» Settingi » Forgotten Realms [NP] » Suzail

Suzail


wersja do druku

Oto w wasze ręce kolejny z serii artykułów o Leśnym Królestwie Cormyru. Tym razem przedstawię dokładniej dumę Cormyru – jego stolicę. Miasto spokoju, prawa i licznych zabaw.....a także politycznych intryg....zasiądź więc czytelniku wygodnie i poznaj kolejne miejsce na Faerunie.

"Moi Cormyrczycy. Mój ludu. Jako wasz król, jako król Azoun, jako król Azoun IV, muszę powiedzieć, że potrzeba podniesienia podatków jest wynikiem deprawacji lorda... Vangey, kto tym razem jest zdeprawowany?"

Giogi Wyvernspur (parodiując nieżyjącego już króla Azouna IV na weselu swojego kuzyna Freeforda).


Stolica Cormyru jest gwarnym i szybko rozwijającym się miastem, prawdziwym sercem królestwa, zarówno handlowym jak i kulturalnym. Jest to miasto pełne nowych pomysłów, ryzykownych przedsięwzięć i interesujących miejsc. Z każdym kolejnym rokiem miasto staje się coraz ważniejszym miejscem w Faerunie. Król Azoun ( zanim spotkała go śmierć z ręki smoczycy Nalavaraunthatoryl) bardzo energicznie tępił wszelkie formy przestępstwa takie jak kradzieże czy przemyt czyniąc tym samym Suzail jednym z bezpieczniejszych miast w Krainach. Księżniczka Alusair, która objęła po nim tron jako regentka okazała się równie dobrym gospodarzem miasta kontynuując politykę ojca) Jest to także jedno z najbogatszych i najczystszych miejsc, dlatego też odwiedzane jest przez wielu awanturników poszukujących zarobku.

Liczne patrole Purpurowych Smoków reagują na każde uliczne zamieszanie, a współpraca z Wojennymi Czarodziejami sprawia, że przestępcy mają w tym mieście wyjątkowo trudne życie. Pomocne są w tym również godziny policyjne wprowadzane przez władze miasta, co sprawia ,że nie na darmo uważa się to miasto za wyjątkowo bezpieczne. Trzeba jednakże zauważyć, że każdy praworządny obywatel, który ma interes w nocy; np. nocne rozładunki towaru ze statków i dostarczenie ich do magazynów, zawsze może otrzymać od władz nocną przepustkę, która anuluje mu zakazy związane z godziną policyjną. Nawet wtedy jednak taki obywatel jest pod czujną eskortą przynajmniej trzech Purpurowych Smoków.

Jak przystało na stolicę, strażnicy miejskich bram są bardzo uprzejmi i pomocni, chyba że jeden z niewidocznych dla podróżników Wojenny Czarodziej rozpozna w przybyłym agenta Zentharimu, złego maga czy zdrajcę Cormyru. Przekazuje on wtedy telepatycznie taką wiadomość strażnikom a ci szybko interweniują. Warto zauważyć, że rzadko które kłamstwo potrafi otworzyć takim osobom wejście do miasta.

Ludność
W mieście mieszka około 45.000 zarejestrowanych obywateli. Mieszkańcy są chronieni przez garnizon Purpurowych Smoków w liczbie 4.500 żołnierzy, jak również przez flotę 25 okrętów Królewskiej Floty Cormyru i 92 Wojennych Czarodziejów rezydujących w murach miasta.

Obrońcy
Potężne, wysokie na 25 metrów mury okalają miasto ze wszystkich stron, a szeroka ulica zwana Promenadą łączy dwie bramy miasta: Bramę Rogu i Bramę Wschodnią. Promenada oddziela też Królewski Pałac i obszar wokół niego od reszty miasta. Niewiele armii w Krainach ośmieliłoby się zaatakować tak dobrze bronione miasto i nie dotyczy to tylko samych murów i liczby obrońców lecz także ich odwagi. Nie przypadkiem czarodziej Maxer zdobył tytuł Obrońcy Suzail, zabił bowiem cztery smoki atakujące niegdyś miasto! Garnizon ulokowany jest w Cytadeli Purpurowych Smoków w południowo – wschodnim rogu miasta i dowodzony jest przez Lorda Sthavara (PD mężczyzna człowiek Wjk10/Rps5).Codziennie trzystu Purpurowych Smoków patroluje ulice miasta. Te Smoki, na czas swoich obowiązków zamieszkują wojskowe baraki porozmieszczane przy miejskich murach.
Purpurowe Smoki dzielą swoją fortecę z flotą; 2.500 tysiącami dobrze wyszkolonych marynarzy zwanych Niebieskimi Smokami, stanowiącymi załogę 14 wojennych okrętów. Największa jednostka to okręt o dźwięcznej nazwie Korona Cormyru, który jest niemalże pływającym pałacem. Jest on często używany przez królewską rodzinę do odpoczynku od wzroku dworzan, lub do przyjmowania sekretnych gości. Zarówno Korona Cormyru jak i największy wojenny okręt - Smok wyposażone są w dużą liczbę balist i wyrzutni płonących pocisków. Obecność takich kolosów powoduje, że Zachodnia Brama jest wystarczająco bezpieczna przed atakami. Żadna flota nie ośmiela się atakować Suzail, gdyż zdobycie miasta od strony morskiej jest praktycznie niemożliwe. Jednak to nie dwa wspomniane okręty są najczęściej używanymi lecz mniejsze jednostki jak Ostrze Espar czy Lanca Wheloon, które niemal codziennie są aktywne ze względu na wzmożoną aktywność piratów.

