» Blog » Róża Snów
14-01-2014 20:06

Róża Snów

W działach: sny, oneiros, rpg | Odsłony: 146

Róża Snów
Najciekawszą właściwością snu, która to odróżnia go od innych światów, jest jego zmienność. To właśnie tam można jechać samochodem w deszczowy poranek, aby po chwili pędzić na koniu w środku płonącego wulkanu. Wszystkie lęki i pragnienia wpływają na świat, jego nienaturalność może urzekać, przerażać, lecz właśnie dzięki temu jest tak porywający. W Oneiros te zmiany nie są jedynie wynikiem scenariusza, lecz także wynikają ze świadomych działań graczy.

Wykorzystanie mocy Oneironautów we śnie pociąga za sobą zmianę klimatu. Marzenie senne może zmienić się w koszmar, a poukładana wspomnienie przeobrazić się w surrealistyczny chaos. Aby można łatwo śledzić te zmiany, oraz w dość obiektywny sposób reagować na działania graczy, powstała Róża Snów (na rysunku jedna z wersji). Podobnie jak róża wiatrów, składa się z dwóch osi, na których istnieją skrajne realia. Pierwsza oś ma na swoich końcach Koszmar oraz Marzenie, a druga Chaos i Harmonię.

Aktualny klimat snu jest odzwierciedlony poprzez Pionek, który przesuwa się na Róży snów. Jego początkowe położenie zależy od scenariusza. Oprócz działań graczy, zmianę położenia może wymusić przejście do Scen, które całkowicie zmieniają dotychczasowe realia snu.

Każda Testowana Akcja, która udała się i wpłynęła na realia snu, powinna zakończyć się przesunięciem Pionu na Róży Snów. Kierunek przesunięcia Pionu, zależy od tego, w jaki sposób dana akcja zmieniła realia snu. Jeżeli zniszczyła coś, bądź wprowadziła elementy grozy, wtedy Pion przesunąć należy w kierunku Koszmaru. Gdy akcja zmieniła coś w sposób podobający się śniącemu, wtedy Pion podąży w stronę Marzenia. Jeżeli tematyka i realia snu zostały złamane bez wpływu na odczucia śniącego, wtedy wprowadzano nieporządek i Pion podąży w kierunku Chaosu. Gdy akcja wpisywała się w wydarzenia rozgrywane w śnie, wtedy Pion przesunie się w stronę Harmonii. W przypadku połączenia któryś elementów, Pion może pójść na skos. Jeżeli zawiera sprzeczne elementy, wtedy MG musi zadecydować, które z nich bardziej będą wpływać na wydarzenia.

Gracze powinni uważać, aby Pion nie opuścił Róży Snów, czyli aby nie wyszedł poza obręb największego okręgu. Oznacza to obudzenie się Śniącego i koniec przygody, bądź też jej zresetowanie i rozpoczęcie snu od początku. Dokładne konsekwencje zależą od scenariusza i decyzji MG.

Oczywiście działanie Róży Snów musi być wspierane przez MG, który dostosowuje opisy otoczenia i dodaje elementy zależnie od aktualnego klimatu. W Marzeniu słońce może świecić porannym blaskiem, gdy po zmianie w Koszmar mogą pojawić się burzowe chmury. W Harmonii nie pojawią się niepasujące do otoczenia elementy, gdy w Chaosie czarny rycerz może wjechać na kucyku z kreskówki, dodatkowo z blasterem w ręce.

Róża Snów jest też ważnym elementem narracyjnej części mechaniki gry, gdyż to od miejsca Pionu na Róży Snów zależy powodzenie części Akcji. Odpowiednie ustawienie ma też pewien wpływ na karcianą część mechaniki, choć tutaj bardziej liczy się odległość Pionu do środka planszy.

Jak widać Róża Snów jest sercem gry Oneiros:Karty Wyboraźni i od jej opanowania przez MG i graczy, w dużej mierze zależy jak potoczy się sesja.

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.