» Blog » [Światotworzenie] Allos
06-01-2011 11:13

[Światotworzenie] Allos

W działach: rpg | Odsłony: 13

Widząc popularność jaką się cieszy "F", nawet John Wick się na niej wzorował, puszczam swój światek. Pomysł powstał jako praca na nibykonkurs gdzieś w lutym 2009 roku i znalazł rozwinięcie w konkursie Gramela. 

 

Pracę wrzucam tak jak była wysłana na konkurs. Ani jedna literka nie została zmieniona.

 


Allos. "Opowieść o świecie, który przestaje istnieć, gdy chcesz na niego spojrzeć drugi raz".


"-Mamo! A pan Nowak jest elfem ma złotą suknie i lata i karmi swojego konia takiego ze skrzydłami i taki miecz fajniasty i takie metalowe, okrągłe i ...nie wiem jak to się nazywa.
-Tarcza kochanie.
-A! To ty też go widziałaś?
-Tak kochanie, on zawsze był dziwny. Wziąłeś śniadanie do przedszkola?"

"To była ciężka walka. Smok już dłużej nie zagrażał miasteczku, nikt też nie zginął, więc odnieśli pełen sukces. Wracali wycieńczeni do domu, by choć na chwilę się położyć. Byli już zaledwie kilka metrów od swoich pokojów, gdy zdarzyło się coś, czego się nie spodziewali. Drzwi trzasnęły z hukiem.
-Cholery jedne, ja wam dam po nocy wracać! Hitlera by wam trzeba, to byście wiedzieli, o której godzinie się do domu przychodzi! Pomodliłby się jeden z drugim, to byście mordy mieli lepsze, a takie niezdrowe.
Starsza kobieta zamknęła drzwi za sobą, a drużyna jeszcze usłyszała jak coś mówi o skaraniu boskim z tymi studentami.
Cztery postacie stały jeszcze przez chwile zdezorientowane w ciszy i ciemności, jaka znów zapanowała na korytarzu. Ruszyli dalej do swoich pokojów i po pięciu minutach każdy z nich spał. Tak, odpoczynek należał się elfiemu łucznikowi, trollowi bagiennemu i krasnoludzkiemu mnichowi i łowcy przygód. Cóż począć, gdy wykład zaczynają o 8 rano?"

"Allos" (grec. obcy) to system skupiony na znaczeniu społeczeństwa, rodziny, znajomych w życiu graczy w których żyją, nie zapominając oczywiście o brawurowości "Dzikich światów". Opiera się na trzech głównych cechach:

  • konwencja urban-fantasy, gdzie tuż obok zwykłego świata, znanemu człowiekowi żyjącemu na początku XXI wieku żyją postacie znane z legend, filmów, baśni.

  • postacie rpg wiedzą o tym, że są postaciami. Gracze to postacie, które dowiedziały się o tym, że nie są rzeczywiste i wydostały się ze świata fikcyjnego i istnieją w naszym świecie.

  • światopogląd, stereotypy, opinie, myśli, emocje, ludzkie wady i zalety mają wpływ na rzeczywistość. Są energią, która jest nazywana Eterem.


Świat gry

Gdzieś na obrzeżach wyobraźni istniał świat, bardzo dobrze znany wszystkim graczom rpg. To był świat fantasy schematyczny do bólu, gdzie pod każdym kościółkiem rozciągały się wielkie podziemia, w karczmie człowiek z twarzą zasłoniętą kapturem czekał na drużynę żądną skarbów. Gdy tylko młodzieniec w wiosce zaczynał marzyć o podróżach i wielkim świecie, do jego wioski przybywał zbrojny oddział, który ją palił i mordował mieszkańców. Dowodził nimi zakuty w pancerz rycerz z obowiązkową blizną na twarzy, który nie przejmował się ewentualnymi ocalonymi i zaraz ruszał dalej, po to by zostać zabitym wiele lat później w potyczce z Luckiem Sky... z biednym małym chłopcem, którego umiejętności walki zachwycały każdego.

