» Recenzje » Ogień na wodzie, Jaskinie Kalte, Otchłań zagłady - Joe Dever

Ogień na wodzie, Jaskinie Kalte, Otchłań zagłady - Joe Dever


wersja do druku

Epickiej przygody ciąg dalszy

Redakcja: Bartłomiej 'baczko' Łopatka

Ogień na wodzie, Jaskinie Kalte, Otchłań zagłady - Joe Dever
Ogień na wodzie, Jaskinie Kalte i Otchłań zagłady, kolejne tomy gry paragrafowej Samotny Wilk, ponownie zabierają czytelników do fikcyjnego świata Magnamund, gdzie wcielają się w Cichego Wilka, ostatniego Lorda Kai. Każda z nich stanowi samodzielną przygodę, jednak składają się bardziej rozbudowaną historię.

Ponieważ cykl to paragrafówka, gracz-czytelnik ma wpływ na rozwój fabuły i sposób osiągnięcia celu. Mimo, iż kolejne tomy stanowią rozwinięcie treści z Ucieczki..., to można je odgrywać bez znajomości poprzednich części. Dla takich graczy ponownie przytoczono zasady gry oraz mechanikę walki. Weterani mają możliwość kontynuować zabawę stworzoną już postacią, która zachowuje cały zdobyty dotychczas ekwipunek oraz umiejętności, a także zyskuje jedną dodatkową. Tą należy dobrać rozważnie, gdyż podczas nowych przygód zyskują na znaczeniu zdolności, które poprzednio nie były zbyt przydatne.

Akcja drugiej części, Ognia na wodzie rozpoczyna się bezpośrednio po wydarzeniach z Ucieczki przed mrokiem. Tym razem bohater wyrusza w morską podróż do królestwa Durenoru by poprosić tamtejszego władcę o wydanie mu Sommerswerda – legendarnego Miecza Słońca, który jest w stanie uchronić Holmgard od upadku.

Historia jest interesująca i wciągająca. Joe Dever oferuje większą różnorodność niż w poprzedniej części, mimo mniejszej objętości książki. Gracze podczas podróży znajdą się zarówno w majestatycznych salach królewskich, na pokładzie statku, jak i w obskurnych, portowych tawernach. Z dotychczas wydanych w Polsce przygód Samotnego Wilka, Ogień... jest najbardziej urozmaicony, przez co nie nuży czytelnika tak jak pozostałe tomy. Autor, niczym doświadczony Mistrz Gry, dostosowuje język do sytuacji, co korzystnie wpływa na klimat przygody. Szczególnie pozytywne wrażenie wywołują opisy otoczenia – nie są one nazbyt rozbudowane, jednak na tyle szczegółowe, że pomagają wsiąknąć w świat Magnamundu. Dever stosuje bogaty język zarówno przy opisywaniu zwykłej chaty, jak i okazałej architektury Holmgardu, przez co zachowana zostaje spójność, budująca wiarygodność nawet najbardziej fantastycznych miejsc Cieszy również nieliniowość przygody, dzięki czemu przy kolejnym odgrywaniu przygody czytelnik może poznać zupełnie inną drogę do Durenoru. Z drugiej strony, różne ścieżki mają elementy wspólne, dzięki czemu dla różnych decyzji są te same akapity, co skutecznie wydłuża zabawę – gracz nie omija połowy książki. Nieco razić mogą archetypiczne postaci, oraz ich wymyślne imiona, a szczególnie główny bohater, przedstawiony jako wybawca bez skazy. Należy jednak pamiętać, że Samotny Wilk powstawał ponad 25 lat temu.

Ogień na wodzie zawiera dodatkową przygodę zatytułowaną Korona króla Alina IV, autorstwa Vincenta Darlage, w której gracz wciela się w Lorda Porucznika Rhygara. Wiąże się to z koniecznością ponownego wyboru umiejętności, choć dostępna pula jest zupełnie inna niż w przypadku Cichego Wilka: zdolności porucznika związane są wyłącznie z walką w zwarciu, więc niedostępne są dla niego ataki mentalne czy możliwość obrony przed nimi. Żadnym zmianom nie ulega natomiast mechanika zabawy.

Niestety, fabuła pobocznej przygody jest infantylna oraz przewidywalna. Ponadto została opisana bardzo ubogim językiem, co odbiera ochotę na doprowadzenie historii do końca. Gwoździem do trumny są fatalne ilustracje, znacznie gorsze, niż te towarzyszące głównej historii.

Chronologicznie kolejną przygodą są Jaskinie Kalte, podczas której Samotny Wilk trafia do mroźnej krainy Kalte. Okazuje się bowiem, że Vonotar Zdrajca, czarnoksiężnik odpowiedzialny za atak na Klasztor Kai, żyje. Co więcej, rządzi teraz Lodowymi Barbarzyńcami po tym, jak zabił ich dotychczasowego króla. Gdy wieść o tym dotarła do Summerlundu, mieszkańcy królestwa wymogli na władcy obietnicę pochwycenia czarownika i postawienia go przed sądem. Jak można się spodziewać, do wykonania zadania wyznaczono Samotnego Wilka.

Po dobrym Ogniu na wodzie, Jaskinie Kalte rozczarowują. Przede wszystkim autor zbyt wcześnie pozwala czytelnikowi na wybór drogi, przez co przygoda jest znacznie krótsza niż poprzednie. Mimo, iż pisarz wciąż tworzy świetne opisy, to uległy one znacznemu skróceniu. Teoretycznie nie ma zbyt wiele do opowiedzenia na temat śnieżnych pustkowi, jednak Forteca Lodowych Barbarzyńców prosi się o poświęcenie jej większej ilości znaków. Szkoda również, że Dever ponownie po macoszemu traktuje bohaterów drugoplanowych.

