» Blog » Pojęcia RPG-owe
08-11-2014 11:08

Pojęcia RPG-owe

Odsłony: 1640

Shalom,

mam czas i ochotę zająć się pracą magisterską. Jej temat nie jest jeszcze sprecyzowany, jednak będze dotyczyła języka stosowanego przez polskich RPG-owców na potrzeby prowadzenia sesji i mówienia o graniu.

Póki co robię ogólne przymiarki - możliwe, że praca przybierze postać słownika intepretującego nasz socjolekt z obszernym komentarzem w postaci wstępu. Nim podejmę decyzję staram się utworzyć listę terminów, które wydają mi się wymagające wyjaśnienia - gdy ją skompletuję, będę wiedział, co robić dalej. 

Może macie pomysł, co w tej liście zmienić lub co do niej dodać?

Spis nie obejmuje nazw własnych ani ich typowo polskich substytutów (typu: Młotek, Dedeki, Kacety). Przy niektórych pojęciach podano synonimy, które pozostaną wymienione przy wskazaniu ewentualnych różnic znaczeniowych / konotacyjnych (zostały poprzedzone słowem także). Podano też terminy mocno powiązane z danymi pojęciami, które wymagają szerszego komentarza, lecz nie potrzebują osobnego hasła (zostały poprzedzone zwrotem w tym).

Poniżej przedstawiony podział na trzy kategorie nie jest podziałem naukowym i na pewno nie pojawi się w mojej pracy. Służy on tylko łatwiejszemu uporządkowaniu informacji.

 

Pojęcia kluczowe (rozumiane przez niemal wszystkich grających)

 

Bohater Gracza (w tym: Player Character, tworzenie postaci) (także: BG, Postać Gracza, PG, awanturnik, poszukiwacz przygód, postać)
Bohater Niezależny (w tym: Non-Player Character) (także: BN, NPC (enpece (liczba mnoga i pojedyncza), enpec))

cRPG (także: komputerowe RPG) [gry komputerowe nie będą szczegółowo omówione w ramach pracy i nie są traktowane jako rodzaj gier fabularnych])

dodatek do gry fabularnej

doświadczenie (w tym: punkty doświadczenia, awans, rozwój postaci, poziom)

drużyna

edycja gry fabularnej

gracz

gra fabularna (w tym: role-playing game, pen-and-paper RPG, tabletop RPG) (także: gra wyobraźni, gra narracyjna, erpeg)

historia postaci (w tym: tło fabularne)

improwizacja

kampania

karta postaci

konwent (w tym: mikrokonwent, festiwal, prelekcja, sesja konwentowa [ale bez: gżdacz, org i innych terminów nieerpegowych])

klimat (także: nastrój)

kość (w tym: zasady opisywania i nazywania kości, np. k6, d20, kadziesiątka)

LARP (w tym: konwencja zapisu larp, gra terenowa [larpy nie zostaną szczegółowo omówione i nie są traktowane jako rodzaj gry fabularnej]) (w tym: gra fabularna na żywo)

mechanika

Mistrz Gry (także: MG, GM, Mistrz Podziemi, MP, narrator, starosta, wróż, prowadzący, Strażnik Tajemnic, sędzia (referee), bajarz, miś gry)

narracja

odgrywanie postaci

opis

podręcznik do RPG

prowadzić

przygoda (w tym: pomysł na przygodę, inspiracja, pisanie przygody)

rzut

scenariusz

sesja

sesja jednostrzałowa (także: jednostrzał, jednostrzałówka)

setting

statystyki postaci

system

świat gry (w tym: historia świata, panteon)

test (w tym: stopień (poziom) trudności, trudność, testować, sukces, porażka, test przeciwstawny, test otwarty)

tura (także: runda)

quest (także: zadanie) (w tym: side quest, main quest)

wczucie się w postać (także: wczuwanie się, immersja)

 

Pojęcia dodatkowe (rozumiane przez większość grających)

