» Dla graczy » Klasy prestiżowe » Strażnik księgi

Strażnik księgi


wersja do druku

Obrońcy bezcennych pism

Redakcja: Adam 'iron_master' Janik

Słynne biblioteki, wielkie skarbce - te oraz podobne im, niezastąpione źródła wiedzy magicznej, od zawsze przyciągały osoby pragnące zgłębić tajemnice nadludzkiej potęgi. Niewiele się mówi o strzegących prawd i magii, ukrytych w murach tych przybytków wiedzy. Przywódcy religijni, kapłani, królowie, książęta, a także potężni magowie często zatrudniają miłośników wiedzy, aby pilnowali ich bibliotek, oraz do katalogowania przepastnych zbiorów. Zwie się ich powszechnie strażnikami ksiąg. Powiada się, że niewielu posiada tak dużą i usystematyzowaną wiedzę jak ci, którzy spędzili lata wśród olbrzymich księgozbiorów.

Część spośród strażników ksiąg, znudzonych ciągłym przebywaniem w zamknięciu i odosobnieniu, poświęca się poszukiwaniom rzadkich tomów, które zostały utracone i zapomniane. Odzyskane woluminy przeważnie przekazują odpłatnie bibliotece, z którą są najsilniej związani, chociaż niektórzy sprzedają je tam, gdzie uzyskają najwyższą cenę. Czarodzieje zbyt pogrążeni w swych badaniach często zatrudniają przedstawicieli tej klasy prestiżowej, by nie tracić czasu na własnoręczne poszukiwania. Niektórzy strażnicy ksiąg, ci bardziej religijni, służą przywódcom konkretnego Kościoła, szukając wiedzy dotyczącej czczonego bóstwa.

Większość strażników ksiąg rekrutuje się spośród czarodziejów. Przedstawiciele innych klas rzadko wybierają tą ścieżkę.
Kostka Wytrzymałości: k4

Tabela 1-1: Strażnik księgi
Poziom
Bazowa premia do ataku
------- Rzut obronny na -------
Specjalne Czary dziennie
Wytrwałość
Refleks
Wolę
1
+0
+0
+0
+2
Czytelność, naprawa
Obecna klasa +1
2
+1
+0
+0
+3
Premiowy język, Skrócenie zapisu
--
3
+1
+1
+1
+3
Książkowa wiedza, Zrozumienie zapisków
Obecna klasa +1
4
+2
+1
+1
+4
Dostrojenie do księgi, Wyczucie księgi
--
5
+2
+1
+1
+4
Wyrwanie czaru
Obecna klasa +1

Wymagania

Oto wymagania, które musi spełnić postać, aby zostać strażnikiem księgi:
Atuty: Szybkie pisanie lub Szybkie czytanie (patrz Dodatek I)
Czarostwo: Ranga 5
Koncentracja: Ranga 5
Odcyfrowywanie zapisów: Ranga 5
Wiedza (tajemna): Ranga 5
Przeszukiwanie: Ranga 2
Czary: Umiejętność rzucania czarów wtajemniczeń co najmniej 2. poziomu, znajomość zaklęcia rozumienie języków.
Specjalne: Postać musi posiadać wzrok i być piśmienna.

Umiejętności klasowe

Umiejętności klasowe strażnika księgi (i atrybut kluczowy dla każdej z nich) to Czarostwo (Int), Fałszerstwo (Int), Koncentracja (Bd), Nasłuchiwanie (Rzt), Odcyfrowywanie zapisków (Int), Profesja (Int), Rzemiosło (Int), Spostrzegawczość (Rzt), Wiedza (wszystkie kategorie, ujmowane oddzielnie) (Int), Wyczucie pobudek (Rzt), Zbieranie informacji (Cha).

Punkty umiejętności na każdym poziomie: 4 + modyfikator z Intelektu

Właściwości klasowe

Biegłość w broni i pancerzu: Strażnik księgi nie otrzymuje biegłości w żadnej broni ani w pancerzu.