Sztuki Magiczne
Suzail jest głównym centrum nauki i magii. Jest ono domem nie tylko dla sekretnego stowarzyszenia Wojennych Magów, którym przewodzi Nadworna Czarodziejka Caladnei, ale również dla Rady Magów oraz wielu wpływowych i potężnych magów takich jak Argul, Baskor, Laspeera, Maxer czy Valantha Shimmerstar.

Każdy mag co najmniej 5-tego poziomu, który wkracza na terytorium Cormyru musi w przeciągu dnia zarejestrować się u królewskiego herolda, lokalnego lorda, lub na Dworze. Są oni chętnie przyjmowani na spotkaniach Rady Magów. Spotkania te odbywają się wieczorami na Dworze Suzail co przejażdżkę (dziesięć dni). Spotkaniu przewodzi Caladnei lub w razie jej absencji (czyli bardzo rzadko ) czarodziejka Laspeera. Spotkania Rady służą omówieniu palących kwestii natury magicznej, zagadnień dotyczących pracy z magią (chodzi tu o między innymi o magiczne przedmioty), a także reklamowaniu swych usług. Wielu początkujących magów przybywa na zebranie oczekując rad czy pomocy od sław magicznego światka. Oczywiście skoro zgromadzeniu przewodzi Vangerdahast to uczestniczy w nim również wybrana grupa Wojennych Magów.

Ci z magów, którzy wykazali się największą lojalnością w stosunku do Korony mogą za przyzwoleniem i błogosławieństwem niegdyś Azouna a teraz Alusair zostać Wojennymi Magami. Składają wówczas specjalną przysięgę, podczas której Caladnei nakłada specjalne zaklęcie – Geas, które uniemożliwia działanie przeciwko rodzinie królewskiej i Cormyrowi.

Wyznawcy
Suzail jest domem dla dwóch wielkich świątyń i kilku mniejszych kaplic. Wieża Dobrej Fortuny, poświęcona bogini Tymorze położona jest po wschodniej stronie Promenady, w miejscu przecięcia się jej z Królewskim Traktem. Cichy Pokój, świątynia Deneira leży z kolei po zachodniej stronie osławionej Promenady w pobliżu wschodniej części ozdobnego, żelaznego ogrodzenia oddzielającego brukowany dziedziniec od Królewskiego Dworu. Za cenę 5 sztuk złota każdy chętny może wypożyczyć dowolną księgę z dużego księgozbioru zawierającego zarówno historyczne fakty jak i mity na temat Smoczych Ziem (Dragonreach lands).

Miasto jest także siedzibą kapliczek poświęconych Lliirze, Oghmie, Malarowi, Tyrowi i Mililowi. Kapliczka Lliiry ulokowana jest po północnej stronie Ulicy Kamiennego Łuku, pomiędzy Ulicą Pochodni z zachodu i Aleją Ostrzy ze wschodu. Kaplica Oghmy leży po ż zachodniej stronie Promenady prawie we Wschodniej Bramie miasta. Wyznawcy Malara mają z kolei swą siedzibę po północnej stronie Królewskiego Traktu, kilka kroków na zachód od kaplicy poświęconej Tyrowi, która znajduję się na rogu Promenady i Traktu Królewskiego. Wreszcie ostatnia z kaplic, poświęcona Mililowi leży po zachodniej stronie Ulicy Dyliżansów, w pobliżu Alei Ostrzy.

