Kostka wytrzymałości: k8
Wymagania
Postać, która chce zostać politeistą, musi spełnić następujące wymagania.
Umiejętności: Wiedza (religia) 8 rang.
Atuty: Skupienie na umiejętności: Wiedza (religia).
Specjalne: Oddawanie czci bóstwu (nie samej idei), które posiada co najmniej jednego boskiego sprzymierzeńca.
Umiejętności klasowe
Oto umiejętności klasowe politeisty (i atrybut kluczowy dla każdej z nich): Czarostwo (Int), Dyplomacja (Cha), Koncentracja (Bd), Leczenie (Rzt), Rzemiosło (Int), Wiedza (historia) (Int), Wiedza (plany) (Int), Wiedza (religia) (Int), Wiedza (tajemna) (Int), Zawód (Rzt).
Punkty umiejętności na każdym poziomie: 4 + modyfikator z Int.
Tabela 1-1: Politeista
Specjalne | Czary dziennie | |||||
Wielobóstwo, Rozszerzone domeny i umiejętności klasowe, Rozszerzone spontaniczne czarowanie, Rozszerzone odpędzanie i karcenie nieumarłych | ||||||
Złotousty wierny | ||||||
Zgoda buduje | ||||||
Względy patronów | ||||||
Ukryta aura | ||||||
Wtajemniczenia | ||||||
Wtajemniczenia | ||||||
Wtajemniczenia | ||||||
Wtajemniczenia | ||||||
Wtajemniczenia |
Właściwości klasowe
Oto właściwości klasowe politeisty.
Biegłość w broni i pancerzu: Politeista nie zyskuje biegłości w broni ani pancerzu.
Wielobóstwo: Po pewnym czasie służby u jednego boga i spełnieniu wymagań tej klasy prestiżowej politeista ma prawo wyznawać także maksymalnie dwóch jego sprzymierzeńców, czyli dwóch lub trzech bogów naraz, co zwiększa wybór zaklęć do rzucenia, choć ogranicza liczbę dostępnych komórek na czary (patrz dalej, Czary na dzień/znane czary, gdzie znajdziesz więcej informacji). Od tej pory musi mieć także przy sobie święte (lub przeklęte) symbole wszystkich bóstw jakie czci. Może ich używać na przemian. Poświęca również dwukrotnie lub trzykrotnie więcej czasu na modlitwy i medytację, nawet jeśli nie przygotowuje zaklęć, które pochodzą od „nowych” bogów.
Czary na dzień/znane czary: Co każdy poziom w tej klasie prestiżowej politeista zyskuje zaklęcia na dzień, tak jakby awansował na kolejny poziom klasy rzucającej czary objawień, której był przedstawicielem, zanim zdecydował się na klasę prestiżową. Nie otrzymuje jednak innych korzyści wynikających z awansu w zwykłej klasie, z wyjątkiem wzrostu efektywnego poziomu czarującego. Oznacza to tak naprawdę tyle, iż postać dodaje poziom politeisty do poziomu innej już posiadanej klasy pozwalającej na rzucanie zaklęć, po czym w oparciu o uzyskaną sumę określa liczbę zaklęć dziennie oraz poziom czarującego. Na każdym poziomie czarów politeista zyskuje te, które były dla niego nieosiągalne (czary chaosu, dobra, prawa czy zła), a na których rzucanie zezwala charakter któregokolwiek z czczonych przez niego bóstw (nawet, jeśli nie samego politeisty, gdyż jego charakter musi być zgodny jedynie z charakterem bóstwa, które czcił przed awansem w tej klasie prestiżowej). Z racji tego, że możliwości politeisty są nieco większe, niż kapłana jednego bóstwa, może on zapamiętać o jeden czar mniej na każdym poziomie powyżej trzeciego, i to tylko w przypadku, gdy czci dwa bóstwa. W przypadku oddawania czci trzem – nie tylko potrafi zapamiętać o jeden czar mniej na każdym poziomie powyżej trzeciego, lecz traci niektóre komórki premiowe wynikające z modyfikatora Roztropności (zawsze na potrzeby obliczania dodatkowych komórek traktuje się go tak, jakby modyfikator ten był niższy o 1, czyli: zamiast +4 – +3), i to również w stosunku do komórek na czary poniżej trzeciego poziomu zaklęć. Politeista ma prawo rzucać zaklęcia domenowe każdego wyznawanego przez siebie bóstwa. W takim przypadku uzyskuje co najwyżej sześć „znanych” zaklęć (i domen), a nie dwa (czy dwie). Wybiera nowe domeny tak, jak na pierwszym poziomie w klasie kapłana. Ilość możliwych do rzucenia czarów domenowych także się zwiększa - o 1 na każdym poziomie domeny.
Rozszerzone domeny i umiejętności klasowe: Analogicznie jak u kapłana, choć uwzględniając nowe domeny zyskane dzięki oddawaniu czci „nowym” bogom: politeista, który wybierze domenę zwierząt lub roślin, uzupełnia zamieszczoną wcześniej listę umiejętności klasowych o Wiedzę (natura) (Int). Jeśli zdecyduje się na domenę wiedzy, dodaje do niej wszystkie dziedziny umiejętności Wiedza (Int). Jeżeli wybierze domenę podróży, uzupełnia listę o umiejętność Sztuka przetrwania (Rzt). Natomiast kapłan, który sięgnie po domenę oszustw, dodaje do wspomnianej listy Blefowanie (Cha), Przebieranie (Cha) oraz Ukrywanie się (Zr).