Rzucanie czarów: Na 1., 3. i 5. poziomie tej klasy prestiżowej strażnik księgi zyskuje zaklęcia wtajemniczeń tak, jakby awansował na kolejny poziom klasy rzucającej czary, której był przedstawicielem, zanim zdecydował się na klasę prestiżową. Nie otrzymuje jednak żadnych innych korzyści wynikających z awansu w zwykłej klasie (nowe atuty metamagiczne lub tworzenia przedmiotów oraz punkty wytrzymałości – oczywiście inne niż wynikające z klasy prestiżowej – i tak dalej), z wyjątkiem wzrostu efektywnego poziomu czarującego. Jeżeli bohater miał więcej niż jedną klasę pozwalającą na rzucanie zaklęć, zanim został strażnikiem księgi, musi zdecydować, z której z nich wynikać będą nowe czary dziennie, a zatem w której uzyska "wirtualny poziom".

Czytelność (zc): Począwszy od 1. poziomu strażnik księgi może korzystać z czaru czytelność (patrz Dodatek II) tyle razy dziennie, ile wynosi modyfikator z Int + poziom w tej klasie prestiżowej.

Naprawa (zc): Począwszy od 1. poziomu strażnik księgi może używać tej sztuczki na życzenie, jednak tylko wówczas, gdy służy ona do reparacji wszelkiego rodzaju ksiąg i zwojów lub podobnych im przedmiotów.

Premiowy język: Strażnicy ksiąg mają szeroki dostęp do wszelkiego rodzaju ksiąg zapisanych w rozmaitych, nieraz bardzo egzotycznych językach i dialektach. W celu ich zrozumienia uczą się nowych języków. Na 2. poziomie strażnik księgi może wybrać nowy język.

Skrócenie zapisu: Począwszy od 2. poziomu aby wpisać nowe zaklęcie do księgi czarów, strażnik księgi potrzebuje jedynie połowy normalnego czasu. Ponadto potrafi zapisać zaklęcie używając mniejszej ilości znaków, przez co zapisane przez niego w księdze czary zajmują 1 stronę na 2 poziomy czarów (patrz Podręcznik Gracza str. 179 - Wpisywanie nowego czaru do księgi zaklęć). Zapisane w skróconej wersji zaklęcia mogą być efektywnie przygotowane jedynie przez niego lub innego strażnika księgi, posiadającego tę zdolność.

Książkowa wiedza: Poprzez obcowanie z ogromem literatury, strażnik księgi z czasem zyskuje wiedzę porównywalną z tą, jaką posiadają najznamienitsi bardowie i mistrzowie wiedzy. Na 3. poziomie przedstawiciel tej klasy prestiżowej zyskuje zdolność analogiczną do Wiedzy bardów. Strażnik księgi dodaje swój poziom w tej klasie prestiżowej oraz modyfikator z Intelektu do testu Wiedzy (więcej informacji o Wiedzy bardów znajduje się w Podręczniku Gracza).

Zrozumienie zapisków: Począwszy od 3. poziomu strażnik księgi może wykorzystać zasadę 20 w teście Czarostwa za każdym razem, gdy próbuje odcyfrować magiczne zapiski wtajemniczeń w dowolnej księdze lub zwoju. Ponadto, może skorzystać z zasady 10 w teście Czarostwa zawsze, kiedy próbuje przygotować zaklęcie z obcej księgi czarów. W każdym z przypadków skorzystanie z odpowiedniej zasady trwa pełną rundę.

Dostrojenie do księgi (zw): Strażnik księgi z czasem potrafi perfekcyjnie dostroić swe możliwości do własnej księgi czarów. Począwszy od 4. poziomu, jeśli przygotował on czar z takiej księgi czarów, może zastąpić go dowolnym innym zaklęciem z tej księgi, słabszym co najmniej o poziom. Wybrany czar zajmuje natychmiast (akcja darmowa) w pamięci strażnika księgi miejsce czaru, z którego zrezygnował. Strażnik księgi może użyć tej zdolności 1 + modyfikator z Intelektu razy dziennie.