Handel
Ci, którzy mają wystarczająco dużo pieniędzy do wydania mogą kupić w Suzail przeróżne towary, w dodatku najlepszej jakości. Handel w stolicy Cormyru jest prawie tak dobrze rozwinięty jak w słynnym Waterdeep. Instrumenty muzyczne, odzież, obuwie, broń, zbroje; to wszystko można kupić w wielu miejscach Suzail. Wszystkie wyżej wymienione produkty, a także sztabki z miedzi wydobywanej w okolicy Espar i zboże są głównym towarem eksportowym miasta. Większość ludzi z innych regionów nie uważa stolicy Cormyru za źródło doskonałych broni czy zbroi, doceniają za to doskonałe skórzane ubiory podszyte wełną, z których to właśnie Suzail słynie.

W przeszłości główną gałęzią przemysłu była budowa statków i ożaglowania. Jednak ostatnimi czasy większa część tego typu handlu przeniosła się do Marsember, gdyż transport lądowy okazał się tańszy i szybszy niż coraz droższy i powolniejszy proces załadunku towarów na statki.
Cytadela Purpurowych Smoków często do transportu drewna korzysta z usług magów, którzy za pomocą zaklęć przerzucają je nad murami miasta powodując znaczne przyspieszenie całego procesu.

Arystokracja
Szlacheckie rody Cormyru stanowią w Suzail dużą i wpływowa grupę ludzi. Styl ubioru, intrygi, bale, biesiady i wydarzenia kulturalne, w których główną rolę odgrywa arystokracja nadają Suzail ton.
W Suzail ma swe siedziby większość szlacheckich rodów Cormyru. Niektóre posiadłości, szczególnie te najskromniejsze schowane są na mniej uczęszczanych ulicach.
Komfort i tradycja są ważniejsze dla szlachty niż zamożność, wyjątkiem są ci, którzy szlachectwo otrzymali niedawno oraz kupcy starający się kupić drogę do kręgów arystokracji. Mieszkańcy Suzail są dumni ze swojej szlachty, co obserwuje się w niewielu innych
miejscach Cormyru. Miasto jest miejscem wielu uroczystości odbywających się na Królewskim Dworze, o których krążą różne historie. Bardzo często, szczególnie w ciepłe dni, imprezy takie przenoszą się do Królewskich Ogrodów. Nie muszę chyba dodawać, że zabawy te są również idealnym miejscem do kłótni, wymiany zdań, wzajemnej krytyki i lżenia wrogich familii. Na takich właśnie spotkaniach rodzą się dworskie intrygi!

Moda
Na ulicach Cormyru królują gustowne półpłaszcze, koszule z długimi rękawami, suknie ze skromnymi dekoltami, wąskie miecze z wieloma klejnotami w rękojeściach i ozdobne maski. Wszystkie te atrybuty charakteryzują arystokracje w królewskim Suzail. Cormyrczycy lubią ubierać się jak doświadczeni poszukiwacze przygód. Nawet ludzie, którzy nigdy w życiu nie trzymali w ręku miecza zakładają lśniące zbroje i podróżne wysokie buty, lekkomyślnie starając się wyglądać na nieustraszonych
To, co modne w Suzail, zdaje się obowiązywać w całym Cormyrze, można więc powiedzieć, że tu kreuje się modę. Obecnie najmodniejszymi kolorami są niebieski i beżowy, co nie powoduje oczopląsów u cudzoziemców.

Targi i festiwale
Większość Suzailczyków nie ma energii po całym dniu pracy na wieczorne hulanki. Spotykają się ze znajomymi w ulubionych lokalach, żeby porozmawiać przy kuflu piwa, a potem wracają do domu do ciepłych łóżek. Ta tendencja do gromadzenia się mieszkańców stolicy w małych tawernach powoduje, że większość przyjezdnych jest darzona zainteresowaniem z powodu wieści jakie mogą oni nieść z innych stron królestwa. Utalentowani opowiadacze potrafią nieraz zarobić miedziaka albo dwa.

Ci Suzailczycy, którzy przesadzili znacznie z ilością wypitego alkoholu wynoszeni są najczęściej do specjalnych pomieszczeń z tyłu lokalu, gdzie mogą spokojnie wytrzeźwieć. Niemal każda tawerna w Suzail ma takie pomieszczenie. Każdy właściciel gospody ma prawo pobrać od takiego delikwenta ilość pieniędzy równą najdroższemu wypitemu przez niego danego wieczoru drinka.

