Więc, czy decydujesz się ciągnąć to dalej czy zatrzymujesz wszystko i gracie
od początku?
Ja to nazwałem Bombą Zegarową i doprowadzało mnie to do szaleństwa, Prawo
Muphy-ego mówi, że jeżeli nastanie taka sytuacja to MG jest postawiony przed
wyborem zły/gorszy. Przykładowo: jeżeli ciągniesz przygodę dalej, mimo błędu,
to gracze czują się urażeni, iż niesłusznie obudzili się z ręką w nocniku, a jeśli postanowisz zacząć od początku, to specjalne umiejętności twojego potwora zostały już odkryte i gracze nie zignorują tego po raz drugi.
Rozwiązanie: Bomba Zegarowa jest proste i efektywne, powinno działać także dla waszych grup. Weźcie jednak pod uwagę: zadaniem tego rozwiązania nie jest magiczna przemiana wydarzeń Bomby Zegarowej w sytuację, gdzie wszyscy wygrywają i cieszą się z rezultatu. Nie znam żadnego takiego rozwiązania. Zamiast tego Rozwiązanie: Bomba Zegarowa służy do zredukowania bólu i negatywnego wpływu na grę na tyle, aby wszyscy mogli przebrnąć przez grę bez zrażania się do niej.
Rozwiązaniem Bomby Czasowej jest: dokładne ustalenie naszej polityki, zanim rozpoczniemy grę, to jest "wszystkie błędy się liczą". Jeśli błąd się pokaże, to czas nie jest zatrzymywany ani cofany. Zdarzenie jest kontynuowane.
Ta zasada dotyczy graczy oraz MG.
Stosując się do tego:
- Określasz swoje oczekiwania i działania przed pojawieniem się sytuacji, co pomaga zmniejszyć ból i negatywne reakcje;
- Tworzysz grę bardziej fair dla wszystkich, ponieważ ma to wpływ także na potwory i złych bohaterów;
- Zachęcaj wszystkich do większej uwagi, bądź czujny w stosunku do nich;
- Zdobądź pozwolenie wszystkich na stosowanie tej zasady zanim zaczniecie grać. Łatwiej jest zaakceptować własny błąd, kiedy wszyscy zgodzili się na konsekwencje.
Sugeruję dać sobie pewną swobodę ruchu podczas stosowania tej zasady, aby
gracze nie czuli się w potrzasku lub nie wpadli w paranoję poprzez własne
działania. Moja grupa zgodziła się, że jeżeli popełniona została pomyłka
podczas walki i została wykryta w tej samej rundzie, w której się pojawiła,
to gracz lub MG może cofnąć akcję. Jeżeli Bomba Zegarowa pojawi się poza
walką, wtedy wszystkie wyniki są ostateczne już po minucie czasu w grze.
Spójrzmy także na dobre strony używania tej metody. Bomba Zegarowa naprawdę może w fantastyczny sposób dodać realizmu, głębi i powiększyć możliwości waszych gier. Moja grupa zgodziła się, że wszystkie Bomby Zegarowe wymagają wyjaśnienia, aby usprawiedliwić wydarzenia, które właśnie zaistniały. Także, co jest zadziwiające, owe wyjaśnienia bardzo często dostarczają wielu detali, elementów intrygi i interesujących wydarzeń, które umożliwiają wprowadzenie kolejnych zdarzeń i historii. Patrząc na to z jasnej strony, niespodziewane i nietypowe wydarzenia (Bomby Zegarowej) naśladują działania prawdziwego życia. Tylko upewnijcie się, że wasi gracze zgodzili się na to, że wszystkie wyjaśnienia muszą zostać zatwierdzone przez mistrza gry.
Pamiętajcie, zdobądźcie zgodę na użycie rozwiązania Bomby Zegarowej zanim zaczniecie grę. Kiedy Rozwiązenie: Bomba Zegarowa nie stanie się rzadkością to problem Bomb Zegarowych stanie się mniej bolesny i niszczący wasze sesje.
Życzę wam więcej zabawy z każdej gry!