» Blog » Światotworzenie - Kosmogonia
15-12-2010 17:41

Światotworzenie - Kosmogonia

W działach: RPG, Po mojemu, Kosmogonia | Odsłony: 21

[Zrób przyjemność autorowi poniższego wpisu i przeczytaj go też na blogu Pełną Parą]

 

Od wczoraj zdążyłem już się wypłakać w poduszkę z powodu przegranej, nadszedł więc czas na podzieleni się swoim pomysłem. Kosmogonia powstała na 2h przed zakończeniem konkursu. Poszedłem więc zupełnie na dziko (czyli po sawedżowemu) i nie dziwię się, że nie dostałem się dalej. W sumie jednak konkurs ten wygrałem, bo sam się nakręciłem na własny pomysł. W związku z tym na końcu notki dwa filmiki i mała obietnica. A na razie Kosmogonia w formie, jaką ją Enc na maila dostał.




Kosmogonia


Gdy wybuch wulkanu zniszczył położoną na Morzu Egejskim wyspę Therę wydawało się, że to koniec żyjącej tam cywilizacji. Jednak, dzięki przepowiedni wyroczni, Grecy zdążyli przygotować się na nadciągającą katastrofę. Po wiekach poszukiwań zdobyli wreszcie od przybyszów z innego świata niezwykłą technologię. Gdy lawa z eksplodującego wulkanu wypełniła zbiorniki paliwowe pierwsze gwiezdne galery, z mieszkańcami Thery na pokładach, opuściły zalewaną morskimi falami wyspę. Po latach błądzenia po wszechświecie dotarli wreszcie do galaktyki, w której postanowili zamieszkać. Era greckiej kolonizacji kosmosu została rozpoczęta.


Od tego czasu minęło kilkaset lat. Ojczyste planety Greków zaczęły się przeludniać. Nadszedł czas na poszukiwanie nowych terenów. W tych ciekawych czasach przyszło żyć bohaterom. Uzbrojeni w energetyczne włócznie, pędząc na turborydwanach wprowadzają siłą demokrację. W eleganckich togach z tworzyw sztucznych, ze zwojami e-papieru pod pachą głoszą rewolucyjne teorie. Na pokładach słonecznych żaglowców, drżąc przed polami asteroid, przemierzają wszechświat. Czy swoimi czynami zasłużą na miano herosów i miejsce w mitologii?


Wstęp


Kosmogonia to setting łączący elementy science-fiction (z domieszką cyberpunku) i heroic fantasy w sposób znany z na przykład Gwiezdnych Wojen. Saga George’a Lucasa czerpie z dorobku wielu kultur, a szczególnie średniowiecznej Europy - oprócz pistoletów wciąż używa się tam włóczni, zaś kusze strzelają laserowymi bełtami. Mój setting koncentruje się natomiast na nowym przedstawieniu historii starożytnej Grecji, szczególnie zaś okresu wojen perskich, oraz mitów.


Konwencja


Bohaterowie graczy w świecie Kosmogonii to postaci niezwykłe, prawdziwi mityczni herosi. Wyróżniają się spośród setek innych mieszkańców galaktyki, a ich działania mają duży wpływ na losy świata. Setting wspiera więc granie w konwencji heroicznej.

Jednak jak wiemy choćby z mitów greckich, z których Kosmogonia czerpie pełnymi garściami, nawet bohaterowie często przegrywają, a nawet giną. Achilles zostaje trafiony w piętę, Herkules przywdziewa trującą opończę, a Orfeusz postanawia spojrzeć na Eurydykę. O ile w mitach zabieg ten miał ważną funkcję dydaktyczną, o tyle w opowiadającej o herosach grze fabularnej duża możliwość porażki może psuć frajdę z gry. Dlatego też mój setting, oprócz heroizmu, nastawiony jest na filmowość. Bohaterowie to główni aktorzy spektaklu, jakim jest przygoda. Z większości opresji wychodzą w jednym kawałku, a pokonać ich może jedynie naprawdę silny przeciwnik. Mechanika Savage Worlds bardzo pomoże w realizacji tego założenia.


Świat gry


Akcja gry toczy się w kosmosie, w odległej od Układu Słonecznego Galaktyce Heliońskiej, składającej się z dużej ilości planet krążących wokół ogromnej gwiazdy, Heliona, w której trzewiach maja ponoć swoje królestwo bogowie. Sześć z nich została skolonizowana przez Greków i nazwana imionami tych bytów. Są to:

  • rządzony przez reżim wojskowy Ares;
  • demokratyczna Atena, centrum kultury i sztuki;
  • industrialny Hefajstos;
  • rolnicza Demeter;
  • pokryty w całości przez wodę, pełen pływających miast Posejdon;
  • mroczny Hades, rządzony przez sztuczną inteligencję.


Wszyscy bohaterowie pochodzą z jednej rasy, są ludźmi, różnią się między sobą natomiast ze względu na pochodzenie. Każda planeta uzyskała jakieś błogosławieństwo od swojego bóstwa, co przekłada się na zdolności jej mieszkańców.

Oprócz znanych planet w skład galaktyki wchodzi bardzo wiele niezamieszkanych ciał niebieskich. Część z nich ze względu na warunki atmosferyczne nie nadaje się do życia, natomiast wiele można skolonizować. Zakładanie kolonii na nowych ziemiach to główny temat planowanej Kampanii Splotów. Kosmogonia daje bohaterom szansę na utworzenie własnego obrazu ogromnej galaktyki.