Główną formą rozrywki dla Suzailczyków są kilkudniowe festiwale i jarmarki organizowane kilka razy w roku. W tym czasie zamykana jest większość sklepów. Wielu utalentowanych handlarzy z różnych rejonów (nie tylko z Cormyru) zjeżdża się wtedy do Suzail w poszukiwaniu pracy. Najbardziej zadowoleni z tego faktu są miejscowi pracodawcy, gdyż mają wtedy wybór z wielu młodych i zdolnych osobników.

Wizytówką Suzail jest Festiwal Miecza datowany corocznie na czwarty dzień Kythorn. Reprezentuje on doniosłość militarnej strony handlu. Składa się on z konnej parady jeźdźców ubranych w najlepsze zbroje, galopujących ulicami miasta, wymachujących przy tym mieczami i wznoszących bitewne okrzyki.. Zabawiają w ten sposób mieszkańców do momentu gdy z Cytadeli zabiją dzwony, po czym ruszają wszyscy przez ozdobną bramę na dziedziniec Królewskiego Pałacu. Tam częstowani są najlepszymi winami i likierami. Po zaspokojeniu pragnienia dzielni rycerze w glorii i chwale wyjeżdżają na Promenadę, gdzie wystawia się przeciw nim do walki potwory. Okazuje się, że potworami są przebrani ludzi, a cała walka jest ułożona, lecz nie przeszkadza to nigdy mieszkańcom w dobrej zabawie. Później jednak chętni mogą zmierzyć się z trudniejszym przeciwnikiem. Sprowadza się do tego celu zwierzęta jak: szakale czy leucrotta, a następnie Wojenni Magowie za pomocą czarów zmieniają kształt tych zwierząt na jakiegoś groźnego potwora. Zwierzęta nie są przyzwyczajone do swych nowych rozmiarów i ciał ani nie mają specjalnych zdolności bestii, których kształt przybrały (jak np. oddech smoka czy trucizna wyverna), a mimo to walki są często ciekawe i efektowne.

Kolejnym ciekawym festiwalem jest Ściganie Króla, odbywający się szóstego dnia Marpenoth. Historia tego festiwalu związana jest z królem Boldovarem Obarskyrem, który rządził krótko kilka wieków wcześniej. Boldovar był szaleńcem i wybuchowym człowiekiem, który potrafił wpadać nieoczekiwanie w berserk. Chwytał wtedy broń i w szale wybiegał na ulice ścinając każdego kto ośmielił się lub miał nieszczęście stanąć mu na drodze, aż do zmierzchu. Zginął dosyć przypadkowo zabijając podczas jednego ze swych szałów ulubioną kochankę. Jej upadające ciało pociągnęło króla za okno, gdyż nie chciał on wypuścić z rąk swego miecza zagłębionego głęboko w nieszczęśniczce. Spadając nadział się na szereg ostrych lanc, znajdujących się na wozie stojącym pod oknem. Lance te miały następnego dnia być przetransportowane do innych placówek zbrojnych na terenie Cormyru.

Festiwal polega na tym, że wybiera się jednego z więźniów skazanych na śmierć (za jego zgodą) do roli uciekającego „króla”. Skazaniec dostaje tępy miecz, pełną zbroję oraz pas z kilkoma miksturami leczenia. Następnie wypuszcza się go na ulice lecz nie pozwala mu się opuścić murów miasta, aż do zmierzchu (niektórzy skazańcy zdejmują zbroję próbując przepłynąć przez zatokę lub kanałami miasta, żeby wydostać się z miasta i uratować skórę). Każdy kto chce może atakować uciekającego „króla”, który nie może używać innej broni poza tą, którą mu dano. Więzień może się bronić, ale jeśli kogoś zabije jest skazany na odwet i większość zaciekłość w ściganiu. Przeważnie jednak nikt nie jest zagrożony ze strony uciekiniera, gdyż najczęściej roi się wokół niego od szczekających psów i ubliżających młodzieńców. Jeśli „królowi” uda się przeżyć do zmierzchu zostaje on całkowicie uleczony przez kapłana Tempusa, dostaje 50 sztuk srebra, dobrego konia, ubranie i zostaje wypuszczony na wolność. Kilku kryminalistów wygrało swoją wolność w ten sposób w ostatnich latach.

Jest jeszcze kilka świąt i festiwali, podczas których organizowane są różne pokazy, walki i na których podawane są duże ilości jadła, ale nie będę ich w tym artykule wypisywał.

