string(15) ""
» Blog » Post MiMowy obraz RPG
06-04-2014 09:51

Post MiMowy obraz RPG

W działach: RPG | Odsłony: 1568

Post MiMowy obraz RPG

    Mam dzisiaj zły dzień i będę się żalił.

    Kiedy nie miałem jeszcze na głowie ani jednego siwego włosa, a ekran mojego telefonu miał mniej niż 2 cale wychodziło pewne czasopismo. Nazywało się Magia i Miecz. Poświęcone było - uwaga! - grom fabularnym. Ukazywały się w nim artykuły o różnym poziomie merytorycznym, często nadmiernie zaangażowane i stronnicze. Były tam artykuły z których treścią się zgadzałem, takie z którymi zgadzałem się częściowo i w końcu takie, z którymi nie zgadzałem się w ogóle. Były tam przygody, niektóre (jak okazywało się w praniu) nieprzemyślane, pełne luk i założeń, których dobry scenariusz mieć nie powinien, inne były zaś całkiem niezłe.

    To, co jest najistotniejsze - przez karty MiMa przebijała się PASJA. Taka prawdziwa, nieudawana. I była to pasja do gier fabularnych, nie zaś do tematów pokrewnych, związanych z RPG jedynie częściowo.

    Po lekturze MiMa ZAWSZE chciało mi się grać. MiM zarażał dobrym humorem, dawał pomysły i entuzjazm, rozwijał RPG w Polsce. I - ostatecznie - był źródłem naprawdę niezłych artykułów. Jak wspomniałem wcześniej poziom był różny, ale - do cholery - w każdym numerze było coś naprawdę fajnego, a i średni poziom tekstów był mimo wszystko dość wysoki.

    Dziś mamy erę internetu, erę jaśnieoświeconych blogów. Dzięki temu mam dostęp do niezwykłej wręcz ilości wysokiej jakości publicystyki z cyklu: jaka to reklama Pyrkonu była zła, albo jak to nieładnie molestować graczki na sesji. Jeśli gdzieś w tej całej blogosferze są zakopane jakieś fajne teksty, to proszę o linki w komentarzach, bo ja naprawdę nie wiem gdzie ich szukać.

    Internet cofnął fandom, rozdrobnił, ogłupił. Jedynym jasnym przejawem są recenzje i crowdfunding, ale - z punktu widzenia publicystyki, czy "mięcha" bezpośrednio do wykorzystania na sesjach - internet uwstecznił poziom wypracowany przez MiMy.

    Jakiś czas temu ukazał się pierwszy numer Spotkań Losowych. Ot, taki współczesny, internetowy MiM, który na dniach ma także przeboleć się w formę drukowaną. Niektórzy podważali sens tego przedsięwzięcia, bo blogosfera. Ale wiecie co? W spotkaniach losowych przeczytałem coś o grach fabularnych. Naprawdę! Udało mi się to, chociaż nie mam mistycznej, wytrenowanej latami praktyki wiedzy o tym, jak wyłowić cokolwiek sensownego z blogosfery.

    Chciałbym z tego miejsca serdecznie podziękować wszystkim osobom zaangażowanym w ten projekt. To naprawdę ma sens.

Komentarze


jakkubus
   
Ocena:
0

@LA

Skoro rozrywkogodzina dąży do zera, liczymy granicę funcji. Zaś przy jej rachowaniu x/0 w większości wypadków równa się nieskończoności. Co oznacza, że jednak tak źle nie jest. :P

07-04-2014 11:30
von Mansfeld
   
Ocena:
+1

@jakkubus

Czyli dla fanów jest super, bo rozgrywka erpegowa dąży do nieskończonej ilości godzin gry, ale dla wydawców już niekoniecznie, bo jest odwrotnie - koszt rozrywki dąży do zera.

07-04-2014 12:04
~Troll Slayer

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
"Rozumiem od czasu do czasu jakiś artykuł na polski przełożyć bezinteresownie, ale komu się będzie chciało całą książkę za darmo tłumaczyć? Do tego dochodzi jeszcze podejście do licencji przez FFG."

