string(15) ""
» Blog » Premiera Wiatyku
23-08-2014 16:17

Premiera Wiatyku

W działach: Wiatyk | Odsłony: 587

Premiera Wiatyku

Dokonało się.

http://wiatyk.pl/pobierz/

Szczęśliwy Aure.

----

Update: A Senthe zrobiła kartę postaci: http://wiatyk.pl/pliki/

Komentarze


leto_ii
   
Ocena:
+3

Szybki rzut oka - spoko, gratulacje! Bardzo fajnie to wygląda, szata graficzna, ilustracje. 

Co już bym poprawił:

  • źródła ilustracji dał na koniec podręcznika
  • podlinkował spis treści, aby kliknięcie przenosiło do treści. To (chyba) da też spis treści w PDF zamiast miniaturek stron.

Zbieraj inne uwagi i liczę na wersję 1.1 :) 

23-08-2014 17:33
nerv0
   
Ocena:
0

C:

23-08-2014 18:47
Squid
   
Ocena:
0

@Bóg Imperator Diuny

Mi wyświetla się spis treści, a nie miniaturki stron. Kwestia programu (u mnie jest Evince Document Viewer)? Ustawień?

23-08-2014 20:01
leto_ii
   
Ocena:
0

Acrobat Reader XI. Ustawień raczej nie, bo wiele PDFów ma to poprawnie(?) zrobione - kliknięcie na pozycję w spisie treści otwiera daną stronę. I wtedy też po lewej stronie ekranu mogę wyświetlić dodatkowy, cały czas widoczny spis treści, co jest bardzo wygodne.

Wiatyk wygląda tak: http://prntscr.com/4fpn8r

A to o czym mówię tak: http://prntscr.com/4fpnwv

Google i "how to create bookmarks in pdf" powinno pomóc w ew. poprawce.

23-08-2014 20:24
leto_ii
   
Ocena:
0

A co do Wiatyku. Fajnie, ale mnie brakuje jednak jednego. Archetypów. Takie punkty wyjścia, gracz tworząc postać wybiera archetyp Wojownik, w pakiecie ma zdolności, cechy i odporności plus może wydać punkty na dodatkowe, albo poprawę tych pakietowych. To by też pomagało ocenić kto co umie, jakie ma szanse itd, bo przy braku współczynników Archetyp może stanowić wskazówkę co do ich ew. wartości. Archetyp Wojownik i Złodziej - jeśli oba nie mają zdolności wspinanie po linie czy akrobata, to można zakładać, że większe szanse ma Złodziej, ze względu na ogólnie przyjętą koncepcję: złodziej, zręczny, sprytny itd. Normalnie tutaj by wchodziły w grę współczynnik i zapewne zręczność, przy ich braku, szczególnie dla początkujących, łatwiej będzie ogarnąć sytuację za pomocą Archetypów. 

Ale sam system i jego wydanie - bardzo fajna inicjatywa, jeszcze raz gratulacje. Heartbreaker, jaki każdy by chciał wydać (wewnętrzna spójność)  i w postaci jakiej każdy chciałby go wydać.

23-08-2014 20:36
Z Enterprise
   
Ocena:
0

Podoba mi się. Najbardziej zaś to, że czytając go czuć klimat, a to rzadkie ostatnio w RPGach. Chociaż nie do końca moja bajka, i tak mi się podoba.

Leto - cóż to za czasy, gdy gracze RPG nie potrafią stworzyć własnych klocków do zabawy, tylko muszą mieć pełen zestaw na tacy?

23-08-2014 21:41
Aure_Canis
   
Ocena:
0

Dzięki!

Archetypy to przykład zasady domowej, którą można samodzielnie wprowadzić. Wielu graczy bawiących się na pierwszej edycji D&D stosowało system wymyślanych przez nich profesji wyrażających background i zakres umiejętności postaci.

23-08-2014 21:48
leto_ii
   
Ocena:
+1

Początkującym łatwiej będzie jak w podręczniku znajdą się dwie, czy trzy dodatkowe strony z opisem Archetypów i jak je stosować. Taka wersja na start, potem każdy sobie zrobi jak chce. Dodając je Wiatyk nic nie traci, bo zasady nie ulegają zmianie, a tylko zyskuje, z opcjonalnymi Archetypami otwiera się na leniwych, mniej kreatywnych, początkujących, mających mało czasu itd.

23-08-2014 22:11
KFC
   
Ocena:
+3

Zig idąc tym tropem nie potrzeba wcale podręczników RPG, bo każdy ogarnięty MG może prowadzić wszystko na swoich hałsrulach, ałtorkach i klockach, ba nie potrzebuje nawet tego wystarczy 1 kostka dla lubiących losowość, dla tych co mogą się bez niej obejść wystarczy sam geniusz i słodki słowotok Mistrza.