Krótki przegląd miasta
Północna część Suzail składa się z wielu okazałych domów i ciasnych ulic, przeplatających się z falistą zielenią Królewskich Ogrodów. Spektakularne budowle Pałacu Purpurowych Smoków i Królewskiego Dworu wyrastają majestatycznie w kierunku chmur sprawiając naprawdę ogromne wrażenie. Mniej okazała cześć miasta leży na zachód od Promenady, w pobliżu zatoki. Niektórzy zamożni jegomości nie zapuszczają się w tamte okolice. Na wschodzie znajduje się duże targowisko do którego o świcie zjeżdżają tłumnie rolnicy spoza miasta i sprzedają swoje świeże towary. Także na wschodzie znajduje się miejski garnizon czyli Cytadela Purpurowych Smoków i miejskie więzienie. Na całej szerokości miasta jest pełno sklepów, gospod, tawern i innych budynków miejskiego użytku. Im bliżej Królewskiego Pałacu tym ceny są droższe, ale artykuły są lepszej jakości, natomiast im bliżej doków tym wnętrza są bardziej zaniedbane, hałaśliwe, ale ceny są niższe. Najbogatsi mieszkańcy miasta zawsze chadzają na północ Promenady, gdzie wszystko jest bardziej spektakularne.

Doki są bardzo aktywnym miejscem i są najniebezpieczniejszą dzielnicą miasta. Roi się tam od załadowanych wozów, przeciążonych towarami przechodniów kursujących w różne strony i szykujących towary na sprzedaż. Doki są miejscem w którym można doświadczyć kilku rozrywek. Popularne jest oglądanie mew czy statków dobijających do portu. Wielu członków załóg takich statków jest cudzoziemcami, zwracają więc na siebie uwagę zwykłych mieszkańców miasta. Poza tym jednak w dokach niewiele ciekawego jest do roboty i jest to raczej mało oryginalne miejsce dla poszukiwaczy przygód.

Oprócz tawern i gospod miasto posiada też kilka wyśmienitych restauracji, cieszących się renomą nawet poza granicami Cormyru.

W nocy Promenada stale oświetlana jest przez ogień faerie, który nadaje jej bursztynową poświatę Oświetlane są też inne główne ulice ale nie tak regularnie jak Promenada.. Cała ta poświata, że Suzail nocą jest mniej zadymione niż inne miasta, ze względu na mniejszą ilość pochodni, lamp i świec.

Ważne Miejsca
Chociaż Suzail jest ważnym portem i dużą rolę odgrywają doki to jednak głównym budynkiem jest oczywiście Królewski Dwór. Chociaż najbardziej okazałą budowlą jest Pałac Purpurowych Smoków to jednak Dwór jest unikatowy: to istny labirynt połączonych ze sobą budowli, wznoszonych i rozbudowywanych w razie potrzeb na przestrzeni wieków. Wieżyczki w jednym miejscu, przeplatają się ze stromymi dachami w innym. Na odcinku sporym odcinku Promenady zamontowane są wielkie pale, które wyglądają imponująco. Kilka tysięcy komnat w połączonych jest ze sobą łukami, ukrytymi przejściami, galeriami, dużymi schodami i balkonami. Dwór posiada swoje własne, głębokie studnie, swoje małe uliczki oraz imponujący dziedziniec z fontannami i rzeźbami.

W kompleksie budynków maja swoje siedziby ważne osobistości świata administracji. Mają tu swoje biura min. Alphondar, królewski mędrzec, szambelan Anzser, który zajmuje się wszelkimi papierkowymi sprawami jak podatki, licencje itp. Dwór ma nawet swój mały staw z rybami. Goście są przyjmowani we wspaniałych apartamentach królewskiego Dworu. W rzadkich przypadkach gdy istnieje podejrzenie zamachu goście przenoszeni są do lepiej strzeżonego Pałacu. Jedynym miejscem na Dworze do którego mają dostęp zwykli mieszkańcy miasta jest muzeum, w którym znajduje się wyposażenie największych herosów Cormyru; bronie i zbroje stanowią nie lada atrakcje dla młodych poszukiwaczy przygód.

Z południowych okien Pałacu rozciąga się piękny widok na słynną Promenadę; największą ulicę Suzail. Promenada jest jedną z najpiękniejszych i najbardziej urokliwych ulic we wszystkich miastach Faerunu. Po drugiej stronie Dworu, rozciąga się widok na zielone Ogrody Królewskie oraz na Jezioro Azouna. Na krańcu Dworu wznosi się wieża przewodniczącego Kolegium Wojennych Magów i byłego królewskiego maga Vangerdahasta, strzeżona zawsze przez trzech lojalnych Wojennych Magów.

