Premiera In Between PL :)!
W działach: RPG, In Between PL | Odsłony: 13Hejka,
Hm, pierwszy post na moim blogu Poltergeist ;) - wygląda to tu nieco inaczej niż na blogspocie, wybaczcie więc wszelkie błędy, które mogą wyniknąć podczas edytowania tego wpisu.
Być może część z Was mnie kojarzy - jestem tym gościem, który tłumaczył cykl Socratic Design na nasz ojczysty język, po czym biegał z tym tu i tam, prosząc o jego linkowanie / promowanie.
Prowadzę również bloga RPG Kepos (lub, po prostu, Ogród RPG), w którym od czasu do czasu startuję z różnymi mniejszymi/większymi inicjatywami, powiązanymi z naszym wspólnym hobby :).
Dziś natomiast, kończę jedną z nich - i proszę o Wasze komentarze na temat tego, jak mi/nam ona wypadła :).
Co Wam proponujemy, zachęcając do ściągnięcia tego 20-megowego pliku PDF? Kanadyjską grę independent (gm-less RPG), pióra Daniela McKenna, stworzoną przez niego w trakcie trwania konkursu designerskiego, znanego jako Game Chef (konkretniej: z edycji z 2010 roku).
Dlaczego właściwie Wam ją proponujemy? Dlatego, że spodobała nam się koncepcja wcielania się w, pragnące dostąpić odkupienia, duchy zmarłych osób - które powracają na chwilę do świata żywych, by próbować tam odkupić swoje grzechy oraz dopełnić niedokończone żale.
I... tylko z tego powodu? - nie ;). Wielu graczy wskazywało, że projekt miał potencjał, którego grzechem byłoby zmarnować. Potencjał, który przebijał się przez wszystkie mechaniczne problemy, na które cierpiały wcześniejsze wersje (Autor, na chwilę obecną, planuje edycję 3.0) i dostarczał grającym sporych pokładów radości z sesji.
Jednak to ciągle nie jest główny temat wpisu. Głównym tematem jest to, co my - gracze z Polski (choć nie tylko) - z całym tym projektem zrobiliśmy (za pełnym pozwoleniem i wiedzą wszystkich zainteresowanych osób). A, mogę Was zapewnić, polska mutacja gry - różni się, tak od wersji 2.0, jak i, przyszłej, wersji 3.0.
Jakie to różnice?
1) Przede wszystkim, dostępna na odpowiedniej licencji Creative Commons wersja polska gry, jest czymś, co można by było nazwać edycją 2.5, nigdzie oficjalnie nie publikowaną, poza prywatnymi rozmowami mailowymi pomiędzy niżej podpisanym a oryginalnym Autorem, rzecz jasna.
2) Co to oznacza? - dla Was, potencjalnych graczy ;), wyłącznie dobre informacje: mechanika wersji 2.5 jest dobrze doszlifowana, pozbawiona wielu problemów, charakterystycznych dla wersji 2.0. Doszło również kilka nowych - i rozsądnych - zasad, które usprawniły parę, wcześniej niedopowiedzianych, aspektów rozgrywki.
3) Oznacza to również, iż mieliśmy nieco więcej swobody w pracy nad polskim odpowiednikiem In Between. I, dzięki wsparciu jedenastu betatesterów, dorzuciliśmy również - za zgodą Autora - dział z nieoficjalnymi regułami, które, naszym zdaniem, dodają do rozgrywki niewielkie, acz nader przydatne, korekty.
4) Owa "swoboda", oznaczała także, iż miałem - jako główny koordynator tego projektu - wolną rękę, tak w doborze osób, które pomagały mi na wielu etapach jego powstawania, jak też i w kwestii tego, jak właściwie będzie ten "polski odpowiednik" gry, wyglądał. Ufam, że zaprezentowany tam styl, przypadnie Wam do gustu ;).
5) Wreszcie, wspomniane osoby, przynajmniej moim skromnym zdaniem i amatorskim okiem (wybaczcie, ale na redakcji tekstu znam się równie dobrze, co na tworzeniu layoutu, czyli raczej słabo ;)), dołożyli wszelkich starań, aby podręcznik prezentował się co najmniej zadowalająco.
Czy tak jest w istocie? - przekonajcie się sami.
Oto bowiem, po niemal pięciu miesiącach oczekiwania, udało nam się skończyć ten projekt. Teraz natomiast, kiedy już zamknęliśmy finalnie-ostateczną polską wersję gry, chcemy po prostu przekazać Wam wiadomość, że gra jest kompletna, przetestowana oraz działająca...
... skromnie wierząc przy tym, że w nią zagracie i podzielicie się wrażeniami z Waszej rozgrywki. I choć nie jesteśmy profesjonalistami (...i chociaż to nie nasza gra jest ;)) - wiemy, że z pewnością istnieją w podręczniku jakieś niewyłapane przez nas błędy (zdziwiłbym się, gdyby ich nie było ;)) - zrobiliśmy już swoje.
Wasza kolej :). Ściągajcie, przeglądajcie, komentujcie. I... czekajcie na "wersję lite" ;).
(na wypadek, gdyby nie działało: klikajcie tutaj)
Pamiętajcie, że w razie sugestii dotyczących zasad gry, możecie skontaktować się ze mną (skryba.rpgkepos[at]gmail[dot]com). Zaś w przypadku spraw typowo technicznych, związanych np. z ewentualnym błędami w składzie podręcznika, z Tweetem (coblynau177[at]gmail[dot]com) - gdyż to on za to odpowiada(ł) ;).
Autor - dowie się o tym tak czy inaczej, nasza w tym głowa :).
Tyle z mojej strony.
Do zobaczenia na Pustkowiu ;)!
Michał "Skryba" Ziętek.
PS. Wybaczcie "przekopiowanie notek" - informacje są takie same, więc nikt nie jest chyba tym faktem "poszkodowany" :).
PPS. Nieco więcej "tajnych informacji" o projekcie, zdradza Tweet w tym temacie/stronie jego bloga :). Polecam zajrzeć - i spojrzeć również na to, jakie grafiki wykorzystał on podczas prac nad IB.PL :).