 

akcja

almanach

bestiariusz

charakter postaci

indie (także: gra niezależna)

in-game

fabuła

fandom RPG-owy

gra autorska (także: autorka)

hit points (w tym: rana, śmierć) (także: hapeki, wytrzymałość, żywotność, punkty trafień)

konwencja

krytyczne trafienie (także: cios krytyczny, krytyk, w tym: rzut krytyczny)

liniowość (w tym: railroading)

materiał (także: dodatek) fanowski lub autorski

muzyka na sesji (w tym: soundtrack, tło)

narzędzie

offtopic (także: offtop, offtopić, mówić na offtopie)

pancerz

rasa postaci

rekwizyt

retrogaming (w tym: oldschool, OSR (oeser), stara szkoła)

rodzaj postaci (w tym: klasa, profesja, archetyp)

sandbox (także: piaskownica, w tym: dzicz (wilderness), town)

testowanie systemu (gry)

umiejętności (także: skille, zdolności, atuty, przewagi, cechy, atrybuty, współczynniki)

walka (w tym: przeciwnik, wróg, boss)

zasady (także: reguły) gry

 

Pojęcia uzupełniające (rozumiane przez mniejszość grających)

 

drama

dungeon crawl (także: duneon crawling)

ekran (także: zasłona, zasłonka)

fluff

generator

główny nurt RPG (także: mainstream)

GNS (także: teoria GNS, w tym: gamiści, narracjoniści, symulacjoniści)

inicjatywa

jesienna gawęda

klub RPG

konfrontacja

konwersja mechaniki

kropka (odnośnie mechaniki Świata Mroku, w tym: pogardliwe określenie unikania mechaniki)

lootować (także: lootować coś, kogoś)

metagaming

metaplot

miniatura (figurka, w tym: znacznik, żeton)

moduł

mrok

munchinizm (w tym: munchkin)

powergaming (w tym: powergamer)

oracle die

optymalizacja

pula kości

przerzut

raport z sesji

retrogra (w tym: retroklon, symulakra)

rozstrzygnięcie

sesja forumowa (także: PBF, Play By Forum)

sesja na chacie (w tym: po Gadu-Gadu, po Skypie)

stawka

szkoła gry

tabela spotkań losowych (w tym: spotkanie losowe, encounter)

umowa społeczna

uniwersum

wyzwanie (w tym: skala wyzwania)

złota zasada

zasady autorskie (w tym: zasady opcjonalne, errata)

Komentarze


Vukodlak
   
Ocena:
+10

idea, że to język kształtuje rzeczywistość, a nie odwrotnie, jest dla mnie lekko straszna

To generalnie jest tak, że oba stwierdzenia są prawdziwe. Język kształtuje rzeczywistość i jest przez nią równocześnie kształtowany. Nie można jednak stwierdzić, że tylko jedna z tych opcji jest prawdziwa. W kwestii języka kształtującego rzeczywistość, możesz sobie spojrzeć na różnorodne nowomowy, którymi reżimy totalitarne próbowały wpływać na masy. Nie trzeba nawet szukać daleko, wystarczy w swoim słowniku używać więcej podziału na "my" i "oni", by wpływać na ludzi i antagonizować grupy społeczne, zebrania partyjne i polityczne happeningi też są bardzo dobrym przykładem na manipulację rzeczywistością poprzez język. Idea pracy trenerów i coachów bazuje na języku. Zwróć też uwagę na język stron zaangażowanych w poważne kwestie społeczne - np. aborcja i usilne używanie słowa zabieg u zwolenników pro-choice i ciągłe poprawianie ich przez pro-life (np. aborcja to nie zwykły zabieg, lecz morderstwo).

To jak mówisz, oraz jak do Ciebie się mówi, kształtuje Twój sposób myślenia i odbierania rzeczywistości.

09-11-2014 20:53
deailon
   
Ocena:
+2

Ja tylko z taką drobną uwagą.
Obserwuję bardzo słabą znajomość pojęcia retrogaming a zwłaszcza hasła OSR oraz sandbox, natomiast powergaming jest z mojej obserwacji bardzo dobrze znany, munchkin i munchkinienie również - choć to przede wszystkim dzięki karciance ;)
To tak jakbym miał przesuwać coś między kategoriami, bo wiadomo że lista jest raczej subiektywna.
 