Pałac Purpurowych smoków wynurza się z ogrodów niczym bajkowe miejsce. Jest on siedzibą czterech najważniejszych rodzin szlacheckich w Cormyrze: Obarskyrów, Crownsilverów, Truesilverów i Huntsilverów. Bogactwo wystroju wnętrz i ogólny pałacowy przepych są legendarne. Zostać zaproszonym do Pałacu jest dla każdego Cormyrczyka niesamowitym wydarzeniem.

Sławny jest też oczywiście Królewski Skarbiec znajdujący się pod pałacem, który widziało niewiele osób. Krypty są chronione mnóstwem pułapek, magicznych alarmów i potworów, lecz zawierają niesamowite wręcz bogactwo.

Inne ciekawe lokacje
W tej części artykułu każdy sklep, tawerna, gospoda czy inny budynek będzie oceniany w skali 1 – 5 pod względem cen, trunków i zakwaterowania. A więc moi mili, jasne się stanie gdzie każdy ceniony poszukiwacz przygód powinien się zaopatrywać, gdzie nocować i gdzie... bawić się.

Sklepy

Najlepszy chleb Balerona
Piekarz
Ceny:**
Niewielki, wypełniony aromatami sklep położony na Ulicy Niskich Lampionów, w którym za 3 miedziaki można kupić smaczny i świeży chleb. Jest to typowy sklepik jakich wiele jest w każdym większym mieście Cormyru. Baleron oprócz chleba proponuje również: kruche herbatniki, bułki i ciastka z owocami. Cena wynosi 1 sztukę srebra za cały koszyk.

Pierścień monet
Lombard
Ceny:**
Ten lombard znajduje się na Ulicy Pochodni i znany jest z dużego wyboru towarów. Można tu znaleźć narzędzia złodziejskie, stare meble i różne dziwne rzeczy. Wybór jest zawsze interesujący, lecz część oferowanych towarów może być kradziona.

Opowieści Lady Tavernant
Drukarnia
Ceny:*****
Drukarnie nadal stanowią rzadkość, dlatego ceny są wygórowane. Sklep prowadzi starsza pani - Lady Tavernant.. Proces drukowania pojedynczej strony zajmuje kilka dni i kosztuje 5 sztuk złota, natomiast każda kopia 1 sztukę srebra. Kopie muszą być zamówione w ciągu dziesięciu dni od wydrukowania oryginału. Oprawienie księgi kosztuje 1 sztukę złota za stronę plus dodatkowe koszty za różne egzotyczne substancje użyte w procesie oprawiania.
Drukarnia Lady Tavernant jest niesamowicie popularna i dlatego kilku kupców stara się założyć konkurencyjny interes. Niemal w każdym sklepie ulotki na temat ofert czy cen, drukowane były w tej drukarni.

Poślubiony Rycerz
Przednie ubrania
Ceny:*****
Bardzo ekskluzywny sklep położony na Ulicy Kijów (Street of Staves), w którym znajdują się artykuły dla szlachty i tych, którzy desperacko starają się wyglądać modnie i elegancko. Wszystkie towary są tu oszałamiająco piękne i drogie.

Kluby

Bindle’s
Ceny:****
Jest to miejsce, w którym można spokojnie porozmawiać z przyjaciółmi przy drinku. Dzięki zaklęciom w klubie słychać delikatna melodie i śpiew minstreli. Klub ten upodobali sobie kupcy do przeprowadzania interesów.

Osculatorium
Ceny:****
Jest to miejsce, do którego przychodzą samotni Cormyrczycy w celu znalezienia towarzystwa przeciwnej płci. Nazwa klubu znaczy mniej więcej tyle co Klub Pocałunków. Klub jest słabo oświetlonym labiryntem zacisznych stolików i boksów. Stoliki są porozmieszczane wokół kilku parkietów do tańca, a każdy taki parkiet obsługuje osobny minstrel.
Osco staje się nieco bardziej dzikie o późnej porze, kiedy to kufle zaczynają szybciej się opróżniać a w każdym zakątku lokalu tworzą się pary. Osco znajduje się przy Ulicy Tańczących Druidów.

