» » Szlak ku oazie - Afryka Północna '41

Szlak ku oazie - Afryka Północna '41


wersja do druku

V miejsce w konkursie


Był czerwiec roku 1941. Od kilku miesięcy trwał niepowstrzymany marsz Deutsche Afrika Korps od libijskich wybrzeży w stronę Kanału Sueskiego. Żołnierze Lisa Pustyni parli naprzód – linie zaopatrzenia wydłużały się z każdym dniem.
Rozproszone po całej pustyni jednostki Sprzymierzonych, usiłowały przedostać się w stronę Kairu, aby tam sformować nową linię obrony. Jednak często nie były w stanie wyprzedzić błyskawicznie poruszających się Niemców...

Słońce niemiłosiernie grzało pancerze i plandeki pojazdów konwoju. Na horyzoncie widoczny był cel dzisiejszego etapu - oaza Siwa. Hauptmann Paul Köster obejrzał się za siebie i uśmiechnął pod nosem – to była jego jednostka – zmotoryzowana kompania piechoty. Do macierzystej jednostki mieli dołączyć w Bahariji, stanowili osłonę zaopatrzenia. Dwie cysterny paliwa i osiem ciężarówek materiałów wojennych to cenny ładunek. Nieomal w ostatniej chwili dołączono do konwoju dwa plutony czołgów PzKpfw IIIG i PzKpfw IVE, które miały stanowić uzupełnienie liniowych jednostek pancernych. Droga była długa, na szczęście mieli przewodników w postaci plutonu SdKfz 222, który już od lutego przebywał w Afryce. Najdalej za dwie godziny będą na miejscu, gdzie uzupełnią zapasy wody i odpoczną w cieniu palm przed kolejnym etapem podróży...

Odpoczywali przed długim skokiem. Prześladował ich pech. Dowództwo i sztab zginęło podczas niespodziewanego nalotu. Teraz stanowili właściwie zbieraninę ludzi z różnych jednostek, która postanowiła razem przedzierać się w stronę Aleksandrii. Pełniący obowiązki dowódcy 1-st lieutenant Vincent McRalley, najstarszy stopniem, stanął właśnie przed ciężkim dylematem. Przed nimi był trudny teren - z jednej strony czekały ich wzgórza wyżyny libijskiej, a z drugiej rozległa depresja i solniska. Czekała ich długa i niebezpieczna przeprawa, po której będą musieli zapewne jeszcze stoczyć walkę aby przebić się do swoich. Trudna droga to więcej paliwa, a jego rezerwy były już i tak mocno ograniczone, poważnie rozważał więc porzucenie ciężkiego sprzętu. Z drugiej strony, jeśli dojdzie do spotkania z nieprzyjacielem, będzie się liczyła tylko szybkość i siła ognia....

Wysunięty posterunek dał znać o chmurze piachu zbliżającej się w stronę oazy, McRalley zaklął – ledwie odpoczęli, a tu znowu trzeba się zmywać. Czy te cholerne szkopy są wszędzie? Przecież specjalnie wybierał ten mało uczęszczany szlak, żeby bezpiecznie doprowadzić swoich ludzi do punktu zgrupowania. Byli przecież za plecami niemieckiego batalionu... Zaraz, zaraz... to przecież może być ich zaopatrzenie... – w głowie porucznika pojawił się mały, wredny plan... Nie wiedział jak duży jest oddział wroga, ale jeśli uda się wziąć go z zaskoczenia, to można szwabom wyciąć niezły numer, a przy okazji może uzupełnić zapasy paliwa...

Cele:

Zadaniem jednostek alianckich jest przejęcie paliwa, które ma umożliwić dalszą podróż. Cele dodatkowe to minimalizacja strat własnych oraz całkowite lub częściowe zniszczenie konwoju i jego eskorty.

Podstawowe zadanie jednostek konwoju to przedarcie się jednostek zaopatrzenia na drogę do Barahiji. Cel dodatkowy to wyeliminowanie zagrożenia ze strony aliantów oraz minimalizacja strat własnych.

podpisautor[nie ruszać]Wybierz z listy rozwijanej (ndesign_users/login):!Blob!DrakererconstarliftRa-VmikkVergReboundredzikSzczurbrePrzejęcie cystern jest możliwe po zatrzymaniu cysterny i zajęciu pojazdu przez jednostki własnego oddziału (tracona jest jedna akcja – dojście i zajęcie pojazdu zajmuje jedną turę ? zaleca się aby był to stand piechoty). Jednostki te mogą następnie próbować odjechać takim pojazdem.
Uwaga: Możliwe jest odbicie cystern przez oddziały niemieckie.

Teren:

Oaza Siwa jest położona wśród wzgórz stanowiących południowo-zachodnią pikietę wyżyny libijskiej. Tereny otaczające osadę to piaskowe diuny, wydmy i wzgórza z piaskowca, często o niedostępnych zboczach.