Gdzieś w głębi galaktyki czai się także zło. Humanoidalni Ksenosi, z bogiem-cesarzem na czele pełnią rolę historycznych Persów. Budzą się do życia w momencie, gdy ekspansja Greków staje się faktem i wyruszają na podbój sześciu planet. Ta niegrywalna rasa pełni rolę głównego przeciwnika bohaterów.

Zgodnie z zasadą od ogółu do szczegółu przejdę teraz do stylistyki konkretnych lokacji w settingu. Generalnie można ją określić jako miszmasz antyku z science-fiction. Grecy, po opuszczeniu Ziemi, postanowili nigdy nie porzucać swojej tradycji, aby następne pokolenia nie zapomniały, skąd wywodzą się ich korzenie. W związku z tym rozwój społeczności na wszystkich planetach przebiegał dwutorowo: technologia gwałtownie szła naprzód, podczas gdy tradycja się do niej dostosowywała. Przykładowo po przestrzeni kosmicznej poruszać się można zasilanymi energię Heliona galerami, zamiast niewolników każdy Grek posiada droida, wojownicy używają włóczni ze świetlnymi grotami i tarcz z pola siłowego, a na marmurowych tympanonach zamiast płaskorzeźb zainstalowane są holograficzne projektory. W budowaniu dekoracji świata nie liczy się realizm, lecz klimat, jaki buduje łączenie elementów starożytności z nowoczesnością.


Tematyka przygód


Tematykę przygód w Kosmogonii można podzielić na dwa rodzaje: związane z historią starożytnej Grecji i jej mitami.

Te pierwsze skupiają się na eksploracji nowych ziem i zakładaniu nowych kolonii, bądź też angażowaniu się w sprawy już istniejących, a także na odtwarzaniu ważnych wydarzeń z dziejów Hellady. Przykład: bohaterowie pomagają w wybudowaniu na Atenie nowoczesnej świątyni ku czci jej patronki, której ozdoba ma być obdarzony sztuczną inteligencją pomnik.

Drugi rodzaj przygód to nowe wersje wydarzeń z mitologii. Przykład: bohaterowie muszą odnaleźć Złote Runo – niezwykle cenny i wytrzymały kruszec.

Motywy te można mocno przerabiać i łączyć ze sobą, aby dalszy rozwój przygody nie stawał się zbyt oczywisty dla graczy, znających oryginalne wersje mitów czy wydarzenia historyczne.


Wykorzystanie mechaniki


Kosmogonia nie wprowadza do mechaniki Savage Worlds zbyt radykalnych zmian. Na pewno pojawią się dostosowane do specyfiki settingu Przewagi, być może zawady, moce i bestie. Oprócz tego do statystyk postaci wprowadzona zostanie nowa cecha: Pochodzenie. Odzwierciedla ona poziom zżycia się bohatera z jego rodzinną planetą. Jest to ważna kwestia w świecie, w którym co chwila tworzą się nowe społeczności. Kolonia ateńska, pomimo że mieszka na innej planecie, cały czas związana jest ze swoją ojczyzną – łączą je kontakty handlowe i polityczne. Inną kwestią, którą odzwierciedla nowa cecha są sympatie i antypatie poszczególnych „krajów”. Przykładowo twardzi, wojowniczy aresjanie nie lubią delikatnych i pacyfistycznych ateńczyków, darzą natomiast sympatią żyjących według zasad i regulaminów, tworzonych przez sztuczną inteligencję hadesjan. Mechanicznie Pochodzenie przekłada się na kary i bonusy do testów, związanych z kontaktami z przedstawicielami rodzimej, wrogiej lub zaprzyjaźnionej planety, lecz także znajomością tamtejszej fauny czy technologii. Pojawi się także w wymaganiach dla różnych przewag.


Podsumowanie


Kosmogonia to setting korzystający z klasycznych, głęboko zakorzenionych w kulturze motywów, jakimi są mity oraz wydarzenia z historii starożytnej Grecji w nowy, niekonwencjonalny sposób. Myślę, że zadowoli fanów wielu odmian fantastyki, gdyż czerpie inspiracje z różnych źródeł. Ponadto jego idea nie jest zbyt skomplikowana, więc można w łatwy sposób przedstawić go nowym graczom. Myślę, że Kosmogonia ma potencjał, aby zapełnić raczej niewykorzystaną dotąd niszę na rynku RPG.


***

Jeżeli spodobały wam się te klimaty, to polecam dwa filmiki.

 

 

 

 

 

A teraz obietnica.

Do wakacji 2011 mój setting pojawi się na Pełną Parą w PDFie. 

Koniec.

Komentarze


~M.P.

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Zapoznaj się z grą Hellas wygląda na podobną do Twojej.
15-12-2010 20:17
Wędrowycz
   
Ocena:
0
@M.P. pogooglałem chwilę i znalazłem jedynie jakąś starą gierkę na komputer "Heroes of Hellas" i planszówkę "Hellas" - obie o klasycznej starożytnej Grecji (+bogowie), bez żadnych elementów s-f.
15-12-2010 20:35
~Raza-Toth

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+2
http://www.hellasrpg.com/

i recka

http://www.youtube.com/user/pugkno wspro#p/search/1/tC7fvm9JtF8

Mi też się ten motyw podoba bo generalnie Mamy L5k, Dzikie pola czy Deadlands a antyczni grecy nie doczekali się niczego satysfakcjonującego.
15-12-2010 21:15
Wędrowycz
   
Ocena:
0
@Raza-Toth
Dzięki wielkie. Czyli generalnie zasada że wszystko zostało już stworzone się sprawdza ;) Ale teraz przynajmniej wiem, co może być oryginalne w Kosmogonii.
15-12-2010 21:55

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.