23-08-2014 22:38
nerv0
   
Ocena:
0

Ale to jest pójście w skrajność, a skrajności są zue. Idąc w drugą stronę dostajemy kilkadziesiąt podręczników wypełnionych opisami profesji, ekwipunku zaklęć, lokacji i potworów. Czyli dedeki. :]

23-08-2014 22:42
KFC
   
Ocena:
+1

Pewnie, ale leto słusznie zauważył, że jeśli gra ma faktycznie trafić do nowicjuszy to prowadzenie za rączkę i danie paru przykładów choćby archetypów czy gotowych statystyk postaci i NPCów znacznie ułatwia zrozumienie specyfiki i mechaniki gry. Dla zaawansowanego MG to nie będzie żaden problem, bo w te klocki bawi się od XX lat, nowicjusz może się trochę pogubić.

23-08-2014 22:49
Squid
   
Ocena:
0

@leto_ii

Hm, faktycznie, na Adobe Readerze bookmarków nie ma, choć w moim Scribusie wszystko wygląda tak, jak należy - podobnie jak w moim nie-Adobe'owym czytniku. W każdym razie, jeśli ktoś zaznajomiony ze Scribusem wie, jak ominąć tego buga, proszę o kontakt.

24-08-2014 00:08
Z Enterprise
   
Ocena:
0

Początkującym łatwiej będzie jak w podręczniku znajdą się dwie, czy trzy dodatkowe strony z opisem Archetypów i jak je stosować.

Ale po grzyba? Dlaczego na poziomie tekstu pierwotnego gracze już mają mieć ustawioną torowość, narzucone cugle, ograniczane przez Archetypy? To takie nowoszkolne, złe i zbędne. Stary gracz bez problemu sobie wymysli archetyp, jeśli bedzie mu do czegoś potrzebny. A nowy gracz, nie mający pojęcia o ograniczeniach, które próbujesz mu narzucić, być może stworzy zupełnie nową jakość, nawet kosztem tego, że mu będzie "trudniej". Co też jest bzdurą, bo archetypów jest pełno w popkulturze - wystarczy sobie wybrać ulubioną postać z filmu czy książki.

Zig idąc tym tropem nie potrzeba wcale podręczników RPG, bo każdy ogarnięty MG może prowadzić wszystko na swoich hałsrulach, ałtorkach i klockach, ba nie potrzebuje nawet tego wystarczy 1 kostka dla lubiących losowość, dla tych co mogą się bez niej obejść wystarczy sam geniusz i słodki słowotok Mistrza.

Dokładnie tak. Podręczniki RPG w dzisiejszych czasach to twór wyłącznie marketingowy. Wszystko na ten temat zostało już dawno temu napisane. Teraz już tylko się przepisuje, upraszcza, ewentualnie szokuje cyckami i mechaniką przeżywania gwałtu.

 

Jak rozumiem, Aure próbował wrócić do korzeni, do gry w stylu lat 70'tych. I warto zacząć od tego, zastanawiając się, czy warto coś dodawać. Moim zdaniem dodawanie archetypów tutaj mataki sam sens jak dodawanie ich do Oka Yrrhedesa. Czyli żadnego. Chyba że ktoś naprawdę musi, to sobie zrobi w domu.  jak nie wie, że nie musi, to pewnie i nie będzie potrzebował.

24-08-2014 09:06
KFC
   
Ocena:
0

Coś w tym jest, ale nawet w tych legendarnych latach 70 miałeś trzy klasy, trzy rasy i trzy książeczki zasad wzięte nie/wprost z bitewniaka ;)

24-08-2014 09:43
leto_ii
   
Ocena:
0

@Z Enterprise

W Oku dodawanie Archetypów nie ma sensu - bo są współczynniki. A w Wiatyku ich nie ma, początkujący zostają z niczym, brak gotowego zestawu cech i zdolności (vide Adventurers), brak statsów przeciwników (ich cech i zdolności), brak jednoznaczności co do walki (na co rzucać i jak interpretować wynik - w Oku jest to łatwe do zrozumienia). Rozumiem filozofię Wiatyku, ale pewien ukłon w stronę początkujących był by dobrym posunięciem.

24-08-2014 10:49
Tyldodymomen
   
Ocena:
+1

Cwetroklony nie są dla początkujących. Jeśli ktoś stawia pierwsze kroki polecam Progeny, intuicyjna mechanika i dwadzieścia lat na rynku.
 

24-08-2014 11:01
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Taki miszczu jak zigi, to nawet graczy nie potrzebuje. ;)
24-08-2014 11:23
dreamwalker
   
Ocena:
0

Nie patrzyłem jeszcze na grę, ale artykuły na stronie są bardzo inspirujące.

 

EDIT:

Czy pojawi się również wersja czarno biała, bez tła i grafik do druku?

26-08-2014 13:06
Aure_Canis
    Dzięki, Dream
Ocena:
+1

Jest w dziale Pobierz. : )

Jeżeli masz ochotę jakoś odnieść się do artów na stronie, zachęcam.

---

Swoją drogą: dzięki wszystkim za polecajki.

26-08-2014 14:13
dreamwalker
   
Ocena:
0

@aure racja, failed spot check

26-08-2014 23:32

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.