub odkryć świat trzeba to zrobić. Jeśli już wiemy, że do czegoś takiego dojdzie, pierwsze co robimy to patrzymy ile ma on kryształów w skarbcu. Bardzo możliwe, że trzyma je on tam aby dołożyć statek. Jeśli obliczymy sobie wszystko i wiemy że mamy przewagę to bierzemy się do działa. Wysyłamy statki, które mają dobre akcje przemieszczamy do bitew gwiezdnych. Oczywiście nie wszystkie statki. Parę trzeba zostawić na wszelki wypadek, gdyby przeciwnik miał coś w zanadrzu.

Karty pomocne w bitwach gwiezdnych

W bitwach gwiezdnych najważniejszym czynnikiem jest ciało statku, tak więc zawsze przyda nam się Acuto d'oro, los Geminis, Galeon i inne statki których ciało wynosi od 4 wzwyż. Jednak statki o mniejszej sile też się przydają - ile to razy zwycięstwo odnosiło się mając jeden punkt przewagi. Jednak kluczowymi statkami są na pewno Krasnoludzki galeon, który potrafi pozbawić przeciwnika nawet dziesięciu punktów ciała. Ważnym statkiem jest też Krasnoludzki słup, który będąc na orbicie świata ojczystego przeciwnika czeka tylko na jego ruch. No i wreszcie el Protector, który nie raz przechylił szale zwycięstwa na naszą korzyść. Dodatkowo jego zdolność pozwala czasami uniknąć niewygodnej dla nas bitwy.

Nie możemy jednak zapomnieć o dopałkach: Zawsze trzymajmy na ręce Taranowanie - nigdy nie wiadomo kiedy się przyda. Czasami warto je rzucić nawet na statek o ciele 6 – jednak to róbcie z rozwagą. Salwa burtowa, Krasnoludzki charakter i inne karty tego typu, które dają nam +3 do ciała zawsze się przydają. Jednak pamiętaj by nie chomikować ich zbyt dużo (2-3 max), bo to blokuję naszą rękę przed innymi dobrymi kartami. Wspomniane wcześniej Gorzkie zwycięstwo trzymamy na „specjalną okazję” - np. na to jak przeciwnik zauważając to, że ruszyliśmy się wszystkimi statkami chce zrobić nam inwazję. Na taką właśnie okazję zawsze mamy jeden statek na orbicie naszej ojczyzny (w początkowej fazie gry możemy z tego zrezygnować).

Sposoby na uniknięcie bitwy

Niektóre bitwy są dla nas niewygodne, ponieważ możemy przez nie zbyt dużo stracić lub w przypadku wygranej przeciwnika stracimy możliwość swobodnej eksploracji. W takim wypadku lepiej jest zrezygnować z bitwy, aby turę później pokazać do kogo należy przestrzeń! Pierwszym najłatwiejszym sposobem jest po prostu ucieczka – dzięki temu, że nasz statki praktycznie nigdy się nie zaznaczają (z małymi wyjątkami). Jednak jeśli ktoś nas atakuję na orbicie, gdzie zaalokowaliśmy kryształki mamy kilka lepszych rozwiązań. O pierwszym już wspominałem – jest to akcja el Protector. Kolejne sposoby to użycie: Gwiezdne manowce lub po prostu Pod pełnymi żaglami, aby zwiększyć naszą flotę o kolejny silny statek. Tej ostatniej akcji możemy też użyć, aby uciec naszym zaznaczonym statkiem.

Jak odkrywać światy

Wydaje się to takie proste jednak może być jeszcze prostsze i szybsze. Nasza talia jest przecież na to nastawiona więc mamy kilka przydatnych kart. Wędrowiec do Światów powoduję że Współczynnik Eksploracji naszego Świata Ojczystego wzrasta o 1. Dzięki temu będziemy mogli odkrywać 6 światów na turę. Przy dużym szczęściu daje nam to możliwość uzyskania 33 punktów polityki w ciągu tury. Karawela krasnoludzkich odkrywców zmniejsza koszt odkrywanego świata o 1. Nie musi ona nawet być na orbicie tego świata! Bardzo przydatna jest też akcja el Ladron del Mundos o którym poniżej.

Ciekawe akcje specjalne kart

el Deseo – Statek blokuję przychód wskazanego przez nas świata przeciwnika. Jest bardzo przydatny zwłaszcza w początkowej fazie gry. Jeśli w pierwszej turze masz go na ręce to nie wahaj się ani przez chwilę - wystaw go i zablokuj przychód ojczyzny przeciwnika.

