» Almanach » Teoria RPG » Profesja: Erpegowiec

Profesja: Erpegowiec


wersja do druku

Ścieżki kariery erpegracza

Redakcja: Artur 'mr_mond' Nowrot

Profesja: Erpegowiec
Na podstawie prelekcji Magdaleny i Macieja Reputakowskich Pyrkon 2009 Jeśli jesteś Erpegowcem, to w twoim życiu nadejdzie taki moment, gdy na swoje hobby będziesz miał coraz mniej czasu. Będzie się to wiązać z nowymi obowiązkami, pasjami, zmianami priorytetów. Jeśli złapałeś erpegowego bakcyla, nie będzie to specjalnie przyjemna chwila. Zorientujesz się, że trzeba – zupełnie jak w grach fabularnych – podejmować niekoniecznie odpowiadające ci wybory. Niechętnie odłożysz podręczniki na najwyższą półkę, a kostki oddasz młodszemu kuzynowi. Pozostanie ci nostalgia i wspominanie najlepszych sesji... Brzmi pesymistycznie. Dobra wiadomość jest taka, że wcale nie musi się to tak skończyć. Hobby nie jest wyłącznie przywilejem beztroskich czasów młodości (czytaj: podstawówki, liceum i jakichś luzackich studiów). A zła wiadomość? Jest taka, że to bardzo prawdopodobny scenariusz. Więcej: to brutalna rzeczywistość dla wielu z nas. Nic, tylko siąść i płakać nad utraconą młodością i dobą z gumy. Można się zastanawiać, czy jest się czym przejmować. Ot, naturalna kolej rzeczy. Zakładam jednak, że dla większości czytelników tego tekstu perspektywa całkowitego zrezygnowania z zabawy w RPG stanowi wystarczająco nieprzyjemną opcję, by szukać jakichś dróg wyjścia. W tym celu warto odpowiedzieć sobie najpierw na pytanie, co to znaczy "być Erpegowcem"? Zadaliśmy je sobie i uczestnikom prelekcji na poznańskim Pyrkonie w 2009 roku. Oto wnioski, do których wspólnie doszliśmy. Erpegowcem być Mogłoby się wydawać, że bycie Erpegowcem zależy od częstotliwości grania. Zadaliśmy obecnym na sali osobom pytanie, czy są zadowolone z tego, jak często biorą udział w sesjach. Wśród wielu głosów dwóch graczy uważało, że gra za rzadko. Pierwszy (nazwijmy go Stefanem), starszy, bo zdarza mu się zagrać raz, dwa na rok. Drugi (powiedzmy, że Konrad), młodszy, bo gra tylko dwa razy tygodniowo. A kiedyś trzy, cztery sesje były normą. W obu przypadkach było oczywiste, że "badani" czują się Erpegowcami. Jest to hobby, któremu poświęcali, poświęcają i chcieliby poświęcać swój wolny czas. Stąd już bardzo blisko do obserwacji, że nikt nie ma na czole wypisane, że można go nazywać Erpegowcem (nie polecam w każdym razie takiego tatuażu). To kwestia czysto deklaratywna. Gdyby wspomniani wyżej gracze nie przyznali się, że jeden gra dwie sesje rocznie, a drugi sto, moglibyśmy równie dobrze założyć, że jest na odwrót. Co więcej, łatwo sobie wyobrazić, że Stefan na konwencie poznaje nową ekipę i od tej pory gra raz na dwa tygodnie (dla niego w sam raz). Tymczasem Konrad wpada w szpony przedmaturalnych przygotowań, a później wyjeżdża na wakacyjną podróż życia do Laosu i Kambodży. Kolejna sesja czeka go dopiero po sesji... egzaminacyjnej na pierwszym roku studiów. Skupmy się na młodym Konradzie. Czy przez te kilka miesięcy poświęconych edukacji i rozwojowi duchowemu przestał być Erpegowcem? Zdecydowanie nie. To, czego nie robił w tym czasie, to nie grał i/lub nie prowadził. Dopóki jednak nie stwierdziłby, że od RPG bardziej interesuje go kolekcjonowanie pamiątkowych magnesów na lodówkę, jego poczucie bycia Erpegowcem pewnie jeszcze by się wzmagało. Co z tego wynika:
