» Settingi » Planescape » Pani Bólu

Pani Bólu


wersja do druku

Władczyni Klatki


"Każde miasto, aby przetrwać, musi posiadać swego władcę. Król, burmistrz, najwyższy sędzia. Różne miana są nadawane owym zarządcom, ale reguła pozostaje ta sama: muszą oni pilnować, by miasto się rozwijało, by istniało dalej. Poprzez swoje sługi, zaprowadzają w nim porządek.
Kiedy przechadzałem się ulicami Sigil, aż dziw ogarniał, jak ten jeden wielki chaos mógł przetrwać stulecia. Wojna Krwi już dawno temu przeniosła się do Miasta Drzwi i zbiera swoje żniwo. Niby cichutko, niby bezkrwawo, ale jednak. W tym mieście wystarczy na kogoś krzywo spojrzeć, aby już nie wrócić do domu na wieczór. Szukasz altruizmu? Wybacz wujaszku, ale to zły adres.
Jednakże... jakoś to funkcjonuje. Mimo wszystko ludzie żyją normalnie, jak w każdym normalnym mieście na Toril, Oerth czy na którejkolwiek innej Pierwszej Materialnej. No, jeśli pominąć czarty, niebian i tysiące innych, dziwniejszych istot, które nietrudno spotkać na ulicach... Jak to się dzieje?
Cóż... w Klatce wszyscy to wiedzą, ale nikt Ci tego nie powie. Chyba, że sypniesz brzdękiem. Nikt nie chce narażać się Pani. Nikt nie chce, aby objął go Jej cień..."


Mankerder - przewodnik po planach


Postać Pani Ostrzy

Pani Bólu jest jedną z najbardziej zagadkowych postaci multiwersum. Milcząca, wyniosła władczyni Klatki nigdy nikomu nie opowiedziała swej historii.
Według jednej z licznych opowieści, krążących na temat jej pochodzenia, Pani była kiedyś córką boga Posejdona i nieznanej bogini żywiołu powietrza. Przeznaczono ją jako małżonkę dla Seta, jednak nie jego darzyła ona uczuciem. Nie darzyła nim nikogo, nie miała bowiem serca, sprzedanego za skrzynie zawierające Bóle. Potem pojawił się Bafomet - demoniczny lord minotaurów i ogrów, który zakochał się w niej. Uknuł plan, dzięki któremu miał zdobyć jej serce, jednak spisek został przejrzany. Nie chcąc pozwolić, aby Pani wyszła za Seta, kazał jej napić się wody ze Styksu. Ona tego nie chciała, lecz w końcu uczyniła to, by raz na zawsze uwolnić się od zaborczego ojca. I tak oto Pani straciła swą pamięć.
Inne nazbyt gadatliwe trepy mówią czasem, jakoby Pani była w istocie zreformowanym lordem tanar’ri - nadbóstwem, uosobieniem cierpień, czy czymkolwiek innym, co przyjdzie im akurat na myśl – a że ona sama milczy na ten temat, nie można zaprzeczyć ani potwierdzić żadnej hipotezy.
Jak trafiła do Sigil? Tego również nie wiadomo. Jednak w jakiś sposób udało się Jej zdobyć władzę nad Miastem Drzwi i stać się przyczyną wielu legend i opowieści.


Pani w oczach mieszkańców

Każdy władca, znany czy nieznany przez swoich poddanych, staje się obiektem plotek. Szczególnie, jeżeli tym władcą jest enigmatyczna Pani. Mimo wiecznego strachu przed jej cieniem, jak określają kary przez nią zsyłane, mieszkańcy Klatki wymyślili parę teorii.
Jedna z nich, głosi, że Pani Bólu została wygnana z jakiegoś planu, by w końcu, po latach tułaczki, trafić do Sigil i objąć w nim władzę. Inna mówi, że jest ona oszalałą boginią, która, wypełniona bólami umysłu, ciała i serca, zabrała władzę poprzedniemu panu miasta – Aoskarowi, dawnemu bóstwu portali, a teraz niczym dyktator rządzi Miastem Drzwi. Jeszcze inna, wcale nie najbardziej absurdalna mówi, że Pani to tak naprawdę grupa przebranych, inteligentnych wiewiórek z dziwnego planu. Naprawdę wiele mogą wymyślić znudzeni mieszczanie...
Żadne jednak z tych, nawet najdziwniejszych wyobrażeń nie zmienia faktu, że mieszkańcy wykazują prawdziwy lęk wobec Pani. Wiedzą, że jeżeli ktoś się Jej narazi, zostanie zesłany do labiryntów lub po prostu pocięty przez tysiące wirujących ostrzy. Wyrażenie "Niech cień Pani zawsze Cię omija" jest jednym z najmilszych, jakie można usłyszeć z ust mieszkańca Klatki.


