» Recenzje » Wszystkie » Szara Eminencja

Szara Eminencja


wersja do druku

kto zerka zza tronu?


Szara Eminencja
Szara eminencja - czwarta część kampanii Wewnętrzny wróg - jest scenariuszem dosyć nietypowym i można go rozgrywać samodzielnie. Warto jednak przed poprowadzeniem przygody zapoznać się z dodatkiem Middenheim: Miasto Białego Wilka, gdyż właśnie w opisywanym tam grodzie toczy się akcja scenariusza.

W trakcie przygody bohaterowie nie spotkają tabunów zwierzoludzi czy goblinów, nie będą też mieli okazji stawić czoła demonowi. Zostaną za to wplątani w intrygi sfery rządzącej w Middenheim. Może uda im się przy okazji poznać słynną Księżniczkę Katarinę - córkę grafa? Może któraś z bohaterek zawróci w głowie nadwornemu minstrelowi? A wszystko po to, by uzyskać jak największy wpływ na rozgrywające się w mieście wydarzenia - czy to drogą koneksji i umiejętnych pochlebstw, czy też przekupstwa. Ważnym zadaniem będzie także rozwikłanie zagadki dziwnych podatków, wprowadzonych tuż przed Karnawałem. Bo właśnie na słynny middenheimski Karnawał trafią bohaterowie.

Forma zapisu nie przypomina klasycznego scenariusza. Większość stron zajmują dokładne opisy i portrety głównych Bohaterów Niezależnych - od dam dworu po najwyższego kapłana kultu Ulryka. Zamieszczone w nich informacje dotyczą nie tylko pozycji i kontaktów, ale także zdradzają ciche tajemnice i słabości postaci. Wszystkie opisy zaopatrzone są w ilustracje, które zazwyczaj dokładnie oddają charaktery bohaterów. Równie wiele miejsca poświęcono szczegółowemu opisowi głównych atrakcji Karnawału i drobnych wydarzeń towarzyszących imprezie. Na końcu dodatku znajduje się nawet rozpiska dni, godzin i biorących udział w zabawie gości. Zamieszczono też mapę Middenheim z zaznaczonymi najważniejszymi budynkami. Jest to miniaturowa wersja kolorowej mapy z dodatku Middenheim: Miasto Białego Wilka - bardzo czytelna, pomimo sporego zmniejszenia.

Wszystko to ma pomóc Mistrzowi Gry w oddaniu klimatu gigantycznego święta, na tle którego rozgrywać się będą wszystkie wydarzenia. Bo scenariusz jest sporym wyzwaniem dla Mistrza Gry. Ponieważ przygoda opiera się raczej na dialogach i odgrywaniu postaci, a droga od punktu A do punktu B nie jest prosta, MG będzie musiał wszystko kontrolować i dbać, by bohaterowie nie zgubili się w gąszczu informacji. To od niego też będzie zależało, jak gracze odbiorą daną postać i kto wyda się im podejrzany.

Szara eminencja jest przygodą głównie dla tych, którzy lubią udawać wyższych stanem i w atmosferze intryg flirtować z przystojnymi rycerzami i pięknymi damami dworu. Ale znajdą się też drobiazgi dla graczy o innych upodobaniach, np. pojedynek z szampierzem grafa.

Recenzowany scenariusz to przede wszystkim dodatek doskonale uzupełniający wiedzę o Middenheim, ale nie czyta się go za zapartym tchem. By dobrze zorientować się we wszystkich niuansach i więzach łączących dworzan, trzeba niejednokrotnie kartkować książkę w poszukiwaniu właściwych odnośników. Nie pomaga, niestety, umieszczona na końcu pajęczynka, mająca przedstawiać zależności pomiędzy osobami dramatu. Szara eminencja daje za to pojęcie o poczuciu humoru mieszkańców miasta, oddaje jego klimat i dostarcza rzetelnych informacji dotyczących klasy rządzącej.

Całość wydana jest solidnie: tekst urozmaicają liczne ilustracje, plany i schematy. Brak też rażących błędów, a nieliczne literówki nie utrudniają zrozumienia tekstu.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


~wojtek

Użytkownik niezarejestrowany
    Dobry stary dodatek w dobrym starym warhammerze :)
Ocena:
0
13-01-2006 10:27
Alartos
    Alternatywne zakończenie
Ocena:
0

Jak na razie najtrudniejsza cześć kampanii WW zmuszająca do odgrywania postaci i myślenia. Prowadzę ją różnym ekipą i zastanawiam się jak powinna się potoczyć jeśli graczą nie uda się osiągnąć celów scenariusza i jak to powinno rzutować na dalszą cześć kampanii która nie przewiduję porażki ??

24-12-2014 08:07

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.