» Blog » Senny Świat
16-09-2013 09:57

Senny Świat

W działach: sny, oneiros, rpg | Odsłony: 187

Senny Świat
Ze względu na to, że sen nie jest światem rzeczywistym, a tak naprawdę tworem umysłu, prawa nim rządzące będą różnić się od tego, do czego przywykliśmy. Można wyróżnić parę powtarzających się elementów, które dość mocno odróżniają sen od innych światów. Mistrz Gry i gracze powinni pamiętać o tych różnicach, które często sprawiają, że plany realizowane w realnym świecie, nie mają żadnej szansy na powodzenie we śnie.

Najważniejsze z różnic odróżniające sen od innych światów:

Występują problemy z czytaniem tekstu, większa ich ilość jest niestabilna i niespójna, tekst bezustannie się zmienia. Nie można z tego powodu przeczytać żadnej zapamiętanej przez śniącego książki, zrobić notatek, lub też nawet porozumieć się z inną osobą korzystając z pisma. Jeżeli ktoś będzie tego próbował, to z pewnością część lub cała treść zmieni znaczenie.

Zegary (w szczególności cyfrowe) działają chaotycznie, po odwróceniu wzroku zegar wskazuje inną godzinę. Powoduje to, że upływ czasu we śnie jest nie do zmierzenia. Śniący nie mogą w żaden sposób przewidzieć, jak dużo czasu minęło od wejścia do snu, ani jak długo zajęła im dana akcja.

Czas we śnie płynie dużo szybciej niż na jawie, dlatego cała przygoda we śnie może odbyć się w czasie paru minut czasu rzeczywistego. Dzięki temu senna przygoda może być szybkim przerywnikiem w innej przygodzie, dla której będzie sposobem dla znalezienia określonych informacji.

Zdarzenia, które normalnie dzieją się nagle (strzał z broni, włączenie światła, upadek), odbywają się z oporem, opóźnieniem lub nie mają związku z przyczyną. Sprawia to, że działania graczy mogą nie wywołać spodziewanych efektów np. przełączenie włącznika światła nie włączy oświetlenia, a przez to gracz nie będzie mógł oślepić wchodzącego do pokoju wampira, bądź też naciśnięcie spustu pistoletu nie spowoduje wystrzelenia naboju.

Silne emocje mogą sprawić, że ruch staje się powolny. Może to mieć miejsce w momencie ucieczki przed potworem, lub też w momencie eksplozji prochu w pobliżu śniącego. Może to utrudnić ucieczkę bądź pogoń, lecz może  to też pomóc w wyłapaniu szczegółów, w określonej scenie.

Występują nagłe zmiany jednej rzeczy w inną, mogą to być też zamiany osób, a nawet miejsc. Z tego powodu gracze mogą mieć trudność z odnalezieniem osób, z którymi przed chwilą rozmawiali, bądź też z odnalezieniem budynku, z którego przed chwilą wyszli. Zmiany mogą zachodzić niezauważenie gdy nikt nie będzie patrzył, lecz równie dobrze mogą zachodzić na oczach obserwatorów.

Odbicia w lustrze lub wodzie nie pokazują tego, co jest przed nimi. To co pokaże lustro zależy od tego, co chce podświadomość śniącego tam stworzyć. Z tego powodu gdy używa się ich do sprawdzenia co jest za rogiem, lub użyć odbicia do wprowadzenia w błąd przeciwnika, efekt może być inny od zamierzonego. Lustro we śnie, może działać jak krzywe zwierciadło, lecz także być bramą do ukrytych koszmarów śniącego.

Perspektywa śniącego nie jest związana z wzrokiem, dlatego może on obserwować swoje senne "ciało" z góry, lub wiedzieć wszystko wokół siebie, jak by miał oczy dookoła głowy. Dzięki temu można nie dać się zaskoczyć, lub dostrzec więcej szczegółów.

Fizyka ogranicza śniącego tylko do tego stopnia, na który mu on pozwoli. Znosząc ograniczenia w umyśle śniący może latać, przesuwać przedmioty myśląc o tym, podnosić ogromne ciężary, oddychać w wodzie, być odpornym na ogień itd. Rzeczy, które może dokonać świadomie śniący, są ograniczone tylko jego wyobraźnią, bądź wolą innej świadomości we śnie.

 

Biorąc pod uwagę powyższe elementy, to gry RPG dziejące się we śnie można policzyć na palcach jednej dłoni, a pozostałe z gier dziejących się w świecie snów, ze snami ma wspólną tylko nazwę.

Oczywiście starałem się, aby "Oneiros: Karty Wyobraźni" zawierały jak najwięcej z powyższych elementów, które dobrze znałem z moich własnych snów.

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.