[Światotworzenie] F
W działach: F, RPG, Światotworzenie | Odsłony: 6Oto propozycja wysłana przeze mnie na konkurs Światotworzenia. Współautorką materiału jest Moja Małżonka, którą z tego miejsca pozdrawiam.
"F"
Z całą stanowczością muszę zaprzeczyć postawionym w mediach zarzutom. Operacja Synowie Adama jest wymysłem dziennikarzy. Nie utrzymywaliśmy żadnych, powtarzam, żadnych stosunków z Białą Czarownicą. Nie mamy nic wspólnego z zabójstwem Aslana.
Czym jest „F"
„F” jest grą o agentach bezwzględnej międzynarodowej korporacji, która na wielką skalę zajmuje się pozyskiwaniem artefaktów i eksploatacją bogactw naturalnych pochodzących z fikcyjnych światów oraz zmienianiem świadomości całych narodów. Jest to możliwe dzięki przełomowej technologii, która umożliwia wysyłanie ludzi do rzeczywistości przedstawionych jedynie w książkach, filmach i innych mediach.
Agenci korporacji nawiązują również kontakty z bohaterami literackimi oraz filmowymi. Pozyskują ich do współpracy przy realizacji swoich celów, a czasami sprowadzają do świata rzeczywistego w celu wykorzystania posiadanych przez nich umiejętności i nadnaturalnych zdolności.
Dzięki swoim kontaktom i posiadanej technologii, Korporacja „F” ma różnorodne możliwości. Jest w stanie zakupić dla milionerów, którzy chcą porozmawiać ze zmarłymi bliskimi, usługi nekromantów istniejących jedynie na kartach tanich powieści fantasy. Czarną magię Korporacja wykorzystuje również w celu dokonywania niewykrywalnych zabójstw oraz zamachów politycznych. Ingerencja w treść eposów narodowych i świętych ksiąg, pozwala jej manipulować nastrojami społecznymi, zmieniać świadomość narodów, wpływać na ekonomię, politykę, kulturę i religię.
Korporacja „F” handluje także artefaktami, takimi jak futurystyczna lub magiczna broń i materiałami o niezwykłych właściwościach, jak mithril czy adamantium. Dla wymagającej klienteli „F” jest w stanie sprowadzić z fikcyjnych światów używki, takie jak melanż. Korporacja pracuje na zlecenie rządów i osób prywatnych, ma również swoje własne sekretne cele.
Świat
Świat przedstawiony w „F” to nasza rzeczywistość, w której dokonano rewolucyjnego odkrycia w dziedzinie fizyki kwantowej, umożliwiającego transfer ludzi i przedmiotów pomiędzy światem rzeczywistym, a światami fikcyjnymi, istniejącymi jako konstrukty świadomości zbiorowej, będące odbiciem wytworów kultury, takich jak literatura, czy film.
Plany owego wynalazku zostały wykradzione i wpadły w niepowołane ręce, a ostatecznie trafiły do tych, którzy byli w stanie zaoferować najwyższą cenę. Zbudowano urządzenia do wysyłania ludzi w Fikcję. Dysponują nimi mocarstwa atomowe oraz kilku prywatnych właścicieli. Świat stoi na krawędzi przełomu, gdyż jedynym ograniczeniem powszechnej dostępności podróży między rzeczywistościami jest prymitywna jeszcze i bardzo kosztowna w eksploatacji technologia.
Działanie urządzenia umożliwia transfer ludzi do Fikcji oraz bohaterów fikcyjnych (zwanych w żargonie po prostu „Fikcyjnymi”) do świata rzeczywistego. De facto część pracowników „F” to Fikcyjni. Możliwy jest także obustronny transfer dóbr materialnych, przy czym dużo prostsze jest transportowanie między światami surowych materiałów niż gotowych przedmiotów. Co więcej, możliwe jest przetranspotrowanie postaci z jedej Fikcji do innej. Przykładowo Korporacja „F” jest w stanie wysłać T-800 za Powiernikiem Pierścienia, w celu umożliwienia zwycięstwa Saurona, co zapewni Korporacji stałe dostawy mithrilu na cele zbrojeniowe.
Działania takie niosą jednak poważne konsekwencje. Ingerencja w treść dzieła literackiego i dokonanie w niej przeróbek, powoduje trwałe zapisanie się tych przeróbek w świadomości zbiorowej. Dla ogółu czytelników dzieło zaczyna mieć nową treść i inne zakończenie. Istnieją jednak ludzie, w których pamięci dawna treść dzieła powraca w postaci flashbacków, co sprawia, że zaczynają odczuwać, iż z książką, którą czytają jest coś nie w porządku. Korporacja tropi ich i ucisza, a obrońcy oryginalnej rzeczywistości starają się do nich dotrzeć, by udowodnić swoje racje. W obronie dziedzictwa kulturowego rządy ustanawiają restrykcyjne prawa regulujące wykorzystanie urządzenia, więc misje, które wykonuje Korporacja „F” muszą być realizowane możliwie dyskretnie i bez pozostawienia rażących śladów w Fikcji i w rzeczywistości.
