20-11-2013 14:29
Przepis na dobrą sesje
W działach: RPG | Odsłony: 726Hmmm
Garść truizmów i mojszyzmów na dziś:
1. Znajdź Mistrza Gry
- Któremu ufasz
- Któremu zależy
- Który jest zaangażowany
- Który nie traktuje przygotowania sesji jako nieprzyjemnego obowiązku, ale szansę by was zaskoczyć, by pokazać coś nowego, ciekawego
- Który z jednej strony jest stanowczy i nie da sobie wejść na głowę, z drugiej jednak strony jest otwarty na współpracę i wie, że sesja to budowanie na wzajemnych pomysłach
- Który słucha sesji i na podstawie tego co słyszy podejmuje decyzje, nie na podstawie tego co ma w notatkach
- Który sprawdzi jakiego typu postacią chcesz grać i uwzględni to w przygodzie, tak abyś czuł, że twój bohater jest na właściwym miejscu
- Który wie, że sesja musi mieć swoją dynamikę i pomaga w utrzymaniu tempa odpowiednio popychając lub stopując graczy
- Który rozumie, że musi pozostawić graczom swobodę na realizację ich pomysłów i nie może przesycić przygody własnymi
2. Znajdź Graczy:
- Którzy traktują sesje poważnie
- Z którymi czujesz się komfortowo i swobodnie
- Którzy są świadomi, że sesja to wypadkowa zaangażowania wielu osób i każdy musi mieć coś dla siebie
- Którzy rozumieją, że sesja jest tak dobra, jak dobry jest ‘najsłabszy’ gracz i potrafią hamować swoje ego by wesprzeć słabsze ogniowo
- Którzy wiedzą, że ciekawe relacje wymagają ciekawych bohaterów, wielowątkowych, niejednoznacznych, których można rozwijać na kilku płaszczyznach zależnie od sytuacji
- Którzy rozumieją, że zbyt sztywne trzymanie się wymyślonej koncepcji potrafi szkodzić i ograniczać
- Którzy słuchają MG i reszty graczy, akceptują pomysły innych, ale dodają coś od siebie
- Którzy postawieni w problematycznej sytuacji szukają rozwiązań, a nie pretekstu do konfliktu
- Którzy umieją jasno powiedzieć stop, jeśli coś przekracza ich bariery, ale z drugiej strony nie boja się wykraczać poza własną strefę komfortu
- Którzy inspirują innych swoimi zagraniami, motywują i zachęcają by pójść o krok dalej
- Którzy w głowie zawsze mają dobro opowieści i nie boją się wziąć na siebie odpowiedzialności za jej elementy
3. Weź jednego MG z pkt 1, do trzech Graczy z pkt 2, posadź w jednym pomieszczeniu i słuchaj….
Bo RPG to ludzie. Nie scenariusz, nie bohaterowie, nie mechanika, nie setting, nie kości ani zbiory sztywnych zasad. Klimat to nie świeczki, muzyka czy przypalane listy. To nie modulacja głosu, lampy oliwne, przewrotne intrygi, rozbudowane stronnictwa, pokonane smoki i uratowane księżniczki. Nie nieszablonowe artefakty ani nawet nie karczmy z niezwykłymi karczmarzami… (Coelho byłby dumny)
PS. Notka dedykowana ludziom, z którymi obecnie ratuję księżniczki i z którymi definitywnie warto to robić.
14
Notka polecana przez: AdamWaskiewicz, Aesandill, Agrafka, Aramin., dzemeuksis, Erpegion, Gotlib, jakkubus, Nit, oddtail, Repek, Senthe, Squid, Wlodi
Poleć innym tę notkę