  • Graczami/Mistrzami Gry jesteśmy w 100% tylko wtedy, gdy gramy lub prowadzimy, bierzemy udział w sesji. Nikt wtedy nie może nam powiedzieć, że tak nie jest.
  • Częstotliwość grania może wpływać na naszą satysfakcję z tego, jak realizuje się nasze hobby. Nie wpływa jednak na to, czy jesteśmy Erpegowcami.
  • Erpegowcami jesteśmy do momentu, gdy stwierdzimy, że naszym zdaniem jest inaczej. To kwestia prywatnej deklaracji i uznania, czy "bycie Erpegowcem" sprowadza się tylko i wyłącznie do grania w określonych, satysfakcjonujących nas odstępach czasu.
  • Ponadto (o czym więcej poniżej) nie musimy grać ani prowadzić, żeby zajmować się hobby zwanym RPG i uważać się za Erpegowców. To optymistyczna wiadomość dla tych, którzy z różnych powodów nie są w stanie grać i prowadzić tak często, jak by chcieli.
Ostatni wniosek brzmi jak oczywista oczywistość. Ale może otworzyć Erpegowca na zupełnie nowe możliwości... Rozwój kariery Granie i prowadzenie stanowią oczywiście jądro RPG. Osoby interesujące się grami fabularnymi, które nigdy nie brały udziału w sesji, stanowią margines. Większość z nas zaczynała od grania, mniejszość od prowadzenia, potem te zadania mogły się mieszać lub nie. To takie dwie Profesje Podstawowe, w których można się rozwijać, grając z nowymi ludźmi, ucząc się nowych chwytów i sztuczek, poznając kolejne systemy. Często zaczyna brakować nam na to czasu. A niekiedy przestaje nam to także wystarczać. Granie i prowadzenie to dość wąskie formy realizacji erpegowego hobby. Poza grupą MG i graczy jeżdżących po konwentach, większość Erpegowców bawi się w swoim gronie. Część z nich rusza jednak dalej, szuka nowych ekip do grania oraz sposobów na podzielenie się swoją pasją z innymi. To właśnie te osoby rozwijają nasze hobby.
Profesja Podstawowa: ErpegowiecSpecjalizacje: Gracz i/lub Mistrz Gry. Korzyści erpegowe:
  • zabawa,
  • zabawa,
  • zabawa.
Potencjalne korzyści pozaerpegowe:
  • tu wpisz powód, dla którego zacząłeś/aś grać w RPG,
  • tu wpisz imię dziewczyny lub chłopaka,
  • rozwój umiejętności interpersonalnych,
  • plany opanowania świata,
  • demoniczny śmiech.
Profesje zaawansowane To, co znajdziecie poniżej, to lista Profesji Zaawansowanych. Może je wybrać Erpegowiec, który skompletował lub wciąż kompletuje ("maksując" swoje skille) którąś z Profesji Podstawowych. Tłumacząc z warhammerowego na polski: możesz być jeszcze bardziej dopakowany, niż byłeś. Wybór Profesji Zaawansowanej przynosi kilka korzyści:
  • Rozwija umiejętności wyniesione z Profesji Podstawowych.
  • Pozwala realizować naszą pasję na nowy sposób i wzbogacać zabawę z RPG.
  • W wielu przypadkach umożliwia podzielenie się swoją wiedzą, doświadczeniem i umiejętnościami z innymi.
  • W nielicznych, skrajnych sytuacjach staje się sposobem na życie i utrzymanie.
