» Recenzje » Spadamy!

Spadamy!


wersja do druku

Sprzedaż pewnie pójdzie w górę

Autor: Redakcja: Grzegorz 'Thoron' Tusznio

Spadamy!
Spadamy! to niekolekcjonerska karcianka powstała na podstawie (a właściwie będąca polską edycją) gry Falling, autorstwa Jamesa Ernesta. Owa gra była w roku 1998 nominowana do nagrody Origins w kategorii najlepszej gry karcianej, co stanowi dobry omen i jednocześnie podnosi oczekiwania klientów.

Wydawnictwo Portal, twórcy Spadamy!, zdecydowało się na zamianę rysunków względem oryginalnej wersji gry. Zrezygnowano z zabawnych postaci i zastąpiono je, od jakiegoś czasu charakterystycznymi dla Wydawnictwa krowami. Spadające krowy... trzeba mieć wyobraźnię.

Gra składa się z 55 kartoników posegregowanych na Akcje i Nakazy. Podstawową ideą gry jest sprawienie, by Twoja krowa jako ostatnia spotkała się z ziemią (reprezentowaną przez karty Gleba), może to i marne zwycięstwo, ale zawsze jakieś. Aby tego dokonać, musisz po drodze łapać inne krowy, bić je, popychać i ogólnie robić wszystko, by jako pierwsze spotkały się z zimnym łonem Matki Ziemi.

Najistotniejszym elementem charakteryzującym Spadamy! jest rozgrywka prowadzona w czasie rzeczywistym. Nie ma tutaj klasycznych rund i tur, a gracze mogą wykonywać swoje akcje jednocześnie (choć używając tylko jednej ręki). Wynikający z tego chaos ma ograniczyć wprowadzenie Rozgrywającego, który jest sędzią i oczywiście rozdającym karty.

Choć zasady gry brzmią nieskomplikowanie, wprowadzenie ich do życia zajmuje kilka rozdań. Po rozgrzewce jednak kolejne partie przebiegają już dość gładko oraz, co najważniejsze, niezwykle szybko i dynamicznie. W Spadamy! gra się raz za razem, ponieważ jedno rozdanie przy doświadczonych graczach może skończyć się po 60 sekundach. Być może właśnie to stanowi o uzależniającej mocy tej karcianki.

Minusem Spadamy! jest to, że potrzeba co najmniej 4 osób, aby gra miała sens i swoją dynamikę. Szczególnie, że jedna z nich nie weźmie bezpośredniego udziału w rozgrywce, gdyż będzie Rozdającym (choć ta funkcja również potrafi dostarczyć wiele satysfakcji). Trzeba też przygotować dużo wolnego miejsca, aby rzucający kartami gracze nie porozbijali dzbanków z herbatą. Dodatkowo, nie jest to gra, do której łatwo przekonać rodzinę. Starsi i pozbawieni refleksu ludzie nie będą w stanie uzyskać dobrych rezultatów (choć nie jest tak, że nie ma żadnych strategii gry w Spadamy!).

Potrzeba zaangażowania przynajmniej 4 zawodników oraz to, że pierwsze 20 minut spotkania z grą zajmuje tłumaczenie zasad, sprawia, że Spadamy! potrafi długo leżeć w szufladzie. Mimo wszystko, dzięki niewielkim rozmiarom (jak zwyczajna talia kart) oraz niezwykłej grywalności, karcianka ta nadaje się niezwykle dobrze na wszelkiego rodzaju wyjazdy czy imprezy. Potrafi bowiem wciągnąć zawodników i, z powodu olbrzymiej interakcji, wywołać wielkie emocje.

Ilustracje na kartach, kolorowe i zabawne, też nie są bez wpływu na rozgrywkę, dlatego gratulacje należą się rysownikowi, Adamowi Hamudehowi. Kartoniki są mocne i miłe w dotyku, więc przy niezbyt nerwowych graczach powinny wytrzymać dość długo.

