» Artykuły » Publicystyka » Scena Infinity Engine

Scena Infinity Engine


wersja do druku
Scena Infinity Engine
Salve, czytelniku! Na początek może się przedstawię. Z tej strony monitora Dawid 'Yarpen' Gniłka. Od ponad 2 lat jestem twórcą oraz tłumaczem modyfikacji dla silnika Infinity, czyli dodatków do gier takich jak Saga Baldur’s Gate, Saga Icewind Dale czy też Planescape: Torment. W moim skromnym felietonie chciałbym przybliżyć ci coś, co współtworzymy już od kilku lat oraz pokazać, że rozwijanie kreatywności i tworzenie czegoś nowego w obrębie fantastyki, to nie tylko pisanie do szuflady setek opowiadań czy też dodatków dla Dungeons and Dragons. Jest wiele ścieżek, moddowanie (czyli modyfikowanie) gier komputerowych może być jedną z nich.
Dla tych, którzy nie znają tytułów powstałych na silniku Infinity, krótko je opiszę. Pozycje te to seria klasycznych już gier cRPGów, w których akcja ukazana jest w dwuwymiarowym rzucie izometrycznym. Gry oparte są one o mechanikę Dungeons and Dragons i dzieją się (poza Tormentem, które ukazuje nam Sfery) w znanym świecie Zapomnianych Krain. Saga Baldur’s Gate to ogromna, fabularna przygoda ukazująca nam losy Dzieci Bhaala. Icewind Dale zaś to klasyczny, cRPGowy hack’n’slash, nawiązujący do takich gier jak np. Eye of Beholder. Z kolei Planescape: Torment jest już zupełnie inną grą, w której nacisk położono na niesamowity świat Sfer, wielowątkową fabułę oraz bardzo rozbudowane dialogi. Jak widać, dla każdego coś miłego – dzięki temu tytuły te znalazły na całym świecie miliony fanów. Fanów, którzy nie ograniczyli się tylko do grania.
Mimo, iż każdą z tych gier można było przejść na bardzo wiele sposobów, niektórzy próbowali urozmaicić rozgrywkę. Powoli powstawały pierwsze, nieoficjalne (oficjalnych brak) narzędzia służące do edytowania zasobów gry. Szybko odkryto metody na dodawanie nowych przedmiotów, zaklęć, postaci czy obszarów. Uzdolnieni modderzy mogli zrealizować swoje wizje, dopowiedzieć to, co ich zdaniem w oryginalnej grze zostało niedopowiedziane. Powstały społeczności modderskie, które jednoczyły zapaleńców i dawały im miejsce na dzielenie się swoimi uwagami oraz wiedzą z innymi.
Jak to wygląda dzisiaj? Pięć ogromnych, międzynarodowych społeczności modderskich i kilka pomniejszych o charakterze "narodowym", ponad 500 modyfikacji dla gier na silniku Infinity – od drobnych udoskonaleń mechaniki po Totalne Konwersje wprowadzające zupełnie nową fabułę i rozwiązania. Zaangażowani w rozwój profesjonalni writerzy, graficy, webmasterzy, tłumacze. Do tego kanały RSS i radio Infinity oraz, co najważniejsze, niesłabnąca popularność i młodzi ludzie, którzy chcą pokazać coś od siebie. Poza tym, istnieją projekty takie jak Gem RB – open-source’owy emulator silnika Infinity, czy też gra The Broken Hourglass, która tworzona jest przez ludzi ze sceny modderskiej (projekt został uznany za odkrycie niezależnej sceny developerskiej). Notuje się ciągły progres. Także w Polsce, chociaż nasz kraj pozostaje mocno w tyle w porównaniu z innymi. Ostatnie wydanie Sagi BG i IWD znacznie spopularyzowało temat modów – dzięki czemu rośnie zainteresowanie stronami tematycznymi.
Wypadałoby chyba wspomnieć coś o najważniejszym elemencie tego wszystkiego – o samych modach. Te są różne, od drobnych poprawek po zupełnie nowe fabuły. Najwięcej (aż 300) modyfikacji powstało do Baldur’s Gate 2, która łączy w sobie najłatwiejszy do modowania silnik i bardzo "chłonny" świat, w którym wiele można jeszcze "namieszać". Pozwolę sobie opisać kilka najważniejszych. Saga Baldur’s Gate: Opowieści z Północy Wybrzeża Mieczy: Jest to największy obecnie dodatek dla pierwszej części Baldur's Gate - w dodatku polskiego autorstwa. Po jego zainstalowaniu pojawia się wiele dodatkowych zaklęć, przedmiotów, postaci, przeciwników i zadań. Dane nam jest zarówno zwiedzić zupełnie nowe lokacje, jak i odkryć szeroko zakrojone zmiany w tych z oryginalnej gry.
