» Almanach » Mistrz Gry » Rozwiązanie problemu: Bomba Zegarowa

Rozwiązanie problemu: Bomba Zegarowa


wersja do druku

Jak sobie radzić z przypadkowym deus ex machina


Jednym z najbardziej destruktywnych wydarzeń jakie się zdarza co parę sesji w mojej kampanii jest Bomba Zegarowa. Przeoczona albo źle zinterpretowana zasada, zapomniany fakt lub po prostu zła gra, a po krótkiej chwili wszyscy uświadamiają sobie, że popełniono błąd. Ów błąd ma poważny wpływ na późniejsze wydarzenia. Może bohaterowi powiodłoby się, gdyby Zasada X została zastosowana, a może zapomniałeś, że było ciemno i zły charakter ze swoimi strzałami nie mógł być tak śmiertelnie celny?

Więc, czy decydujesz się ciągnąć to dalej czy zatrzymujesz wszystko i gracie od początku?

Ja to nazwałem Bombą Zegarową i doprowadzało mnie to do szaleństwa, Prawo Muphy-ego mówi, że jeżeli nastanie taka sytuacja to MG jest postawiony przed wyborem zły/gorszy. Przykładowo: jeżeli ciągniesz przygodę dalej, mimo błędu, to gracze czują się urażeni, iż niesłusznie obudzili się z ręką w nocniku, a jeśli postanowisz zacząć od początku, to specjalne umiejętności twojego potwora zostały już odkryte i gracze nie zignorują tego po raz drugi.

Rozwiązanie: Bomba Zegarowa jest proste i efektywne, powinno działać także dla waszych grup. Weźcie jednak pod uwagę: zadaniem tego rozwiązania nie jest magiczna przemiana wydarzeń Bomby Zegarowej w sytuację, gdzie wszyscy wygrywają i cieszą się z rezultatu. Nie znam żadnego takiego rozwiązania. Zamiast tego Rozwiązanie: Bomba Zegarowa służy do zredukowania bólu i negatywnego wpływu na grę na tyle, aby wszyscy mogli przebrnąć przez grę bez zrażania się do niej.

Rozwiązaniem Bomby Czasowej jest: dokładne ustalenie naszej polityki, zanim rozpoczniemy grę, to jest "wszystkie błędy się liczą". Jeśli błąd się pokaże, to czas nie jest zatrzymywany ani cofany. Zdarzenie jest kontynuowane.

Ta zasada dotyczy graczy oraz MG.

Stosując się do tego:

  • Określasz swoje oczekiwania i działania przed pojawieniem się sytuacji, co pomaga zmniejszyć ból i negatywne reakcje;
  • Tworzysz grę bardziej fair dla wszystkich, ponieważ ma to wpływ także na potwory i złych bohaterów;
  • Zachęcaj wszystkich do większej uwagi, bądź czujny w stosunku do nich;
  • Zdobądź pozwolenie wszystkich na stosowanie tej zasady zanim zaczniecie grać. Łatwiej jest zaakceptować własny błąd, kiedy wszyscy zgodzili się na konsekwencje.


Sugeruję dać sobie pewną swobodę ruchu podczas stosowania tej zasady, aby gracze nie czuli się w potrzasku lub nie wpadli w paranoję poprzez własne działania. Moja grupa zgodziła się, że jeżeli popełniona została pomyłka podczas walki i została wykryta w tej samej rundzie, w której się pojawiła, to gracz lub MG może cofnąć akcję. Jeżeli Bomba Zegarowa pojawi się poza walką, wtedy wszystkie wyniki są ostateczne już po minucie czasu w grze.

Spójrzmy także na dobre strony używania tej metody. Bomba Zegarowa naprawdę może w fantastyczny sposób dodać realizmu, głębi i powiększyć możliwości waszych gier. Moja grupa zgodziła się, że wszystkie Bomby Zegarowe wymagają wyjaśnienia, aby usprawiedliwić wydarzenia, które właśnie zaistniały. Także, co jest zadziwiające, owe wyjaśnienia bardzo często dostarczają wielu detali, elementów intrygi i interesujących wydarzeń, które umożliwiają wprowadzenie kolejnych zdarzeń i historii. Patrząc na to z jasnej strony, niespodziewane i nietypowe wydarzenia (Bomby Zegarowej) naśladują działania prawdziwego życia. Tylko upewnijcie się, że wasi gracze zgodzili się na to, że wszystkie wyjaśnienia muszą zostać zatwierdzone przez mistrza gry.

Pamiętajcie, zdobądźcie zgodę na użycie rozwiązania Bomby Zegarowej zanim zaczniecie grę. Kiedy Rozwiązenie: Bomba Zegarowa nie stanie się rzadkością to problem Bomb Zegarowych stanie się mniej bolesny i niszczący wasze sesje.

Życzę wam więcej zabawy z każdej gry!


Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


~Percival

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
prztlumaczone z pomoca Macieja "Starlift" Dzierżka,
dzieki za sprawdzenie:)
29-05-2003 16:03
Furiath
    Parm pom pom
Ocena:
0
Dopiero dziś to przeczytałem.
I dopiero dziś sobie uświadomiłem ten problem. Istotnie "bomba zegarowa" pojawia się na tamtej lub owej sesji, jednak - zgodnie z tym co napisał autor - nigdy nie cofamy fabuły. Mówi się trudno. Mogliśmy o tym pamiętać - tak MG jak gracze.

Podziw Percival, że tłumaczysz coś, co nie wiesz nawet czy ludzie czytają, sądząc po komentach. Dziś przeleciałem wszystkie Twe tłumaczone arty, do których wcześniej nie zajrzałem. Thx.
10-03-2004 22:45
~Rak

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
nie spotkałem się z takim problemem. my to rozwiązujemy chyba tak, że po prostu jak nie zauważyłeś to ponosisz tego skutki. Sytuacja w której jedna ze stron MG lub gracze nie ma szans wykryć błędu nie może się chyba zdażyć. np. jak mistrz zbyt celnie strzela w ciemnościach z łuku to gracze zwrócą uwagę, jak nie to ponoszą skutki swej nieuwagi (chociaż nnie zwalnia to też mistrza z odpowiedzialności). I tyle
30-06-2005 01:47

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.