Bóle

Imię "Pani Bólu" nie wzięło się znikąd. Po części pochodzi ono od tego, że władczyni Sigil potrafi zadać prawdziwie olbrzymi ból swymi ostrzami, jednak głównie chodzi o to, co dzieje się w jej duszy.
Pani przeżywa prawdziwe katusze. Bóle serca, ducha, ciała i umysłu nie dają jej spokoju. Cierpi, gdyż widzi je również u swoich poddanych, pojawiające się w postaci niewidocznych ludzkim okiem bąbli na skórze. Sama je na nich zsyła, wiedząc, że to konieczne – konieczne dla istnienia Wieloświata i Sigil.


Labirynty

Jeżeli ktoś rozzłości Panią Bólu, w najlepszym wypadku spotka go sroga kara - zostanie zesłany do jednego z jej labiryntów lub rozcięty przez jej ostrza. Nawet nie zauważy, gdy po odłączeniu się od kompanów trafi na opuszczoną ulicę, zabudowaną ze wszystkich stron ścianami, skręcającą i rozwidlającą się w nieskończoność.
Za co można zostać zesłanym do labiryntu? Za zabicie dabusa, dokonanie wielkich zniszczeń, sprzeciwienie się woli Pani, czy też, bardzo rzadko, po prostu z jej kaprysu. Gdy już się tam wyląduje, można tylko mieć nadzieję, że jednak Pani zmieni zdanie lub że uda się odnaleźć wyjście.
By nie było zbyt łatwo, Pani w labiryntach często umieszcza "przeszkody". Działając na psychikę uwięzionego, potrafi doprowadzić go do szaleństwa, paranoi czy nawet do śmierci. Potwory, które się pojawiają, są niezwykle realistyczne, tak samo wszelakie wizje i iluzje.
Labirynty nie są całkowicie odcięte od Multiwersum. Odnaleźć można zagubione portale do nich, a da się je ujrzeć gdzieś w głębinach Planu Eterycznego. Jednak Ci, którzy zdołają się do nich dostać, są tak samo zagubieni jak wtrąceni przez Panią – i tak samo muszą poszukiwać wyjścia...
Czasem Pani obmyśla straszniejsze kary, które spotykają największych zbrodniarzy lub niepomnych jej ostrzeżeń. Stają oni wtedy przed jednym z Sędziów-Katów – bezcielesnych duchów, przez które przemawia sama władczyni Sigil, wydając swój wyrok.
Ból, który spotyka skazanych, przekracza wszystko inne w Wieloświecie – wieczne cierpienia, których nie zdoła przerwać śmierć czy uwięzienie, przymus oglądania swoich dzieł, rozpadających się i przechodzących pod panowanie wrogów albo przeklęta, wieczysta samotność, zagubienie i pustka w cierpieniu i mroku - bez sił, władzy, ani wsparcia. Są to tylko niektóre z kar, które zsyła Pani...

"Skóra Twa wielu ras i odcieni
Kurczy się lub nadyma jak żmija
Niech rozjaśni się i rozedmie, i zblednie
Znamy je, i płomienie, i węgle
W pocałunki ukąszeń i ciosów rzeźbione
Nieba klosz, zaplamiony przez gwiazdy
Oraz karty gdzie piszesz litanie
Pani Bólu i Łez!"