Wyczucie księgi (zc): Na 4. poziomie tej klasy prestiżowej, strażnik księgi może korzystać z czaru zlokalizowanie przedmiotu (PC 10), lecz jedynie w stosunku do ksiąg, zwojów lub podobnych przedmiotów. Może używać tej zdolności tyle razy dziennie, ile wynosi jego modyfikator z Int + poziom w tej klasie prestiżowej.

Wyrwanie czaru (zn): Począwszy od 5. poziomu strażnik księgi, koncentrując się potrafi rzucić, bez wcześniejszego przygotowania, dowolne zaklęcie z najwyżej dostępnego mu poziomu czarów z każdej księgi czarów, która znajduje się w promieniu 7,5 metrów od niego. W tym celu musi wykonać udany test Koncentracji o ST 15 + poziom czaru. Aby rzucić takie zaklęcie musi wiedzieć, że znajduje się ono w wybranej przez niego księdze. Rzucając czar przy użyciu tej zdolności, strażnik księgi wymazuje z listy przygotowanych zaklęć dowolny czar tego samego poziomu. Może on użyć tej zdolność 1 + modyfikator z Intelektu razy dziennie.

Dodatek I: Nowe atuty

Szybkie czytanie (ogólny)
Posiadasz zdolność do nadzwyczaj szybkiego czytania i przyswajania tekstów.
Wymagania: Int 15+ lub Rzt 15+, piśmienność
Korzyści: Gdy starasz się przeczytać dowolny tekst niemagiczny, zajmuje Ci to jedynie 1/4 normalnego czasu. W przypadku tekstów magicznych czytanie zajmuje o połowę mniej, niż normalnie, co ma znaczenie np. przy przygotowywaniu zaklęć z księgi czarów, jednak atut ten nie wpływa w żaden sposób na szybkość rzucania czarów ze zwojów
Specjalne: Czarodziej może wybrać ten atut jako premiowy.

Szybkie pisanie (ogólny)
Umiesz wyjątkowo szybko pisać.
Wymagania: Int 13+, Zr 13+, piśmienność
Korzyści: Gdy fałszujesz, kopiujesz lub tworzysz zapis dowolnego rodzaju, zajmuje ci to o połowę mniej czasu. Tyczy się to również zapisywania magicznych zwojów, przepisywania zaklęć do księgi czarów i temu podobnych czynności.

Atut ten wpływa również na prędkość rycia rylcem bądź dłutem i młoteczkiem, a także wszelkie inne formy zapisywania znaków za pomocą narzędzi innych niż pióro (np. malowania pędzlem). W takim wypadku czas zapisu zostaje skrócony jedynie o 1/4.

Dodatek II: Nowe czary

Nieczytelność
Przemiany
Poziom: Cza/Zak 2
Komponenty: S, M
Czas rzucania: 1 akcja standardowa
Zasięg: Dotyk
Cel: Dotknięty zwój lub stronica o maksymalnej powierzchni 0,3 m2/poziom
Czas działania: Permanentny
Rzut obronny: Wytrwałość neguje (patrz opis)
Odporność na czary: Tak

Niszczysz kawałek zapisanego materiału przez całkowite, magiczne rozbicie i zamazanie słów. Całość pokrywa się plamami i przebarwieniami, wykoślawia się i rozmywa, stając się przez to całkowicie nieczytelnym i niemożliwym do odtworzenia. Magiczny przedmiot (np. księga lub zwój) poddany działaniu tego czaru ma prawo do rzutu obronnego na Wytrwałość, pozwalającego uniknąć zniszczenia – może przy tym skorzystać z modyfikatora posiadacza. W przypadku nieudanego testu, przedmiot traci jakąkolwiek przydatność. Zaklęcie to nie może zostać rozproszone po rzuceniu.