09-11-2014 22:30
Hangman
   
Ocena:
0

Z tego właśnie powodu to, że w Polsce przyjęliśmy termin "gry fabularne", zmieniliśmy perspektywę, z jaką postrzegamy w Polsce te gry.

Nie rozumiem do czego zmierzasz. Powszechnie stosowało się termin angielski i ja również spotkałem się z tym określeniem. Co prawda, od gier komputerowych się zaczęło, no ale pogrzebałem trochę i oznalazłem to całe RPG. Tyle, że sam termin nic mi nie mówił, więc musiałem zasięgnąć definicji, która też mi nie zobrazowała całości, zatem musiałem pogadać sobie z kimś, kto mi to wyjaśnił.
Ostatnio zadzwoniła do mnie koleżanka, z zapytaniem, co to są te gry fabularne, to RPG? O co w tym chodzi i jak to się robi? Okazało się, że ona miała podobny problem. Ma takie zamiłowanie... usłyszała o tym w sieci, chciała spróbować, a że wiedziała, że ja coś wiem, to postanowiła zapytać mnie jak to wygląda i na czym polega, bo wszelkie definicje również powiedziały jej niewiele.
Poza tym postrzeganie gier RPG się nie zmienia. Zmienia się jedynie sposob gry, bo każdy przecież ma swój, a termin RPG jest zarezerwowany również dla rollerów, którzy grają na luzie w dungeon crawlery, nie za bardzo wczuwając się w odgrywanie, stosując język metagrowy na sesji. Ktoś na słowa RPG widzi Jesienną Gawendę, inny tonę artefaktów i wór kości. 

Ja nie postrzegałem RPG nijak, dopóki nie zacząłem grać i nie wyrobiłem sobie normy pojęciowej przez pryzmat swojego do tych gier podejścia.

Przyzwyczaiłem się do tego, że poloniści traktują wszystko co ma związek z fantastyką (chyba, że zostało stworzone przed XX wiekiem, albo napisane przez Lema) jako bezwartościowe z definicji, ale swój kontakt z polonistyką Bogu dzięki zakończyłem na poziomie liceum, najwyraźniej na uczelniach wyższych mają nieco szersze horyzonty.

Taki urok dziedziny wiedzy, która pozostawia szerokie pole do własnych interpretacji, które często są wynikiem naszych gustów.
Pedagodzy często tłamszą tą inwencję w dziatkach niestety, oferując im jedyne słuszne objawione definicje.

idea, że to język kształtuje rzeczywistość, a nie odwrotnie, jest dla mnie lekko straszna

Słowa mają moc, ale nic nie znaczą. Potrzeba matką wynalazków, język efektem potrzeby porozumienia.

Obserwuję bardzo słabą znajomość pojęcia retrogaming a zwłaszcza hasła OSR oraz sandbox, natomiast powergaming jest z mojej obserwacji bardzo dobrze znany, munchkin i munchkinienie również - choć to przede wszystkim dzięki karciance ;)

A tutaj się nie zgodzę, bo nie chodzi o brak znajomości samego pojęcia, co wiedzy na temat jego poprawnej definicji. Co i rusz każdy ma swoją teorię na temat tego, co to jest Sandbox, Powergaming i munchkinizm

09-11-2014 23:53
Andman
   
Ocena:
+3
Zamiast munchkina i munchkinizmu proponuję manczkina i manczkinizm. Słowo "Manczkin" istnieje w polszczyźnie od 1962 r.
10-11-2014 08:38
Nuriel
   
Ocena:
0

Ja bym jeszcze dodał "punkty życia". Nawet jeśli nie jest to oficjalna nazwa w żadnym z polskich systemów to i tak się ta kalka z gier komputerowych chyba przyjęła w naszym fandomowym języku,

10-11-2014 17:43

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.