» Blog » Portal: TOP 10 vol. I
24-05-2014 23:34

Portal: TOP 10 vol. I

W działach: Portal TOP 10 | Odsłony: 250

Portal: TOP 10 vol. I

Pomimo tego że dwumiesięcznik Portal nie ukazuje się już od ponad 10 lat wciąż echa tekstów w nim zawartych pobrzmiewają w fandomie RPG. W niniejszej serii postaram się wskazać teksty szczególnie warte przeczytania. Oczywiście wybór z ponad 2000 stron nie jest łatwy- w spisie postaram się wskazać różne rodzaje tekstów.  

10. Pinokio,

Autor: Ignacy Trzewiczek, Portal 3;

Typ: Scenariusz do WFRP

Przegląd najlepszych artykułów z czasopisma Portal zaczynam od scenariusza będącego kwintesencją pierwszych numerów. Przygoda Ignacego Trzewiczka umieszczona w realiach cyklu Kroniki Starego Świata (będącego alternatywną linią czasową Starego Świata- podczas inwazji chaosu) może być charakterystyczna dla jego stylu pisania oraz być symbolem Jesiennej Gawędy. Zaznacza się w nim też kilka charakterystycznych cech- traktowanie kwestii mechaniki po macoszemu oraz unikanie "wypełnienia " do końca. Do samego scenariusza jako "wzmocnienie" warto dodać Kronik Starego Świata (druga edycja WFRP była potwierdzeniem że to dobry kierunek dla settingu) oraz almanachy Sztuka jest sztuka mające pomóc w praktyce wykorzystać tekst.

Gdyby ten scenariusz został by wysłany na Quentin 2014 nie miał by szans na dojście do finału. Po pierwsze nie jest to scenariusz- to raczej tekst dla inspiracji MG z gotowymi elementami. Tekst czyta się bardzo szybko, niemal i jego głównym zadaniem jest inspirowanie MG. Od pierwszych stron bombardowani jesteśmy spisem emocji jakie wywołać mamy u graczy klimatycznymi. Jednocześnie gdy przychodzi do przeprowadzenia  sesji okazuje się że mamy poważną pracą domową.  Autor snuje wizję bogatego krasno ludzkiego targu, podróży przez monotonne korytarze łączące twierdze czy użycia kilkunastu kostek k6 do pokazania wielkości ataku goblinów, po czym w wielu miejscach wprost mówi- "to przygotuj sam". Pinokio podobnie jak w bardzo dużej ilości tekstów z Portalów do użycia wymaga w zasadzie stworzenia scenariusza samemu. Całe piękno tej przygody polega na tym, że po przeczytaniu naprawdę chcę się to zrobić. Parafrazując:

"Ignacy nie opisywał świata Warhammera, stwarzał go na nowo. Jego obraz potężniejszy, świetniejszy niż był. Wszystko stwarzał na nowo, zaklinając w słowo."

9. W świecie psychodramy / Psychopata

Autor: Michał Oracz, Portal 3 i 4

Typ: mini-gra narracyjna

Gdyby Psychodrama lub Psychopata została stworzona przez zagranicznego autora, zareklamowana jako przełomowa dla RPG i spisana z precyzyjną metodą kontrolowania scen czy spotlightu z pewnością mogła by być wskazywana jako przykład czego to konserwatyści z Portala nie mogli by wymyślić.  W Psychodramy  nie ma MG i proponowane jest granie samym sobą, a w Psychopacie gracze mają do dyspozycji jedną postać którą mają "wyrywać sobie".

Podoba mi się opisanie tych gier żywym językiem, z użyciem przykładów "na krawędzi"- wulgarnych, bliskich naszej rzeczywistości. Ale najbardziej, że nie traktują gracza jak idioty tylko jak doświadczonego i dojrzałego gracza. Przed graniem upośledzonym Jaśkiem z nożem kuchennym za pazuchą i rozdwojeniem jaźni nie muszę czytać o tym, że mogę urazić graczy i że powiniemy dzielić się czasem fabuły z innymi graczami (tekst zachęca by wręcz wyrywać sobie postać). Bardzo miłe są też grafiki okraszające tekst.

Cytat: "(...) raczej nie mamy po takiej sesji niedosytu, a raczej ulgę, że to już koniec."  

Komentarze


Kaczorski
   
Ocena:
+4

Fajna sprawa, ciekaw jestem co znajdzie się na pierwszym miejscu.

U mnie byłaby to chyba... reklama Monastyru. Nigdy wcześniej ani później nie byłem tak nakręcony na żaden system.

24-05-2014 23:44
Kratistos
   
Ocena:
0

@ Kaczorski

W dziale specjalne wyróżnienia jest właśnie reklama Monastyru wraz z komiksem o makaronie chtulhu (chyba jedynym komiksem stricte rpg jaki mi się spodobał).

24-05-2014 23:48
johnybluecaterpillar
   
Ocena:
+1

konspiracja nr1 wychodzi nowy portal i kilku osobom zaalezy na zerowaniu na oryginalnym.
konspiracja nr2 przez 12 lat w temacie rpg nie wyszlo nic lepszego niz teksty do mlotka z portala wiec trzeba je odkopywac i sprzedawac truchlo mlodziezy, niech sie na nim uczy. 


czekam z prawdziwa niecierplkowscia na recenzje artykułow z relaksu ilub swiata mlodych!

 

24-05-2014 23:54
Hangman
   
Ocena:
+3
"Pinokio podobnie jak w bardzo dużej ilości tekstów z Portalów do użycia wymaga w zasadzie stworzenia scenariusza samemu. Całe piękno tej przygody polega na tym, że po przeczytaniu naprawdę chcę się to zrobić."

To taki nowoczesny marketing. Dzisiaj kupujesz meble Bodzio, musisz je sam złożyć, to potem tez same ci się rozlecą. Samemu je zareklamujesz i będziesz zgrzytał zębami, że musisz kupić nowe meble.
Scenariusz to nie przygoda. Samo lanie wody jest bezużyteczne, na sesji często wieksze emocje przyciągają starcia, elementy kacji, niż wielominutowe deklamacje. Opisy są raczej wskazówką dla prowadzącego. Nie nazywajmy od razu szkicu scenariuszem. O ile w ogóle jest to szkic bardziej do przygody, niż jako ramy dla kolejnych prawd objawionych pana T.
25-05-2014 00:33
74054

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0

Kratistos >>> pamiętam komiks, gracze planowali na co wydadzą wcześniej zarobiony hajs i jeden chciał dokupić dwa magazynki do Beretty. Prawie jak DD:)

Hangman >>> też pamiętam ten tekst, ogólnie, te teksty o Kronikach SŚ.  Czytając to kiedyś, miałem wrażenie wchodzenia do jakiejś przeklętej i zapomnianej krypty, do której wchodzić nie powinienem. Innymi słowy - te teksty były strasznie umrocznione.

A z innej beczki - rozleciały ci się jakieś meble z firmy Bodzio?

25-05-2014 08:31
Beamhit
   
Ocena:
+1

Jak widać Top 10 to bardzo subiektywne jest, bo osobiście ani Pinokia (liniowa przygoda (czy też szkic) w której bohaterowie i tak przegrają), ani tekstu o psychodramie bym tam nie umieścił ;)

25-05-2014 08:49
sil
    johny
Ocena:
+1
Portal to nie MiM
Jakis przyklad obalajacy teze?
Takie rzeczy to na gitgames
25-05-2014 10:49

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.