Powszechny mit głosi, że Profesji Zaawansowanych nie da się łączyć. To prawda, nie jest to wyzwanie dla randomowego Erpegowca wylosowanego z tabelki. Oczywiście się da, ale trzeba się temu całkowicie poświęcić lub wylosować talent Manczkin. Sposób zdobywania tych profesji jest zróżnicowany. Jedne są bardziej dostępne, inne mniej. Do wielu z nich dociera się poprzez działanie w tak zwanym "fandomie erpegowym" (demoniczny śmiech), środowisku tyleż wesołym, co groźnym dla nieostrożnych. Ostatecznie jednak jest jak w RPG: wszystko zależy od podejmowanych wyborów i towarzyszy wyprawy.
Erpegowiec WędrownyZwany także Uczestnikiem Konwentów. Korzyści erpegowe:
  • poznawanie nowych graczy i MG,
  • poznawanie nowych systemów, wymiana doświadczeń,
  • zwyciężanie w konkursach dla graczy i MG (np. Puchar Mistrza Mistrzów, GRAMY!, NERD).
Potencjalne korzyści pozaerpegowe:
  • takie jak przy Erpegowcu Podstawowym,
  • poza tym nieograniczone, bo nigdy nie wiesz, kogo spotkasz na konwencie,
  • jeden ze sposobów (obok np. Forumowicza lub Blogera), by otwierać sobie możliwości zdobywania innych Profesji Zaawansowanych.
ForumowiczErpegowiec Wędrowny w Sieci. Specjalizacje (ilość w zasadzie nieograniczona): troll, guru, mod, fanboj, hejter, lurker, etc. Korzyści erpegowe:
  • wymiana doświadczeń,
  • udział w sesjach forumowych (PBF),
  • udział w inicjatywach forumowych.
Potencjalne korzyści pozaerpegowe:
  • przynależność do społeczności,
  • teoretycznie nieograniczona ilość kontaktów.
BlogerErpegowiec Internetowy na Swoim. Korzyści erpegowe:
  • dzielenie się swoją wiedzą, doświadczeniem,
  • udział w inicjatywach blogerów,
  • możliwość publikacji szczególnie ciekawych wpisów w magazynach sieciowych i w portalach.
Potencjalne korzyści pozaerpegowe:
  • zależne od poziomu bloga i ścisłości jego profilu,
  • okazja do budowania swojej marki wśród innych Erpegowców,
  • w zależności od popularności bloga i włożonego wysiłku możliwość uzyskania zysków z reklam,
  • możliwość otrzymywania podręczników do recenzji od Wydawców.
Twórca Programu KonwentuSpecjalizacje: Prelegent, Organizator Atrakcji. Korzyści erpegowe:
  • bezpośrednie przekazywanie swojego doświadczenia,
  • promowanie ulubionego systemu na konwentach,
  • promowanie systemu autorskiego.
Potencjalne korzyści pozaerpegowe:
  • darmowe wejściówki na konwenty,
  • zaproszenia do tworzenia programu na kolejnych konwentach,
  • możliwość współpracy z wydawcami,
  • trenowanie umiejętności przydatnych na rozmowach kwalifikacyjnych, egzaminach, prezentacjach biznesowych.
KolekcjonerCzyli Posiadacz Obiektu Zazdrości Erpegowców Niekolekcjonerów. Korzyści erpegowe:
  • systematyczne i kompleksowe wspieranie Wydawców,
  • wiedza o różnych systemach i wspieranie nią innych na sesjach lub forach,
  • wygrywanie konkursów wiedzowych na konwentach.
Potencjalne korzyści pozaerpegowe::
  • baza produktów na czarną godzinę do sprzedania na portalu aukcyjnym.
ScenarzystaCzyli Ten Trzeci. Specjalizacje: Kampanie, Jednostrzały, Sandboxy, Zahaczki. Korzyści erpegowe:
  • dawanie gotowych (lub prawie gotowych) pomysłów innym,
  • przygotowywanie dopracowanych materiałów na swoje sesje,
  • możliwość współpracowania z innymi scenarzystami,
  • wygrywanie w konkursach (Quentin, organizowanych przez Wydawców, przy portalach).
