» Forgotten Realms [SP] » Organizacje » Stowarzyszenia Płaszcza

Stowarzyszenia Płaszcza


wersja do druku

Szpiedzy znad Lśniącego Morza

Redakcja: Adam 'iron_master' Janik

Na obszarach zaliczanych do Imperiów Lśniącego Morza działa wiele grup zajmujących się zbieraniem, przetwarzaniem i handlem informacjami. Zwą się one Stowarzyszeniami Płaszcza lub po prostu Płaszczami. Nazwa wszystkich pochodzi od legendarnego, działającego niecałe sto lat temu Stowarzyszenia Szarego Płaszcza - grupy szpiegów infiltrujących najwyższe władze Calimportu, którzy ze względu na zdradzenie sekretów ówczesnego syl-paszy zginęli w publicznych egzekucjach. Od tamtej chwili słowo "Płaszcz" zyskało specjalne znaczenie i każda szanująca się w Calimshanie grupa szpiegowska posiada je w swej nazwie. Poza zbieżnymi celami i zakresem oddziaływania, Płaszcze nie są formalnie ze sobą powiązane - tworzą zupełnie autonomiczne jednostki. W dzisiejszych czasach do powszechnego użytku weszło powiedzenie: "nałożyć komuś płaszcz" co znaczy ni mniej, ni więcej "zbierać o kimś informacje", przy czym przez "zbieranie" często rozumiane jest "szpiegowanie". Płaszcze to w większości grupy, dla których najbardziej liczy się zysk, dlatego skłonne są pracować dla każdego, kto posiada wystarczającą ilość pieniędzy. Charakteryzują się brakiem szacunku dla każdego poza swoimi pracodawcami oraz tym, że w swych poczynaniach są gotowi na wszystko. W czasach gdy istniało jeszcze Stowarzyszenie Szarego Płaszcza, komórka Harfiarzy z południa Faerunu postanowiła nawiązać z nimi kontakt w celu uzyskania dostępu do ich wiedzy i wpływów. Jak łatwo się domyślić, po początkowym okresie współpracy Płaszcze odsprzedały Zhentarimom wszystkie informacje o miejscowych członkach Grających na Harfie, przyczyniając się do śmierci wielu z nich. Jedną z osób, które w wyniku działań szpiegów straciły życie był bliski przyjaciel Dove Sokolorękiej, która od tamtego momentu bacznie obserwuje działalność najbardziej "niegodziwych" grup. Płaszcze posiadają olbrzymią wiedzę, często porównywalną z tą gromadzoną w wielkich bibliotekach. Jednakże są oni bardziej śledczymi niż badaczami, a wiedza przez nich posiadana ma formę bardziej praktyczną. Innymi słowy, potrafią powiedzieć bardzo dużo o metodach działania konkretnej grupy będącej obiektem ich obserwacji, a przy okazji niezwykle trafnie określić i ocienić jej najbliższe działania. Podczas poszukiwań nie interesuje ich przeszłość celów, choć w specjalnych okolicznościach potrafią dotrzeć nawet do najbardziej ukrywanych sekretów infiltrowanych grup. Większość Płaszczy sprzedaje klientom tylko te informacje, do których znalezienia zostali wynajęci. Wszystkie inne rewelacje, poznane w czasie "śledztw" pozostawiają sobie, by móc je wykorzystać w przyszłości. Płaszcze są bardzo aktywne we Wrotach Zachodu i na południu, pomiędzy Calimshanem a Ankhapur, aczkolwiek całkowity zasięg ich działań jest znacznie bardziej rozległy. Aby skorzystać z usług grupy należy - czy to za pośrednictwem wpływowych osób, czy też samodzielnie - skontaktować się z miejscowym kontaktem organizacji, który przyjmuje zlecenia i w zależności od trudności ich wykonania określa cenę oraz czas potrzebny na zdobycie informacji. Większość Płaszczy ustaliło, że opłata za godzinę pracy powinna maksymalnie wynosić 100 sz, jednak w przypadku informacji naprawdę trudnych do znalezienia, koszt usług może ulec zmianie. Często zdarza się, że zamiast pieniędzy walutą przetargową są magiczne przedmioty, szczególnie potrzebne czarującym członkom Płaszczy, którzy stanowią obecnie większą część grup. Poniżej znajdują się opisy najbardziej znanych i najskuteczniej działających Stowarzyszeń Płaszcza. Płaszcz Fal Calimshan pełen jest portów morskich, do których codziennie wpływają dziesiątki statków. Wiedzą o tym, co przewożą, skąd przybywają, jak liczna jest załoga czy nawet co jest ulubionym daniem kapitana jest czasem niezwykle ważna i przydatna. Wszystkim, chcącym wiedzieć jak, gdzie, kiedy i co dzieje się w południowych portach z pomocą przychodzi Płaszcz Fal. Mimo iż jest to stosunkowo młoda grupa, udało im się już udowodnić, że potrafią być skuteczni.. Siedziba Fal mieści się w Teshburl, skąd ich wpływy rozciągają się na ważniejsze porty Lśniącego Morza oraz południowej części Morza Mieczy. Dzięki rozległej sieci informatorów posiadają dokładną wiedzę o wszystkich statkach, które przybywają do calishyckich portów. Nie jest dla nich tajemnicą ładunek, jaki się na nich znajduje, liczba osób strzegących towaru, a nawet jakość ich uzbrojenia. Najbardziej