Outpost 2
string(15) ""
» Blog » Skyrim - recenzja i wrażenia
06-02-2012 11:04

Skyrim - recenzja i wrażenia

Odsłony: 87

Dziś o Skyrim, subiektywnie, jak zwykle. Tekścik pierwotnie wrzuciłem na swój blog jaskiniamerlina.pl Zapraszam do lektury i komentowania.

 

 

Skyrim jest rpgiem, który przez wielu oceniony został jako najlepsza gra 2011 tego gatunku. Czy jest się czym zachwycać? Piąta część sagi Elder scrolls wciąga od samego początku. Najpierw cudownym zimowym światem, połączeniem Skandynawii i wyobrażeń o dalekiej północy. Można tu spotkać przerośnięte mamuty,koty szablastozębne, gigantów, do tego nazewnictwo czy system społeczny rodem z czasów wikingów. Sztuka, ornamentyka również stylizowana na wczesne średniowiecze w północnej Europie. Sceneria pełna gór, lasów iglastych - wszystko to urzeka. Zwłaszcza, gdy za oknem zima, co dodatkowo sprzyja wczuciu się w klimat gry.

 

 
 

Rewelacyjny jest również sposób rozwoju postaci. Nie ma tu żadnych ustalonych klas, profesji itp. Ustalamy jedynie płeć i wygląd naszego bohatera, kim się stanie zależy zupełnie od nas. Rozwijane są te umiejętności, które postać używa w trakcie gry. Taki sposób oferuje nie tylko dowolność w kreowaniu postaci ale także wysoką immersję.

 

 
 

Otwartość świata, stała cecha gier z tej serii, może zachwycać. Miejsc do zwiedzania jest naprawdę sporo. W tym momencie pojawia się jednak spory problem. Mówi się, że Skyrim jest grą w którą można grać w nieskończoność. Pewne zadania są ponoć losowe – które nie wiem. Nie spędziłem w Skyrim tyle czasu by to zauważyć. Podstawowym problemem gry jest bowiem fabuła, a właściwie jej brak. Owszem mamy główne zadanie, owszem mamy kilka pobocznych, całkiem długich i wiele, wiele zupełnie malutkich. Cóż z tego jeśli większość sprowadza się do „idź do miejsca A i przynieś przedmiot X”. Mało tego większość problemów z jakie staną nam na drodze można rozwiązać siłowo. Moja postać, mag iluzjonista często próbowała ocalić życie przeciwników i niepostrzeżenie zdobyć to co było potrzebne. Taki sposób postępowania był jednak trudniejszy i choć dawał więcej frajdy to wymagał też cierpliwości. A gdy przeciwnik atakuje Cię, gdy tylko zobaczy zapomnieć można o dialogach, przekonywaniu czy innych fabularnych rozwiązaniach.

 

 
 

Niestety nie tylko questy stają się po pewnym czasie powtarzalne. Ogromna ilość podziemi zachwyca ale różnią się one jedynie układem korytarzy i martwych ciał zabitych bandytów. Odkrywanie pięknego ale przewidywalnego świata z czasem jednak nurzy. Bardzo brakowało mi wyrazistych postaci. Nawet towarzysze głównego bohatera są papierowi. Cóż z tego, że możemy zawrzeć związek małżeński jeśli brak pokazania uczuć postaci. Wszystko sprowadza się do mechanicznych wyborów, z których często nic nie wynika. Pod tym względem gra bardzo odstaje od Wiedźmina. Skyrim jednak wciąga, przez pierwsze tygodnie można zanurzyć się w świecie, spokojnie odkrywać jego piękno, a gdy nieco nas znuży odłożyć by pewnie za jakiś czas powrócić. Gdyby taką otwartość świata połączyć z fabułą i bohaterami rodem z Wiedźmina mielibyśmy idealnego komputerowego rpga.

