string(15) ""
» Blog » Rechot górskiej żaby: przykłady
11-08-2012 16:40

Rechot górskiej żaby: przykłady

W działach: Słomiany zapał | Odsłony: 11

Wracamy do mechaniki
Jak działają klisze? Bardzo prosto
Weźmy na przykład Janka. Janek gra Thurgrim, krasnoludem wojownikiem, którego klisze wyglądają następująco. Krasnoludzki wojownik 3 kowal 1 skald 2 opój 2. Gdy chce ułożyć poemat wychwalający zasługi króla podczas bitwy. Mg ustala trudność na 10 a Thurgrim posiada kliszę Skald na 2 więc rzuca 2k10 wypada 18 czyli sukces.
Innym razem Thurgrim chce naprawić wykuć ostrze. Mg znowu ustala trudność na 10, ale gracz ma kliszę kowal tylko na jeden, więc jego szanse są małe. Jednak wcześniej ustalono, że kowalstwo wchodzi częściowo w kompetencje Krasnoludzkiego wojownika, więc mg uznaje, że może dodać tę kość. Niestety wypada 2 więc gracz przegrywa.
Dochodzi do konkursu pijackiego w karczmie. Thurgrim walczy z Urukiem Khorem. Ten ma urukowego grabierzce na 3 i hedonistę na 2. Jako, że ustalono, że obie klisze mogą być częściowo łączone więc obaj rzucają 3 kośćmi. Thurgrim wyrzuca 13 a Khor 5. Krasnolud wygrywa
Za każde 5 które przekracza poziom trudności lub rezultat przeciwnika gracz może ustalić jeden fakt. Na przykład w przykładzie z królem Janek stwierdza, że król zwrócił uwagę na występ Thurgrima. Gdyby miał wyższy wynik, gracz mógłby dodać więcej faktów
Aspekty funkcjonują na przykład tak jak poniżej.
Thurgrim ma dopisany aspekt "Pieśni wojny i chwały " i może go aktywować wydając jeden punkt losu i sprawić, że jego wynik rzutu będzie wyższy o 5 co pozwoli mu dodać kolejny fakt. Nie mógłby raczej użyć tego aspektu aby uwieść jego córkę romantyczną pieśnią, bo on tu nie pasuje
Aspekty mogą działać też negatywnie, co pozwala regenerować punkty losu. Na Przykład do kliszy opój Thurgrim ma przypisany aspekt "Gdy piany to skory do bitki" więc gracz chce odnowić punkty więc podczas owej uczty upija Thurgrima i doprowadza do bijatyki, za co trafia na trzy dni do aresztu.
Nie tylko postaci mogą mieć aspekty. Na przykład Thurgrim walczy z Urukami na moście, który posiada aspekt chybotliwy i krasnolud może go wykorzystać aby zwiększyć szanse na zrzucenie wrogów w przepaść
Aspekty nie muszą być używane przy przypisanych kliszach.
Można też użyć aspektu czyjegoś przeciw niemu. Elfia towarzyszka Thurgrima Selin może użyć Aspektu Khora "Hedonista" aby łatwiej było go okraść. Jednak Khor zyska w tan sposób punkt losu. Może też jeden wydać aby oprzeć się słabości.
Gracz może wydać punkt losu, aby dodać fakt. Thurgrim może stwierdzić, że w mieście do którego przybyli mieszka jego kuzyn
Podczas starcia, siłowego czy jakiegokolwiek innego, zwykle wystarcza przewaga 5 aby pokonać oponenta. Jednak gdy toczymy przeciwnik jest herosem potrzeba aż przewagi 15 aby trwale zwyciężyć. Za to zwycięstwo w każdej rundzie obniża wrogowi pule kości o 1. Dodatkowo postać ma możliwość przypisania przeciwnikowi aspektu tymczasowego (za 5) lub pemamentnego (za 15). Jest to działanie darmowe.
W przykładzie powyżej wylądałoby to tak. Thurgrim wyrywa pierwsze starcie, ale Khor jest herosem, więc uzyskał za mało. Może mu dodać aspekt "Zamroczony" który pozwoli Selin łatwiej okraść Khora. Gdy krasnolud wygra o 15 może khorowi dodać aspekt "Ośmieszony w oczach ziomków"

Komentarze


KRed
   
Ocena:
0
Więc wyniki na wszystkich kościach się sumuje?

A w jaki sposób MG ustala trudność? Istnieje jakaś gotowa skala?

Co zrobić jeśli brakuje właściwej kliszy ale zadanie nie jest szczególnie specjalistyczne (np. uczony rzuca kamieniem w cel oddalony o kilka metrów)?

Jak wygląda wspólne wykonywanie jednego zadania?

Oczywiście mecha jest podatna na maksowanie wybranych umiejętności i specjalizowanie postaci, wystarczy brać podobne klisze (koniecznie szerokie) i pakować w nie wszystkie punkty (drużynowy woj weźnie Paladyna i Rycerza - max kości na walkę, a od czasu do czasu jakaś kość na inne zadania).

Standardowy problem z kliszami to szerokość ich zastosowań (np. czy Rycerz potrafi polować, dowodzić, strzelać, dźwigać ciężary itp. i w jakim zakresie). Ale to już kwestia dogadania.
11-08-2012 23:31
   
Ocena:
0
Pomoc innych graczy jest powinna sawać +1 kość, ale sprawdze w oryginalnym risusie
Klisze powinny być tak dobierane, żeby nie zachodziły zbytnio na siebie.
Klisze bywają czerokie, ale to efekt zamierzony,
Z drugiej strony można wziąć zasadę opcjinalną z wyliczy umiejętności, które postać używa z pełną mocą i te częściowe
Sprawa z uczonym jest złożona. Jeśli sprawa jest trywialna to nie rzucamy.
jeśli trudna, a klisza nie pasuje to rzicamy 2 razy 1k10 i wybieramy gorszy wynik

W Risusie standardowy poziom trudności to 15 ale tam nie ma aspektów.

Nie wiem teraz czy ograniczyć sumowanie
12-08-2012 13:13

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.