» Recenzje » Sid Meier's Civilization: Beyond Earth – Rising Tide

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth – Rising Tide


wersja do druku

Mały krok dla człowieka, lecz duży dla Cywilizacji

Redakcja: Jan 'gower' Popieluch

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth – Rising Tide
Gry z serii Cywilizacja jakie są, każdy widzi: siadasz na pół godziny, kończysz grać o czwartej nad ranem, z przekrwionymi oczami i wyrzutami sumienia. To samo dotyczy Sid Meier's Civilization: Beyond Earth, choć w mniejszym stopniu niż w "pełnoprawnych" odsłonach serii. Rising Tide czyni, co może, by tę różnicę zmniejszyć.

Wielu graczy rozczarowało się zeszłorocznym Beyond Earth, nawet nie dlatego, że mieliśmy do czynienia ze słabym tytułem – po prostu ostatnie dzieło studia Firaxis cechowało się zbyt niewielką liczbą innowacji w stosunku do Civilization V, w związku z czym fani serii poczuli się urażeni faktem, iż oczekuje się od nich zapłacenia ponad 50 dolarów w zamian za dzieło, które można porównać do bardzo obszernego fanowskiego moda. Warto jednak przypomnieć sobie jedno – również Civilization V na początku było krytykowane i dopiero po dwóch dodatkach przybrało swą końcową, powszechnie chwaloną formę. Podobnej metamorfozy możemy również oczekiwać przy Beyond Earth, a pierwsze rozszerzenie jest krokiem w dobrym kierunku.

Wodny świat

Największą innowację stanowi wzrost znaczenia oceanów: przedtem służyły one jedynie za przeszkodę w przedostaniu się z jednego miejsca do drugiego. W Rising Tide odgrywają one znacznie większą rolę, ponieważ od teraz możemy budować miasta również na polach wodnych, a nawet przemieszczać je z miejsca na miejsce! Z powodu surowców morskich i sporej jednostek wojskowych przemieszczających się po falach nie możemy już sobie pozwolić na całkowite ignorowanie wszystkiego, co nie znajduje się na lądzie.

Handel motorem dyplomacji

Zmiany dotknęły również sfery dyplomacji, dzięki czemu wreszcie po tylu latach można stwierdzić, iż spełnia swoją funkcję, w przeciwieństwie do poprzednich gier z serii, w których była traktowana po macoszemu. Niektóre budynki generują teraz punkty wpływu używanego przy porozumieniach z innymi frakcjami – w zamian za ich określoną liczbę otrzymujemy bonusy, takie jak szybszy rozwój miast, poprawę zdrowia obywateli czy tańszą produkcję jednostek wojskowych. Działa to również w drugą stronę i inni też mogą kupić od nas owe korzyści w zamian za swój wpływ, dzięki czemu nareszcie opłaca się handlować z pozostałymi cywilizacjami. Ich nastawienie do nas przestało również być zero-jedynkowe, bo Rising Tide wprowadziło dwa różne sposoby zdobycia reputacji: poprzez silę militarną i pozostałe działania, dzięki czemu sąsiad może gardzić obowiązującą w naszym państwie filozofią, ale jednocześnie szanować naszą potęgę zbrojną, bądź odwrotnie. Zmiany te zdecydowanie służą ostatniemu dziełu Firaxis, zwłaszcza że wcześniej dyplomacja była po prostu bezużyteczna, a teraz stała się niezbędnym elementem każdej rozgrywki.

Sztuka kompromisu

Wprowadzono również szereg mniejszych, acz mile widzianych usprawnień: podczas eksploracji mapy odkrywcy mogą odnaleźć artefakty, które po uzbieraniu ich odpowiedniej liczby zapewniają wymierne korzyści, takie jak odblokowanie nowych budynków, co motywuje do odkrycia każdego zakamarka obcej planety. Cieszy również dodanie filozofii hybrydowych: w podstawowej wersji Beyond Earth można było podążać w kierunku Czystości, Supremacji lub Harmonii, z których każda nagradzała graczy silnymi jednostkami po uzbieraniu odpowiednio wielu punktów – jednak nie było żadnego powodu, by je mieszać, skoro opóźniało to tylko moment odblokowania nagród. Rising Tide z kolei sprawia, że łączenie dwóch dowolnych filozofii rozwoju również jest opłacalne, nawet jeśli nieco bardziej skomplikowane niż w przypadku skoncentrowania się na tylko jednej z nich.

Jak w każdym dodatku do Cywilizacji, także i teraz oddano do naszej dyspozycji kilka nowych frakcji,a konkretnie cztery. Nie zmienia to jednak zbyt wiele, ponieważ udostępnione stronnictwa nie różnią się między sobą tak bardzo, jak wcześniej różniły się na przykład Rzym od Egiptu – to, kim zagramy, ma znaczenie wyłącznie kosmetyczne. Twórcy próbowali również urozmaicić nieco kwestię zamieszkujących planetę obcych, ale dodanie kilku ich nowych odmian nie wpływa w żaden istotny sposób na grę, zwłaszcza że w większości przypadków możemy ich po prostu zignorować.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Kolonizacja udana?

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth – Rising Tide to dobre rozszerzenie, które wprowadza nowe życie w nieco zapomnianą podstawową wersję gry. Wprowadzone zmiany są w większości pozytywne, a nawet te mniej udane cechują się po prostu zbytnim konserwatyzmem i nie mogę nazwać ich złymi. Dla tych, którym przypadło do gustu podstawowa wersja, dodatek jest zakupem obowiązkowym. Podejrzewam jednak, iż gracze rozczarowani niewielką liczbą zmian w stosunku do "zwyczajnej" Cywilizacji nie zmienią zdania, jako że nawet teraz mamy do czynienia z Civilization V w kosmosie, niczym więcej. Niektórym, w tym mnie, to wystarczy, by dobrze się bawić. Nie zaszkodziłoby jednak, by kolejne rozszerzenie zmieniło jeszcze więcej, tak żeby Beyond Earth mogło być oceniane jako pełnoprawny tytuł sam w sobie, zamiast bycia mniej udanym klonem Civilization V.

Plusy:

  • lepsza dyplomacja
  • filozofie hybrydowe
  • budowanie miast na morzu i wzrost znaczenia środowiska wodnego

Minusy:

  • wciąż mało interesujące frakcje
  • mimo wszystko, można było pójść dalej ze zmianami...

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
7.5
Ocena recenzenta
7.5
Ocena użytkowników
Średnia z 1 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 1
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Sid Meier's Civilization: Beyond Earth – Rising Tide
Producent: Firaxis Games
Wydawca: 2K Games
Dystrybutor polski: Cenega
Data premiery (świat): 9 października 2015
Data premiery (Polska): 9 października 2015
Wymagania sprzętowe: Intel Core 2 Duo 1.8 GHz/Athlon X2 64 2.0 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 256 MB GeForce 8800 GT/Radeon HD 3650 lub lepsza, 8 GB wolnego miejsca na dysku, Windows Vista(SP2)/7
Strona WWW: www.civilization.com/en/games/civil...
Platformy: PC
Sugerowana cena wydawcy: 109,99 zł.

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.