Krasnoludzka fluita – Bardzo przydatna karta dzięki której zdobędziemy brakujące nam fundusze na wystawienie innej karty. Tak jak el Deseo jest ona przydatna w początkowej wazie gry, gdy nie mamy jeszcze dużego przychodu. Jednak należy pamiętać że lepiej jest podejrzeć świat niż zyskać 5 kryształów.

el Ladron del Mundos – Czasami mimo naszych starań przeciwnikowi uda się odkryć jakiś świat. Bardzo prawdopodobne jest, że my także mamy ten świat w swojej talii. Dzięki tej karcie, gdy odkryjemy taki świat, to przeciwnik, a nie my, musi odrzucić swoją kopię karty. Nie dość, że zyskujemy punkty polityki za odkrycie nowego świata to jeszcze pozbawimy ich przeciwnika.

Terra Nostra: Ród de Vela – Dzięki naszej ojczyźnie nasze statki nie zaznaczają się podczas podglądania światów, co daje nam znaczną przewagę w przestrzeni. Dodatkowo w zamian za zaznaczenie tej karty możemy wtasować odrzucony świat do Talii Światów. Uważajmy z tą akcją, bo znacznie ułatwimy zrobienie inwazji na ten świat i przegramy grę.

Gaaj – Dzięki temu światowi każde wystawione przez nas miejsce kosztuje o 1 mniej.

Yukor – Dodatkowe +3 do produkcji w zamian za -5 do ciała tego świata.

Paaj – Po odkryciu tego świata zwraca się nam 7 kryształów.

Terra Nova - +1 do produkcji za każdy nasz niezaznaczony statek.

Oraz wiele innych kart, których zdolności już opisałem.

Kilka ciekawych kart które możemy dodać do talii

Złożenie powyższej talii nie jest proste, dlatego póki nie będziemy mieli tych kart trzeba będzie je czymś zastąpić. Oto kilka propozycji:

Pedro Brasa y Escalante de Vela* - Jedna z lepszych, o ile nie najlepsza, postać krasnoludzka. Pozwala nam ona wyjąć z talii zasobów dowolny statek o koszcie 8 lub mniejszym. Granie jednak krasnoludzkimi postaciami jest trochę ryzykowne i w przypadku walki z Astonią czy nawet Elfami jest całkowicie nieskuteczne. Zresztą szansa na to, że nie dostaniemy statku w pierwszych turach jest na prawdę znikoma. Jedynym plusem jest to, że możemy wybrać statek.

Jeśli już się zdecydujemy grać postaciami to oprócz opisanej wyżej karty na pewno w naszej talii powinien się tak znaleźć Galeotto Sinibaldi* dzięki któremu każdy statek kosztuje nas o 2 kryształy mniej. Nie mówiąc już o Smoczym Ksiąciu Cristobalu Catarribera y Natalez Salazar de Vela.

Stocznia – Może i jest droga, ale daje nam przychód +2 i pozwala wtasować zniszczony statek do talii zasobów. Przydaje się zwłaszcza, gdy rzuciliśmy taranowanie na dobry okręt lub jakiś straciliśmy.

Dolina trwogi* - I inne karty tego typu, aby Imperium Kryształowe nie zrobiło nam inwazji na Świat Ojczysty.

UWAGA: Nigdy nie miej w talii zasobów więcej niż 75 kart!

Strategia na poszczególne nacje

UWAGA: Zawsze przed rozpoczęciem meczu poproś przeciwnika aby pokazał Ci swoją talię. Masz do tego prawo, więc na pewno Ci ją pokaże. Dzięki temu będziesz wiedział czego możesz się po nim spodziewać. Nigdy nie lekceważ żadnego przeciwnika.

Federacja Astonii – Zazwyczaj, gdy dochodzi do pojedynku pomiędzy tymi nacjami następuje po prostu wyścig. Astonia robi politykę poprzez akcje polityczne w ambasadzie, a krasnoludy poprzez eksploracje. Prawdopodobne nie dojdzie do żadnej konfrontacji więc wyrzucaj z ręki wszystkie dopałki (wcześniej upewnij się, że to pewne – obejrzyj talię przeciwnika). Wystaw tylko 5 statków i odkrywaj jak najwięcej światów. Na szczęście póki co w tym wyścigu wygrywają krasnoludy, więc powinieneś dać sobie rade.