A ja nie rozumiem dlaczego upierasz się, że sformułowałem takie żądanie/oczekiwanie jakkubus? Interesował mnie schemat krążownika klasy gothic. Chaos Spawn też prosił o wyjaśnienie jedynie reguły FATIGUE - zmęczenia oraz jakieś informacje o planecie Scintilla i Necromunda. Do całego podręcznika trochę daleko... Gruby jest. Widziałem...
07-04-2014 12:10
Malaggar
   
Ocena:
0

Nie mówi się "gruby" tylko "puszysty" ;)

Jak CS chce wyjaśnienie fatigue, to niech pod koniec tygodnia skontaktuje się ze mną Anioł Gniewu w ramach przypomnienia, a ja postaram się (ale nie obiecuję) naskrobać wyjaśnienie. Pasuje?
 

07-04-2014 12:17
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Cóż, od rzeczywistych porad to na polterze jest forum. W razie jakby co.
07-04-2014 12:21
Venomus
   
Ocena:
0

Mal, zasadniczo nie miałbym nic przeciwko jakby wydali na nowo Horus Heresy wersja 93' gdzie zamiast figurek (efektownych ale zaśmiecajacych planszę) były gustowne żetony na modłę Armageddonu. Jak oglądam na BGG to się ślinię. Bez krępacji i poczucia wstydu,o!

07-04-2014 12:33
Malaggar
   
Ocena:
+1

W starym HH Adeptus Arbites mieli fajne żetony. Niestety FFG chyba nie zna czegoś takiego jak "żeton" i wszędzie upycha mniej lub bardziej udane figurki.

07-04-2014 12:41
Kamulec
   
Ocena:
+1

@LukrecjuszV2

Ja nie mówię, że RPG to dobry biznes. Twierdzę natomiast, że nie jest to efektem umierania RPG, lecz charakteru tej formy rozrywki.

07-04-2014 13:02
ThimGrim
   
Ocena:
0

@jakkubus: Chcemy FATALa po polsku!

Hmmmm, jakieś inne propozycje?

07-04-2014 16:03
Kamulec
   
Ocena:
+2

Dagones Drag, Diabolo, a może Harry Potter?

07-04-2014 16:06
jakkubus
   
Ocena:
0

@ThimGrim

A co jest złego w FATALu? Ma on świetny, groteskowy i mroczny świat wspierany przez jedyną w swoim rodzaju mechanikę.

07-04-2014 16:57
banracy
   
Ocena:
+1

Miałem napisać, że jest zły bo promuje gwałty na postaciach graczek, ale sobie przypomniałem że Savage Worlds też. 

07-04-2014 17:04
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
A w którym miejscu szanowny pakracy?
07-04-2014 17:13
jakkubus
   
Ocena:
0

FATAL promuje gwałty na postaciach kobiecych w ogóle, a nie tylko na bohaterkach graczek. Taka specyfika świata, gdzie połowa męskiej populacji to gwałciciele.

07-04-2014 17:30
ThimGrim
   
Ocena:
0
I po co takie tłumaczenie miało by funkcjonować. Tzn. dla kogo? Bo przecież nie dla was skoro znacie I świat I mechanikě?
07-04-2014 18:31
jakkubus
   
Ocena:
0

@ThimGrim

Nie w takim stopniu w jakim bym chciał. A te prawie tysiąc stron przyjemniej jednak czytałoby się w języku ojczystym. A poza tym przysporzyłoby to systemowi nowych fanów, którzy do tej pory nie mogli się nim cieszyć przez barierę językową.

07-04-2014 20:33
Kamulec
   
Ocena:
0

Duży Format miałby o czym pisać. Może da się Agorę namówić, by sfinansowała przedsięwzięcie?

07-04-2014 20:54
ThimGrim
   
Ocena:
0

@jakkubus

 

Tzn. ilu fanów? Nie starczyłoby mi palców u rąk? Nasze wydawnictwo zajmuje się wysokobudżetowymi projektami na przynajmniej k6x11 fanów. Poza tym, wbrew temu co się tu niedawno działo, nie wydaje mi się żeby temat gwałtów był specjalnie "nośny" i grywalny. W każdym razie na pewno nie jako główna linia fabularna z questami pobocznymi typu sado-maso.

07-04-2014 22:13
jakkubus
   
Ocena:
0

Czyli FATAL i Wh40k odpadają? No to może Pathfinder?

07-04-2014 22:19
Kamulec
   
Ocena:
0

Jakiś dodatek do Charakternika by się przydał.

09-04-2014 21:21

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.