Potencjalne korzyści pozaerpegowe:
  • ćwiczenie pisania,
  • możliwość działania dla firm robiących gry komputerowe,
  • współpraca z Wydawcami przy dodatkach,
  • kariera pisarska.
PisarzSpecjalizacje: Fanfiction, Opowiadania, Powieści. Korzyści erpegowe:
  • dostarczanie pomysłów dla innych Erpegowców.
  • utrwalanie własnej wizji wybranego systemu,
  • sposób na zachowywanie motywów z najlepszych sesji.
Potencjalne korzyści pozaerpegowe:
  • ćwiczenie pisania,
  • współpraca z wydawcami przy dodatkach (generowanie fluffu),
  • tworzenie dla wydawcy opowiadań i powieści związanych z konkretnym uniwersum (np. Warhammer, Dungeons & Dragons, w Polsce np. Czerwone oko do Neuroshimy),
  • kariera pisarska.
Organizator LARPówSpecjalizacje: Gry terenowe, Jeepformy, Dramy. Można by w tym miejscu poszukiwać wspólnych korzeni LARPów i RPG, a także podkreślać różnice między tymi formami rozrywki. Na potrzeby tego tekstu istotne jest tylko to, że Erpegowcy często organizują LARPy. Korzyści erpegowe:
  • organizowanie dużych, wieloosobowych gier w realiach ulubionych systemów,
  • współpraca z innymi twórcami przy większych projektach,
  • dzielenie się swoimi wizjami i pomysłami bezpośrednio z bardzo szeroką grupą osób,
  • branie udziału i wygrywanie w konkursach dla twórców LARPów (np. Złote Maski).
Potencjalne korzyści pozaerpegowe:
  • tworzenie punktów programu na konwentach (darmowe wejściówki),
  • rozwijanie umiejętności przydatnych w pracy eventowca,
  • możliwość współpracy z firmami organizującymi obozy RPG,
  • promowanie systemów RPG (możliwość współpracy z wydawnictwem).
Zawodowy Mistrz GryZazwyczaj w postaci Pracownika Obozu RPG. Korzyści erpegowe:
  • dużo intensywnego grania (ryzykowne!),
  • przekazywanie swojego doświadczenia najmłodszym Erpegowcom.
Potencjalne korzyści pozaerpegowe:
  • zysk (zależny od indywidualnych warunków, na poziomie dorywczej pracy wakacyjnej),
  • umiejętność panowania nad dziećmi.
Organizator Obozów RPGCzyli Promotor RPG Wśród Najmłodszych. Korzyści erpegowe:
  • zatrudnianie innych Erpegowców.
Potencjalne korzyści pozaerpegowe:
  • zyski wynikające z organizacji obozu,
  • umiejętności organizacji imprez.
NaukowiecSpecjalizacje: Teoretyk-amator, Student, Magister, Doktorant. Korzyści erpegowe:
  • pogłębienie teoretycznej wiedzy o RPG z możliwością wykorzystania jej na sesji,
  • wspólne projekty z innymi osobami o podobnych zainteresowaniach,
  • wyprowadzanie RPG z niszy, podnoszenie ich statusu.
Potencjalne korzyści pozaerpegowe:
  • droga w karierze naukowej (psychologia, socjologia, kulturoznawstwo etc.),
  • działalność w Polskim Towarzystwie Badania Gier,
  • rozwój umiejętności właściwych danej dziedzinie związanych z pracą analityczną,
  • rozwój umiejętności przygotowywania wystąpień i tekstów.
RedaktorSpecjalizacje: Portal, Magazyn Sieciowy, Czasopismo. Korzyści erpegowe:
  • szerokie dzielenie się swoją wiedzą i umiejętnościami,
  • przekazywanie swojej wiedzy w formie utrwalonej,
  • możliwość organizowania inicjatyw, animowania społeczności Erpegowców.
Potencjalne korzyści pozaerpegowe:
  • zyski zależne od profilu i rozmiarów przedsięwzięcia (zazwyczaj materiały recenzenckie),
