» » Pretor

Pretor


wersja do druku

Nie od razu Rzym zbudowano

Redakcja: Balint 'balint' Lengyel
Ilustracje: TheProdigy

Pretor
W Pretorze gracz wciela się w rolę inżyniera, którego rolą jest wybudowanie okazałej rzymskiej metropolii w odległej prowincji jaką była Brytania. Należy jednak pamiętać, iż cesarz nagrodzi tylko jednego wybrańca, któremu uda się przynieść chwałę Imperium Romanum.

Pretor to najnowsza gra jeszcze niezbyt znanego, przynajmniej w Polsce, wydawnictwa NSKN Games której polską wersję zawdzięczamy Grannie. Odpowiadają za nią Andrei Novac oraz Agnieszka Kopera, czyli autorzy, którzy mają na swoim koncie już kilka zaprojektowanych gier, spośród których wyróżnić należy Warriors & Traders. Jak wyszła im ta najnowsza? Odpowiedź znajdziecie poniżej.

W środku dużego pudła znajdziemy sporo dobrze wykonanych elementów. Grube kartonowe kafle miasta, żetony muru, monety oraz plansze graczy. Do tego sporo drewnianych znaczników w postaci kosteczek i dysków oraz plastikowe kostki oznaczające pracowników. Całości dopełnia instrukcja oraz karty pomocy, które są stanowczo za duże i raczej zawadzają przy stole niż pomagają. Ilustracje na kaflach są ładne pasują do klimatu starożytnego Rzymu.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Zasady i rozgrywka

Pretor to gra  typu worker placement (wysyłani na plansze robotnicy wykonują akcje), w której nasi podopieczni są reprezentowani przez kości. Liczba oczek wskazuje na to, jak doświadczony jest dany pracownik. Akcje sprawiają, że doświadczenie pracownika rośnie o 1, ale kiedy osiągnie 6 oczek robotnik przechodzi na emeryturę i nie jest dalej aktywny.

Przygotowanie jest proste i nie trwa zbyt długo. Wybieramy kafle miasta w zależności od liczby uczestników, a każdy z graczy dostaje zasoby startowe takie jak drewno, kamień, marmur i uzbrojenie oraz złoto. Wystarczy jeszcze położyć swoje znaczniki w odpowiednie miejsca takie jak tor morale, czy punktacji i można zaczynać.

Gracze mogą zdobywać punkty uznania na różne sposoby, dwa główne to jednak budowanie budynków lub okalającego miasto muru. Gracz w swojej turze może wykonać trzy akcje: przenieść robotnika i aktywować budynek, wybudować nowy lub aktywować specjalny kafelek miasta. Aby wznieść nową budowlę gracz wybiera go z puli dostępnych, płaci wymaganą ilość zasobów i przyłącza budynek do istniejącej już sieci. Za tą akcję otrzymuje punkty zwycięstwa, których ilość może zwiększyć poprzez kolorystyczne dopasowanie rogów (placów). Budowa wymaga wysłania pracownika, który uzyska za wykonaną akcję doświadczenie.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Kolejną akcją jest wykorzystanie budynku. Podobnie jak przy budowie, gracz umieszcza robotnika na kafel budynku i natychmiast otrzymuje odpowiednie profity. Jeśli budynek należy do nas, wówczas nic się nie dzieje, ale w przypadku, gdy został on wybudowany przez innego gracza trzeba zapłacić mu tzw. koszt aktywacji (są to zasoby lub złoto). Jeśli kafel posiada zielony symbol pracownik nie zyska doświadczenia, stanie się tak wtedy, gdy budynek będzie posiadał czerwony okrąg.

Kiedy już wszyscy gracze wykorzystają wszystkich swoich robotników i spasują następuje Faza porządkowa. Nasi nowicjusze stają się aktywnymi robotnikami, zabieramy robotników z kafli miasta z powrotem na naszą planszę. Jeśli nasz pracownik uzyskał 6 punktów doświadczenia idzie na zasłużoną emeryturę. W tej fazie wypłacamy także pensje tak jak wskazuje plansza. W przypadku kiedy nie stać nas na opłacenie wypłat, tracimy morale, jeśli nie możemy bardziej ich obniżyć tracimy cenne punkty uznania. Należy też teraz odkryć nowe kafle miasta (o 1 więcej niż liczba graczy) oraz żeton muru. Jeśli stos budynków lub żetonów muru wyczerpał się gra zbliża się do końca.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Oprócz punktów uznania zdobywanych w trakcie gry, otrzymujemy je również za punktacje końcową. Każdy robotnik daje tyle punktów, ile ma doświadczenia, nowicjusze dają zawsze po 1 punkcie. Poziom morale może zmniejszyć lub zwiększyć, zależnie od poziomu, ilość punktów, ponadto każde 10 jednostek złota daje 1 punkt.