jednak pożądaną przez pracodawców - w dużej mierze wszelakich przestępców - wiedzą jest trasa, jaką statki podróżują; równie przydatna dla zleceniodawców jest nadzwyczajna zdolność Fal do przewidywania zmian w kursie okrętów. Osobą, której grupa zawdzięcza tak dużą jest Ali yn Marak - właściciel rozległej sieci tawern, kantorów, magazynów, lombardów oraz, co najważniejsze gildii marynarzy Dzierży w dłoni potężną "broń", jaką jest monopol na przydzielanie marynarzy do okolicznych okrętów. Większość jego podwładnych jest zarazem agentami Aliego, którzy przez cały czas zbierają informacje od przybywających do Calimshanu marynarzy, handlowców, a nawet szlachciców. Najbardziej znaczące informacje Zezowaty - gdyż tak mawia się na Maraka - znajduje w dziennikach pokładowych, otrzymywanych od załogi i oficerów statków, którzy tymczasowo nie są nigdzie zaokrętowani. Jako osobę niezwykle popularną, bardzo łatwo jest go znaleźć, dlatego szukając dobrych informacji o handlowo-morskich sprawach Calimshanu, należy się zwrócić do pierwszego lepszego handlarza, który wskaże kierunek lombardów, skąd bez problemu można trafić do agentów Fal. Płaszcz Złotych Pazurów Mimo niewielkiej liczby członków, jest to jest to jeden z najbardziej znanych i rozpoznawalnych Płaszczy. Posiadają siedzibę w głównym budynku Calimportskiej gildii czarodziejów. Znani są ze swych magicznych umiejętności i niezwykłej wiedzy. Członkowie Złotych Pazurów potrafią zdobyć informacje o dosłownie każdym nieumarłym lub zaczarowanym stworzeniu, zamieszkującym Imperia Lśniącego Morza, Ziemie Intryg a nawet tak odległe regiony jak Unther, Mulhorand, Sespech czy Przesmyk Vilhon. W niedalekiej przeszłości grupa składała się ze zwykłych zoologów badających dziwne gatunki zwierząt, oraz łowców wampirów, którzy nieustannie nękali nieumarłych z okolicznych ziem. Po zmianie władz, Złote Pazury zmieniły się - obecnie grupa zajmuje się przede wszystkim poszukiwaniem informacji o nieumarłych i ich działaniach. W skład tych Płaszczy wchodzi niespełna 30 osób, które tworzą pięć oddzielnych komórek, skupiających się na badaniu innych rodzajów nieumarłych. Dowódcy poszczególnych grup dość często porozumiewają się ze sobą, wymieniając się najnowszymi wieściami, niekiedy pomagając sobie wzajemnie. Poniżej znajdują się opisy każdej komórki Złotych Pazurów:
  • Płaszcz Padliny. Jest to jedyna komórka mająca w swej nazwie słowo Płaszcz. Ten, stacjonujący w Volothamp sekstet czarodziejów prowadzi rozległe badania nad pomniejszymi nieumarłymi - poczynając od szkieletów, a na ghastach kończąc. Grupce przewodzi Starszy Mistrz Płaszczy Rhiduin Thal (PN człowiek mężczyzna kapłan 11 Deneira), imigrant z Suzail, wierzący, że to co robią jest świętym obowiązkiem, a zbieranie informacji o nieumarłych przyczynia się do ich wyplenienia. Na nieszczęście starszego kapłana, jeden z jego najbardziej zaufanych ludzi, Kharys yn Ajor al Teshburl (PZ mężczyzna człowiek czarodziej 6) nieustannie podkrada niewielkie ilości pieniędzy z kasy grupy i kopiuje wszystkie zdobyte informacje, przekazując je druzirowi (osobie nadzorującej handel w mieście) Abonowi yn Sabirowi, któremu winny jest kolosalne sumy pieniędzy. Co więcej druzir, kontrolujący poczynania wielu czarodziejów i kapłanów, jest tak naprawdę maskotką w rękach Shangalara Czarnego, niesławnego członka Pokrętnej Runy. Na tym nie koniec - informacje, które przekazuje Kharys są później dokładnie analizowane i na podstawie wysnutych zeń wniosków nieumarli mogą z łatwością manipulować niewielką grupką Płaszczy. Ostatnimi czasy Rhiduin zaczął jednak w końcu coś podejrzewać i jest bardziej uważny względem swoich podwładnych.
  • Spektrale. Ta grupka zajmuje się odkrywaniem tajemnic wszelkich niematerialnych nieumarłych - duchów, spektr, upiorów czy widm. Posiadająca kwaterę główną w jednym z minaretów w Calimporcie, siódemka czarodziejów należy do najbardziej prześladowanych osób w Faerunie, nie przeszkadza to jednak reszcie Płaszczy, które starają się kryć ich działalność. Grupce przewodzi Pallec Srebrny Tom (PZ księżycowy elf mężczyzna czarodziej 11), niegdysiejszy członek plemienia Suldusk z Tethyru, z którego został wygnany za swe badania nad nieumarłymi, w trakcie których dopuszczał się nawet bezczeszczenia zwłok. Marzeniem Palleca jest poznanie wszystkich sekretów nieumarłych oraz przeprowadzenie na sobie procesu zamiany w baelnorna, dzięki czemu zyskałby całą wieczność na swe poszukiwania.