Stowarzyszenie Lojalnych Poszukiwaczy Przygód
Ceny:****
Dom dla poszukiwaczy przygód i odkrywców. Jest to ekskluzywny klub w starej luksusowej kamienicy. We wnętrzu pełno jest kominków i wypchanych głów potworów, które służą za wieszaki. Jest to również istna biblioteka pamiętników wszelkiej maści poszukiwaczy przygód. Obsługa jest tu doskonała, choć co dziwne, składająca się z nieludzi. Nie powinno więc nikogo zdziwić jeśli stanie mu na drodze ochroniarz z dziwnymi rogami lub innymi atrybutami. Wstęp wszystkich pomieszczeń klubu maja jedynie uprawnieni członkowie. Gościom wolno przebywać jedynie w dwóch poczekalniach przy wejściu głównym. Wejście do klubu znajduje się od strony Ulicy Gwiezdnych Mieczy.

Przebity Rogacz
Ceny:***
Ulubione miejsce spotkań łuczników, kuszników i łowców, którzy używają strzałek. Jest to ciemne zadymione miejsce, w którym można z łatwością wynająć usługi jakiegoś strzelca. Wejście do Przebitego Rogacza znajduje się w południowym krańcu Ulicy Samotnych. Przed wejściem należy zostawić wszelką broń, czego dopilnowuje łowczyni Clarella.

Restauracje

Stary But
Ceny:****
Jadło i trunki:****
Restauracja ta jest częstym miejscem spotkań, starszych, spokojnych mieszkańców miasta. Jest tu cicho, miło, spokojnie a jedzenie jest dobre i podawane dość sprawnie. Jest to dobre miejsce dla każdego podróżnika, pragnącego dobrze zjeść i wolącego uniknąć różnych niespodzianek. W Starym Bucie po prostu rzadko coś się ciekawego dzieje.

Sapiący Błazen
Ceny:****
Jadło i trunki:**
Sapiący Błazen oferuje smakowite przekąski z dostawą do domu. Dostarczyciele ubrani są w czapki z dzwonkami, wyglądając przy tym jak błazny. Jedzenie czasem jest ciepłe a czasem nie, lecz przeważnie jest warte zjedzenia. Lokal ten nie oferuje jedzenia na miejscu, tylko na wynos.

Tawerny

Złoty Goblin
Ceny:*****
Jadło i trunki:***
Złoty Goblin jest lokalem gdzie można dobrze wypić, lecz często dochodzi do bójek. Przychodzą tu często osobnicy skorzy do bójki, więc nie jest to najlepsze miejsce na odpoczynek. Częstym widokiem są pojedynki na rękę, czy pijackie burdy. Zza baru wyłania się szczerząca statua przedstawiająca goblina, która oświetla lokal złotym blaskiem. Nie jest jednak magiczna.

Rozradowana Dziewczynka
Ceny:***
Jadło i trunki:****
Lokal ten jest przytulnym miejscem z dobra lecz stanowczą obsługą. Purpurowe Smoki i Wojenni Magowie wiedzą, że nie są tu mile widziani jeśli są na służbie, gdyż roi się tu od marynarzy, podróżników i najemników chętnych do zawierania umów. Mimo przyjemnej powierzchowności w Rozradowanej Dziewczynce zawierane są nielegalne transakcje i sprzedawane są kradzione towary. Prawdziwi weterani wiedzą, że tu nie opłaca się zostawić choćby na chwilę swojego drinka nie mówiąc już o innych rzeczach.

Gospody

Smocze szczęki
Ceny:****
Jadło i napitki:*****
Zakwaterowanie:****
Kiedyś była to najpopularniejsza restauracja w Suzail ale niedawno zaczęto wynajmować tu pokoje, więc teraz jest to gospoda. Usytuowana w południowo zachodnim końcu miasta, gdzie Promenada krzyżuje się z Ulicą Kijów jest często odwiedzana przez podróżnych wchodzących do miasta Wschodnia Bramą. Dla Suzailczyków Szczęki są dobrym miejscem do załatwiania interesów, wymieniania się plotkami, oraz do przyglądania się zawodom. Na dole w piwnicy chowane są przednie wina, a jedzenie też jest tu doskonałe i chwalone. Główna sala jadalna jest otwarta jedynie od świtu do zmierzchu, a mniejsze sale odwrotnie od zmierzchu do świtu. Barman, krasnolud o imieniu Milo Dudley jest wesołą i gościnna osobą; widzi niemal wszystko i zawsze jest przy klientach bez potrzeby wołania go. Z kolei właściciel gospody, gnom o imieniu Gnorm jest często ozdobą wieczorów. Jego cięty dowcip i ogólna wesołość nadają wieczornym zabawom kolorytu.

Wąski słup
Ceny:***
Zakwaterowanie:****
Ta cicha gospoda nie oferuje niczego specjalnego, ale zapewnia spokój, dobre zakwaterowanie i opiekę nad zwierzętami. Właścicielem jest Barados Hawklin, ważny kupiec i głowa szlacheckiej rodziny Hawklinów.