Wkrótce wybuchła wojna, której efektem były rządy gildii, a nie drużyn bohaterów grasujących po krainach, ale pewne zdarzenia spowodowały, że w całej krainie niektórzy zaczęli się zastanawiać, jak często powtarzały się te same historie. A może tutaj chodzi o coś innego? Może ktoś nami kieruje? Ten etap, kiedy i jak przeniosły się do naszego świata będzie jednym z elementów, do których muszą dojść gracze, w każdym razie faktem jest obecność postaci nam znanych z rpg w naszym współczesnym świecie.

Postacie, które tutaj się pojawiły zrozumiały, że byli częścią powieści jaka się toczyła w innym, wymyślonym niestety świecie, a tutaj korzystają czasami z ciał osób śmiertelnych. Gdy już się oswoili z tym światem, zaczęli poznawać coś nazywane przez nich Eterem. To energia, siła, którą można kreować i zmieniać, a która powoduje, że społeczeństwo ma opinię na dany temat, światopogląd, który powoduje, że to o czym myślą, wyobrażają sobie staje się prawdą, zazwyczaj niedostrzegalną dla śmiertelników, ale bardzo widoczną dla postaci wymyślonych, które też z tej energii korzystają. Wtedy też spotkali kogoś, kto korzysta z tej energii, jednak jego celem jest znikanie jej źródeł dostępnych dla wszystkich, a kreowanie takiego świata, w którym wszyscy mają myśleć to samo, robić to samo a wszelkiego rodzaju działania nie skupione na pracy, błahej rozrywce czy śnie są zakazane. Ma on wiele imion, takich jak "Ten który był", "Pierwszy i Ostatni", czy też "Nic".

Postacie walczyły z nim na początku samotnie, jednak przekonały się bardzo szybko, że nie są w tej walce sami. Po pewnym czasie, gdy zaczęli poznawać ten świat rozpoznawali inne wymyślone postacie, który tutaj żyły. Należą do nich kowboj z westernów, Marsjanie z audycji Wellsa czy też Czarne BMW, jakie krąży po ulicach. Możliwości twórcze ludzkiego umysłu są bardzo rozległe.






Sploty gry:

  • walka z innymi postaciami wytworzonymi przez śmiertelnych. Takimi postaciami mogą być także grzechy ludzkie, takie jak złość, żądza, chciwość. Każdy z nas ma swoje małe demony, w tym świecie można by z nimi walczyć.

  • walka z Niebytem, który dąży do tego, aby postacie zostały zapomniane, zniknięcie Eteru poprzez niszczenie sił twórczych ludzi.

  • walka może się odbywać w naszym świecie, zwanym wzorcowym, który odpowiada dokładnie temu co widać za oknami. Poszerzony jest on o możliwości świata, gdzie jest Eter, a więc idee i myśli przybierają formę energii i są widoczne, tworzy on swego rodzaju nakładkę na świat np. my jako śmiertelnicy będziemy widzieć pomnik powstańców, fikcyjni, czy jak wolą o sobie mówić starsi bracia, zobaczą widmową straż, która będzie pełniła wartę przy nim. Mowa tutaj również o innych światach, znanych jako konwencje typu western, s-f czy heroic. W tym bardzo użyteczna byłaby uniwersalna mechanika SW.

  • społeczny aspekt gry uwidacznia się w tym, że każda postać, jaka w niej istnieje musi mieć oparcie w rodzinie, znajomych czy przyjaciołach. Uwidacznia się to zarówno wśród Starszych braci, którzy mają tylko siebie, ale także u Płaszczy, śmiertelnych w których oni żyją. Muszą pamiętać o równowadze pomiędzy byciem Starszym Bratem, a życiem Płaszcza. Nie może on się stać odludkiem, czy też dzikusem, bo wtedy tracą swoją moc.