Rozszerzone spontaniczne czarowanie: W przeciwieństwie do standardowego kapłana, politeista może nieco nagiąć sztywne zasady obowiązujące przy leczeniu i zadawaniu ran. Przykładowo: kapłan dobrego i neutralnego bóstwa może leczyć lub zadawać rany, o ile wybrał opcję zadawania ran względem czarów zsyłanych przez neutralnego patrona. Raz podjętej decyzji w takim przypadku również nie może zmienić, choć jeśli na przykład czcisz dwa bóstwa neutralne, to w obu wariantach możesz zdecydować się na odmienny efekt.
Rozszerzone odpędzanie i karcenie nieumarłych (zn): Podobnie jak z leczeniem i zadawaniem ran – politeista może nieco nagiąć sztywne zasady i odpędzaći lub karcić nieumartych, o ile zdecydował się na karcenie (lub odpędzanie) przy wyborze umożliwianym mu przez czczone bóstwo neutralne.
Złotousty wierny: Począwszy od 2. poziomu, politeista otrzymuje premię z usprawnienia +8 do testów Dyplomacji względem osób czczących te same bóstwa co on.
Zgoda buduje: Politeista 3. poziomu, który wykona udany test Dyplomacji w stosunku do wyznawców swojego bóstwa może do końca rozmowy korzystać w testach Dyplomacji z zasady 20 o ile przedmiot testu jest powiązany z przedmiotem pierwszego testu.
Względy patronów: Począwszy od 4. poziomu, zaklęcia politeisty stają się efektem modlitw do więcej niż jednego boga przy pojedynczym rzucaniu czaru, dzięki czemu są nieco potężniejsze. Mianowicie: - przy czczeniu dwóch bóstw - zadają/leczą 3 punkty obrażeń więcej, a ST rzutu obronnego przeciw ich skutkom zwiększa się o 3 (kumuluje się to z innymi premiami, wynikającymi np. z atutów); - przy czczeniu trzech bóstw – zadają/leczą 6 punktów obrażeń więcej, a ST rzutu obronnego przeciw ich skutkom zwiększa się o 3 (kumuluje się to z innymi premiami, wynikającymi np. z atutów).
Ukryta aura (zw): Począwszy od 5. poziomu, politeista zaczyna emanować „zamgloną” aurą, jednak tylko w przypadku, gdy czczone przez niego bóstwa różnią się pod względem charakteru. W efekcie nikt nie jest w stanie jej wykryć. W przypadku identycznych charakterów patronów właściwości aury nie zmieniają się.
Wtajemniczenia: Postać może wybrać jedną z dalej opisanych zdolności specjalnych, wydając na nią 300 PD.
Doceniona gorliwość: Po dłuższym okresie służby u wielu patronów, politeistę przestają obowiązywać niektóre kary wynikające z Wielobóstwa. Przy czczeniu dwóch bóstw odzyskuje on utracone komórki z poziomów 4 – 6, przy czczeniu trzech – komórki z poziomów 1 – 5, a na potrzebę obliczania czarów premiowych z tychże poziomów uzyskuje normalny modyfikator z Roztropności.
Mistrzostwo w obrządkach: Dzięki wprawie w modlitwach do wielu bogów, politeista może bardziej spójnie i klarownie podchodzić do swojej wiary, a czas, jaki musi poświęcać na oddawanie czci bóstwom (poprzez medytację) skraca się o godzinę.
Potężny czar: Zdolność ta sprawia, że jedno wybrane zaklęcie maksymalnie 5. poziomu zostaje zesłane przez bóstwa w formie zmaksymalizowanej (jak atut metamagiczny). Komórka zajmowana przez zaklęcia pozostaje jednak niezmieniona. Można tę zdolność wybrać wielokrotnie, przy każdym wyborze maksymalizując efekt innego czaru.
Młot na heretyków: Politeista coraz sprawniej radzi sobie z kapłanami bóstw przeciwnych tym, które wyznaje. Otrzymuje premię z olśnienia +3 do testów ataku i obrażeń przeciwko nim, a rzut obronny na Wolę przeciwko ich zaklęciom wykonuje z premią z olśnienia +3.
Symbol jedności: Święte (lub przeklęte) symbole politeista potrafi wymienić na jeden, zawierający na obu stronach symbol innego bóstwa lub taki w kształcie trójściennej piramidki – jeden symbol na każdej ścianie. Dzięki temu może korzystać z rozszerzonego karcenia i odpędzania nieumartych jednocześnie, tzn. wybierać inny efekt wobec każdego objętego mocą nieumarłego.
Byli politeiści
Politeista, który w znacznym stopniu pogwałci kodeks postępowania wyznawanych bóstw lub przestał czcić którekolwiek z nich, traci wszystkie zaklęcia i klasowe właściwości w związanych z bogami klasach umożliwiających rzucanie czarów objawień poza Biegłością w zbroi i tarczy oraz Biegłości w broni. Od tego momentu nie może również zyskiwać poziomów w klasie politeisty, jak i powiązanej z nim klasie objawień, dopóki nie odbędzie pokuty (patrz opis czaru pokuta).
Politeiści po śmierci
Gdy kapłan będący politeistą umrze, jego duch przenosi się najczęściej na rodzimy plan bóstwa, które zaczął czcić najwcześniej (zwane dalej bóstwem pierwotnym). Rzadziej, i tylko gdy osiągnął wysoki poziom doświadczenia lub wyróżnił się w stosunku do innych kapłanów, może o jego esencję upomnieć się zwierzchnik bóstwa pierwotnego, o ile oczywiście przedstawiciel tej klasy prestiżowej go czcił. Jeśli chodzi o sprawność politeistów w zaświatach i po śmierci, to jest ona jeszcze bardziej rozwinięta, niż u zwykłych kapłanów, gdyż jednostki czczące większą ilość bogów lepiej orientują się w sprawach duchowych, jak i są bardziej świadomi relacji i połączeń zachodzących między Mocami.