Tajemnice Wybrzeża Mieczy: To znacznie młodszy od Opowieści... dodatek. Mimo iż aktualnie jest on na poziomie Demo, jest już godny uwagi. Wprowadza wiele interesujących rozwiązań czysto mechanicznych takich chociażby jak Punkty Doświadczenia za naukę czarów. Nie stroni przy tym od dodatków czysto fabularnych: znajdziemy tu zarówno nową postać 'przyłączalną' (Czarodziej Ann’amorth) jak i możliwość romansowania z drowką Viconią już w pierwszej części gry. The Grey Clan Episode I: In Candlelight: Rozszerzenie to wprowadza do świata gry nową rozbudowaną intrygę, która ma związek z Szarym Klanem - świetnie wyszkolonym i wyposażonym ugrupowaniem planującym atak na Wybrzeże Mieczy. W czasie tego zadania będziesz musiał rozwiązać wiele zagadek oraz pokonać potężnych przeciwników - jednak nagrodą będzie (poza zyskami) spokój Wrót Baldura. Baldur’s Gate Trilogy: Jest to konwerter silnika Infinity, który pozwala nam zagrać w Baldur's Gate I na silniku drugiej części gry poprzez spojenie tych dwóch tytułów w jedną wielką całość. Podczas rozgrywki możemy cieszyć się wszystkimi dobrodziejstwami BG2 - wysoka rozdzielczość, nowe rasy i klasy, przycisk TAB i inne. Poza tym platforma BGT jest łatwiejsza w edycji, co pozwala tworzyć dodatki, które byłyby niemożliwe do realizacji dla oryginalnego BG1.
Unfinished Business (BG1&BG2): Dodatek ten przywraca do gry elementy, które zostały z niej wycięte przed wydaniem - zarówno ze względu na decyzję twórców jak i brak czasu na dopracowanie. Zmiany niekiedy były diametralne: w BG1 dane nam będzie zwiedzić drugi poziom Lodowej Wyspy czy też zapoznać się z rozszerzonym Pamiętnikiem Sarevoka. W BG2 z kolei pomożemy Minscowi w poszukiwaniu Boo, zabawimy się w kotka i myszkę z Bodhi oraz wyjaśnimy sprawę znajomości Sarevoka oraz Yoshimo. The Darkest Day: Jest najsłynniejszą, a zarazem największą modyfikacją dla BG2. Zawiera dziesiątki zadań, lokacji, zaklęć, przedmiotów, podklas, postaci i zupełnie nowych przygód. Niestety, większość z nich jest niezbyt urozmaicona zaś instalacja tego dodatku zbliża Baldur's Gate do prostego H’n’S. Mimo to znajduje on tysiące fanów na całym świecie, także w Polsce. Classic Adventures: Aktualnie, jest to jedyna wciąż tworzona Totalna Konwersja dla Baldur’s Gate 2. Po jej zainstalowaniu dane nam będzie rozegrać ogromną kampanię pełną klasycznych przygód dla AD&D – czyli coś, co każdy fan RPG (a w szczególności Dungeons and Dragons) powinien zobaczyć. Obecnie istnieje wersja Beta która pozwala na rozegranie kilku spośród tych przygód, które już prezentują się znakomicie.
Saga Icewind Dale: Auril’s Bane: Duża modyfikacja dla Icewind Dale 1, która urozmaica grę poprzez dodanie nowych zadań, przedmiotów i zaklęć. Oprócz tego dołączone zostały liczne poprawki oraz usprawnienia. Modyfikacja niestety nie została przetłumaczona na język polski. Undead Targos: Jedna z niewielu modyfikacji dla Icewind Dale 2, która zamienia oblegające Targos gobliny na nieumarłe szkielety - nie są one tak banalnym przeciwnikiem i walki stają się o wiele ciekawsze. Na potrzeby zmiany, zedytowane zostały dialogi jakie przeprowadzają mieszkańcy Targos.
Oczywiście jest to tylko bardzo mały obraz tego, co możecie znaleźć na stronach o Infinity. Ze względu na to, że różnorodność jest ogromna – pewnie każdy znajdzie coś dla siebie. Jeżeli ktoś by się skusił na to by zagrać z modami - starzy by odświeżyć pamięć; młodzi by zobaczyć w co się kiedyś grało – to powinien sprawdzić zawartość stron, których adresy podaję poniżej. Polskie: Zagraniczne: Teraz wypada się już tylko pożegnać. Chociaż, może spotkamy się kiedyś na forum – kiedy będziesz prezentował swój pomysł na moda. Pozdrawiam!
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

Baldur's Gate III
Nowa epicka przygoda w Zapomnianych Krainach
- recenzja
Smoki, psionicy i kosmiczne żaglowce
Klasyczne settingi na drodze do reedycji
Legends of Baldur's Gate
Powrót do Wrót Baldura
- recenzja
Planarni sojusznicy
Pomoc nie z tego świata

Komentarze


~Albatros

Użytkownik niezarejestrowany
    Good work, Yarp:)
Ocena:
0
Myślę, że kilka rzeczy warto byłoby rozwinąć, ale już teraz artykuł daje radę! Pozdrawiam.
11-12-2007 23:01
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
a kto wie gdzie można znaleść mod do infinity engine aby było polskie oprogramowanie?

07-12-2010 15:51

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.