Lodowe Elfy – Chyba najgroźniejsza nacja dla naszej talii. Dobrze złożona talia Eflów może w niesamowitym tempie zdobywać punkty polityki dzięki umiejętności swojego świata ojczystego. Do tego ich postacie są bardzo silne i posiadają ciekawe umiejętności, które mogą nam pokrzyżować plany. Nie pozwalajmy jednak na to, stosując opisaną wyżej taktykę powinniśmy sobie z nimi poradzić. Trzeba uważać na ich okręty, które nie należą do słabych. Elfi okręt liniowy nie może być w grze na dłużej niż turę.

Imperium Kryształowe – Imperium ma silne okręty, których raczej nie będzie wystawiało. Zaczną grę jak Astonia wystawiając się w ambasadzie i będą tam robili powoli punkty polityki. Jeśli jednak tylko otrzymają potrzebne im karty poczekają na odpowiednią chwile, gdy nasze statki wykonają już ruch i wtedy zaczną wystawiać swoje okręty. Bardzo prawdopodobne jest że będzie to między innymi Krążownik Ziemi. Statek ten zmniejszy nasza przewagę o dziesięć punktów, więc musimy wysoko ta bitwę wygrać jeśli nie chcemy przegrać. Jednak nie jest to konieczne. Jeśli mamy na ręce Gwiezdne Manowce statek ten poleci gdzie indziej, a reszta statków wpadnie w nasza pułapkę. Jednak nie możemy liczyć na to że to oni zainicjują bitwę – poczekają aż my to zrobimy, a wtedy uciekną by spróbować za turę. Wtedy już będziemy świadomi zagrożenia i mamy większe szanse. Jeśli jednak mamy Gorzkie zwycięstwo to przeciwnik straci wszystkie statki, a my jeden. Aby wygrać z Imperium wystarczy być uważnym i zastosować się do powyższych wskazówek dotyczących strategii oraz odkrywania światów.

Smocze Krasnoludy – Co to dużo mówić - przeciwnik będzie miał podobny deck do twego. Tak więc jak najszybciej wystawiaj karty unikatowe, aby on nie zrobił tego przed tobą. Musisz jak najszybciej zacząć odkrywać światy i starać się uniemożliwić to przeciwnikowi. Dużo zależy tu od szczęścia, ale nie zawsze jesteś na pozycji przegranej. Dużą role może tutaj mieć el Ladron del Mundos.

Słabe strony

Słabe punkty talii są mało widoczne i prawdopodobnie jest ich mało. Ja sam parę ich zauważyłem, jednak są one dość małe, warto jednak wspomnieć o jednym. Jeśli dojdzie do sytuacji w której my przez 2 tury nie dostaliśmy żadnego statku, a przeciwnik do tego czasu wystawił już 4 okręty to nasza pozycja wydaje się stracona. Bo nawet jeśli nie zaznaczamy się podglądając świat to i tak przeciwnik poleci na nas dwoma okrętami a pozostałą dwójkę ustawi na orbicie naszej ojczyzny. W ten sposób tak czy siak stracimy okręt. Musimy więc w takim przypadku poczekać na 2-3 statki i dopiero wtedy je wystawić w jednej turze. Znacznie to przedłuży grę, ale to chyba jedyny sposób, aby nie mieć z góry przegrane. Jeśli sam zauważysz inne słabe punkty staraj się je usuwać, tak by nie powstawały nowe.

Zagrożenia

Kilka kart jest prawdziwym zagrożeniem dla tej talii, dlatego staramy się je jak najszybciej zniszczyć. Oto kilka z nich:

Elfi okręt liniowy – Statek niszczący nasze miejsca. Na szczęście musi się on zaznaczyć, aby to zrobić. Dzięki temu zniszczymy go zaraz po tym, jak tylko będzie chciał to zrobić.

Krążownik Ziemi* – Potężny statek, który dodatkowo zmniejsza przewagę po przegranej o 10.

Acuto d'oro* – Bardzo silny statek. Po prostu musimy go wystawić przed przeciwnikiem.

Kilka słów od autora

Mam nadzieję że moje instrukcję pomogą wam w złożeniu silnej talii, dzięki której uda wam się szybko awansować w rankingu. Taka talia na dzień dzisiejszy jest jednym z najlepszych decków, jakie można złożyć. Strategia wydaje mi się nie mieć żadnych błędów, ale pewnie po prostu ja ich na razie nie zauważyłem. Jeśli macie jakieś uwagi lub spostrzeżenia to byłbym wdzięczny za napisania o nich do mnie na mojego maila lub w komentarzach. Życzę wszystkim powodzenia i do zobaczenia na turnieju.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.