Ograniczanie manifestacji

Czasem lepiej trochę przystopować

Autor: Mateusz 'Zsu-Et-Am' Kominiarczuk

Poniższe materiały wymagają do użycia Expanded Psionics Handbook.

Manifestacja mocy psionicznej wymaga od psionika talentu i samodyscypliny, które pozwalają wykorzystać Drogę do uzyskania pożądanych efektów. Nie każdy obdarzony darem psioniki znajduje w sobie dość samozaparcia i siły, by podążać Niewidoczną Drogą. Wszyscy jednak posiadają Wolę, symbolizowaną w mechanice gry przez punkty mocy poświęcane w chwili manifestacji.

Wraz z edycją 3,5 i Expanded Psionics Handbook pojawiła się nowa opcja - możliwość wzmacniania niektórych mocy poprzez zwiększenie ich kosztu w pm, co pozwoliło zmniejszyć znany z wersji 3,0 systemu problem różnicy potencjału mocy i zaklęć tego samego poziomu. Nowa edycja D&D przyniosła nam i dalsze niespodzianki, które przybrały postać kolejnego dodatku z serii CompleteComplete Psionic. Jedną ze znajdujących się tam ciekawostek była możliwość zmniejszania kosztu manifestacji niektórych mocy poprzez wydłużenie czasu, który pochłaniała ta czynność. Poniższe zasady opcjonalne pozwalają wprowadzić i rozszerzyć podobne rozwiązanie mechaniczne na inne moce.


Analiza metagry: Ograniczanie manifestacji
Przed wprowadzeniem tego wariantu do swojej gry, prowadzący powinien dobrze się zastanowić. Sprytni gracze mogą wiele na nim zyskać stosunkowo małym kosztem. Nie zawsze konieczny jest duży zasięg czy rozległy obszar (szczególnie w podziemiach i innych zamkniętych przestrzeniach) i nie zawsze manifestujący dysponują ograniczoną ilością czasu na przygotowanie się. Niektóre sytuacje po prostu sprzyjają wykorzystaniu tego wariantu, umożliwiając zaoszczędzenie kilku cennych punktów mocy na później. Nigdy nie będzie ich zbyt wiele, jednak czasem mogą przeważyć szale spotkania.

Problem nie sprowadza się przy tym do kilku czy kilkunastu zachowanych punktów mocy, co można porównywać z przyznaniem punktów premiowych, możliwych do uzyskania po spełnieniu pewnych warunkach. Największa potencjalna korzyść tkwi w łączeniu ze sobą efektów wzmacniania i ograniczania mocy. Gracz, który zyska taką możliwość, będzie mógł zrezygnować z - nieraz zupełnie nieprzydatnych - drobnych korzyści wpisanych w daną moc, zastępując je znacznie przydatniejszymi, a wynikającymi z odpowiedniego jej wzmocnienia. System dokonuje tutaj autoregulacji - zmniejszenie kosztu dobrane zostało w taki sposób, by równoważyło (albo też było mniejsze) odwrotną operację. Nie powinno więc prowadzić do poważnych nadużyć.

Cały proponowany system oddaje psionikom do dyspozycji szereg normalnie niedostępnych taktycznych zagrywek i manewrów. Niektóre z nich mogą przyczyniać się do rozwijania "filmowej" konwencji i dokonywania dramatycznych czynów, gdy inne możliwości zawodzą. Inne - jedynie do wzmocnienia pozycji psioników i ich towarzyszy, którzy mogą liczyć na określone wsparcie i pozwolić sobie na kilka chwil przerwy, poświęconych na medytację i zastosowanie dodatkowych wzmocnionych mocy mniejszym kosztem.

Szczególną ostrożność należy zachować w sytuacji, gdy psionika jest rzadka w świecie gry. Znacznie łatwiej zachować równowagę wówczas, gdy podobne możliwości leżą zarówno w zasięgu graczy, jak i ich przeciwników. Nie jest to jednak jedyny sposób regulacji tego systemu. Warto zauważyć, iż nie jest on zupełnie powszechny - wymaga poświęcenia co najmniej dwóch atutów. W dodatku wymusza poświęcenie psionicznego skupienia, przez co (przynajmniej na niższych poziomach) nie może być w żaden sposób łączony z innymi atutami metapsionicznymi. Dodatkowo ogranicza to jego przydatność dla tych postaci, które polegają na atutach psionicznych, z których znaczna część wymaga aktywnego psionicznego skupienia (bądź też jego poświęcenia).


