» Blog » Sny jako brama
09-09-2013 23:47

Sny jako brama

W działach: sny, oneiros | Odsłony: 374

Sny jako brama
Bardzo często sen przedstawiany jest nie tylko jako część świata wyobraźni, lecz jako brama do innych wymiarów. W takim przypadku wyruszający do snu Oneironauci narażają się na dodatkowe niebezpieczeństwa, lecz za to otwierają się przed nimi nowe możliwości.

Założeniem gry "Oneiros: Karty Wyobraźni" jest, że odbywa się w bardzo specyficznym środowisku, jakim jest sen. W takim świecie to silna wola i wyobraźnia nadają kształt otoczeniu, lecz nie tylko sen ma takie właściwości.

Poprzez swoje podobieństwo do snu inne światy często są łączone na jakimś poziomie ze snem. Z tego powodu bohaterowie graczy mogą tam trafić, świadomie lub też nieświadomie, gdy eksplorują nieznane obszary wyobraźni śniącego.

Nie oznacza to, że podane światy będą pasować całkowicie do mechaniki, na której bazuje dana rozgrywka, lecz chwilowe przejście na tamtą stronę może dodać ciekawy motyw do sesji, lub całej kampanii. Zmianę można zaznaczyć nie pozwalając na używanie niektórych mocy, lub rezygnując z pewnych mechanicznych rozwiązań.

Przenoszenie się między światami może być związane ze stanem lub naturą śniącego, bądź też miejscem gdzie on przebywa. Wchodząc do snu umierającej istoty można dostać się do świata umarłych, przebywanie w śnie półboga lub potężnego kapłana, może przenieść na boski plan, a Oneironauci korzystający z technicznych urządzeń mogą znaleźć się w wirtualnej rzeczywistości. Wszystko zależy od scenariusza i pomysłowości MG.

 

Zaświaty

Świat, który chyba najbardziej kojarzy się ze snami są zaświaty, czyli miejsce gdzie przenoszą się dusze po śmierci. Obraz tego świata różni się diametralnie w różnych religiach lub światach fantasy, lecz można wyróżnić trzy podejścia do tego tematu:

W pierwszym przypadku zakłada się, że każdy ze zmarłych tworzy swój świat. Można to porównać do śnienia przez każdego ze zmarłych swojego snu, bądź koszmaru. Nie musi oznaczać to braku boga, oraz odseparowania się od innych dusz, lecz kontakt z innymi bytami musi być świadomą decyzją. Zapuszczający się w taki świat Oneironauci mogą nie zauważyć zmiany miejsca, gdyż otaczająca ich rzeczywistość może działać na dokładniej takich samych zasadach jak sen.

Przykład: wizja zaświatów z filmu "Między piekłem a niebem" (What Dreams May Come).

Drugim przypadkiem będzie świat, który został całkowicie stworzony przez wolę jakiegoś bóstwa. Zależnie od religii wizje zaświatów mogą się tutaj diametralnie od siebie różnić. Najbardziej znanymi tego typu światami będą niewątpliwie Niebo, Piekło i Czyściec z religii Chrześcijańskiej, choć innymi znanymi światami mogą być: Valhalla z mitologii germańskiej i Pola Elizejskie z mitologii greckiej. W takim świecie moce Oneironautów będą ograniczone do najbliższego otoczenia.

Przykład: Wizja piekła ukazana w komiksie "Lady Death".

Trzecim przykładem mogą być wymiary zamieszkane przez bogów i demony, w których potężne byty naginają wszystko podług swej woli. Nie panuje tam czas i przestrzeń w znanych nam formach, dzięki czemu można podróżować poprzez niego w czasie i przestrzeni. Wchodzące tam istoty, które obdarzone są potężną mocą i wolą, mogą nabyć tam boskich mocy. Jest to pewnego rodzaju połączenie powyższych przykładów, w którym Oneironauci mogą posiadać swoje moce, lecz otoczenie często będzie zmieniać się na wzór przyjęty przez panujące tam bóstwo.

Przykład: Osnowa (Immaterium) ze świata Warhammera pojawiająca się m.in. w książce "Oko Terroru".

 

Obszar Astralny

Innym paranormalnym światem jest plan astralny, czyli mistyczny wymiar, do którego wędrują dusze osób potrafiących opuszczać swoje ciało. Składa się on z myślokształtów, będących odbiciem przedmiotów i osób z rzeczywistego świata, na które można wpływać siłą woli. Podróżując po tym świecie można obserwować świat materialny, a nawet odnaleźć przedmioty z przeszłości. Oneironauci nie mogą w takim świecie zmieniać otoczenie w takim stopniu jak we śnie, lecz ich bezpośrednie moce dalej będą na nadnaturalnym poziomie.

Przykład:  Przestrzeń astralna opisana w książce "Popiół i kurz. Opowieść ze świata Pomiędzy".

 

Wirtualna Rzeczywistość

Jeszcze innym światem podobnym do snu, może być zaawansowana postać rzeczywistości wirtualnej, gdzie superkomputery kreują wirtualny wszechświat. Jeżeli wchodzimy tam całkowicie odcięci od realnego świata, oraz gdy dodamy możliwość wpływania na otoczenie samymi myślami, to odróżniać go od świadomego snu będą tylko nieistotne szczegóły.

Przykład: Rzeczywistość wirtualna przedstawiona w filmie "Tron".

 

Czasoprzestrzeń

Jakkolwiek we śnie czas płynie wolniej, to w grze można tą właściwość nadnaturalnie rozwinąć. Obszar snu może być miejscem, gdzie mogą spotkać się dusze ludzi z różnych światów lub czasów. Nie ma to może wpływu na moce Oneironautów, lecz interakcje z ludźmi z innych czasów mogą wpłynąć na przeszłość/przyszłość, podobnie jak to ma miejsce z proroctwami.

Przykład: Scena spotkania przy kawie z serialu "Dr Who" z odcinka "The Name of the Doctor"

 

Komentarze


pytko0
    świadome sny
Ocena:
0

Sny są bardzo ciekawe a zwłaszcza kiedy idzie nam się zmierzyć że świadomym snem. Jestem w trakcie czytania "Przejąć Loco Torre" (jest na blogu Teksty-aplana) i uważam, że każdy kogo interesuje temat snów powinien to przeczytać. 

11-09-2019 15:17

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.