Czytelność
Przemiany
Poziom: Cza/Zak 2
Komponenty: S, M
Czas rzucania: 1 akcja standardowa
Zasięg: Dotyk
Cel: Dotknięty zwój lub stronica o maksymalnej powierzchni 0,3 m2/poziom
Czas działania: Permanentny
Rzut obronny: Wola neguje
Odporność na czary: Tak

Czar ten jest przeciwstawny do zaklęcia nieczytelność i pozwala odtworzyć zniszczony przezeń przedmiot - nawet magiczny zwój lub księgę - wraz ze wszystkimi właściwościami. Czar ten oczyszcza, wygładza i poprawia zapis, czyniąc go wyraźnym i czystym, co ułatwia odczytanie (premia +2 z usprawnienia do wszystkich testów mających na celu odczytanie zawartości [ale nie złamanie jakiegoś szyfru itp.]). Jednocześnie czar ten dokonuje drobnych napraw, zupełnie niwelując rozdarcia (wszystkie oprócz całkowitego oddzielenia fragmentów materiału, chyba że zostaną one złożone ze sobą w momencie rzucania zaklęcia) i naturalne lub magiczne zabrudzenia.

Efektem ubocznym zaklęcia jest również krótkotrwałe (1 runda/poziom) ujawnienie wszelkich niemagicznie ukrytych zapisków. Zaklęcie to pozwala również na odtworzenie niemagicznie uszkodzonych lub zniszczonych pism, ale nie na przywrócenie zużytego zwoju, odzyskanie tekstu będącego komponentem czaru ani artefaktu.

Nota odautorska Połączenie zaklęć czytelności i nieczytelności bywa często wykorzystywane w korespondencji między magami, a także w sytuacji, w której chcą oni zabezpieczyć swoje zapiski lub magiczne księgi przed odczytaniem przez niepowołane do tego osoby.

Rebus
Iluzje (oparty na języku)
Poziom: Cza/Zak 2
Komponenty: S, M
Czas rzucania: 1 cała runda
Zasięg: Dotyk
Cel: Dotknięty zwój lub stronica o maksymalnej powierzchni 0,3 m2/poziom
Czas działania: Permanentny
Rzut obronny: Wola neguje (patrz opis)
Odporność na czary: Tak

Zapis - magiczny lub nie - na zaczarowanym materiale staje się niemożliwy do odczytania. Zamiast swej zwykłej formy, przybiera on postać symboli, znaków i obrazków, tworzących skomplikowany rebus. Aby odcyfrować jego znaczenie niezbędne jest podanie odpowiedniego hasła, złożonego z pewnej liczby słów. Ich liczba nie może przekraczać 1 wyrazu/poziom czarującego, ale minimum stanowią 3 słowa. Hasło zostaje wkomponowane w tekst i może zostać odczytane, jednak aby tego dokonać konieczny jest udany test Odcyfrowywania zapisków (lub Int w przypadku braku wyszkolenia) o ST równym PC twórcy rebusu + jego modyfikator z Intelektu. Podczas rzucania zaklęcia czarujący wybiera jeden ze znanych przez siebie języków - to z nim będzie związany dany rebus.

Po odczytaniu i wypowiedzeniu hasła, co jest akcją całorundową, zapis zostaje ujawniony na wskazany przez rozwiązującego czas - może to być minuta, godzina lub nawet cały dzień. Można również zadecydować o ostatecznym rozproszeniu zaklęcia. Magiczny przedmiot, który zostanie zakodowany rebusem, nie może zostać wykorzystany bez podania rozwiązania lub rozproszenia zaklęcia np. przy pomocy rozproszenia magii (co wymaga jednak spornego testu poziomów czarującego).

Prawo do rzutu obronny pozwalającego na ochronienie przed rebusem mają wszystkie przedmioty magiczne i niemagiczne teksty trzymane przez kogoś. W teście tym wykorzystuje się modyfikator przedmiotu (jeśli jest) lub posiadacza, w zależności od tego, który jest wyższy.

