string(15) ""
» Blog » Projekt Abeanaa - elementy terenu
04-02-2014 15:57

Projekt Abeanaa - elementy terenu

Odsłony: 227

Elementy terenu składają się z rzeźby terenu, budynków i konstrukcji nietypowych. Osobno zajmę się drogami oraz rzekami.

Rzeźba terenu na planszy z polami heksagonalnymi ma pewne ograniczenia - trudno o łagodne spadki i naturalnie wyglądające wzgórza. Stąd większość wypiętrzeń terenu stanowi odpowiednio docięty i porwany styrodur. Używam 3cm grubości płyty, na której delimituję heksy i tnę wgłąb linii aż na drugą stronę. Należy być ostrożnym przy używaniu ostrza. 

Jeśli skała wydaje nam się zbyt równa, można poszarpać ją pęsetą albo porzeźbić nożykiem. Można też wytrawić ją klejem do polistyrenu lub cyjanoakrylem (uwaga: opary obu śmierdzą i są szkodliwe). Te skały są trawione:

A te jedynie cięte i szarpane: 

Niezależnie od techniki, podczas malowania należy stosować zasadę rozjaśniania, czyli najpierw malujemy ciemnym brązem/piaskiem a potem coraz jaśniejsze warstwy. Przydaje się w tym aerograf. Na sam koniec można całość rozjaśnić techniką suchego pędzla.

Samą skałę delimitujemy w heksy dowolną ilością technik - od nacinania, poprzez selektywne trawienie aż po układanie we wzorek elementów terenu typu kamienie itp. Osobną kwestią jest faktura powierzchni - ja eksperymentowałem ze specyfikiem Vallejo "Sandy Paste" a także mieszaniną gipsu i kleju introligatorskiego, zwykłym gipsem i po prostu posypaniem kamyczkami terenu (wcześniej posmarowanego lub spryskanego klejem). Największym problemem są diuny - chyba w osobnej notce pokażę, jak je robić, bo na razie nie mam dobrego przykładu (tylko średnio udane eksperymenty).

Nacinanie boków i Sandy Paste:

Trawienie okręgami i delimitowane kąty, do tego posypka kamienna na klej:

Trawienie i cięcie, wsparte elementami terenu (płot) - tu widać też problem z terenem pochyłym, w tym konkretnym przypadku jest to osuwisko czyli teren "trudny", ale generalnie należy tego unikać:

 

Budynki które można zrobić "z marszu" w tej skali to budynki wolnostojące jednorodzinne, jednopiętrowe. Nazywam je "budynkami ciętymi z metra", bo dosłownie tak się je robi. Boczna krawędź płyty XPS dociepleniowej kupowanej w Castoramie ma takie załamania, które umożliwiają kładzenie tych płyt na zakładkę. Nam to się może przydać (jeśli chcemy zestawić więcej niż jedną płytę w np . planszę kwadratową 120x120 cm), ale boczki płyty przeznaczonej na teren są nam niepotrzebne. Odcinamy je równo i mają akurat taki wymiar - nic tylko ciąć na długość. Potem rzeźbienie otworów drzwiowych i okiennych, wstawianie szyb (folia albo kropelka Vallejo Still Water), drzwi (kawałek polistyrenu lub drewna, zasłon (preferuję folię aluminiową). Można delikatnie wydziergać lub nakleić elementy strukturalne dachu - poprzeczne belki, bo to pustynia to nie potrzebujemy spadów - dodać kopuły i anteny, szyldy, prowizoryczne konstrukcje. A także elementy w bezpośrednim otoczeniu domu:

Każda ludzka siedziba będzie miała pewne typowe struktury nie będące domami (choć większość instytucji mieści się w domach). Na pustynnym świecie będzie to na pewno studnia. Wybrałem też targowisko jako element nieodłączny klimatem.

Dodałem też "port przeładunkowy" dla karawan ze zbiornikiem na wodę wykonanym z jakiegoś kawałka lostechu znalezionego na pustyni (to ten heks centralnie z "dźwigiem"):

Zapewne zauważyliście, że większość pól nie jest "zamieszkała" (wyjątkiem jest studnia, którą zrobiłem na początku). To zamierzony efekt - chciałem móc zaludnić i wyludnić okolicę w razie potrzeby.

Podczas gry taktycznej tłum cywili podlega moim własnym zasadom ("house rules"). I tak: tłum nie porusza się lub porusza się w kierunku losowym, a wpłynięcie na jego prowadzenie wymaga rzutu na kontrolę tłumu (wartość bazowa +4 na 2k6, można modyfikować w zależności od rozwoju sytuacji - np. rozjuszony tłum może mieć +12 na 2k6; próba dotyczy jednego plutonu piechoty, więcej plutonów to kumulatywna zniżka). Tłum dzieci ma +8 do kontroli, przestraszonych +10, ale jednostka pedagogiczna (2-4 osoby prowadzące szkołę i przedszkole) dostaje z automatu bonus +5 i przerzuca odpowiednio +3 i +5 na 2k6. Tłum można prowadzić (popychać heks tłumu heksem piechoty po udanym teście kontroli tłumu) lub kazać mu podążać w danym kierunku ("Wszyscy do dropship'a!")  - to jednak wymaga drugiego testu kontroli którego wynik poznajemy dopiero w drugiej turze (jeśli tłum zacznie się poruszać zgodnie z poleceniem, to zdany). Zaatakowany tłum (nie prowadzony) staje, nie może się bronić efektywnie (można to lekko modyfikować na obszarach dzikich, do wartości bojowej 1). Zasady tłumu na pewno można jeszcze wzbogacić albo poprawić, ja "Psychologii tłumu" LeBon'a dawno nie czytałem ale stamtąd warto wziąć większość zachowań. Do takiej gry wymagana jest kostka ze strzałkami oznaczająca losowy kierunek, ale ona i tak jest potrzebna w tej kampanii do określania kierunku wiatru (są też sposoby losowania kierunku wiatru w Total Warfare albo Tactical Operations, ale nigdy ich nie stosowałem), ponieważ sporo pojazdów jest napędzanych właśnie tym żywiołem.

 

Komentarze


Anioł Gniewu
   
Ocena:
0

Skąd masz lądownik z aliens?

04-02-2014 20:39
31137

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0

http://aliens.humlak.cz/aliens/aliens_papirove_modely_gb.htm Wydrukowany w skali, wyciety i sklejony. Troche je waloryzowalem roznymi metodami.

04-02-2014 20:57

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.