Podsumowując, Spadamy! nie jest grą na długie zimowe wieczory z najlepszym przyjacielem, za to idealnie sprawdza się tam, gdzie jest dużo osób i można się nudzić. Niezwykła radość jaka wypływa z kolejnych rozgrywek, rekompensuje wszystkie wady tej karcianki.

Spadamy!


Ocena: 5 / 6
6.88
Ocena użytkowników
Średnia z 12 głosów
-
Twoja ocena
Tytuł: Spadamy! (Falling!)
Typ gry: imprezowa, karciana
Projektant: James Ernest
Ilustracje: Adam Hammudeh
Data wydania oryginału: 2006
Wydawca polski: Portal
Liczba graczy: od 3 do 10 osób
Wiek graczy: od 10 lat
Czas rozgrywki: ok. 10 minut
Cena: 33,95 zł



Czytaj również

Spadamy!
- recenzja
- recenzja
Gody
- recenzja
Gody
Podryw z przeszkodami
- recenzja
Prawie normalna gra karciana
- recenzja
Avalon: Rycerze Króla Artura
Król versus Syn
- recenzja

Komentarze


~Gregg

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Hmm. Przyznam, że nie grałem, nie lubię gier zręcznościowych i na reflex (łapania drewnianego kijka też, wyjątek Jenga, bo... spokojne). Ciekaw jestem, jak karty znoszą tak szybkie mielenie?

Druga kwestia - trochę mnie niepokoi idea gry, w której zasady opanowuje się w 20 minut (jak pisze Recenzent), a rozgrywka może trwać niespełna minutę, czy choćby 10 minut. Wolałbym raczej odwrotne proporcje...
20-07-2006 13:28
~P.S.

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Karty raczej długo nie wytrzymają - folijki obowiązkowe.

Same zasady są banalne i tłumaczy się je w minutę. Chodzi o to, że aby załapać o co właściwie chodzi potrzeba około 20 minut.
20-07-2006 15:48
~Halfling

Użytkownik niezarejestrowany
    Czas gry i tłumaczenia
Ocena:
0
Nie wiem skąd bierze się ten nieszczęsny czas tłumaczenia zasad w 20 minut. Ja spokojnie wytłumaczyłem 6 osobom zasady w niecałe minut i to podczas ciągłego grania.

Do tego czas rozgrywki. Dla mnie jedna partia trwa nie więcej jak minutę. Najkrótsza jaką do ej pory rozegrałem trwała 20 sekund. Najlepsze jest to, ze w SPADAMY można grać w nieskończoność.
10-08-2006 14:11
~lokhgard

Użytkownik niezarejestrowany
    ilosc kart?
Ocena:
0
hmmm... mam pewien nieciekawy problem:/ gralem ze znajomymi na 3 talie (wymieszalismy karty zeby tasowanie szlo sparawniej) i po (wymuszonym przez czas) szybkim skonczeniu gry mam pewne obawy co do ilosci kart... czy ktos moglby powiedziec ile jakich kart jest w talii?
20-12-2006 20:57
~birbon fantasy-pulawy

Użytkownik niezarejestrowany
    spadamy
Ocena:
0
witam...

trafne jest stwierdzenie ze gra przez zasady potrafi lezec dlugo w szufladzie ale jak juz sie zacznie... to nie mozna skonczyc ;) faktycznie jak najbardziej WSKAZANE jest zeby miec stol i nic poza tym ;) zadnych dzbankow, szklanek i bron Boze piwa,
..

jezeli chodzi o dynamije to jest prawie jak jungle speed :D a czasami nawet szybsza.

KAPITAAAAALNA nigdy nie bede zalowal ze wydalem te 30 pare zł.
21-04-2007 18:10
~ewa19521

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
nie lubie tej gry
13-06-2013 14:56
~Ala;)

Użytkownik niezarejestrowany
    ''
Ocena:
0
niewfwjgjsdjg dfjrkfrjfffrgftr g h hh gh hh f f d f d fd dfhddhcvyuwey ehj ehvdh hedjv uidhjivhjwevh evio dv i dv jedf eviv uevfdv dhu erv uierv dev f d cze fc fv f \
13-06-2013 15:03

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.