  • zachowanie pewnego "status quo" pomiędzy rzeczywistością świata wzorcowego a świata wymyślonego. Przechyłem w stronę rzeczywistości może być konsumpcja jako najwyższe dobro, zysk bez względu na wszystko, rutyna, nuda. Przechył w stronę marzeń może być odwzorowany jako ucieczka od rzeczywistości do świata wymyślonego, torturowaniem ludzi w imię ideii czy też masakry w szkołach, bo ktoś "chciał odejść w wielkim stylu".

  • ważne przy zabawach konwencjami byłaby możliwość tworzenia przez graczy fabuły tego, co się dzieje. Gracze wiedzą, że nie są prawdziwi jako samodzielne byty, mogą tworzyć ten świat np. wydając punkt Eteru spowoduje, że w jego nogawce znajdzie się sztylet.

  • pomysłem dodatkowym, byłaby walka ze współczesnymi legendami typu "Jogurt X wzmacnia kości" czy też "Wyślij natychmiast smsa pod numer, wygrałeś samochód", "w internecie jest wszystko". To oparł bym o swoją wiedzą PRową, ale nie mam jeszcze pomysłu w jaki sposób przedstawić to graczom w sposób czytelny.



Haczyki dla MG:

  • Czy istnieje agencja, która ma chronić świeżo przybyłych Starszych Braci i uniemożliwiać ich rozpoznania.

  • W jaki sposób można się przedostać pierwszy raz do świata wzorcowego.

  • Czy są klucze i bramy, które powodują przejścia pomiędzy światami.

  • czy można zatrzymać przechodzenie postaci do tego świata.

  • Co się dzieje z rodziną postaci, która przeszła do świata wzorcowego.

  • ktoś gdzieś widział, jak jeden ze Starszych się zmieniał, co zrobić z nim.

  • jak będą wspódziałały postacie z różnych konwencji

  • ile takich dziwnych zjawisk jak UFO czy trójkąt bermudzki jest spowodowane przez Eter.

  • Czym jest Eter

  • Co się stanie z postacią, która się przyzna do tego, że jest wymyślona.

  • Jakie pochodzenie mają dziwne zjawiska występujące w naszym świecie np. uratowanie chilijskich górników

  • czy Starsi dzielą się ziemią, tworzą swoje enklawy

  • jakie interakcje występują pomiędzy postaciami, które choć jedna paladynem, druga nekromantą, wiedzą, że pochodzą z tego samego świata, czy to je łączy.

  • Czy wśród władz śmiertelnych są jacyś Starsi Bracia?

  • Czy ludzie zdają sobie sprawę z istnienia Eteru.

  • wykorzystanie Eteru do działań w świecie ludzi, jak mocno można na nich wpłynąć.

  • co się stanie, gdy kilka postaci będzie korzystało z tego samego Płaszcza.

  • co się dzieje w związkach pomiędzy Starszymi a Śmiertelnymi

  • jak można wpłynąć na śmiertelnych, żeby zwiększyli możliwości Eteru.

  • czy historie jakie znamy z bajek nie są czasem przedstawione z widoku jednej ze stron, a obiektywność została wyrzucona do kosza.

  • zabawa stereotypami rpg

  • świadome budowanie przygody,

  • na jakie zdarzenia z przeszłości świata wzorcowego mieli wpływ Starsi Bracia. Czyżby pierwszym Starszym był Gilgamesz.

  • możliwość gry w mini gry, scenariusze jednostrzałowe dzięki stałym zasadom

  • nie musimy przerabiać swoich ulubionych postaci do grania odpowiednią konwencją, dostają tylko inne przedmioty.

  • dopuszcza grę postaciami tymczasowymi, które zmieniają się zależnie od nastawienia graczy.



 

 

Komentarze


Blanche
   
Ocena:
0
Ciekawy pomysł - żonglowanie stereotypami to jest to. :) Na pewno chciałabym w coś takiego zagrać, chociaż, prawdę mówiąc, nie wiem, czy ten świat mógłby zatrzymać mnie na dłużej.
06-01-2011 16:33

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.