  • szeroka baza kontaktów,
  • rozwój umiejętności redaktora, korektora, dziennikarza,
  • referencje, wpis w CV,
  • możliwość prowadzenia Portalu, Magazynu, Czasopisma w charakterze Redaktora Naczelnego lub Wydawcy (większe obowiązki, potencjalnie większe korzyści).
Organizator KonwentówCzyli Człowiek Od Wszystkiego. Korzyści erpegowe:
  • animowanie środowiska,
  • wspieranie rynku,
  • nowe inicjatywy.
Potencjalne korzyści pozaerpegowe:
  • rozwój zdolności zarządzania zespołem, pozyskiwania sponsorów, współpracy z mediami,
  • koordynacja imprez,
  • bardzo szeroka baza kontaktów.
TłumaczSpecjalizacje: Polski-angielski, Angielski-polski. Korzyści erpegowe:
  • dogłębna znajomość konkretnego systemu.
Potencjalne korzyści pozaerpegowe:
  • zysk (zależny od indywidualnych warunków, zazwyczaj poniżej stawek rynkowych),
  • szlifowanie umiejętności przekładu,
  • rozwój umiejętności tłumaczenia innym swoich decyzji translatorskich.
RysownikSpecjalizacje: Dla Siebie i Drużyny, Dla Wydawcy z Polski, Dla Wydawcy z USA. Uwaga: Rysownik oczywiście nie musi być Erpegowcem, by dobrze rysować smoki. Ale na pewno przy rozmowach z Fantasy Flight Games nie zaszkodzi mu umiejętność odróżnienia skavena od orka. Korzyści erpegowe:
  • tworzenie handoutów na sesje.
Potencjalne korzyści pozaerpegowe:
  • rozwój umiejętności,
  • szansa na współpracę z wydawcą,
  • zysk (zależny od indywidualnych warunków),
  • możliwość tworzenia dla bardziej dochodowej branży.
Twórca SystemuCzyli Marzenie Każdego Prawdziwego Erpegowca. Korzyści erpegowe:
  • kluczowa rola w zasilaniu rynku,
  • stworzenie swojej gry!
Potencjalne korzyści pozaerpegowe:
  • stworzenie swojej gry!,
  • zysk (zależny od sytuacji rynkowej, zazwyczaj niewielki),
  • darmowe wejścia na konwenty,
  • ćwiczenie pisania,
  • możliwość działania dla firm robiących gry komputerowe,
  • kariera pisarska.
WydawcaSpecjalizacje: RPG, Planszówki, Bitewniaki, Karcianki, Książki. Korzyści erpegowe:
  • bycie rynkiem,
  • wprowadzanie nowych systemów polskich i zagranicznych,
  • promowanie autorów,
  • wspieranie środowiska (konwenty, portale).
Potencjalne korzyści pozaerpegowe:
  • zysk (zależny od możliwości i warunków rynkowych),
  • możliwość przekwalifikowania się lub posiadania różnych profilów wydawniczych (planszówki, książki, gry),
  • umiejętność prowadzenia firmy,
  • bardzo szerokie kontakty.
Właściciel Sklepu z GramiSpecjalizacje: Internetowy i/lub Stacjonarny. Korzyści erpegowe:
  • bez Ciebie to się nie będzie kręciło!,
  • bycie na bieżąco z nowościami,
  • wspieranie rynku (konwentów, portali, lokalnej społeczności).
Potencjalne korzyści pozaerpegowe:
  • bez Ciebie to się nie będzie kręciło!,
  • sposób na utrzymanie się,
  • nauka własnej przedsiębiorczości z możliwością zmiany branży na bardziej intratną,
  • kontakty biznesowe.
Ten artykuł nie jest zamknięty. Jeśli masz pomysł na Profesję Zaawansowaną lub jakieś nieuwzględnione tutaj korzyści – erpegowe i pozaerpegowe – podziel się swoim uwagami w komentarzu. Dodamy je do tekstu.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
Tagi: teoria RPG