Przemyślanym rozwiązaniem w Pretorze jest to, że pracownicy zyskują doświadczenie, aż w końcu odchodzą na emeryturę. Mechanizm ten jest o tyle ciekawy, że na koniec tury trzeba takiemu pracownikowi wypłacić pensję. Dotyczy to również tych będących na emeryturze. Takie opłacanie nieaktywnych pracowników może dodatkowo obciążyć nasz budżet, trzeba więc zastanowić się, czy szkolić nowych robotników, czy wysyłać na emeryturę starych. Możemy również przy okazji aktywacji budynków celowo wysyłać bardziej doświadczonych pracowników na "zielone" pola, a tych mniej na "czerwone". Kombinowania jak widać w grze na pewno nie zabraknie.

Każdy budynek daje określone korzyści. Na chwilę jednak warto zatrzymać się przy kaflu oznaczającym rynek. W przeciwieństwie do innych budowli, możemy w nim dowolnie handlować wybranymi zasobami. To pomaga wybrnąć z czasem trudniejszej sytuacji podczas gry. Najlepiej grało mi się w składzie czteroosobowym, w pięciu robi się troszkę długo, ale co ciekawe gra nawet w dwie osoby niewiele traci. Gra ma także trudniejszy wariant, w którym plansza każdego z graczy różni się od siebie, wymusza tym samym inną taktykę oraz jednocześnie wydłuża żywotność tego tytułu.

Na koniec muszę zaznaczyć także, że do instrukcji wkradł się mały błąd i opis działania Wyroczni rozbiega się z tym co widzimy na kaflu. Otóż zamiast otrzymać poziom morale za każdych dwóch robotników na emeryturze tak naprawdę dostajemy dwa poziomy morale za każdego takiego robotnika.

Podsumowanie

Pretor to udany tytuł. Gra jest solidna zarówno pod względem wykonania jak i mechaniki. Bardzo dobrze się skaluje oraz ma sporą regrywalność ze względu na różne rozłożenie kafli oraz możliwość wybrania wariantu trudniejszego i łatwiejszego. Na uwagę zasługuje także sposób rozwoju naszych robotników, ciekawy i raczej niespotykany pomysł. Gra zajmuje niestety bardzo dużo miejsca, a karty pomocy umieszczone w pudełku powinny zostać w jakiś sposób skompresowane. Jeśli szukamy nieco trudniejszej gry, w której dodatkowo możemy wybrać stopień trudności (niczym w grach wideo), ze świeżym pomysłem (robotnicy) i możliwością kombinowania i myślenia Pretor będzie odpowiednim wyborem. Warto także dodać o miłym akcencie od producenta, który na naszą prośbę, przyśle do nas trzy dodatkowe kafle miasta.

Plusy:

  • jakość wydania
  • dobrze się skaluje
  • spora regrywalność
  • rozwój robotników
  • wymaga kombinowania
  • darmowy dodatek od rodzimego wydawcy

Minusy:

  • mały błąd w instrukcji
  • wielkie karty pomocy
  • wymaga dużo miejsca

Dziękujemy wydawnictwu Granna za przekazanie gry do recenzji.

 

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
8.5
Ocena recenzenta
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 1
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Pretor
Seria wydawnicza: Granna Expert
Typ gry: ekonomiczna
Projektant: Andrei Novac
Ilustracje: David J. Coffey, Agnieszka Kopera, David Szilagyi
Wydawca oryginału: NSKN Games
Data wydania oryginału: 2014
Wydawca polski: Granna
Data wydania polskiego: 2014
Liczba graczy: od 2 do 5
Wiek graczy: od 12 lat
Czas rozgrywki: 75 min
Cena: 119,95 zł
EAN: 5900221002256



Czytaj również

Akademia Smoczych Wrót
Będziemy czarować
- recenzja
Simurgh: Zew Władcy Smoków
Więcej i lepiej
- recenzja
Od średniowiecza do podboju kosmosu
Prezentacja gry Exodus: Proxima Centauri Andreia Novaca i Agnieszki Kopery
Sierra West
Eurogracze i pionierzy
- recenzja
Teotihuacan: Późny okres preklasyczny
Jeszcze więcej punktów do zdobycia!
- recenzja
Teotihuacan: Miasto Bogów
Komu piramida, a komu grobowiec
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.