Jedynie jednemu z nich poświęcił nieco więcej miejsca. Jest nim Loi-Kymar, czarodziej więziony w lochach Vonotara. Gracz może pokierować jego losami w dodatkowej przygodzie Sieć Vonotara. Podobnie jak w przypadku Korony króla Alina IV, czytelnik samodzielnie wybiera umiejętności spośród specjalnej puli. Ponieważ Loi-Kymar jest zielarzem, dotyczą one przede wszystkim wiedzy na temat magicznych roślin.

Jak na maga przystało, Loi-Kymar potrafi rzucać czary, wiąże się to jednak z ogromnym wysiłkiem, co ma odzwierciedlenie w mechanice – każdorazowe użycie magii powoduje utratę punktów zdrowia. Sama przygoda jest dość krótka, lecz bardzo dynamiczna i dobrze przemyślana. Jej autor, Laszlo Cook, ma znacznie lepszy warsztat literacki niż Darlage, dzięki czemu zabawa sprawia więcej przyjemności, pomimo przewidywalnego finału.

Czwarty tom przygód Samotnego Wilka, Otchłań zagłady to najsłabsza część cyklu. Jej fabuła jest praktycznie niepowiązana z poprzednimi wydarzeniami. Tym razem król Summerlundu wysyła młodego Lorda Kai na południe królestwa, do górniczej prowincji Ruanon. Jego zadaniem jest zbadanie przyczyny przerw w dostawach złota oraz odszukanie zaginionej kompanii kawalerii.

Początek zapowiada się interesująco, gdyż stajemy na czele całego oddziału jeźdźców, w odróżnieniu od poprzednich tomów, w których działaliśmy samodzielnie. Niestety, autor szybko zabiera nam pomocników, co przywraca rozgrywkę na wcześniejsze tory. Powtarza się ten sam schemat, co w poprzednich przygodach: wędrówka pod gołym niebem, przedzieranie się podziemiami i stawienie czoła głównemu przeciwnikowi. Dotychczas w każdym tomie, scenografia ulegała zmianie, dlatego nie wywoływało to uczucia wtórności, które towarzyszy lekturze Otchłani zagłady.

Podobnie jak poprzednie części, ta również zawiera dodatkowy scenariusz. Podczas zabawy w Ruanon czytelnik wciela się w Remira D'Vale, dowódcę zaginionej kompanii. Tak jak podczas Korony króla Alina IV, gracz kieruje wojownikiem pozbawionym zdolności magicznych. Na szczęście historia została opowiedziana znacznie ciekawiej, a jej autor, James M. Stuart, o wiele lepiej radzi sobie z opisami. Na tyle dobrze, że zaryzykowałbym stwierdzenie, że Ruanon jest bardziej interesujący od Otchłani zagłady.

Podczas lektury kolejnych tomów Samotnego Wilka dostrzegalny jest spadek formy Joe Devera. Ogień na wodzie to dobra kontynuacja cyklu, która z pewnością usatysfakcjonuje miłośników Samotnego Wilka. Duża zaletą jest urozmaicenie umiejscowienia akcji, zarówno w obrębie samej przygody, jak i względem poprzedniej części. Szkoda jedynie, że Korona króla Alina IV nie dorównuje jakością głównej historii. Jaskinie Kalte, stanowczo za krótkie, stanowią pozycję znośną, zwłaszcza w połączeniu z mini-przygodą Sieć Vonotara. Jednak Otchłań zagłady przytłacza wtórnością i zniechęca do poznawania dalszych losów Samotnego Wilka. Ratuje ją jedynie dobra przygoda poboczna.

Ocena:
Ogień na wodzie: 7/10
Jaskinie Kalte: 6/10
Otchłań zagłady: 4/10



Tytuł: Ogień na wodzie
Cykl: Samotny Wilk
Tom: 2
Autor: Joe Dever
Wydawca: Copernicus Corporation
Miejsce wydania: Warszawa
Data wydania: 8 października 2010
Liczba stron: 304
ISBN-13: 978-83-61656-21-0
Oprawa: broszurowa
Wymiary: 125 x 195 mm
Cena: 29,90 zł

Tytuł: W jaskiniach Kalte
Cykl: Samotny Wilk
Tom: 3
Autor: Joe Dever
Wydawca: Copernicus Corporation
Miejsce wydania: Warszawa
Data wydania: 22 października 2010
Liczba stron: 304
ISBN-13: 978-83-61656-20-3
Oprawa: broszurowa
Wymiary: 125 x 190 mm
Cena: 29,90 zł
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
4.0
Ocena recenzenta
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie czytają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie czytam
Tytuł: Otchłań zagłady
Cykl: Samotny wilk
Tom: 4
Autor: Joe Dever
Wydawca: Copernicus Corporation
Miejsce wydania: Warszawa
Data wydania: 30 listopada 2010
Liczba stron: 320
Oprawa: broszurowa
Format: 125 x 195 mm
ISBN-13: 978-83-61656-22-7
Cena: 29,90 zł



Czytaj również

Komentarze


Senthe
   
Ocena:
0
"Grałam" w dwa pierwsze tomy - czyli że czytałam sobie nie trudząc się rozgrywaniem walk - i muszę przyznać, że była to bardzo sympatyczna zabawa :)

Książki stanowiły prezent dla młodszej siostry - uszczęśliwiona. ;)
04-12-2011 21:16

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.