Nocne Wrota
Ceny:*****
Zakwaterowanie:***
Nocne Wrota znajdują się poza murami miasta przed Wschodnią Bramą. Nocne Wrota są jedyną możliwością noclegu dla podróżników którzy przybyli do miasta po zmierzchu, kiedy bramy zostały już zamknięte. Gospoda ta wygląda niemal jak fort, otoczona jest kamiennymi murami prawie takimi jakie chronią Cytadelę Purpurowych Smoków. Mimo wszystko wnętrze jest całkiem przytulne, z dużą ilością kominków. Niestety pokoje nie są takie przytulne, co stanowi największą wadę tej gospody. Jedzenie też nie wyróżnia się niczym specjalnym.

Statek Shalibera
Ceny:***
Zakwaterowanie:****
Jest to typowa gospoda dla marynarzy. Położona jest na Nabrzeżu Bolivara. Właścicielem tej gospody jest Maerun Stoutbold, kupiec. Nie zadaje zbyt dużo pytań, więc osobnicy ceniący prywatność, lub ukrywający się chętnie korzystają z tego miejsca.

Mam nadzieję Drodzy Czytelnicy, że przybliżyłem wam choć trochę uroki królewskiego miasta Suzail i stanie się ono terenem zapierających dech w piersiach przygód.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

Krótki przewodnik po pograniczu Cormyru
Miasto, które uległo zagładzie
Życie we wschodnich rubieżach Cormyru
Koszmarne, kuriozalne i komiczne niebezpieczeństwa
Część pierwsza

Komentarze


Loethlin
   
Ocena:
0
Ehh... Ja tego nie napisałam, przecież... tylko troszeczke pomogłam. Proszę, żeby mój nick został umieszczony w nawiasach, po słowach "z drobną pomocą". A jeśli się tak nie da, to chociaż przecinkiem... A Cahir wie już, jak mi się podobało to, co napisał :-)
02-04-2003 17:35
~Evighet

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Bardzo dobry, ciekawy, obszerny tekst o stolicy Cormyru...przyda mi sie gdy bede robił swoj modul do NWN osadzony w Cormyrze...tak trzymac!
10-12-2003 18:29
~Tomek

Użytkownik niezarejestrowany
    dobry artykuł
Ocena:
0
Bardzo dobry opis, jedno malutkie "ale"- przydałaby się mapa.
01-06-2004 16:40
~Sebastian Szewczyk

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Super fajny opis, może gdyby nie brak mapki, ale trudno i tak jest kozak
11-06-2004 21:59
~

Użytkownik niezarejestrowany
    DOBRZE
Ocena:
0
bardzo rozbudowany opis
mapa jest koniecznością
tak trzymać
05-10-2004 19:43
pablo23456
    jestem pod wrażeniem
Ocena:
0
bardzo dobry opis stolicy ale..........niestety jest ale.Mapa podstawa!!!!!.I postarajcie sie robic więcej opisów krótrzych ale wiecęj.
Ale jest dobrze tak trzymać(^_^)
05-10-2004 19:46
~mortimer

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Mapa szanowni pansto jest dostepna w Forgotten Realms Atlas tylko ze nie jest to mapka zbyt piekna i trzeba nad nia posiedziec w programie graficznym zeby mozna bylo ladnie druknac i przedstawic graczom
05-11-2004 00:38
~lol

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Zaebisty tekst
20-08-2005 12:04
~AndrewPil

Użytkownik niezarejestrowany
    FOrgotten Realms Atlas
Ocena:
0
Gdzie można dostać forgotten realm atlas?
20-08-2005 18:25
Kamulec
   
Ocena:
0
"transport lądowy okazał się tańszy i szybszy niż coraz droższy i powolniejszy proces załadunku towarów na statki."

To jest nie logiczne. Co się stało, że załadunek statków trwa dłużej?

"Arystokracja
Szlacheckie rody Cormyru stanowią w Suzail dużą i wpływowa grupę ludzi."
Przynależność do szlachty nie jest tożsama z przynależnością do arystokracji.
27-04-2008 20:04
~Lees

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
"Przynależność do szlachty nie jest tożsama z przynależnością do arystokracji."

Zależy jak na to patrzymy. W średniowiecznej Francji tamtejszych wysoko urodzonych mianowano arystokracją , w Polsce natomiast przyjęła się nazwa szlachta.
23-04-2009 23:27

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.