Czytaj również

Komentarze


WekT
   
Ocena:
+5
Ja mam to szczęście nieszczęśćie, że zawsze grałem za mało i nie miałem czasu na granie, wiec w dorosłym zyciu chyba nie odczuję aż tak strasznie przejścia.

Aktualnie mam połaczenie mało rozwiniętych profesji wędrownego, scenarzysty i rysownika- obecnie w fazie restartu- full restart planowany na ZjAvę :)

Tekst dobry- przypominająsięstare dobre czasy gdy magazyny były w kioskach :)
27-01-2012 09:36
Kastor Krieg
   
Ocena:
+8
Wow. Super repku! Więcej takich tekstów, proszę!

pozdro
27-01-2012 10:14
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+6
Fajne!
27-01-2012 10:15
Neurocide
   
Ocena:
+2
Nazwy profesji piszemy z małej - nie raz to spece z Poltera mówili. :)))))

Po drugie Erpegowiec to e-zin, a nie profesja - dopadnie was ACTA. :)))))

http://erpegowiec.prv.pl
http://erpegowiec.blogspot.com

Porodówka
27-01-2012 10:54
KFC
   
Ocena:
+2
chyba nie dopadnie bo zin jakiś mało aktywny od 2 lat ;)
27-01-2012 12:06
Zuhar
   
Ocena:
+3
Ale 70 lat nie minęło.
27-01-2012 13:05
KFC
   
Ocena:
+2
najpierw neuro musiałby tę nazwę gdzieś zarejestrować :P
27-01-2012 13:09
Neurocide
   
Ocena:
+5
Wejdzie ACTA, to będziecie po ścianach przed prawnikami uciekać :p
27-01-2012 13:20
    D-Z-I-Ę-K-U-J-E-M-Y!
Ocena:
+3
W końcu z sensem! Supcio Repku! Bardzo pięknie! Jeszcze chcemy! Może coś o magach albo o kapłanach! Albo o walce o walce!
Pozdrawiam serdecznie !
27-01-2012 14:51
Repek
   
Ocena:
+3
@Neurocide
Nazwy profesji piszemy z małej - nie raz to spece z Poltera mówili. :)))))

Spece srece. :P Wszystko z wielkiej i niech się świat cieszy, że TM nie dodałem po każdej nazwie własnej.

Pozdro, cieszę się, że tekst się podoba.
27-01-2012 15:38
    Hurra! To wspaniale! Pycha!
Ocena:
+1
A może tak zilustrować ten tekst i zaktualizować? To byłoby COŚ!
Można wtedy dodać tekst, wiesz do jakiegoś magazynu! Jak Roboticę.
I nie można dać tego tekstu do slidera na jakiś czas?
Powrzucali jakieś newsy o Nowym Jorku i szybko zniknie. I później nikt go nie przeczyta.
Dziękuję jeszcze raz.
28-01-2012 23:22
Repek
   
Ocena:
0
A może tak zilustrować ten tekst i zaktualizować? To byłoby COŚ!

Napisalem do Milo Manary. Poczekamy, zobaczymy.

P.
28-01-2012 23:47
Kamulec
   
Ocena:
+1
Nie rozumiem skąd to stosowanie z uporem angielskiego "handout".
29-01-2012 05:08
Kastor Krieg
   
Ocena:
+3
Z żargonu (takie francuskie słowo, nie wiem skąd stosowanie go z uporem w lingwistyce).
29-01-2012 09:13
Kamulec
   
Ocena:
+1
Uważam, że stosowanie bez dobrego uzasadnienia słów obcojęzycznych zamiast polskich obniża jakość tekstu.
29-01-2012 16:49
MiszczPodziemi
   
Ocena:
0
Błagam, napisz proszę więcej o korzyściach, to takie fajne!
29-01-2012 21:26

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.