Algernon Charles Swinburn, "Dolores"
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
No! nareszcie daliście cosik o PlaneScapie ; )
13-03-2005 16:10
~Lekter

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
No bardzo ciekawe,spróbuje pomyslec nad postacią związaną w jakiś sposób z Panią Bólu.
13-03-2005 16:48
~Jill Thuer

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Ładny wiersz...
13-03-2005 20:53
~TeD

Użytkownik niezarejestrowany
    Gratulacje!
Ocena:
0
Gratuluje tekstu. Planescape jest wyjątkowym światem (jeśli można tak wogóle powiedzieć), niestety brakuje na jego temat tekstów takich jak ten. Oby w przyszłości było ich więcej.
Pozdrawiam
TeD
14-03-2005 09:34
~Veldrin z Menzoberranzanu

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Jestem pod wrażeniem,oby tak dalej!
14-03-2005 13:46
~Adahn

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Ja uważam że teks ma za dużo ,,wspólnego" ze Stronami Bólu i
że autor troszkę za dużo sobie z niej popożyczał (łącznie z wierszem).
14-03-2005 15:39
Faust
    re: Adahn
Ocena:
0
Wiersz owszem, zostal "pozyczony" z SB. I jako ze wiersz ten jest ogolno dostepny w internecie (cala jego wersja, w SB sa jedynie fragmenty) uwazam ze nie popelnilem zadnego "plagiatu". Owszem, sporo informacji przenioslem z SB, ktore imho sa jedna z najgenialniejszych ksiazek, ale zauwaz, ze te informacje sa i tak ogolne. Zreszta nigdzie nie masz napisane, ze to wlasnie jest prawda i dodalem pare innych wersji.
14-03-2005 18:12
Matysotiag
   
Ocena:
0
bardzo ciekawe,,,,
14-03-2005 20:18
~ghoast

Użytkownik niezarejestrowany
    planescape
Ocena:
0
Szkoda ,że jest tak mało informacji o tym wspaniałym świecie po polsku!
Może ISA wyda kiedyśt ten setting po polsku ?!? Mam nadzieję.
16-03-2005 16:23
~Adahn

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Ależ ja nie napisałem że popełniłeś jakiś plagiat, po prostu za dużo jest zapożyczeń ( każdy kto choć odrobinę zna świat plansescapa wie o tym wszystkim i czytał SB ) i jak sam napisałeś ogólnodostępne. Czyli nic nowego...ale może o to chodziło. I tak serdecznie dziękuję za to że ktoś pamięta o sferach i coś o nich pisze :).

Ghoast-Isa raczej nigdy nie wyda podręcznika do planescapa :(. Teraz jest dnd 3.0 zaraz dnd 3.5 potem settingi: Ebberon, może Ravenloft ale planescape nie przynosi takich dochodów więc nici z tego. Ach ta polityka Wizardów :(. Miejmy nadzieję że w końcu uda się przetłumaczyć materiały z planewalkera i coś z tego będzie.
17-03-2005 19:42
~ghoast

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
A gdyby tak wszyscy fani planescape wysłaliby do ISA proźby/groźby żeby wydali , to może coś z tego będzie.
19-03-2005 12:22
Rebound
    Planescape...
Ocena:
0
... jako oficjalny Setting wogóle nie istnieje. Jedynym oficjalnym podręcznikiem "źródłowym" do tego uniwersum jest Księga Planów, opisująca różne sfery. O ile się orientuję, są plany wydania podręcznika do 3.5, ale jak narazie nic bliżej o tym nie wiadomo.
19-03-2005 12:28
Zsu-Et-Am
   
