Pojęcia RPG-owe
Odsłony: 1582Shalom,
mam czas i ochotę zająć się pracą magisterską. Jej temat nie jest jeszcze sprecyzowany, jednak będze dotyczyła języka stosowanego przez polskich RPG-owców na potrzeby prowadzenia sesji i mówienia o graniu.
Póki co robię ogólne przymiarki - możliwe, że praca przybierze postać słownika intepretującego nasz socjolekt z obszernym komentarzem w postaci wstępu. Nim podejmę decyzję staram się utworzyć listę terminów, które wydają mi się wymagające wyjaśnienia - gdy ją skompletuję, będę wiedział, co robić dalej.
Może macie pomysł, co w tej liście zmienić lub co do niej dodać?
Spis nie obejmuje nazw własnych ani ich typowo polskich substytutów (typu: Młotek, Dedeki, Kacety). Przy niektórych pojęciach podano synonimy, które pozostaną wymienione przy wskazaniu ewentualnych różnic znaczeniowych / konotacyjnych (zostały poprzedzone słowem także). Podano też terminy mocno powiązane z danymi pojęciami, które wymagają szerszego komentarza, lecz nie potrzebują osobnego hasła (zostały poprzedzone zwrotem w tym).
Poniżej przedstawiony podział na trzy kategorie nie jest podziałem naukowym i na pewno nie pojawi się w mojej pracy. Służy on tylko łatwiejszemu uporządkowaniu informacji.
Pojęcia kluczowe (rozumiane przez niemal wszystkich grających)
Bohater Gracza (w tym: Player Character, tworzenie postaci) (także: BG, Postać Gracza, PG, awanturnik, poszukiwacz przygód, postać)
Bohater Niezależny (w tym: Non-Player Character) (także: BN, NPC (enpece (liczba mnoga i pojedyncza), enpec))
cRPG (także: komputerowe RPG) [gry komputerowe nie będą szczegółowo omówione w ramach pracy i nie są traktowane jako rodzaj gier fabularnych])
dodatek do gry fabularnej
doświadczenie (w tym: punkty doświadczenia, awans, rozwój postaci, poziom)
drużyna
edycja gry fabularnej
gracz
gra fabularna (w tym: role-playing game, pen-and-paper RPG, tabletop RPG) (także: gra wyobraźni, gra narracyjna, erpeg)
historia postaci (w tym: tło fabularne)
improwizacja
kampania
karta postaci
konwent (w tym: mikrokonwent, festiwal, prelekcja, sesja konwentowa [ale bez: gżdacz, org i innych terminów nieerpegowych])
klimat (także: nastrój)
kość (w tym: zasady opisywania i nazywania kości, np. k6, d20, kadziesiątka)
LARP (w tym: konwencja zapisu larp, gra terenowa [larpy nie zostaną szczegółowo omówione i nie są traktowane jako rodzaj gry fabularnej]) (w tym: gra fabularna na żywo)
mechanika
Mistrz Gry (także: MG, GM, Mistrz Podziemi, MP, narrator, starosta, wróż, prowadzący, Strażnik Tajemnic, sędzia (referee), bajarz, miś gry)
narracja
odgrywanie postaci
opis
podręcznik do RPG
prowadzić
przygoda (w tym: pomysł na przygodę, inspiracja, pisanie przygody)
rzut
scenariusz
sesja
sesja jednostrzałowa (także: jednostrzał, jednostrzałówka)
setting
statystyki postaci
system
świat gry (w tym: historia świata, panteon)
test (w tym: stopień (poziom) trudności, trudność, testować, sukces, porażka, test przeciwstawny, test otwarty)
tura (także: runda)
quest (także: zadanie) (w tym: side quest, main quest)
wczucie się w postać (także: wczuwanie się, immersja)
Pojęcia dodatkowe (rozumiane przez większość grających)
akcja
almanach
bestiariusz
charakter postaci
indie (także: gra niezależna)
in-game
fabuła
fandom RPG-owy
gra autorska (także: autorka)
hit points (w tym: rana, śmierć) (także: hapeki, wytrzymałość, żywotność, punkty trafień)
konwencja
krytyczne trafienie (także: cios krytyczny, krytyk, w tym: rzut krytyczny)
liniowość (w tym: railroading)
materiał (także: dodatek) fanowski lub autorski
muzyka na sesji (w tym: soundtrack, tło)
narzędzie
offtopic (także: offtop, offtopić, mówić na offtopie)
pancerz
rasa postaci
rekwizyt
retrogaming (w tym: oldschool, OSR (oeser), stara szkoła)
rodzaj postaci (w tym: klasa, profesja, archetyp)
sandbox (także: piaskownica, w tym: dzicz (wilderness), town)
testowanie systemu (gry)
umiejętności (także: skille, zdolności, atuty, przewagi, cechy, atrybuty, współczynniki)
walka (w tym: przeciwnik, wróg, boss)
zasady (także: reguły) gry
Pojęcia uzupełniające (rozumiane przez mniejszość grających)
drama
dungeon crawl (także: duneon crawling)
ekran (także: zasłona, zasłonka)
fluff
generator
główny nurt RPG (także: mainstream)
GNS (także: teoria GNS, w tym: gamiści, narracjoniści, symulacjoniści)
inicjatywa
jesienna gawęda
klub RPG
konfrontacja
konwersja mechaniki
kropka (odnośnie mechaniki Świata Mroku, w tym: pogardliwe określenie unikania mechaniki)
lootować (także: lootować coś, kogoś)
metagaming
metaplot
miniatura (figurka, w tym: znacznik, żeton)
moduł
mrok
munchinizm (w tym: munchkin)
powergaming (w tym: powergamer)
oracle die
optymalizacja
pula kości
przerzut
raport z sesji
retrogra (w tym: retroklon, symulakra)
rozstrzygnięcie
sesja forumowa (także: PBF, Play By Forum)
sesja na chacie (w tym: po Gadu-Gadu, po Skypie)
stawka
szkoła gry
tabela spotkań losowych (w tym: spotkanie losowe, encounter)
umowa społeczna
uniwersum
wyzwanie (w tym: skala wyzwania)
złota zasada
zasady autorskie (w tym: zasady opcjonalne, errata)