  • Cierpliwi. Jest to grupa zrzeszająca kapłanów oraz czarodziejów wiernych naukom Velsharoona, skupiająca się na badaniu najbardziej mrocznych tajemnic nekromancji. Interesują ich przede wszystkim wszelkie czary nekromantyczne, techniki regeneracyjne i inne wpływające na ludzka energię życiową sekrtety. Grupie przewodzi, cieszący się niesławą marudny i niezwykle chudy nekromanta Harther Ulmnar (NZ człowiek mężczyzna czarodziej 12), znany w niektórych kręgach jako Czarny Śruba z Kzelter. Harther, jako jeden z nielicznych przywódców komórek Złotych Pazurów powoli odkrywa, że w Calimshanie istnieje potężna grupa kierująca wielkimi interesami, pociągając za sznurki najwyższych szczebli władzy. Pokrętna Runa, o której mowa, wie oczywiście o jego podejrzeniach, dlatego przy pomocy Shialli (PZ człowiek kobieta czarodziej 5), córki Harthera manipuluje starym magiem, wodząc go za nos i nie pozwalając na odkrycie całej prawdy o Runie.
  • Łowcy Złotego Pazura. Jest to największa i najbardziej elitarna komórka Płaszcza Złotych Pazurów. Ci, dobrzy z charakteru łowcy wampirów są jednocześnie posiadaczami niezwykle rozległej wiedzy o krwiopijcach, większej nawet niż ta, gromadzona przez samego Elminstera. Pod przewodnictwem Melek yr Baish (CD niziołek kobieta czarodziej 8) ośmioosobowa grupa, zrzeszająca nie tylko czarodziei i kapłanów, ściga, tropi i stara się wyeliminować wszystkie wampiry z Tulmon, Yeshpek i całego regionu Arnaden, w czym pomaga im miejscowy kościół Kelemvora. Do niedawna Melek, a co za tym idzie cała grupa Łowców była manipulowana przez Shyressę z Pokrętnej Runy, która w jakiś sposób mogła odczytywać myśli małej czarodziejki. Teraz jednak, wydaje się, że Melek znalazła sposób na oparcie się mocom wampirzycy, dzięki czemu krucjata przeciwko krwiopijcom na nowo wkracza w ważną fazę.
  • Scholara Dessica. Najbardziej tajemnicza, ale posiadająca największa wiedzę, komórka skupia się w swych badaniach na mumiach, liczach oraz innych potężnych nieumarłych. W jej skład wchodzą czterej niezwykle inteligentni, elokwentni i ostrożni czarodzieje, którzy za swe usługi karzą sobie bardzo dużo płacić. Co ciekawe, wiedza która osobom postronnym może wydawać się niezwykle ciekawa i pomocna, jest tak naprawdę mało użyteczna, a to ze względu na to, że dawno temu wszyscy członkowie tej komórki zostali zaczarowani przez Shyressę, Sapphiraktara, Jymanhę oraz Rhangauna. Obecnie bezwładnie przekazują swym pracodawcom wiedzę, której nie potrzebują, a tylko taką, którą Pokrętna Runa uzna za odpowiednią do sprzedaży. Ostatnimi czasy Płaszcz Padliny zaczął podejrzewać, że członkowie tej grupy nie są do końca otwarci na współpracę z innymi komórkami Złotych Pazurów i potajemnie rozpoczęli śledztwo, mające ujawnić co jest powodem tej skrytości. Nie wiadomo tylko, czy są gotowi na odkrycie, że Memnonici - gdyż tak mawia się na członków Scholara Dessica - są marionetkami w rękach przywódców Pokrętnej Runy.
Płaszcz Trzech Łez Członkowie tego niewielkiego Płaszcza są ekspertami, jeśli chodzi o trucizny. Znają się na metodach ich rozprowadzania, tworzenia oraz neutralizowania. Większość z dziesięciu członków grupy należała kiedyś do duchowieństwa w kościele Talony, teraz jednak nie czują się związani z klerem bogini, działając na własną rękę, starając się wzbogacić na "pomaganiu" innym. Przywódcą grupki jest Aullas yn Orath al Hubal (CN człowiek mężczyzna łotrzyk 8), który nadzoruje wszystkie poczynania podwładnych ze swej willi pod Manshaką. Trzy Łzy znajdują się w posiadaniu wiedzy o każdej truciźnie, która została wynaleziona na przestrzeni ostatnich pięciuset lat - co więcej sami potrafią wytworzyć olbrzymią ich ilość, a dzięki pieniądzom z handlu są w stanie prowadzić badania i eksperymenty nad najdziwniejszymi toksynami, czyli m.in. takimi, które wpływają na nieumarłych. Za odpowiednimi opłatami członkowie grupy mogą sprzedać lub zneutralizować niemal każdą znaną w Krainach truciznę. Kiedy spotykają się z nowymi truciznami, często pobierają krew osób zatrutych, starając się wytworzyć antidotum. Pozostałe Płaszcze zajmują się najróżniejszymi sprawami, poczynając na zbieraniu informacji o życiu na dworach pashów, ruchach wojsk czy też o poczynaniach handlarzy niewolników, a kończąc na handlu ogólnymi informacjami o geografii i kulturze Calimshanu. Wiele spośród mniejszych Płaszczów znajduje się w strefie wpływów Pokrętnej Runy, a kilka chętnie i świadomie działa dla nieumarłych starając się wprowadzić mały zamęt tam, gdzie oczekują tego ich mistrzowie. Bibliografia:
  • Empires of the Shining Sea - Steven Schend, Dale Donovan - TSR, 1998
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