Ograniczenie mocy [Metapsioniczny]
Potrafisz niezwykle sprawnie manipulować energią psioniczną, wykorzystywaną do manifestacji mocy.
Wymagania: Dowolny inny atut metapsioniczny
Korzyści: Wykorzystanie tego atutu wymaga poświęcenia psionicznego skupienia. W chwili manifestacji mocy postać może zadecydować o jej wzmocnieniu i/lub ograniczeniu w ten sam sposób. Nawet jeśli moc zazwyczaj nie może być wzmacniana bez pomocy metapsioniki, jej osłabienie w celu obniżenia kosztu manifestacji wciąż jest możliwe. Aby tego dokonać należy wybrać jedną lub kilka opcji ograniczania mocy z poniższej tabeli, stosując jednocześnie odpowiednią modyfikację kosztu w pm:

Tabela 1-1: Ograniczenie mocy
Ograniczenie mocy Koszt w pm
Zmniejszony o stopień zasięg* -1 za każdy stopień obniżenia
Zmniejszona kość zadawanych/leczonych obrażeń -1 za każdy stopień obniżenia
Zmniejszony o stopień zasięg* -1 za każdy stopień obniżenia
Wydłużony czas manifestacji**
- wydłużenie do 1 pełnej rundy -1
- wydłużenie do 1 pełnej minuty -2
- wydłużenie do 1 pełnej godziny -3
Skrócony czas trwania
- z minut na rundy -1
- z godzin na minuty -1
- z ciągłego do czasu koncentracji -2
Ograniczenie obszaru
- zmniejszenie promienia o połowę -1
- zmiana na nie-obszarową, wpływającą tylko na jeden cel -2
Sprzężenie zwrotne
- zmęczenie -1
- obrażenia równe kosztowi w pm^ -1
- tymczasowa utrata 1 punktu wybranego atrybutu -1 za każdy poświęcony punkt atrybutu
- zniszczenie^^ po nieudanym rzucie na Wytr o ST równym 10 + koszt w pm^ -4
*stopnie zasięgu (od najniższego): osobisty, dotykowy, bliski, średni, daleki, nieograniczony
**podane modyfikatory kumulują się (np. w przypadku wydłużenia czasu manifestacji mocy z 1 akcji standardowej do 1 pełnej godziny, koszt manifestacji zmieni się w sumie o -6)
†wynik nigdy nie może zostać zmniejszony poniżej 1,5 m – zawsze musi być całkowitą wielokrotnością 1,5 m (w razie potrzeby, zaokrąglone w dół). Promień musi zostać zmniejszony minimum o 1,5 m
††jeśli postać już była zmęczona, staje się wyczerpana. Jeśli była wyczerpana, traci przytomność. Istoty niepodatne na zmęczenie nie mogą wykorzystywać tej metody ograniczania mocy
‡stworzenia niepodatne na obniżanie wartości atrybutów nie mogą wykorzystywać tej metody ograniczania mocy
^przez koszt w pm rozumiany jest koszt manifestacji do którego nie są wliczane dodatkowe modyfikatory ujemne związane z zastosowaniem tego atutu. Jeśli na przykład postać manifestuje moc, której podstawowy koszt wynosi 9 pm, a przy tym zadecyduje o jego zmniejszeniu o 4 pm, to na potrzeby tego systemu wciąż należy uznawać, iż koszt w pm wynosił 9
^^postać zniszczona wskutek sprzężenia zwrotnego może zostać przywrócona do życia jedynie za pomocą efektów w rodzaju zmartwychwstania lub potężniejszych. Istoty normalnie niepodatne na efekty zabójcze (nieumarli etc.) również zostają zniszczone. Efektu tego nie można uniknąć w żaden sposób, niezależnie od posiadanych odporności i niepodatności

Istnieje możliwość łączenia różnych opisanych powyżej modyfikacji w celu dalszego obniżenia kosztu w punktach mocy. Nie można jednak łączyć całkowicie sprzecznych ze sobą ograniczeń i wzmocnień (czy to wynikających ze zwykłego wzmacniania mocy, czy też z zastosowania atutów metapsionicznych lub podobnych zdolności) – na przykład nie powinno dochodzić do sytuacji, w której wobec tej samej mocy stosowane jest ograniczenie zasięgu i jego podwojenie. Dopuszczalna jest jednak sytuacja, w której dodaniu kilku kostek obrażeń towarzyszy ich zmniejszenie (np. z k6 do k4).
Koszt manifestacji pod żadnym pozorem nie może zostać obniżony poniżej 1.