Póki co, obecność Fikcji w realnym świecie jest niewielka. Coraz częściej jednak media donoszą o niezwykłych zjawiskach, takich jak przelot latającego dywanu czy pojawienie się istot, pochodzących wprost z hollywoodzkich produkcji. Świat zaczyna ogarniać niepokój, który łatwo może się przerodzić w zbiorową psychozę, bo pomału przestaje być wiadomo, co jest oryginalne, a co jest przeróbką. Pojawiają się prorocy prawdy, a wraz z nimi nowe sekty religijne. Tożsamość narodowa traci na znaczeniu, w siłę rosną korporacje. Na włosku wiszą wojny o dostęp do bogactw naturalnych Fikcji.
Kim są bohaterowie
Bohaterowie „F” są „facetami w czerni”, którzy nie ograniczają się tylko do zwalczania kosmitów. Gracze wcielają się w agentów Korporacji „F”. Stają się pracownikami jednego z jej departamentów, wszechstronnie wyszkolonymi do działań operacyjnych w rzeczywistości i w Fikcji. Bohaterowie dysponują niezwykłymi urządzeniami i nadnaturalnymi zdolnościami nabytymi w innych światach. Z drugiej jednak strony są pracownikami Firmy (jak nazywają Korporację), a więc podlegają panującym w niej regułom. Biorą udział w rywalizacji między departamentami i mają również swoje życie prywatne.
Przykładowe postacie:
- Agent specjalny Departamentu PR. Ma za sobą udane negocjacje w czasie operacji Sauron-Contras, a na co dzień zajmuje się tuszowaniem potknięć Firmy, które wyciekły do mediów. Dysponuje sporym zapasem magicznych eliksirów.
- Agent specjalny Departamentu Windykacji. Zwrócił na siebie uwagę, zachowując zimną krew, podczas odzyskiwania od Rosji zaległych Korporacji należności, za dokonane na zlecenie jej rządu zmiany w treści mitów czukockich. Ekspert od broni rzeczywistej i fikcyjnej.
- Agent specjalny Departmentu Do Spraw Klientów Indywidualnych. Specjalizuje się w kontaktach z trudnymi klientami, w szczególności z tak zwanymi „złymi władcami”. Popadł w niełaskę po fiasku operacji Synowie Adama, ale nadal jest w grze dzięki szerokim kontaktom w Fikcji.
- T-800 z Departamentu F, zatrudniającego wyłącznie Fikcyjnych. Zorientowany na sukces egzemplarz elektronicznego mordercy.
Przygody
Jedna przygoda to jedna misja. Firma wyznacza cel, zbiera agentów i wysyła zespół do jednej z Fikcji. Bohaterowie muszą na przykład wykraść plany Gwiazdy Śmierci, lub sprowadzić i ochraniać Sherlocka Holmesa, który słynie z dyskrecji i sukcesów w odnajdywaniu zaginionych dokumentów rządowych.
Inny typ misji rozgrywa się w rzeczywistości, do której wtargnęła Fikcja. Przykładowo zadaniem bohaterów może być powstrzymanie organizacji, sprowadzającej do świata rzeczywistego najsłynniejszych seryjnych morderców literatury popularnej, na przykład Kuby Rozpruwacza lub Vlada Tepesa.
„F” jest również grą o rozgrywkach wewnątrzkorporacyjnych, starciach z konkurencyjnymi firmami, mediami oraz mythoterrorystami (radykałami protestującymi przeciw ingerencjom w kulturę). Dla tych sesji inspiracją są thrillery prawnicze, filmy szpiegowskie i sensacyjne, takie jak „Firma” Sydneya Pollacka.
„F” jest także grą o fałszowniu rzeczywistości, wyniszczaniu kultury i manipulacji świadomością całych narodów. W settingu tym można rozegrać poruszającą kampanię w duchu książek Philipa K. Dicka.
Atuty „F"
„F” jest grą brawurową i uniwersalną. Docenią ją zarówno gracze rozsmakowani w długich kampaniach, jak i amatorzy jednostrzałówek. Nie ma innej gry, która celniej trafiałaby zwłaszcza w potrzeby tych drugich. „F” świetnie sprawdza się również jako gra konwentowa. Przygody mogą się toczyć w dowolnym klimacie oraz w różnorodnej scenerii. Gracze, zależnie od swoich preferencji, mają możliwość wcielenia się zarówno w ludzi, jak i w dowolne postacie ze świata fikcji. Sesję można rozegrać bez większego przygotowania – wystarczy rzut oka na półkę z ulubionymi filmami lub książkami.
Podane w powyższym tekście nawiązania do utworów literackich i filmowych nie stanowią treści podręcznika „F”, są jedynie przykładami ułatwiającymi zrozumienie settingu.
K&M