Komponent materialny: Karta z talii do gry.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


Vitriol Plugawiciel
    Fajne
Ocena:
0
Przyjemna i w sumie ciekawa klasa.
Dobrze by wyglądała z Mistrzem Wiedzy.
W FR dla bibliotekarzy Candlekeep pozycja obowiązkowa. Nie należy też zapominać o skrybach Jergala. Zaklęcia też ciekawa a najbardziej pomysłowy jest Rebus.
Dobrze wykonana robota.
31-03-2008 11:17
KRed
   
Ocena:
0
Dziwaczna klasa. A dlaczego nie ma atutu Finezja w pisaniu? A może by tak Odkurzanie i Poprawione odkurzanie? :]
31-03-2008 13:42
M.S.
    Fajna klasa
Ocena:
0
Nieskomplikowana, acz dobrze wykonana. No i zaklęcia przydatne. Oby więcej takich tekstów. :)
31-03-2008 19:02
Vindreal
   
Ocena:
0
No to już wiem jaką PrC wezmę dla mojego elfiaka, jako dopchanie miejsca przed Arcymagiem ;) Świetna pracka, oby tak dalej.
31-03-2008 19:26
NINO
   
Ocena:
0
Bardzo ciekawa praca. Aż prosi się o wykorzystanie.
31-03-2008 19:38
~Aphranteus

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Ciekawe jak w tej sytuacji odgrywać bibliotekarza orangutana:D
31-03-2008 20:40
mattus
   
Ocena:
0
Interesująca praca. Może stanowić świetne rozszerzenie Mistrza Wiedzy.
31-03-2008 21:46
Qball
   
Ocena:
0
Jako poszerzenie możliwości Mistrza Wiedzy rzeczywiście przydatna.

@paskud - ROTFL :D
01-04-2008 00:10
Zsu-Et-Am
   
Ocena:
0
paskud - na Poprawione odkurzanie nie ma szans. Wydając wer. 3.5 ISA zmieniła tłumaczenie - jak już to Doskonalsze odkurzanie ;). Zresztą... wedle życzenia!
01-04-2008 09:56
~korodzik

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
podoba mi się pomysł jako uczniowi technikum księgarskiego, choć sama klasa wygląda trochę nieinteresująco :|
01-04-2008 11:46
Zsu-Et-Am
   
Ocena:
+1
paskud - co sądzisz o tym ;)?

Finezyjne pisanie (ogólny)
Perfekcyjnie opanowałeś sztukę kaligrafii.
Wymagania: Zr 13+, piśmienność
Korzyści: Otrzymujesz premię +2 do Rzemiosła (kaligrafia) i testów Fałszerstwa związanych z fałszowaniem podpisów. Wykonując jakikolwiek testy tych umiejętności (i inne testy związane z pisaniem) masz prawo wykorzystać premię ze Zręczności zamiast modyfikatora z Intelektu.
01-04-2008 13:07
Vindreal
   
Ocena:
0
Zsu- dyskryminujesz barbarzyńców(na pochybel) tą piśmiennością ;)
01-04-2008 16:36
~Deithwen_Addan

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Małe pytanko - w tabelce kolejne poziomy czarów doliczone są na poziomach 1., 3. i 5., natomiast pod tabelką jest napisane, że na 1., 2. i 3. . Która wersja jest więc poprawna?
01-04-2008 20:54
Cahir
   
Ocena:
0
Poprawna jest rzecz jasna wersja w tabelce, już poprawia. Dzięki za wyłapanie błędu:)
01-04-2008 21:28
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Umiem szybko oczytać - czyli mam 15 int i Rzt?
02-04-2008 17:30
Zsu-Et-Am
   
Ocena:
0
Niekoniecznie, Tyldo - Int LUB Rzt 15.
02-04-2008 19:05
Seygram
    hmm
Ocena:
0
Coś jak Darknower, tylko bardziej oczytany i mniej mroczny ?
29-04-2009 19:45

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.