Azuredragon
    Ciekawe.
Ocena:
0
Trzeba przyznać, że organizacja ta wyróżnia się spośród innych organizacji Forgotten Realms. Sposób ich opisania jest na najwyższym poziomie. Podsumowując: dobry artykuł. :)
10-12-2007 18:30
Vitriol Plugawiciel
   
Ocena:
0
Tak czy siak, Stowarzyszenie Płaszcza nie może się równac z potegą Pokrętnej Runy. Prędzej czy później Mistrzom Run się znudzi zwodzenie płaszczy i zrobią z nimi porządek. A tym z Stowarzyszenia, to szkoda mi go. Co nie oznacza, że to nie jest fajna organizacja.
Na plus idzie Pokrętna Runa, którą bardzo lubię.
10-12-2007 18:48
Corrick
   
Ocena:
0
Dobry artykuł, ciekawie opracowany i porządnie opisuje różne Stowarzyszenia Płaszczy.
Vitriol Plugawiciel już poruszył ten temat: Czy Pokrętna Runa będzie opisana? Tfu... Opisana w 3.5, bo na pewno w AD&D czy 2.0 była.
10-12-2007 20:38
iron_master
    @Corrick
Ocena:
0
Trochę informacji o niej jest we Władcach Mroku.
10-12-2007 21:26
Kymil Nimesin
   
Ocena:
0
Vitrol - zważywszy, że zapewne z połowa TR pójdzie do piachu, nie sądzę, aby przywrócili ich do pionu.

Corrock - coś tam jeszcze da się znaleźć w Champions of Ruin i Cloak and Dagger, polecam również poszukać wypowiedzi Schenda na candlekeep.
11-12-2007 15:02
Rizakar
   
Ocena:
0
"a nawet jakoś ich uzbrojenia"

Taka mała literówka.

A sam tekst na 5+, chociaż fakt, że Stowarzyszenie nie ma wielkich szans z Pokrętną Runą. Chyba, że w 4 edycji coś im się stanie.
11-12-2007 20:07

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.