 

 
 
 
 
 
Zdjęcia pochodzą z własnej wyprawy do Skyrim. ;) 

Komentarze


Kamulec
   
Ocena:
0
Zawsze lubiłem klimat dziczy i gór, więc zapewne jak kiedyś nabę nowy komputer, w Skyrim pogram, aczkolwiek patrząc na zrzuty tekstury otoczenia wyglądają niemal tak samo, jak w Oblivionie. Wygląda na to, że poprawili jednak trochę modele i model oświetlenia.

Smok ze zrzutu ekranu wygląda fajnie, trochę jak wzięty z kart D&D, ale jest nieco zbyt efekciarski (wygląd skrzydeł).

Czy w Skyrim jest znane z Obliviona skalowanie na zasadzie "na tym poziomie wszędzie spotkasz trolle"?
06-02-2012 12:09
dzemeuksis
   
Ocena:
0
A gdy przeciwnik atakuje Cię, gdy tylko zobaczy zapomnieć można o dialogach, przekonywaniu czy innych fabularnych rozwiązaniach.

Jesteś pewny, że to nie było związane z np. niskim poziomem atrybutów bądź umiejętności społecznych? O ile coś takiego jest w Skyrim - nie wiem, bo akurat nie grałem - ale są inne gry, w których istnieją tego typu zależności.
06-02-2012 12:15
Aesandill
   
Ocena:
0
@ Kamulec
Jest skalowanie, na szczęście zrobione dużo sensowniej, niz w O. Bliżej skalowaniu do skalowania Morrowinda.

Grafika jest o poziom lepsza niż w O, inne przestrzenie, mniej lukru lejącego się z monitora i wszystko generalnie jest monumentalne I ŁADNIEJSZE.
06-02-2012 12:23
Vindreal
   
Ocena:
0
Merlin, a gdzie zdobyłeś takie fajne nakrycie głowy? ;) Wygląda genialnie.
06-02-2012 12:23
Umbra
   
Ocena:
+1
No to jest poki co chyba juz 3 gra w kolejce jaka na mnie czeka. Ale mam jeszcze dwie, ktore najpierw musze przejsc, troche mi zajmie zanim nadrobie i zagram w te gry, ktore chcialem przez ostatnie 2 lata. I musze wszystko przejsc zanim wydjzie Diablo 3 bo wtedy znikam z zycia na tydzien co najmniej :D

Jesli chodzi o grafike w Oblivionie, to jak na tamte lata (a nie bylo to przeciez tak dawno) byla niemalze oszalamiajaca. Jak pierwszy raz zobaczylem niektore efekty to bylem pod wrazeniem, nie ma co narzekac. W Skyrim jest lesza, tak jak w kolejnej odlslonie bedzie lepsza, proste :P Aczkolwiek z lukrem Aes to masz racje :P
06-02-2012 13:45
de99ial
   
Ocena:
+1
Żadna odsłona TES mnie nie porwała. Skyrim tego nie zmienił ;)

Ale bawcie się ;)
06-02-2012 15:00
Drachu
   
Ocena:
+5
Na początku mega gonzo.
Potem szał mija.
Ale z drugiej strony - mi minął po 80h. 80h na grę to naprawdę nieźle.
06-02-2012 15:26
Merlin
   
Ocena:
0
dzemeuksis: Wszystko wskazuje na to, ze nie. Co prawda wzrost umiejętności magii iluzji pozwalał na "uspokajanie" coraz to silniejszych przeciwników ale szans na dogadanie się nie było. Co ciekawe umiejętności społeczne sprowadzają się w zasadzie do jednej-retoryki, odpowiada za handel, perswazję i inne.

Vindreal: kaptur to część stroju arcymaga, który otrzymuje się po wykonaniu questów Akademii magów. Diadem gdzieś tam po drodze się przyplątał:) Sporo ich po tym świecie leży rozrzuconych.
06-02-2012 18:09
Kot
   
Ocena:
0
Wizualnie - śliczny. Fabularnie - mierny... Grywalność? Konsolowa... A ja nie posiadam konsoli. :P

Ale zainspirował mnie do powrotu do Fallouta New Vegas. Też tylko na chwilę.
13-02-2012 15:54

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.