Roślinność skupia się głównie wokół zbiornika wodnego i krótkiego strumienia. Las palmowy wokół strumienia jest tak gęsty, że przejazd jakimkolwiek pojazdem nie jest tamtędy możliwy. Wokół oazy można też natknąć się na kępy pustynnych krzaków i kaktusów.

Zabudowania osady (obecnie opuszczone i częściowo zrujnowane) są rozlokowane pod osłoną stromych ścian piaskowca, w kilku grupach budynków. Są to typowe dla tego regionu, proste budynki z płaskimi dachami, małymi izbami mieszkalnymi z których usunięto wszelkie wyposażenie.



Rozstawienie:

Rozstawianie odbywa się w określonych strefach rozstawienia i właściwej kolejności.
1. Pierwszy wystawiany jest konwój w szyku marszowym (bez pojazdów plutonu zwiadowczego) wzdłuż drogi z kierunku Marsa Maruth (sektory A1 i A2).
2. Rozstawiane są oddziały alianckie. Rozstawienie należy zaplanować tak, aby jednostki alianckie były jak najmniej narażone na wykrycie z drogi (sektory A4 do A6, B4 do B6, C1 do C6 i D2 do D5).
3. Wystawiane są pojazdy plutonu zwiadowczego konwoju (sektory od A1 do A3 i B1 do B3).

Zasady specjalne scenariusza

1. Siły atakującego powinny wynosić do 65% wartości punktowej sił ochrony konwoju.
2. Wszystkie jednostki muszą znaleźć się od początku na stole lub być wprowadzone (konwój) najszybciej jak to możliwe, w szyku ustalonym przed grą.
3. Podczas pierwszej tury inicjatywa należy do gracza prowadzącego konwój – nie wykonuje się w tej turze rzutu na inicjatywę.
4. Przyjmuje się, że wszystkie oddziały konwoju są w pojazdach.
5. Do czasu wykrycia jednostek alianckich, konwój porusza się ze stała prędkością (można przeznaczyć tylko jedną akcję na ruch w czasie tury) w kierunku oazy (sektor C4).
6. Oddziały konwoju mogą być zaatakowane najpóźniej w chwili, gdy pierwsze pojazdy zaopatrzenia (ciężarówki ze sprzętem lub cysterny) dotrą do oazy (sektor C4).
7. Jednostki sprzymierzonych nie mogą być ostrzelane do czasu odkrycia ich obecności przez stronę przeciwną.
8. Odkrycie obecności oddziałów sprzymierzonych może nastąpić w wyniku „wypatrzenia” przez oddziały konwoju (modyfikator ujemny – do ustalenia) lub następuje automatycznie, jeśli oddziały sprzymierzone otworzą ogień. Od tego momentu obowiązują normalne reguły widoczności.
9. Do chwili wykrycia obecności oddziałów alianckich są one traktowane jako jednostki posiadające kamuflaż, zasada ta obowiązuje tylko do czasu wykryciu dowolnego oddziału alianckiego.

Warunki zwycięstwa:

Zwycięża strona, która pierwsza zrealizowała swoje cele. Stronie, przegranej nie można przyznać większej ilości punktów, niż wygranej w wyniku rozliczenia.

Rozliczenie punktów zwycięstwa według następującego klucza:

Alianci

Za każdą zniszczoną ciężarówkę zaopatrzenia +100 pkt
Za każdą zniszczoną cysternę +200 pkt
Za każdą przejętą cysternę +500 pkt



Za każdą ciężarówkę zaopatrzenia przeprowadzoną na drogę do Bahariji (sektor D6) +80 pkt
Za każdą cysternę przeprowadzoną na drogę do Bahariji (sektor D6) +200 pkt

Za zniszczone oddziały wroga punkty są przyznawane według wartości zniszczonych oddziałów.

Przygotowanie jednostek

Scenariusz można rozgrywać właściwie w nieomal dowolnej konfiguracji sił. Ze względu na realizm jak i prostotę scenariusza eliminuje się z rozgrywki lotnictwo, a po stronie Osi, również artylerię ciągnioną (towed).

Wszystkie jednostki artylerii i piechoty biorące udział w potyczce muszą mieć zapewniony transport.