Ocena:
0
Rebound - już dawno wydano Planar Handbook, gdzie znalazły się pewne elementy z MotP w werji 3,5, a oprócz tego: nowe rasy, potwory, przedmioty, opisy (np. bardziej szczegółowy opis Sigil), czary, warianty planarne klas podstawowych, nowe prestiżówki itp.
Ogółem - do Planescape nie istnieją obecnie jako-tako podręczniki źródłowe, opisujące główne założenia klimatu i skupiające się na tych cechach szczególnych, które wyróżniały ten setting: slang, niezwykłość, podróże planarne, Pani Bólu właśnie, same szczegółowe opisy frakcji i Sigil z poszczególnymi dzielnicami i ogólną zabudową, dabusami i mieszkańcami, historią, konfliktami, sporami... Nie ma podstaw - nie podano precyzyjnych, gotowych, klasycznych opisów planarnych metropolii (Sigil, Portalowe miasta, Spiżowe Miasto itp. - teoretycznie, podano o nich informacje - ale nie szczegółowe opisy). Jeśli ktoś chce grać/prowadzić w Planescape, powinien skorzystać z tego, co jest dostępne:
- Manual of the Planes (Księga Planów, 3 ed.) i Planar Handbook (3,5 ed; opisują same plany i nieco Sigil, choć stanowią jedynie zarys - pozwalają poznać Wielkie Koło i dowiedzieć się nieco o poszczególnych planach i co ciekawszych miejscach, choć to za mało)
- Serwis Planewalker (www.planewalker.com) i inne opracowania fanowskie, takie jak te zamieszczone na tej stronie
- w miarę możliwości - podręczniki do 2 ed., choć niewielu sobie na to pozwoli - ciężko o dostęp do nich, są drogie i dość rzadkie
- powieści i gry osadzone w Planescape - Torment, książki: Strony Bólu, Trylogia Wojny Krwi (pozwalają poznać klimat, slang, wczuć się w nie i oddać później podczas gry, poddają inspirację i pewne ogólne informacje do wykorzystania)
To chyba wszystko, z czego można korzystać: materiały drugoedycyjne, obecne - w charakterze szkieletu, fanowskie i gry/powieści. Trzeba to jeszcze tylko zaprawić własną wyobraźnią i pomysłami, odpowiednim klimatem i można grać...
Pozdrawiam.
21-03-2005 20:09
~pucini- the lich

Użytkownik niezarejestrowany
    cool
Ocena:
0
extra ! osobiście bardzo byłem ciekaw kto to jest ta pani bólu. GOOD JOB!!!
30-03-2005 21:37
~ghoast

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
A może by teraz opisać samo Sigil.
Dzielnice, miejsca które wato odwiedzić :)
31-03-2005 08:27
~Lutek

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Niesamowite.....
Dla mnie bardzo cenne informacje. :D
04-05-2005 21:05
~Etelgrin

Użytkownik niezarejestrowany
    PLANESCAPE
Ocena:
0
Dajcie opisy z podrecznikow do D&D2E Planescape te z tormenta napoczatku tez mnie fascynowały acz kolwiek w podstwce do RPGa sa lepsze i jest nich wiecej, jak by były przetłumaczone to było by miodzio http://www.planewalker.com/products/released.php
PROSZE O PRZETŁUMACZENIE, lub podanie strony gdzie mozna metodą FTP sciągnąc translator
19-07-2005 13:31
~Galahard

Użytkownik niezarejestrowany
    Sigil
Ocena:
0
Poza tym że miasto znajduje się na planie pierścienia i jest ciągle zmienne, tj rozrasta się i zmienia konfigutrację - nic nie można o nim powiedzieć. Żyje tam dużo rużnych istot z wszystkich planów materialnych i są tam drzwi do wszystkich planów i sfer. Reszta to informacje raczej nieoficjalne...
11-08-2005 23:12
Etelgrin
   
Ocena:
0
ej ppiotr Ravela niejest intrygujaca postacia chyba ze na poczatku kiedy to dowiadujesz sie ze ona moze ci przywrocic smiertelnosc (co oczywiscie w późniejszej rozmowie okazuje sie ze tylko wiekuisty moze to zrobic ponadto wiekszosc tajemnic Nocnej Wiedzmy mozna sie dowiedziec z rozmowy z nia jak dla mnie najbardziej tajemniczy jest Wiekuisty np: czemu zyje w Fortecy Żali, czemu niezabil cie w kostnicy jak tylko wstales wkoncu portal do owej Fortecy znajduje sie w kostnicy albo chociarz starczyl by jeden taki cien co jest na koncu :] acz kolwiek raczej nikt mi niepowie wiecej o wiekuistym niz sam wiem
20-08-2005 15:22
Revender Windwalker
   
Ocena:
0
Ciekawe, nie przecze.
24-08-2005 20:52

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.