Aby zapewnić optymalne warunki gry i dać szanse na zwycięstwa każdej ze stron, przedstawiam poniższą propozycję sił:

Niemcy:
(mnożnik podstawowy 1.09)

Rodzaj jednostki - rodzaj pododdziału - ilość BPV/jedn - PV

Konwój
Tanker 2 - 4 - 8
Truck 8 - 5 - 40

Ochrona
pluton zwiadu SdKfz 222 (opcja Veteran) Armored Car 6 - 45 - 270
pluton PzKpfw IIIG Tank 5 - 75 - 375
pluton PzKpfw IVE Tank 4 - 84 - 336
kompania piechoty zmotoryzowanej Command Stand 1 - 10 - 10
sztab kompanii
Staff Stand (CoyXO) 1 - 10 - 10
Panzerbusche 39 1 - 14 - 14
Kubelwagen 2 - 7 - 14

2 plutony piechoty zmotoryzowanej
CO (PL) 1 - 10 - 20
Panzerbusche 39 1 - 14 - 28
Rifle Stand 4 - 12 - 96
LMG/Rifle Stand 4 - 26 - 208
SdKfz 251/1 4 - 35 - 280

pluton wsparcia
CO (PL) 1 - 10 - 10
MMG Stand 2 - 24 - 48
Truck 1 - 5 - 5
50mm mortar 3 - 15 - 45
Truck 1 - 5 - 5

RAZEM 1822 - 1986

Alianci:
(mnożnik podstawowy 1.00)

Rodzaj jednostki - rodzaj pododdziału - Ilość - BPV/jedn - PV

dowództwo
Command Stand (CoyCO) 1 - 9 - 9
LMG Stand 1 - 20 - 20
Bren Carier 1 - 36 - 36

2 plutony wojsk inżynieryjnych
Command Stand (PL) 1 - 9 - 18
Engineer/Rifle Stand 4 - 14 - 112
Bren Carier 4 - 36 - 288

pluton moździerzy 3"/Bren Carrier
FO 1 - 11 - 11
section 3 - 42 - 126

2 działa przeciwpancerne
AT 2 pdr 2 - 43 - 86
Truck 2 - 5 - 10

A13 Mk IV – niepełne 2 plutony Tank 5 - 63 - 315
Marmon-Herrington – niepełne 2 plutony Armored Car 4 - 52 - 208

Bofors 40mm
AA Gun 1 - 23 - 23
Truck 1 - 5 - 5

RAZEM: 1261

Możliwe jest oczywiście rozegranie potyczki na mniejszą skalę, w takim wypadku można zrezygnować z niektórych plutonów lub ograniczyć ich liczebność. W takich przypadkach należy również ograniczyć wielkość konwoju, jednakże konwój nie powinien być mniejszy niż jedna cysterna i trzy ciężarówki. Ostateczny sposób konstruowania armii pozostawia się rozsądkowi i doświadczeniu graczy.

Zasady Opcjonalne

Jeśli jednostkom brytyjskim nie uda się zaskoczenie, wtedy może on zadeklarować próbę oderwania się od przeciwnika. W takim przypadku za każdy oddział, który opuści pole walki przez drogę do Aleksandrii (sektor D1) przyznaje się dodatkowe punkty, np. mnożąc wartość ocalonych jednostek razy dwa.

A teraz Panowie
- Herr Hauptmann! ACHTUNG PANZER!
- OPEN FIRE! Let’s dance!



Komentarze oceniających:

Radosław "Ragozd" Gozdek – 7,5/10
Pomysł 2,5/4
Mapa 2/2
TOE 2/2
Grywalność 1/2

Pomysł ciekawy, mapa piękna i czytelna. Od TOE nic więcej wymagać nie można. Przy tych proporcjach atakującego zabroniłbym opcji wypatrzenia Brytyjczyków przez Niemców za wyjątkiem 222 – które np. po rzucie 1-5 na k20 mogą zacząć brać czynnie udział w wykrywaniu wroga. Brakuje też jakiegoś „smaczku”, jak choćby zapora albo mina na drodze.



Tomasz "wiedźmak" Koślacz – 8/10
Mapa: 2/2
Pomysł: 2/3
Opis, fabularyzowanie: 2/3
Dopracowanie: 2/2

Dość ciekawy pomysł ozdobiony kapitalną mapką. Dodatkowo bardzo dobre wprowadzenie dla obu stron i jasność celów. Jedna z lepszych prac.



Krzysztof "Szczur" Hryniów - 5/10

Scenariusz ze wstępem i ładną mapką, ukazującą teren oraz rozstawienie. Brak sztywnej wartości punktowej ani przypisanych oddziałów czyni go dość uniwersalnym. Ciekawie napisane zasady specjalne wyrównujące rozgrywkę w stopniu wystarczającym by Brytyjczycy mogli pokusić się o próbę przejęcia cystern zamiast wystrzeliwania wszystkich. Jest tylko jednak jeden problem – brytyjczycy mogą bez żadnego problemu wygrać błyskawicznie scenariusz wystrzeliwując po prostu wszystkie ciężarówki z konwoju (nikt nie spełnia warunków, więc nie ma limitacji na punkty).
Solidnie opracowany scenariusz wymagający niewielkich poprawek, szczególnie w kwestii warunków zwycięstwa.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.